نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه که به طور مکرر در طول روز مصرف می‌شوند یا اختلال در مراقبت از دندان می‌تواند باعث تغییر رنگ یا ایجاد جرم روی سطح دندان شود. این تغییرات می‌تواند روی تمام دندان‌ها تاثیر بگذارد یا به صورت لکه‌هایی فقط در نواحی خاصی رخ دهد. بلیچینگ و جرم گیری دو روشی هستند که برای رفع این موارد به کار می‌روند. با این حال باید ابتدا تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان را بشناسید؛ زیرا نتیجه این دو روش می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد و برای اهداف مختلفی استفاده شوند.

بسیاری از افراد ممکن است به دلایل مختلف بخواهند هنگام لبخند زدن دندان‌های خود را پنهان کنند و دلیل آن ظاهر بد دندان‌ها است. این وضعیت که تاثیر زیادی بر اعتماد به نفس ما دارد، حتی می‌تواند به حدی برسد که از روابط با دیگران دوری کنیم. در این مقاله به معرفی و مقایسه این دو روش موثر می‌پردازیم تا بتوانید بهترین روش را برای سفید و تمیز کردن دندان‌های خود انتخاب کنید.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره تخصصی و ویزیت رایگان

بلیچینگ چیست

“بلیچینگ” دندان چیست؟

برای اینکه بتوانیم تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان را متوجه شویم ابتدا باید معنای هر روش را به خوبی درک کنیم. به طور کلی زردی دندان‌ها به دلیل افزایش سن، سیگار کشیدن و مصرف زیاد چای اتفاق می‌افتد. در صورتی که دندان‌ها بیش از حد زرد شده‌اند ولی جرم قابل توجهی روی آن‌ها نیست، می‌توان از روش بلیچینگ دندان استفاده کرد. بلیچینگ به معنای سفید کردن دندان با مواد شیمیایی است و با جرم زدایی تفاوت دارد.

بلیچینگ دندان

چگونگی انجام بلیچینگ دندان

بلیچینگ موثرترین روش برای سفید کردن دندان‌ها است. در این روش از یک ماده شیمیایی اکسید کننده استفاده می‌شود که معمولا هیدروژن پراکساید (H2O2) است. برای به دست آوردن نتیجه موثرتر، بیمار باید قبل از بلیچینگ از روش جرم گیری استفاده کند.

برای انجام این روش قبل و بعد از جلسه از بیمار عکس گرفته می‌شود و رنگ آن مشخص می‌گردد. تعداد جلساتی که باید اعمال شود معمولا ۲ یا ۳ جلسه است و با توجه به رنگ دندان‌ها متفاوت است. از آنجایی که نباید لثه‌ها قبل از بلیچینگ آسیب ببینند، آن‌ها را با یک مانع پلاستیکی پوشانده شده و سپس ژل سفید کننده روی دندان‌ها اعمال می‌شود.

ژل سفید کننده به مدت ۲ یا ۳ دوره با دوره‌های تقریبا ۱۵ دقیقه‌ای روی دندان‌ها اعمال می‌شود. بین جلسات از بیمار خواسته می‌شود از مواد غذایی رنگی (چای، قهوه، نوشابه و …) دوری کند و سیگار را به حداقل برساند.

بلیچینگ دندان

مزایای بلیچینگ چیست؟

سفید کردن دندان‌ها علاوه بر اینکه از نظر زیبایی نیز مهم است، برای سلامت دندان‌ها نیز مفید است. طبق مقاله تحقیقی که در سایت آدا منتشر شده است این هم می‌تواند برای رفع لکه‌های درونی و هم برای رفع لکه‌های بیونی استفاده شود؛ اما با این حال برای دندان‌های پروتزی قابل استفاده نیست. مزایای اصلی این روش که باعث تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان می‌شود به شرح زیر است:

  • به کمک برنامه‌های بلیچینگ که در محیطی استریل و حرفه‌ای انجام می‌شود، بیماران در مدت زمان کوتاهی دندان‌های سفیدتری خواهند داشت.
  • از تکثیر باکتری‌ها روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.
  • اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد.
  • نتایج فوری ارائه می‌دهد.
  • یک روش فوری، ایمن و بودن درد است.
  • حداقل سایش دندان را دارد.

