همانطور که می‌دانید دندان‌ها ممکن است به دلایل درونی یا بیرونی سفیدی خود را از دست بدهند. در چنین مواردی افراد به فکر سفید کردن (بلیچینگ) دندان‌های خود می‌افتند. به همین علت شناخت بهترین مواد بلیچینگ دندان اهیمت پیدا می‌کند. علل درونی تغییر رنگ دندان در نتیجه نفوذ برخی مواد به داخل دندان رخ می‌دهد و این علل شامل داروهای آنتی بیوتیک که در روند رشد دندان استفاده می‌شوند، آب با محتوای فلوئور بالا، بیماری‌های تب‌دار کودکان، بیماری‌هایی که باعث تشکیل شدید رنگدانه می‌شوند یا اختلالات ژنتیکی است.

از جمله علل خارجی می‌توان به سیگار و فرآورده‌های تنباکو، مصرف زیاد نوشیدنی‌هایی مانند الکل، چای، قهوه، نوشابه، استفاده از ادویه‌هایی مانند فلفل قرمز و زعفران اشاره کرد. موادی که برای سفید کردن دندان استفاده می‌شوند می‌توانند کارکردهای متفاوتی داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با این مواد و برندها می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را وارد کنید

بلیچینگ دندان

بهترین مواد بلیچینگ دندان چیست؟

روش‌های متنوعی برای سفید کردن دندان پیشنهاد شده است. بعضی از این روش‌ها ابتدایی و ساده هستند و می‌توان آن را در خانه انجام داد. اما بعضی روش‌ها نیز به صورت تخصصی انجام می‌شوند و باید حتما توسط یک دندانپزشک اعمال گردد. موادی که در هر روش استفاده می‌شود می‌تواند اثرگذاری متفاوتی داشته باشد. همچنین عوارضی که در اثر مصرف هر کدام از این مواد محتمل است از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

روش‌های خانگی معمولا اثرگذاری محدودی دارند؛ در حالی که در صورت زیاده‌روی نیز می‌توانند آسیب‌زا باشند. بهترین مواد بلیچینگ دندان مورد استفاده در خانه می‌تواند شامل جوش شیرین، روغن نارگیل، سرکه سیب و… غیره باشد که در ادامه آن‌ها را بیشتر معرفی می‌کنیم. اما مواد تخصصی‌تر که در دندانپزشکی استفاده می‌شوند یا به صورت کیت‌های خانگی فروش می‌روند می‌تواند پیچیدگی بیشتری داشته باشند. در ادامه به معرفی رایج‌ترین مواد مورد استفاده در آن‌ها و سپس معتبرترین برندهای آن می‌پردازیم.

بهترین مواد مورد استفاده برای بلیچینگ دندان

ارزیابی مواد بلیچینگ در برندهای مختلف

بهترین مواد بلیچینگ دندان شامل چند مورد محدود است که طبق گزارش‌های علمی بیشترین اثرگذاری و کمترین عوارض را دارند. این مواد شامل موارد زیر هستند.

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن که با نام آب اکسیژنه نیز شناخته می‌شود یک ترکیب شیمیایی است که حاوی هیدروژن و اکسیژن است و دارای اثر اکسید کننده و کاهش دهنده قوی است. این ماده رایج‌ترین ماده‌ای است که برای بلیچینگ دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به طور کلی برای ساخت مواد شیمیایی دیگر و سفید کردن کاغذ و محصولات نساجی استفاده می‌شود. اما در دندانپزشکی، عمدتا برای سفید کردن دندان استفاده می‌شود. به گزارش مجله White care هیدروژن پراکسید خاصیت قابل توجهی در ضدعفونی کردن و از بین بردن باکتری‌های دهان دارد.

مقدار پراکسید هیدروژن موجود در یک محصول سفید کننده به نوع آن و نحوه استفاده از آن بستگی دارد. به عنوان مثال، برخی از خمیردندان‌های سفیدکننده نیز حاوی پراکسید هیدروژن هستند. سفید کردن دندان با پراکسید هیدروژن، لکه‌های سرسختی را که باعث تغییر رنگ دندان می‌شوند از بین می‌برد.

