داشتن لبخند زیبا یکی از مسائلی است که زندگی فردی و اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شکل ظاهری دندان‌ها تاثیر مستقیمی بر زیبایی لبخند ما دارد. به همین دلیل سلامت دهان و دندان ما نه تنها از نظر فیزیولوژیکی بلکه از نظر روانی نیز موثر است و به عنوان یکی از مهمترین مسائلی که به افراد اعتماد به نفس می دهد از آن یاد می‌شود. به کمک روش‌های دندانپزشکی (بلیچینگ) می‌توان دندان‌ها را سفید کرد؛ اما با این حال باید مراقبت های بعد از بلیچینگ را جدی بگیرید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

با وجود اینکه لکه‌های تازه با خمیر دندان و مسواک از بین می‌رود، اما پس از مدتی چون لکه‌ها تیره می‌شوند، رنگ دندان را تیره کرده و ناخواسته زرد شدن آن را موجب می‌شود. در این مورد، مسواک زدن نیز کافی نیست و نیاز به بلیچینگ است. در ادامه با بعضی مراقبت‌هایی که باید بعد از سفید کردن دندان‌ها رعایت کنید آشنا می‌شویم.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

برای دریافت مشاوره و ویزیت رایگان شماره خود را وارد کنید.

بلیچینگ دندان

“بلیچینگ” دندان چیست؟

بلیچینگ نام فرآیندی است که برای از بین بردن زردی دندان در افرادی که مشکل مراقبت از دندان دارند استفاده می‌شود. این فرآیند در نتیجه زرد شدن یا تغییر رنگ پیشرفته مینا و عاج دندان در طول زمان اعمال می‌شود.

سفید کردن دندان که در حیطه مراقبت‌های زیبایی محسوب می‌شود برای داشتن دندان‌های سفیدتر انجام می‌گیرد. اگر می خواهید نتایج عالی به دست آورید، این روش را فقط باید نزد یک دندانپزشک انجام دهید. بعد از انجام این روش ممکن است حساسیت‌هایی ایجاد شود که مراقبت های بعد از بلیچینگ را ضروری می‌کند.

آیا بلیچینگ دندان نیاز به مراقبت دارد؟

به طور کلی هر بیمار بعد از سفید کردن دندان  حساسیت کم و بیش دارد. این حساسیت‌ها موقتی هستند و در عرض ۱ تا ۳ روز از بین می‌روند. به خصوص در روز اول، بیمار ممکن است نیاز به استفاده از مسکن داشته باشد.

حساسیت ممکن است پس از سفید کردن دندان شروع شود. اجازه ندهید حساسیت دندان‌هایتان باعث ناراحتی شما شود. چرا که با وجود این حساسیت که به طور متوسط ​​چند روز دیگر به پایان می‌رسد فقط رعایت نکات ساده مراقبت های بعد از بلیچینگ کافی است و می‌توانید به شرایط عادی برگردید.

به طور کلی برای طی شدن دوره نقاهت باید از سرما یا گرمای شدید اجتناب کرد. یک لیست رژیم غذایی وجود دارد که هر بیمار پس از سفید کردن دندان باید از آن پیروی کند. هرگونه غذای دارای رنگ یا نوشیدنی رنگی ممنوع است. به خصوص ۳ روز اول بسیار حساس است، اما در حالت ایده آل باید به یک هفته تا ۱۰ روز توجه شود.

عوارض بلیچینگ دندان

عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

بعضی از رایج‌ترین عوارضی که ممکن است در دوره نقاهت با آن روبرو شوید شامل موارد زیر است:

  • ممکن است حساسیت ایجاد شود: پس از انجام فرآیند سفید کردن، درد و حساسیت در دندان‌ها و لثه‌های فرد مشاهده می شود. حساسیت معمولا به دلیل ژل سفید کننده شیمیایی اعمال شده روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. این حساسیت ممکن است ۱ تا ۳ روز طول بکشد. استفاده از مسکن توصیه شده توسط دندانپزشک با توجه به شدت درد برای شما مفید خواهد بود.
  • حساسیت به غذاها و نوشیدنی‌های بسیار گرم و سرد دیده می‌شود: پرهیز از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار گرم یا بسیار سرد به شما کمک می‌کند تا زمانی که حساسیت به سرما و گرما از بین برود از درد جلوگیری کنید. اگرچه مصرف غذاهای بسیار گرم و سرد تاثیر مستقیمی بر روند سفید شدن دندان ندارد، اما مهم این است که فرآیند سفید کردنی که به طور غیرمستقیم روی مینای دندان اتفاق می‌افتد، به دلیل حساسیت آن باعث ایجاد درد در فرد نشود.

مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان در ۲۴ ساعت اول

بلافاصله پس از سفید کردن دندان، فرد باید از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها خودداری کند. موارد اصلی که باید پرهیز کنید در زیر ذکر شده است:

  • مایعات تیره: چای، کولا، قهوه، شراب قرمز
  • نوشابه‌ها و آب میوه
  • مواد غذایی حاوی رنگ: گوشت، سس سویا، سس کچاپ، شکلات
  • غذاهای شیرین: کیک، کلوچه، بستنی

این غذاها و نوشیدنی ها می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان، حساسیت دندان و پوسیدگی شوند. برای تشخیص مایعاتی که باید از آن‌ها اجتناب کنید یک راه ساده وجود دارد. کافی است از مایعاتی که هنگام ریختن روی لباس سفید اثری از خود به جای می‌گذارند خودداری کنید. همچنین استفاده از مسکن در ۲۴ ساعت اول در صورت درد توصیه می‌شود.

مراقبت های بعد از بلیچنگ دندان

مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان

  • علاوه بر ۲۴ ساعت اول باید مراقبت‌هایی را در یک هفته تا ۲۰ روز پس از آن نیز ادامه دهید. در این مدت نباید سیگار بکشید و  مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که رنگ می‌دهند یا رنگ تیره دارند را نیز محدود کنید.
  • اگر می خواهید این نوشیدنی‌ها را مصرف کنید، خوب است که در این مدت ۳ تا ۴ روزه بدون تماس با دندان‌ها و با نی مصرف کنید.
  • استفاده از آرد در برابر حساسیت دندان مفید خواهد بود. برای دندان‌هایی که به دلیل فرآیند سفید کردن دندان‌ها بسیار حساس شده اند، باید به کمک دندانپزشک در محیط بالینی آرد استفاده شود. این فرآیند باید هر ۲ یا ۳ هفته در صورت نیاز اعمال شود.
  • باید به مراقبت از دندان اهمیت و مراقبت داد. پس از سفید کردن دندان‌ها باید حداقل ۲ بار در روز مسواک زده شود. استفاده منظم از نخ دندان و دهانشویه را نباید نادیده گرفت. اثر بلیچینگ دندان در افرادی که به طور منظم معاینات روتین ۶ ماهه خود را انجام می‌دهند، در مصرف چای و قهوه زیاده روی نمی‌کنند و سیگار نمی‌کشند، برای مدت طولانی حفظ خواهد شد.
  • از استفاده از محصولات ساینده خودداری کنید. باید از غذاها و نوشیدنی‌هایی که اثر خورنده روی دندان‌های شما دارند دوری کنید. به همین ترتیب، باید از استفاده از محصولات پاک کننده با اثر ساینده خودداری کنید. محصولاتی که دارای اثرات ساینده هستند می‌توانند قبل و بعد از سفید کردن دندان‌ها باعث تغییر رنگ و حساسیت دندان‌های شما شوند.

بلیچینگ روشی است که برای داشتن دندان‌های سفیدتر از نظر مراقبت‌های زیبایی استفاده می‌شود. به همین دلیل، مهم است که فرآیند سفید کردن دندان‌های شما توسط دندانپزشک شما اعمال شود و کنترل‌های روتین شما برای داشتن مراقبت حرفه‌ای قطع نشود.