معایب استفاده از بلیچینگ چیست؟

ژل‌های مورد استفاده در فرآیند سفید کردن دندان ممکن است حساسیت کم و بیش در افراد ایجاد کند. این حساسیت به هوا و نوشیدنی‌های سرد و گرم می‌تواند باعث ناراحتی افراد شود. اثر حساسیتی که ذکر کردیم می‌تواند حداکثر ۲ تا ۳ روز پس از فرآیند سفید کردن دندان باقی بماند و دائمی نیست. برای رفع این مشکل می‌توان از خمیرهای حساسیت‌زدا استفاده کرد. خمیر دندان یا کرم‌هایی که دندانپزشک به شما پس از فرآیند سفید کردن توصیه می‌کند، حساسیت دندان شما را کاهش می‌دهد. حساسیت لثه در اثر استفاده ژل‌های سفیدکننده نیز از عوارضی است که ممکن است ایجاد شود.

همچنین این روش را نمی‌توان برای همه افراد اعمال کرد. افراد زیر ۱۸ سال، افراد دارای مینای دندان یا لثه‌های ناسالم، زنان باردار یا شیرده، افرادی که روکش روی دندان‌های خود دارند برای انجام عمل سفید کردن مناسب نیستند. به عنوان مثال، اگر پوسیدگی دندان دارید، ابتدا باید پوسیدگی را درمان کنید. زیرا فرآیند سفید کردن می‌تواند دندان‌های شما را حساس کند.

جرم گیری چیست

“جرم گیری” دندان چیست؟

شناخت روش جرم گیری به روشن‌تر شدن تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان کمک می‌کند. هدف اصلی این روش  تمیز کردن جرم‌های روی سطح دندان است. به طور کلی موادی که می‌تواند روی سطح دندان تجمع کند شامل پلاک، جرم، دود سیگار و چای و سایر خوراکی‌های رنگی است.

در فرآیند جرم گیری تغییر زیادی در رنگ دندان‌ها ایجاد نمی‌شود. فقط پلاک‌هایی که دندان‌ها را کثیف می‌کنند پاک می‌شوند. دندان‌ها با از بین رفتن این کثیفی‌ها ظاهری درخشان‌تر خواهند داشت. با این حال برای سفید شدن کامل به انجام بلیچینگ پس از آن نیز نیاز است.

چگونگی انجام جرم گیری دندان

جرم دندان اغلب به صورت جداگانه مورد توجه قرار نمی‌گیرد و کل دندان‌ها با هم تمیز می‌شوند. اگرچه بعضی روش‌های خانگی نیز برای جرم گیری نیز وجود دارد اما بهترین روش مراجعه به دندانپزشک است. تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان در شیوه انجام قابل توجه است. این روش در عرض چند دقیقه به پایان می‌رسد و دندان‌های تمیزتر و بهداشتی‌تری برای شما فراهم میکند.

مانند همه مداخلات دهانی، این روش باید با تجهیزات ویژه و در محیطی استریل انجام شود. به طور کلی مراحل تمیز کردن دندان با تراشیدن جرم‌هایی که با چسبیدن به دندان پلاک ایجاد کرده است آغاز می‌شود. سپس دندان‌های شما سوهان می‌شوند تا صافی و درخشش قبلی خود را به دست آورند.

مزایای جرم گیری دندان

مزایای جرم گیری دندان چیست؟

این روش فواید زیادی برای زیبایی و بهداشت دهان و دندان شما دارد. سایت پژوهشی sciencedirect در مقاله‌ای ادعای کرده است که این روش از پیشروی بیماری‌های لثه جلوگیری خواهد کرد. بعضی از مهم‌ترین فواید این روش شامل موارد زیر است:

  • به محض اینکه جرم گیری دندان شما تمام شود، احساس خواهید کرد که بوی بد دهان شما کاهش یافته است.
  • با تمیزتر و درخشان‌تر جلوه دادن دندان‌هایتان لبخندی زیبا خواهید داشت.
  • شما این فرصت را خواهید داشت که از ناراحتی‌های احتمالی در دندان‌های خود که توسط جرم پنهان شده‌اند، آگاه شوید.
  • با افزایش طول عمر دندان‌ها، روند پوسیدگی آن‌ها به تعویق خواهد افتاد.
  • فرایند تحلیل لثه را کاهش می‌دهد.

