رنگ عاج مینای دندان در نور طبیعی می تواند به زرد، نارنجی، قهوه ای، خاکستری و حتی آبی یا سبز تبدیل شود. علل این تغییر رنگ عبارتند از لکه شدن به خاطر مصرف قهوه یا تنباکو، آسیب به پالپ دندان، مصرف برخی داروها مانند آنتی بیوتیک تتراسایکلین یا سطوح بالای فلوراید در حین رشد دندان ها، خوردگی ناشی از پرکردگی های نقره و از بین رفتن طبیعی مینای دندان با افزایش سن. اگرچه به طور طبیعی قرار نیست دندان ها کاملا سفید باشند، اما بسیاری از افراد خواهان لبخند روشن تری هستند.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

با ظهور درمان های جدید  دندانپزشکی، لبخند بی نقص و روشن تر اکنون در دسترس افراد بیشتری قرار گرفته است. یکی از محبوب ترین پروسه های زیبایی دندان ها، بلیچینگ است. اگرچه بسیاری از لکه ها را می توان با بلیچینگ با موفقیت از بین برد، اما این روش ممکن است برای افرادی که دندان های حساس یا ریشه در معرض دید دارند، ناراحت کننده باشد. در مطلب امروز قصد داریم به بررسی مزایا و معایب بلیچینگ دندان بپردازیم. امیدواریم تا پایان همراه ما باشید.

«بلیچینگ» دندان چیست؟

بلیچینگ دندان یک درمان حرفه ای برای از بین بردن لکه ها، بد رنگی ها و تغییرات رنگ دندان هاست. به گفته FDA، اصطلاح بلیچینگ در مواقعی به کار رود که دندان ها را بیش از رنگ طبیعی خودشان سفید می شوند. دو روش برای انجام بلیچینگ دندان وجود دارد: بلیچینگ خانگی و بلیچینگ در کلینیک (بلیچینگ در مطب).

  • بلیچینگ در مطب: دندانپزشک برای بلیچینگ دندان در مطب از غلظت بالاتری از مواد فعال (ژل پراکسید هیدروژن قوی) برای دستیابی سریع تر به نتایج قابل مشاهده استفاده می کند. غلظت پراکسید هیدروژن در بلیچینگ داخل مطب تقریباً بین ۹  تا ۴۰ درصد متغیر است. این ژل حدود یک ساعت روی دندان های شما باقی می ماند و سپس با تاباندن یک نور مخصوص فعال می شود. براساس تحقیقات سال ۲۰۱۴ در www.ncbi.nlm.nih.gov  معمولا برای دستیابی به نتایج مطلوب لازم است بلیچینگ در مطب در چند جلسه انجام شود. حداقل فاصله  بین جلسات بلیچینگ دندان یک هفته است. این جلسات ممکن است برای برخی از افراد پرهزینه باشد و اغلب تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد.
  • بلیچینگ خانگی: برای انجام بلیچینگ در خانه ابتدا دندانپزشک از فک بالا و پایین شما قالب گیری می کند و یک سینی (تری) متناسب با دهان تان به شما تحویل می دهد. ماده بلیچینگ و مدت زمان استفاده از آن توسط دندانپزشک مشخص خواهد شد. هزینه این روش بلیچینگ کمتر است و با توجه به غلظت پایین تر ماده سفید کننده ممکن است لازم باشد هر شب یا یک شب در میان از آن استفاده کنید. سفید شدن دندان ها به این روش بین ۳ تا ۶ هفته طول می کشد.
اینفوگرافیک مزایای بلیچینگ دندان

مزایای بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان، پرطرفدارترین درمان زیبایی دندان هاست و این به خاطر مزایای قابل توجه بلیچینگ می باشد. در زیر به مهم ترین آنها می پردازیم.

سرعت سفید شدن دندان

بلیچینگ دندان در مطب حدود یک ساعت طول می کشد. پس از این مدت کوتاه، دندان های شما چندین درجه روشن تر می شوند، آن هم بدون تحمل هیچ گونه درد و ناراحتی. درست است که سفید شدن دندان ها به روش بلیچینگ ممکن است در چند جلسه کامل شود اما طول این جلسات کوتاه است و با توجه به نتایج قابل توجهی که ارائه می دهند، ارزشش را دارد.