بعد از بلیچینگ دندان چه غذاهایی بخورم؟

رعایت رژیم غذایی جزئی از مراقبت های بعد از بلیچینگ است. پس از سفید کردن دندان، فرد ممکن است به طور طبیعی در خوردن و نوشیدن احساس محدودیت کند. بنابراین این سوال به ذهن خطور می‌کند که چه غذاهایی می‌توان بخورم؟ غذاها و نوشیدنی‌های زیادی وجود دارد که می‌توان به راحتی بعد از آن مصرف کرد. طبق مقاله‌ای که در سایت دندانپزشکی smiledental منتشر شده است می‌توانید غذاهای زیر را پس از سفید کردن دندان مصرف نمایید:

  • گوشت مرغ و بوقلمون بدون پوست
  • گوشت ماهی بدون چاشنی
  • برنج سفید، نان و ماکارونی با محدودیت
  • سفیده تخم مرغ
  • پنیر فتا
  • گل کلم
  • ماست
  • سیب زمینی آب پز، پوست کنده یا پوره شده
  • پیاز سفید
  • شیر کم چرب یا بدون چربی

پس از فرآیند سفید کردن دندان، می‌توان به هر میزان آب مصرف کرد. به این ترتیب تولید بزاق لازم تامین می‌شود. مسواک زدن منظم نیز یکی از حیاتی‌ترین عناصر فرآیند سفید کردن دندان است. اما در اعمال این روش معمول باید از مسواک‌های نرم و خمیرهای مخصوص دندان‌های حساس استفاده شود. محصولات تنباکو نیز برای دندان‌های تازه تمیز شده بسیار ناخوشایند هستند و می تواند بر نتایج مثبت حاصل از فرآیند سفید کردن دندان‌ها تاثیر بگذارند.

خمیر دندان مخصوص بعد از بلیچینگ

خمیردندان حاوی فلوراید با خاصیت سفید کنندگی از نظر طولانی‌تر شدن اثر فرآیند اعمال شده برای ماندگاری سفیدی مفید خواهد بود. در عین حال، هنگام انتخاب خمیر یا ژل دندان، باید از مواردی که خاصیت سایندگی دارند دوری کرد. چنین محصولاتی که ساینده هستند به مرور زمان باعث تغییر رنگ و حساسیت دندان می‌شوند.

پس از سفید کردن دندان نباید از درمان اضافی استفاده شود

در ۶ ماه اول پس از فرآیند سفید کردن دندان نباید هیچ گونه درمان شیمیایی روی دندان‌ها اعمال شود. لازم است دقت شود که از موادی مانند خمیر دندان یا نور سفید کننده دندان غیر از خمیر دندان توصیه شده توسط دندانپزشک استفاده نشود.

این نوع مداخله خارجی چیزی جز آسیب رساندن به دندان نخواهد بود و مراقبت های بعد از بلیچینگ را مختل می‌کند. ادامه درمان مطابق با توصیه‌ها و دستورالعمل‌های دندانپزشک برای شما مفید خواهد بود.

از مواد دیگر برای سفید کردن استفاده نکنید

یکی از مراقبت های بعد از بلیچینگ این است که نخواهید با مواد طبیعی نتایج را تقویت کنید. پس از فرآیند سفید کردن دندان‌ها، باید از استفاده مخلوط‌های طبیعی مانند جوش شیرین و لیمو خودداری شود. چنین مخلوط‌هایی منجر به فرسایش مینای دندان اطراف لایه دندان می‌شود که از زرد شدن دندان جلوگیری می‌کند و به مرور زمان در لایه خود دندان زردی و لکه ایجاد می‌شود. در نتیجه، فرآیند بلیچینگ دندان ممکن است اثری مشابه مینای دندان نداشته باشد که روی لایه خود دندان اعمال می‌شود.

بلیچینگ از دندان‌ها در برابر لکه‌های بعدی محافظت نمی‌کند

در فرآیند سفید کردن دندان‌ها زردی، تیرگی، لکه شدن ناشی از سطح داخلی دندان از مینا یا عاج، لکه بر روی سطح دندان و تغییر رنگ قهوه ای موارد متفاوت با هم هستند. پس از فرآیند سفید کردن، شما همچنین باید با دندانپزشک خود معاینات معمولی را برای تمیز کردن پلاک و جرم انجام دهید. از آنجایی که این روش‌ها شیمیایی هستند، مهم است که با دندانپزشک خود برای تعیین حساسیت دندان‌های خود و اعمال درمان متناسب با آن صحبت کنید.