ضرر جرم گیری دندان

آیا جرم گیری دندان ضرری هم دارد؟

بررسی تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان از لحاظ ضررها و معایب احتمالی نیز می‌تواند قابل توجه باشد. باید گفت جرم گیری اگر به صورت اصولی و توسط یک دندانپزشک حرفه‌ای انجام شود به دندان آسیبی نمی‌رساند. هنگامی که دندان‌ها تمیز می‌شوند، از تشکیل باکتری در دهان جلوگیری می‌شود. اما اگر جرم گیری به صورت اصولی انجام نشود می‌تواند باعث نازک شدن مینای دندان و حساس شدن آن شود. بنابراین باید از افراط در انجام این روش نیز پرهیز کرد.

باید گفت معمولا این عدم جرم گیری است که می‌تواند به دندان آسیب برساند. افرادی که برای مدت طولانی پلاک‌های دندان خود را تمیز نمی‌کنند ممکن است به دلیل وجود باکتری در دهان با پوسیدگی و از دست دادن دندان مواجه شوند. ۸۰ درصد دندان‌های کشیده شده به دلیل پوسیدگی دندان نیست، بلکه به دلیل مشکلات لثه است. کسانی که نمی‌خواهند دندان‌های خود را از دست بدهند، باید هر ۶ ماه یکبار دندان‌های خود را جرم گیری کنند.

جرم گیری چند وقت یکبار باید انجام شود؟

تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان چیست؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا دادیم متوجه بسیاری از تفاوت‌های این دو روش شده‌اید. به طور خلاصه باید گفت وقتی جرم پاک می‌شود، دندان‌ها خیلی سفید نمی‌شوند؛ فقط جرم‌های دندان، لکه‌ها و کثیفی‌های آن پاک می‌شود. اما در فرآیند بلیچینگ، هدف سفید کردن دندان‌ها است. این روش برای رفع زردی‌های دندان که به دلیل وجود جرم نیست بسیار موثر است.

برای اینکه بهتر متوجه تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان شوید یک مثال می‌زنیم. فرض کنید یک تیشرت سفید با کمک هر ماده شوینده‌ای در ماشین لباسشویی شسته می‌شود و کثیفی‌ها و جرم‌های آن پاک می‌شوند. اما اگر یک تی شرت سفید را با سفید کننده بشویید، سفید می‌شود و لکه‌هایی که جرم ندارند هم از بین می‌روند. تفاوت جرم گیری و بلیچینگ نیز دقیقا مشابه همین اتفاق است.

بلیچینگ دندان

مقایسه هزینه بلیچینگ و جرم گیری دندان

تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان از لحاظ هزینه نیز برای مراجعان دارای اهمیت است. قیمت این روش‌ها بسته به کلینیکی که از آن خدمات دریافت می‌کنید، متفاوت است. جرم گیری دندان که برای سلامتی شما ضروری است با قیمت‌های نسبتا مقرون به صرفه ارائه می‌شود. هزینه بلیچینگ اما نسبت به جرم گیری معمولا بالاتر است. به طور مشخص نمی‌توان قیمتی را برای این روش‌ها ارائه کرد. برای اطلاع از قیمت دقیق با ما تماس بگیرید.

ماندگاری این دو روش چقدر است؟

ماندگاری این دو روش از فردی به فرد دیگر متفاوت است. حدود دو هفته طول می‌کشد تا فرآیند بلیچینگ به نتیجه نهایی برسد. حذف تغییر رنگ به دلیل استفاده از آنتی بیوتیک‌ها دشوارتر است و به زمان طولانی نیاز دارد. ماندگاری بلیچینگ بستگی به استفاده بیمار از مایعات رنگی مانند چای، قهوه، نوشابه، نوشیدنی‌های الکلی و سیگار دارد. به طور متوسط نتایج آن آن دو سال باقی می‌ماند.