کارایی در برخی از انواع لکه ها

غلظت بالای ماده سفید کننده در بلیچینگ می تواند اکثر لکه های دندانی را از بین ببرد، خصوصا زردی دندان ها و لکه های بسیار مقاوم مانند آنهایی که به خاطر مصرف دخانیات و یا قهوه ایجاد شده اند. همچنین تغییر رنگ داخلی دندان ها که به واسطه نفوذ لکه ها در مینای دندان اتفاق می افتد نیز با بلیچینگ قابل رفع است.

تقویت اعتماد بنفس

درست است که افراد نباید اعتماد بنفس خود را به ظاهرشان وابسته کنند اما نمی توان تأثیر دندان های سفید و روشن را در افزایش اعتماد بنفس انکار کرد. تقریبا تمام افراد پس از بلیچینگ دندانهایشان تمایل بیشتری به لبخند زدن دارند و این مسئله روی روابط اجتماعی و اعتماد بنفس آنها تأثیر مثبتی می گذارد.

روشی غیر تهاجمی

بلیچینگ دندان یک روش غیر تهاجمی است. اگر این درمان به شیوه ای صحیح و توسط یک دندانپزشک حاذق انجام شود، کاملا ایمن، بدون درد و ناراحتی خواهد بود و حداقل عوارض جانبی بسیار خفیف و زودگذر را به دنبال خواهد داشت.

هزینه کمتر نسبت به روش های دیگر

برای سفید کردن دندان ها می توانید از روش های دیگری مانند دریافت ونیر لمینت، باندینگ کامپوزیت و روکش دندان نیز کمک بگیرید اما آنها هزینه بالاتر و معایب خاص خودشان را دارند؛ به عنوان مثال پس از مدتی تغییر رنگ می دهند و لازم است تعویض شوند. بلیچینگ دندان، درمان مقرون بصرفه تری نسبت به سایر روش های سفید کردن دندان ها محسوب می شود.

کمک به سلامت دهان و دندان

در اغلب موارد دندانپزشک قبل از آغاز پروسه بلیچینگ، دندان های شما را جرمگیری می کند. این کار به حذف پلاک ها و جرم های دندانی کمک خواهد کرد و بنابراین می تواند در افزایش سلامت دهان و دندان موثر باشد.

درمان ایمن

بلیچینگ در مطب تحت نظارت دندانپزشک و کاملا متناسب با وضعیت دندان های شما انجام می شود. همچنین در مقایسه با سایر روش های سفید کردن دندان نیازی به تراشیدن ساختار دندان ندارد. همه اینها به معنای آن است که بلیچینگ دندان یک درمان ایمن و کاملا بی خطر می باشد.

امکان انجام در خانه (هوم بلیچینگ)

استفاده از قالب های سفید کننده بدون نیاز به نسخه که در داروخانه ها در دسترس هستند، می تواند عوارضی نظیر حساسیت لثه و دندان ها را به همراه داشته باشد. اما شما می توانید از سینی های بلیچینگ سفارشی مخصوص خودتان که توسط دندانپزشک آماده می شود نیز در منزل استفاده نمایید. این گزینه برای افرادی که عجله ای در سفید کردن دندان هایشان ندارند و به دنبال یک گزینه مقرون بصرفه تر نسبت به بلیچینگ در مطب هستند، ایده آل می باشد.

اینفوگرافیک معایب بلیچینگ دندان

معایب بلیچینگ دندان

برای تصمیم گیری بهتر لازم است مزایا و معایب بلیچینگ دندان را در کنار هم در نظر بگیرید. موارد زیر، مهم ترین معایب سفید کردن دندان ها به روش بلیچینگ هستند.

درد و حساسیت دندانی

بروز درد خفیف و حساسیت موقت در دندان ها از رایج ترین عوارض بلیچینگ محسوب می شود. اما به هیچ وجه نگران کننده نیست و در عرض چند روز کاملا برطرف خواهد شد. 

خطر تخریب لایه مینای دندان

در صورت ضعیف بودن مینای دندان بیمار یا استفاده از ژل سفید کننده با غلظت بسیار بالا و یا به مدت طولانی ممکن است به مینای دندان آسیب وارد شود. با اینحال شایان ذکر است که سپردن بلیچینگ دندان به یک دندانپزشک با تجربه، ریسک این عارضه جانبی را به حداقل می رساند زیرا یک دندانپزشک حاذق می تواند با توجه به وضعیت مینای دندان بیمار، بهترین غلظت و مناسب ترین زمان را برای استفاده از ماده بلیچینگ تعیین نماید.