اگر به این موارد توجه شود، ماندگاری طولانی مدت سفیدی دندان‌ها و از بین رفتن شرایط آزاردهنده‌ای مانند زردی، تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان‌ها اجتناب ناپذیر خواهد بود. برای بیمارانی که به این قوانین توجه نمی‌کنند، می توان مجددا از سفید کردن استفاده کرد.

ماندگاری بلیچینگ در صورت مراقبت

اگر مراقبت های بعد از بلیچینگ را جدی بگیرید ماندگاری آن طولانی خواهد بود. اثر بلیچینگ در بیمارانی که حداقل ۲ بار در روز مسواک می‌زنند، به مدت ۶ ماه یک بار معاینه منظم دارند، سیگار نمی‌کشند و زیاد چای و قهوه مصرف نمی‌کنند، برای مدت طولانی حفظ می‌شود.

می‌توان این روش را با سفید کردن خانگی در فواصل زمانی معین (هر ۲ تا ۳ سال یک بار) پشتیبانی کرد. در بیمارانی که این قوانین را رعایت نمی کنند، ممکن است برگشت وجود داشته باشد و در نتیجه برگشت، دوباره بلیچینگ انجام شود. به طور متوسط ماندگاری بلیچینگ بین ۳ تا ۵ سال خواهد بود.

نتیجه گیری

دندان‌های ما به مرور زمان دچار لکه‌هایی خواهند شد که زیبایی و درخشندگی آن‌ها را کاهش می‌دهد. مصرف مواد غذایی رنگ دار مانند چای، قهوه، ادویه، سیگار و… اصلی‌ترین عامل زرد شدن دندان‌ها هستند. حتی اگر به طور منظم مسواک بزنید ممکن است دندان‌های شما در اثر تغییر بافت یا مصرف دارو زرد شوند.

در چنین مواردی استفاده از روش بلیچینگ بسیار کارآمد است. در اثر انجام این روش ممکن است دندان‌های شما به گرمی و سردی حساس شود یا لثه‌های شما تحریک‌پذیر گردد. برای کاهش این عوارض و همچنین دریافت نتیجه عالی از این تکنیک لازم است که مراقبت های بعد از بلیچینگ را جدی بگیرید. لازم است که تا حدود یک هفته از مصرف غذاهای رنگ دار و سیگار خودداری کنید. همچنین برای کاهش حساسیت مصرف مسکن‌های خوراکی مفید است. بعد از بلیچینگ می‌توانید از گوشت‌ها بدون چاشنی و سیب زمینی آب پز استفاده کنید.

همچنین باید از درمان‌های اضافی و خانگی پس از بلیچینگ خودداری کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این روش و مراقبت‌های بعد از آن می‌توانید سایر مقالات ما را مطالعه کنید یا با ما تماس بگیرید.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره رایگان تنها با یک کلیک ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱- تا چه مدت نباید از نوشیدنی‌های رنگ دار استفاده کنم؟

این نوشیدنی‌ها را به طور ویژه تا ۴ روز مصرف نکنید. پس از آن نیز توصیه می‌شود تا ۱۰ روز نوشیدنی‌ها را با نی و بدون تماس با دندان‌ها مصرف کنید.

۲- حساسیت دندان‌ها پس از بلیچینگ چه زمانی از بین می‌رود؟

به طور عادی این عارضه باید ۲ تا ۳ روز پس از سفید کردن از بین برود. اگر این مدت طولانی شد با پزشک خود تماس بگیرید.

۳- آیا انجام بلیچینگ در خانه امکان‌پذیر است؟

می‌توانید به کمک جوش شیرین، برگ ریحان یا سرکه سیب تا حدودی رنگ دندان‌ها را بهتر کنید. اما این روش‌ها نباید هم‌زمان با بلیچینگ دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

۴- مراقبت های بعد از بلیچینگ شامل چه مواردی است؟

عدم مصرف مایعات و غذاهای رنگ دار، عدم مصرف دخانیات، استفاده از خمیر دندان مناسب و رعایت منظم بهداشت دهان و دندان