کاربامید پراکسید

پراکسید کاربامید یک ترکیب شیمیایی از پراکسید هیدروژن و اوره است و از بهترین مواد بلیچینگ دندان محسوب می‌شود. به طور خاص، غلظت پراکسید یک سوم غلظت کل آن را تشکیل می‌دهد. این ماده نیز در دندانپزشکی به عنوان سفید کننده دندان استفاده می‌شود. محصولات دارای پراکسید کاربامید نسبت به محصولات دارای پراکسید هیدروژن ماندگاری طولانی‌تری دارند.

سدیم کلراید

سدیم کلراید همان نمک خوراکی است. ترکیبات سدیم می‌توانند خاصیت سایندگی داشته باشند؛ به همین علت می‌توان از آن به عنوان سفیدکننده دندان استفاده کرد. البته امروزه استفاده از سدیم کلرید به عنوان یک روش دندانپزشکی استفاده نمی‌شود و بیشتر معطوف به روش‌های خانگی بلیچینگ است؛ با این حال بعضی برندها مقدار کمی از آن را به عنوان ماده مکمل در کیل خود استفاده می‌نمایند.

هیدروکلریک اسید

اسید هیدروکلریک به عنوان یک عامل رسوب زدایی عمل کرده و کمی از مینای دندان را نرم و حل می‌کند. با این حال مانند روش‌های بالا اکسیژن یا پراکسید آزاد نمی شود، که مستقیما مسئول تولید خود سفید کننده هستند. با این حال استفاده از آن باید تحت شرایط کنترل شده و توسط دندانپزشک انجام شود. زیرا استفاده غیرصحیح از آن می‌تواند صدمات جدی به دندان‌های شما وارد کند.

آفیس بلیچینگ دندان

مزایا و معایب برندها و مواد بلیچینگ دندان

برای اینکه بتوانید بهترین مواد بلیچینگ دندان را انتخاب کنید ما بعضی از ویژگی‌های هیدروژن پراکسید و کاربامید پراکسید که پر استفاده‌ترین مواد در کیت‌های بلیچینگ هستند را بررسی می‌کنیم و نحوه عملکرد آن‌ها را بررسی می‌نماییم.

سرعت تجزیه

پراکسید کاربامید بسیار کندتر از پراکسید هیدروژن تجزیه می‌شود زیرا وجود اوره در آن مخلوط را تثبیت می‌کند و مدت اثربخشی آن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که محصولات پراکسید کاربامید ۵۰ درصد از پراکسید خود را در دو ساعت اول آزاد می‌کنند، در حالی که ۵۰ درصد باقی مانده به تدریج طی چند ساعت آینده دفع می شود.

از سوی دیگر، پراکسید هیدروژن بیشتر پراکسید خود را در ۳۰ تا ۶۰ دقیقه اول آزاد می‌کند، بنابراین محصولات ساخته شده با آن برای دفعات کمتری استفاده می‌شوند. این باعث می‌شود که کلینیک‌ها در بسیاری از موارد هیدروژن پراکسید را ترجیح دهند.

عمر مفید محصول

به طور کلی، محصولات ساخته شده با پراکسید کاربامید نسبت به محصولات ساخته شده با پراکسید هیدروژن ماندگاری طولانی‌تری دارند. بنابراین اگر قصد دارید کیت بلیچینگ بخرید می‌توانید روی ماندگاری پراکسید کاربامید بیشتر حساب کنید. با این حال، می‌توان عمر مفید هر دو را با نگهداری در یخچال افزایش داد.

ایجاد عوارض

تفاوت قابل توجهی در ایجاد حساسیت وجود ندارد. در هر دو مورد نرخ عوارض پایین است اما احتمال حساسیت دندان به سرما و گرما و تحریک لثه در هر دو گزینه وجود دارد. با این حال، هنگام درمان بیمار مبتلا به حساسیت دندان، بهتر است از غلظت‌های پایین پراکسید کاربامید استفاده شود.

عملکرد

هر دو به یک نتیجه نهایی خوب و نزدیک به هم می‌رسند. اگرچه درمان‌های بالینی با پراکسید هیدروژن در ابتدا نتیجه چشمگیرتری ایجاد می‌کنند، اما درمان‌های دارای کاربامید برای ماندگاری رنگ سفید مناسب‌تر هستند.