برگشت پیگمانتاسیون

امکان جمع شدن رنگدانه در دندان ها و تغییر رنگ مجدد آنها پس از بلیچینگ وجود دارد. با اینحال رعایت یکسری نکات مراقبتی می تواند احتمال برگشت پیگمانتاسیون را کاهش دهد یا آن را به تعویق بیندازد.

تأثیر بلیچینگ زیاد بر روی سلامت دندان

انجام بلیچینگ با فواصل زمانی کوتاه می تواند سلامت دندان های شما را در معرض خطر قرار دهد. درست است که دندان های کاملا روشن و درخشان وسوسه کننده هستند اما این درمان نباید به طور مکرر و در فواصل کوتاه تکرار شود.

عدم کارایی در برخی از انواع لکه ها

بلیچینگ موثرترین روش سفید کردن دندان هاست با اینحال ممکن است در برخی از انواع لکه ها کارایی لازم را نداشته باشد. به عنوان مثال انجام بلیچینگ روی دندان های خاکستری رنگ و یا دندان های قهوه ای چندان موثر نخواهد بود. همچنین بلیچینگ در صورتی که تغییر رنگ دندان ها ناشی از مصرف دارو یا یک آسیب دندانی باشد، نمی تواند روش کارامدی باشد. توجه داشته باشید که بلیچینگ در رفع لکه های روکش ها، پرکننده ها و ونیرهای دندانی تأثیری ندارد و استفاده از ماده بلیچینگ روی آنها ممکن است به ساختار و یکپارچگی شان صدمه بزند.

تحریک لثه

قبل از شروع بلیچینگ در مطب، دندانپزشک لثه های شما را توسط یک محافظ لثه می پوشاند. با این کار احتمال تحریک لثه ها به حداقل میزان ممکن می رسد. اما در مواقعی که لثه ها به خوبی پوشانده نشوند و یا قالب سفید کننده خانگی به درستی مورد استفاده قرار نگیرد، ممکن است لثه ها به تحریک و حساسیت دچار شوند. با اینحال احتمال بروز این عارضه جانبی بسیار کم است خصوصا در مواردی که بلیچینگ توسط دندانپزشک در مطب انجام شود.

دائمی نبودن

نتایج بلیچینگ دندان چشمگیر و قابل توجه بوده اما متأسفانه موقتی هستند و با توجه به سبک زندگی و میزان مراقبت های دندانی شما پس از مدتی از بین خواهند رفت. افرادی که دندان‌ های خود را در معرض غذاها و نوشیدنی‌ هایی قرار می‌دهند که باعث ایجاد لکه می ‌شود، ممکن است بعد از یک ماه شاهد محو شدن سفیدی آنها باشند. کسانی که از خوردن غذاها و نوشیدنی ‌های رنگی اجتناب می ‌کنند، ممکن است بعد از یکسال به بلیچینگ مجدد نیاز پیدا کنند.

مناسب نبودن برای همه

برای آنکه بلیچینگ گزینه درمانی مناسبی برای شما باشد، لازم است:

  • سن تان بالای ۱۸ سال باشد.
  • در دوران بارداری یا شیردهی نباشید.
  • لثه های کاملا سالمی داشته باشید.
  • لکه های دندانی شما خیلی عمیق و یا بسیار تیره نباشند.
  • به دنبال سفید کردن روکش ها، بریج ها یا ونیرهای دندانی خود نباشید.

مقایسه بلیچینگ با روش های دیگر

همانطور که گفتیم سفید کردن دندان ها می تواند به روش های مختلفی انجام شود که بلیچینگ فقط یکی از آنهاست. اگر بخواهیم یک مقایسه کوچک بین بلیچینگ و سایر روش های سفید کردن دندان انجام دهیم، باید بگوییم:

  • بلیچینگ نسبت به سایر روش ها (ونیر، کامپوزیت، روکش و ..) هزینه کمتری دارد.
  • ایمنی بلیچینگ نسبت به سایر روش ها بیشتر است زیرا یک روش غیر تهاجمی محسوب می شود.
  • سفید شدن دندان با بلیچینگ سریع تر خواهد بود.
  • میزان سفید شدن دندان ها در بلیچینگ قابل پیش بینی نیست و از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما سایر درمان ها، رنگ های متنوعی ارائه می دهند و شما می توانید میزان سفیدی لبخندتان را قبل از شروع پروسه مشخص نمایید.
  • بلیچینگ ماندگاری کوتاهی دارد (حدود ۶ ماه تا یک سال) اما روش های فوق بین ۵ تا ۱۰ سال دوام خواهند داشت.
  • بلیچینگ فقط دندان ها را سفیدتر می کند اما سایر روش های فوق علاوه بر روشن کردن لبخند شما می توانند ایرادهای ظاهری دندان ها مانند کج بودن جزئی، لب پر شدگی و … را نیز برطرف سازند.
  • انجام بلیچینگ فرایند ساده ای دارد اما سایر روش های سفید کردن دندان ها معمولا در چند مرحله و با پروسه پیچیده تری انجام می شود.
کلینیک تخصصی بلیچینگ، لمینت و کامپوزیت

