روش‌های مختلفی برای از بین بردن لکه‌های دندان و تغییر رنگ آن‌ها وجود دارد. یکی از این روش‌ها بلیچینگ است. ممکن است برای شما این سؤال پیش بیاید که آیا می‌توان این روش را روی دندان‌های روکش شده هم انجام داد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی بلیچینگ دندان روکش شده، مزایا و معایب آن بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید. 

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره رایگان

روکش دندان ,  بلیچینگ دندان روکش شده

روکش دندان چیست؟

روکش‌ها پوسته‌های نازک و سفارشی‌سازی شده‌ای هستند که برای بهبود ظاهر دندان‌ها روی سطح آن‌ها قرار می‌گیرند. روکش‌ها معمولاً از سرامیک، مواد چینی، زیرکونیا، پرسلن یا رزین کامپوزیت ساخته می‌شوند و با استفاده از چسب یا سیمان دندانی به دندان‌ها چسبانده می‌شوند. از روکش‌ها می‌توان برای پوشاندن انواع عیوب از جمله لکه‌ها، ترک‌ها و شکاف‌ها استفاده کرد.

بلیچینگ دندان روکش شده چیست؟

بلیچینگ دندان یک روش زیبایی در حوزه دندانپزشکی است که شامل استفاده از ماده‌ای سفیدکننده برای روشن کردن رنگ دندان‌ها و از بین بردن لکه‌های سطحی و تغییر رنگ آن‌ها می‌شود. این روش را می‌توان در مطب یا حتی در خانه انجام داد و برای انجام آن روش‌های مختلفی وجود دارد.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

مشاوره رایگان

بلیچینگ دندان

در حالی که بلیچینگ دندان می‌تواند یک روش مؤثر برای بهبود ظاهر دندان‌ها و افزایش اعتماد به نفس باشد، مهم است که قبل از انجام هر گونه روش درمانی با یک دندانپزشک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید که این روش ایمن و متناسب با نیازهای فردی شما است. مخصوصاً زمانی که دندان‌های خود را روکش کرده باشید؛ زیرا دندان‌های روکش شده نیاز به مراقبت بیشتری دارند. مراقبت و نگهداری مناسب پس از بلیچینگ نیز می‌تواند ماندگار نتایج و حفظ سلامت دهان شما را تضمین کند.

روش های بلیچینگ دندان روکش شده

روش‌های بلیچینگ دندان روکش شده

با روش‌های مختلفی می‌توان دندان‌های روکش شده را سفید کرد. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

استفاده از ترکیبات پراکسید هیدروژن

این روش شامل استفاده از ژل یا محلول پراکسید هیدروژن روی سطح روکش‌ها و سپس فعال کردن آن با نور یا لیزر مخصوص می‌شود. پراکسید هیدروژن در این فرایند به آب و اکسیژن تجزیه می‌شود و حباب‌های کوچکی آزاد می‌کند که لکه‌های سطحی و تغییر رنگ را از بین می‌برد. این روش می‌تواند نتایج قابل توجهی را در مدت زمان کوتاهی ایجاد کند، اما در صورت عدم انجام صحیح می‌تواند باعث حساسیت دندان و آسیب به روکش دندان شود.

استفاده از کربامید پروکسید

این روش شامل استفاده از ژل یا محلول پراکسید کاربامید روی سطح روکش‌ها می‌شود. این ماده باید برای مدت معینی روی روکش بماند. پراکسید کاربامید در این فرایند به پراکسید هیدروژن و اوره تجزیه می‌شود و در نهایت منجر به سفید شدن دندان‌ها می‌شود. این روش به اندازه روش قبلی سخت نیست و می‌توان آن را در خانه با یکت سفارشی‌سازی شده انجام داد، اما معمولاً نتیجه دهی آن زمان‌بر است.

استفاده از سیستم‌های بلیچینگ دندان خانگی

این روش‌ها معمولاً شامل یک ژل یا محلول بلیچینگ و یک کیت سفارشی می‌شوند که باید برای دوره‌ای مشخص استفاده شوند. این روش راحت و مقرون به صرفه است، اما ممکن است به اندازه درمان‌های داخل مطب مؤثر نباشد و در صورت عدم استفاده صحیح باعث ایجاد حساسیت دندانی شود.