آشنایی با برخی از بهترین مواد بلیچینگ دندان در مطب(Office)

دندانپزشکان معمولا در کلینیک درمانی خود از برندهای معتبر استفاده می‌کنند. با این حال شناخت این برندها به شما در تشخیص بهترین مواد بلیچینگ دندان کمک خواهد کرد. برخی از بهترین برندهای بلیچینگ دندان شامل موارد زیر است:

سفید کننده دندان برند Ultradent مدل Opalescence Boost

سفید کننده دندان برند Ultradent مدل Opalescence Boost

Ultradent یک برند تولید آمریکا است که از شناخته‌شده‌ترین مارک‌های کیت سفیدکننده در جهان است. این محصول در بین دندانپزشکان ایرانی نیز محبوبیت بالایی دارد. میزان هیدروژن پراکسید این برند ۴۰ درصد است و این به معنای این است که غلظت آن بالا است و می‌تواند به صورت سریع نتایج مطلوبی را ایجاد نماید. محصولاتی که چنین غلظت بالایی دارند برای استفاده در مطب تولید می‌شوند و نباید در خانه استفاده کنید.

سفید کننده دندان برند Ultradent مدل Opalescence Endo

این محصول نیز یکی از تولیدات شرکت Ultradent است که از کیفیت بالایی برخوردار است. استفاده از این نمونه به خصوص برای افرادی که در دهان خود دندان عصب‌کشی شده دارند توصیه می‌شود. ایمنی این محصول بالا است؛ اما در عین حال هزینه آن کمی بالاتر از سایر محصولات مشابه است. غلظت هیدروژن پراکسید در این نمونه ۳۵ درصد است.

سفید کننده دندان برند White Smile مدل POWER WHITENING

این محصول یک برند آلمانی است که در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. درصد غلظت هیدروژن پراکسید آن ۴۰ درصد است و از لحاظ علمکرد یکی از بهترین مواد بلیچینگ دندان است. این محصول نیز صرفا برای استفاده در کلینیک‌های درمانی تولید می‌شود.

سفید کننده دندان برند SDI مدل + polaoffice

این محصول تولید کشور استرالیا است. ایمنی این محصول بالا است و کمترین عوارض را ایجاد می‌کند. با این حال عملکرد قابل قبولی نیز دارد. قیمت این نمونه از محصولات مشابه کمی پایین‌تر است و آن را به یک گزینه ایده‌آل تبدیل می‌کند. این سفید کننده نیز بر پایه هیدروژن پراکسید است و غلظت آن ۳۵ درصد است.

سفیدکننده دندان برند Ultradent مدل Opalustre

این محصول که از شرکت اولترادنت آمریکا است بر پایه هیدروکلریک اسید تولید شده است. غلظت اسید مورد استفاده در این برند حدود ۶ درصد است که میزان مناسبی برای پاک کردن لکه‌های دندانی است. این برند برای از بین بردن لکه‌هایی که در اثر مصرف چای، قهوه یا سیگار ایجاد شده‌اند بسیار مناسب است. از آنجا که هیدروکلریک اسید می‌تواند کلسیم دندان را در خود حل کند نباید در استفاده از آن زیاده‌روی شود.

سفیدکننده دندان FMG مدل HP ۳۵ درصد

این محصول تولید کشور برزیل است. برند FMG برزیل یک مارک شناخته شده در جهان است که انواع مختلفی دارد. معروف‌ترین محصول این کمپانی HP %35 است که مبتنی بر هیدروژن پراکسید ۳۵ درصد است. این محصول عملکرد بسیار خوبی برای سفیدکنندگی دندان دارد و معمولا حساسیت زیادی ایجاد نمی‌کند. به علاوه قیمت آن نیز در قیاس با محصولات مشابه پایین است.

سفید کننده دندان برند مروابن مدل MORVA Bleach

شرکت مروابن یک برند ایرانی است که توانسته است کیت‌های سفیدکننده بسیار خوبی را ارائه کند. به جرات می‌توان گفت کیفیت این محصول کاملا قابل مقایسه با محصولات خارجی است. غلظت هیدروژن پراکسید موجود در این محصول ۳۷ است و می‌تواند نتایج سفیدکنندگی بسیار خوبی ایجاد نماید. قیمت این محصول از نمونه‌های خارجی پایین‌تر است و به راحتی در دسترس قرار دارد.