مشاوره رایگان

سوالات متداول

در این بخش به مرور چند سوال پر تکرار در مورد بلیچینگ دندان می پردازیم.

۱. آیا بلیچینگ به دندان آسیب می رساند؟

محلول های مورد استفاده در فرآیند سفید کردن دندان بی ضرر هستند. نکته مهم این است که داروی مورد استفاده در سفید کردن دندان توسط دندانپزشک و با توجه به ساختار دندان شما تعیین شود. در اینصورت روش بلیچینگ ایمن و بی خطر خواهد بود.

۲. نکات مراقبتی پس از بلیچینگ دندان چیست؟

در طول فرآیند بلیچینگ و حدود ۲ هفته پس از اتمام آن باید از موادی مانند چای، قهوه، سیگار که رنگ دندان های شما را تغییر می دهند، دوری کنید.

۳. بلیچینگ می تواند تا چند درجه دندان ها را روشن کند؟

بررسی های علمی متعدد نشان می دهند که میزان دقیق سفید کنندگی بلیچینگ قابل پیش بینی نیست. عوامل زیادی در این مسئله نقش دارند، از جمله وضعیت دندان بیمار، میزان رعایت بهداشت دهان، وجود یا عدم وجود حساسیت بیش از حد، ماهیت مینای دندان، میزان رنگدانه های رسوبی، غلظت ژل سفید کننده، مواد، تجهیزات و غیره. اما به طور کلی این روش می تواند دندان ها را ۲ تا ۴ درجه روشن تر نماید.

۴. چگونه می توانم نتایج حاصل از بلیچینگ خود را طولانی تر کنم؟

خوشبختانه کارهای ساده ای وجود دارد که می توانید برای کمک به حفظ نتایج بلیچینگ دندان خود انجام دهید. ابتدا از خوردن یا نوشیدن هر چیزی که ممکن است دندان های شما را لکه دار کند، خودداری کنید یا مصرف آنها را محدود نمایید،به عنوان مثال قهوه، چای، نوشابه، انواع توت ها و هر چیزی که حاوی گوجه فرنگی است. اگر تصمیم به خوردن و نوشیدن این مواد دارید، حتماً بلافاصله پس از مصرف شان دهان خود را بشویید یا دندان های خود را مسواک بزنید. در نهایت، مسواک زدن دو بار در روز و جرمگیری دندان ها دو بار در سال می تواند به جلوگیری از ایجاد لکه های جدید روی دندان ها و مانگاری بیشتر نتایج بلیچینگ کمک کند.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره رایگان

سخن پایانی

بلیچینگ دندان یک فرآیند شیمیایی رایج و محبوب است که برای سفید کردن دندان ها به کار می رود. برخی از افراد دندان های خود را سفید می کنند تا لکه ها از بین بروند، در حالی که برخی دیگر فقط می خواهند دندان هایشان روشن تر شود. سفید کردن دندان توسط متخصصان دندانپزشکی شامل درمان شیمیایی دندان با پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید است.

اینها مواد اصلی مورد استفاده در محصولات بلیچینگ دندان توسط دندانپزشکان هستند. قدرت ژل سفید کننده دندان به این مسئله بستگی دارد که درمان در مطب دندانپزشکی انجام می شود یا در خانه. ژل های سفید کننده با قدرت بالاتر در مطب توسط دندانپزشکان مورد استفاده قرار می گیرند.

بلیچینگ، بهترین راه برای از بین بردن زردی و تغییر رنگ دندان ها است. با این حال باید توجه داشته باشید که بلیچینگ دندان برای افرادی که دندان های زرد دارند بسیار موثرتر است. اگر دندان های شما قهوه ای شده اند یا لکه های بسیار عمیقی دارند، بلیچینگ فایده چندانی نخواهد داشت. با در نظر گرفتن مزایا و معایب بلیچینگ دندان می توان گفت که این روش برای اکثر افراد، یک گزینه موثر و بی خطر محسوب می شود.