مزایا و معایب بلیچینگ دندان روکش شده

این روش در کنار مزایای فراوان، معایبی هم دارد. در این بخش مزایا و معایب مختلف بلیچینگ دندان روکش شده را بررسی می‌کنیم. 

مزایای بلیچینگ دندان روکش شده

سرعت بالا: اگر از بلیچینگ را در مطب انجام دهید، می‌توانید پس از یک یا دو جلسه نتایج را مشاهده کنید.

کارایی بالا: با روش بلیچینگ می‌توان لکه‌های سطحی و تغییر رنگ را به طور مؤثر و بدون آسیب رساندن به ساختار زیرین دندان از بین ببرند.

کاهش نیاز به تعویض روکش: روکش‌ها به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهند و غذاهای مختلف، سیگار و… روی رنگ آن‌ها اثر منفی می‌گذارند. با سفید شدن روکش، دیگر نیازی به تعویض آن‌ها به دلیل تغییر رنگ نیست. همین امر باعث می‌شود تا نیازی نباشد برای روکش کردن مجدد دندان‌ها هزینه زیادی کنید.

افزایش اعتماد به نفس: وقتی دندان‌ها سفید شوند، اعتماد به نفس افراد نیز بالا می‌رود. در نتیجه راحت‌تر می‌توانند در جامعه حضور پیدا کنند.

معایب بلیچینگ دندان روکش شده

حساس شدن دندان‌ها: مواد سفیدکننده می‌توانند باعث حساسیت موقت دندان شوند، به خصوص اگر با بافت لثه تماس پیدا کنند.

درد: اگر ماده سفیدکننده به زیر روکش دندان نفوذ کند، می‌تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی شود.

از بین نرفتن لکه‌های عمیق: با وجود این که بلیچینگ دندان می‌تواند به طور مؤثر لکه‌های سطحی و تغییر رنگ را از بین ببرد، اما روی برخی از لکه‌ها، مانند لکه‌های داخلی ناشی از دارو یا آسیب‌دیدگی، تأثیرگذار نیست. گاهی بلیچینگ نمی‌تواند لکه‌های عمیق روکش دندان را از بین ببرد. در نتیجه پس از انجام این کار لکه‌های عمیق نمایان‌تر می‌شوند.

افزایش خطر شکستگی روکش دندان: گاهی مواد سفیدکننده می‌توانند به روکش دندان آسیب برسانند و خطر ترک خوردن یا شکستگی را افزایش دهند.

هزینه بالا: درمان‌های بلیچینگ در مطب می‌توانند گران باشند، به خصوص اگر برای رسیدن به نتایج مطلوب نیاز به جلسات متعدد داشته باشید.

مراحل اجرایی بلیچینگ دندان روکش شده

در این بخش مراحل انجام بلیچینگ را توضیح می‌دهیم تا بهتر با نحوه انجام این کار آشنا شوید.

مشاوره با پزشک دندانپزشک و بررسی شرایط فردی برای بلیچینگ دندان

قبل از انجام هر گونه درمان بلیچینگ دندان، مهم است که با یک دندانپزشک متخصص مشورت کنید تا مشخص شود آیا این روش درمانی ایمن و متناسب با نیازهای فردی شما است یا خیر. دندانپزشک دندان‌ها و لثه‌های شما را معاینه می‌کند و همچنین کارهایی که پیش‌تر روی دندان‌های خود انجام داده‌اید، مانند روکش‌ها یا روکش‌های دندان را هم بررسی می‌کند و در نظر می‌گیرد.

دریافت اطلاعات درباره روش‌ها، مواد، و مراحل اجرایی بلیچینگ دندان روکش شده

زمانی که دندانپزشک تشخیص داد بلیچینگ برای شما مناسب است، روش‌های مختلف بلیچینگ موجود را توضیح می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا بهترین روش را برای نیازهای خود انتخاب کنید. وی همچنین دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه انجام روش بلیچینگ به طور ایمن و مؤثر توضیح می‌دهند. شما هم می‌توانید سؤالات خود را از دندانپزشک بپرسید.

شروع روند بلیچینگ بر اساس روش انتخابی و در صورت نیاز، انجام چند جلسه بلیچینگ

بسته به روش انتخابی، فرایند بلیچینگ ممکن است در مطب یا در منزل و با استفاده از کیت‌های سفارشی انجام شود. درمان‌های داخل مطب معمولاً به یک یا دو جلسه نیاز دارند، در حالی که درمان‌های خانگی ممکن است چند هفته طول بکشند.