بهتیرین مواد بلیچینگ دندان در خانه

آشنایی با برخی از بهترین مواد بلیچینگ دندان در خانه (Home)

شما برای سفید کردن دندان‌ها در خانه می‌توانید از بعضی مواد طبیعی یا برخی از کیت‌های خانگی در بازار موجود است استفاده نمایید.

کیت های هوم بلیچینگ دندان

علاوه بر مواد طبیعی می‌توانید از کیت‌های خانگی که برای بلیچینگ دندان وجود دارد استفاده نمایید. این مواد دارای میزان کمتری هیدروژن پراکسید نسبت به نمونه‌های دندانپزشکی هستند.

بهترین مواد هوم بلیچینگ دندان شامل موارد زیر است:

  • کیت خانگی سفید کننده Itena نمونه Pure Night با کارباماید پروکساید ۱۶ درصد
  • کیت بلیچینگ خانگی برند Oris با هیدروژن پروکساید ۲۰ درصد
  • کیت خانگی Ultradent مدل Opal Sense با درصدهای مختلف
  • کیت سفید کننده دندان FGM حاوی هیدروژن پروکساید ۱۶ درصد

دقت کنید که در مصرف مواد بالا نباید زیاده‌روی شود؛ زیرا می‌تواند سیب جدی به مینای دندان شما وارد کند. بهتر است این مواد را با مشورت دندانپزشک استفاده کنید.

روش های خانگی سفید کردن دندان

مواد طبیعی که می‌توانید برای بلیچینگ دندان در خانه استفاده نمایید شامل موارد زیر است:

  • جوش شیرین: جوش شیرین یک ساینده طبیعی است که می‌تواند برای سفید کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. می‌توانید این ماده را به صورت خمیری درآورده و به کمک مسواک روی دندان‌های خود بکشید و سپس با آب بشویید. در استفاده از جوش شیرین نباید زیاده‌روی کنید؛ زیرا می‌تواند باعث تحلیل مینای دندان شما و پوسیدگی آن‌ها شود.
  • سرکه سیب: سرکه سیب به دلیل خاصیت اسیدی که دارد می‌تواند لکه‌ها و پلاک‌های دندانی را از روی دندان‌ها شما پاک کند. یک قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک قاشق چایخوری آب مخلوط کنید و روی دندان‌های خود بکشید و سپس با آب بشویید.
  • پوست موز: پوست موز دارای مواد معدنی زیادی است که می‌تواند به بازسازی دندان شما کمک کند. همچنین خاصیت خوبی برای جداسازی لکه‌های ناشی از چای و قهوه دارد. پس مالیدن قسمت داخلی پوست موز روی دندان، دهان خود را کاملا بشویید.
  • زغال: زغال از گذشته برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌شده است. قطعه‌ای زغال را پودر کرده و با آب به صورت خمیر درآورید و با آن مسواک بزنید. می‌توانید همچنین از مسواک‌های زغالی موجود در بازار استفاده نمایید.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره رایگان تنها با یک کلیک ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر

عادت‌های غذایی و سبک زندگی ما می‌توانند روی رنگ دندان‌های ما تاثیر بگذارند. مواد غذایی رنگ مانند چای و قهوه به مرور باعث زردی دندان‌ها می‌شوند. افزایش سن و مصرف داروها نیز می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند. برای سفید کردن دندان‌ها روش متنوعی وجود دارد که از مواد مختلفی استفاده می‌کنند.

رایج‌ترین موادی که در کلینیک‌های دندانپزشکی استفاده می‌شود هیدروژن پراکسید و کاربامید پراکسید هستند. این مواد عملکرد عالی برای سفید کنندگی دندان دارند. کیت‌هایی که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای غلظت بالایی هستند و نباید در خانه استفاده شوند. با این حال کیت‌های خانگی برا غلظت‌های پایین‌تری نیز برای سفید کردن دندان وجود دارد. علاوه بر این مواد شما می‌توانید از مواد طبیعی مانند جوش شیرین و زغال نیز برای سفید کردن دندان‌ها خود استفاده کنید. در این مقاله به معرفی بهترین مواد بلیچینگ دندان پرداختیم و معتبرترین برندها را معرفی کردیم. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با ما تماس بگیرید.