نتایج جرم گیری دندان نیز بسته به رعایت بهداشت دهان و مسواک زدن منظم می‌تواند متفاوت باشد. برای اینکه دندان‌های شما سالم بماند و از بیماری‌های لثه و دندان پیشگیری شود بهتر از این روش را هر ۶ ماه یک بار تکرار کنید

جمع بندی

دندان‌های شما ممکن است به دلایل مختلفی زیبایی ظاهری خود را از دست بدهند. ایجاد جرم تا تغییر رنگ از رایج‌ترین مشکلاتی هستند که باعث کاهش زیبایی دندان‌ها می‌شوند. این مشکلات می‌تواند در اثر مصرف مواد غذایی رنگ‌دار مانند چای، قهوه، نوشابه و… یا عدم رعایت مناسب بهداشت ایجاد شود. در چنین مواردی استفاده از روش‌های جرم گیری و بلیچینگ تجویز می‌شود.

این رو روش تفاوت‌هایی نیز دارند. مهمترین تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان در هدف به کارگیری آن‌ها است. بلیچینگ برای سفید کردن دندان‌ها انجام می‌شود و به کمک مواد شیمیایی اعمال می‌شود. این روش باعث درخشان شدن دندان‌ها و رفع لکه‌ها می‌شود. اما جرم گیری روشی است که به برداشتن جرم و پلاک‌هایی که روی دندان‌ها تجمع کرده است می‌پردازد. این روش دهان شما را خوش‌بوتر و بهداشت دهان را افزایش می‌دهد. عمر دندان‌های شما با این تکنیک افزایش می‌یابد و تحلیل لثه متوقف می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد این دو روش می‌توانید به سایر مقالات ما مراجعه کنید.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره تخصصی و رایگان تنها با یک کلیک ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱- دلیل حساسیت بعد از جرم گیری چیست؟

جرم‌ها می‌توانند حفره‌هایی که روی دندان شما وجود دارد را بپوشانند و زمینه رشد باکتری‌ها را فراهم کنند. حفره‌های پنهان در لثه‌ها یا آن‌هایی که ریشه دندان شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند پس از جرم گیری بیشتر نمایان می‌شوند و باعث حساسیت دندان در اثر گرما و سرما می‌شوند که پس از چند روز برطرف می‌شود.

۲- چقدر طول می‌کشد تا روی دندان جرم تشکیل شود؟

زمان تشکیل جرم و پلاک از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در حالی که زمان مشخصی برای تشکیل جرم در نظر گرفته نشده است، سبک زندگی روزمره ما در این دوره موثر است. انتخاب‌های غذایی و عادات شما مانند سیگار کشیدن و الکل از جمله عواملی هستند که بر این امر تاثیر می‌گذارند. مسواک منظم می‌تواند تجمع جرم را به تعویق بیندازد.

۳- هزینه جرم گیری دندان چقدر است؟

هزینه جرم گیری در کلینیک‌های مختلف متفاوت است. هر کلینیک سیاست‌های قیمتی متفاوتی دارد. برای اطلاع از قیمت دقیق ابتدا باید معاینه شوید.

۴- آیا بلیچینگ دندان دائمی است؟

بلیچینگ دندان‌ها بسته به مراقبت از دهان و دندان و عادات زندگی (مسواک زدن منظم، غذاهای مصرف شده…) پس از انجام فرآیند، حداقل دو سال طول می‌کشد.

۵- مهمترین تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان چیست؟

بلیچینگ به منظور سفید کردن دندان‌ها به کار می‌رود و آن‌ها را درخشان خواهد کرد؛ در حالی که جرم گیری به منظور برداشتن جرم‌ها و پلاک‌های تشکیل شده روی دندان انجام می‌شود.