پایان روند بلیچینگ و ارائه راهنمایی‌های مراقبتی برای حفظ سفیدی دندان

پس از رسیدن به سطح مطلوب سفیدی، دندانپزشک دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه حفظ نتایج ارائه می‌دهد. برای حفظ نتایج باید اقدامات بهداشتی مناسبی را انجام دهید. گاهی نیاز است که سبک زندگی خود را تغییر بدهید و از خوردن برخی از غذاها و نوشیدنی‌هایی که ممکن است دندان‌ها را لکه‌دار کنند، اجتناب کنید. سیگار هم می‌تواند روی رنگ دندان تأثیر منفی بگذارد.

نکات مراقبتی پس از بلیچینگ دندان روکش شده

مراقبت‌های پس از انجام بلیچینگ دندان روکش شده

مراقبت مناسب پس از بلیچینگ دندان برای حفظ سفیدی و سلامت کلی دندان‌ها ضروری است. مراحل زیر می‌تواند به تضمین نتایج پایدار کمک کند.

رعایت رژیم غذایی مناسب

رعایت رژیم غذایی مناسب و محدودیت مصرف موادی که ممکن است سفیدی دندان را تحت تأثیر قرار دهند، بسیار مهم است. مواد خوراکی مانند قهوه، چای، نوشابه، آب‌نبات و… می‌توانند روی رنگ دندان اثر منفی بگذارند. در نتیجه پس از استفاده از این مواد باید دندان‌ها را بشویید و مسواک بزنید.

استفاده از محصولات حاوی فلوراید

برای محافظت از روکش دندان‌ها و پیشگیری از ایجاد لکه باید از فلوراید استفاده کنید. فلوراید می‌تواند از دندان‌ها حفاظت کند و حساسیت ناشی از فرایند بلیچینگ را کاهش دهد.

رعایت بهداشت دهان و دندان به منظور جلوگیری از تشکیل لکه دندان و کاهش خطر ابتلا به عفونت و بیماری‌های پایدار دهان و دندان

مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن روزانه و استفاده از دهان‌شویه آنتی باکتریال می‌تواند به جلوگیری از ایجاد لکه‌ها کمک کند. درست است که دندان خود را روکش کرده‌اید و با بلیچینگ آنها را سفید کرده‌اید، اما هیچ کدام از این روش‌ها دائمی نیستند و دندان‌های شما همچنان نیاز به مراقبت اصولی دارند. در نتیجه باید تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنید و از اجرای آن‌ها غافل نشوید.

مراجعه منظم به دندانپزشک

مراجعه منظم به دندانپزشک 

حتی با وجود روکش دندان و بلیچینگ همچنان باید هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان‌های شما چک شوند. دندان روکش و بلیچ شده هم ممکن است خراب شوند و نباید به دلیل انجام این کارها دیگر مراقبت‌ها را رها کنید.

توجه به این نکته ضروری است که استفاده بیش از حد از مواد سفیدکننده می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند و منجر به حساسیت شود، بنابراین بهتر است دستورالعمل‌های ارائه شده توسط دندانپزشک خود را دنبال کنید و از استفاده بیش از حد این محصولات خودداری کنید. همچنین لازم به یادآوری است که بلیچینگ دندان یک راه حل دائمی نیست و برای حفظ سطح مطلوب سفیدی باید به صورت دوره‌ای تکرار شود.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره رایگان ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کلام آخر

بلیچینگ روشی مناسب برای از بین بردن لکه‌های دندان است. این روش را می‌توان روی دندان‌های روکش شده نیز انجام داد. با توجه به این که دندان‌های روکش شده نسبت به دندان‌های طبیعی حساس‌تر هستند، باید این روش را نزد یک دندانپزشک متخصص و ماهر انجام دهید تا به روکش و دندان‌های اصلی آسیب وارد نشود. در حالی که بلیچینگ می‌تواند فواید زیادی مانند نتیجه دهی سریع و کارایی بالا داشته باشد، معایبی مانند حساسیت دندان، درد و افزایش خطر شکستگی روکش دندان را نیز به همراه دارد. مهم است که قبل از انجام هر گونه درمان بلیچینگ با یک دندانپزشک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید این روش برای شما مناسب است.