یک لبخند سفید مرواریدی با یک داشتن یک روتین مناسب برای بهداشت دهان و دندان شروع می شود. این روتین همیشگی شامل مسواک زدن دو بار در روز و کشیدن نخ دندان یک بار در روز است. همچنین می تواند شامل مسواک زدن زبان و استفاده از دهانشویه باشد. اما فرقی نمی کند که چقدر برنامه مراقبت روزانه شما از دندان هایتان خوب باشد، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است آنقدر که دوست دارید لبخند سفیدی نداشته باشید. بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ ها می ‌توانند دندان‌ های شما را لکه ‌دار کنند یا ممکن است در اثر آسیب به دندان یا مصرف برخی داروها دچار زردی دندان ها شوید.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره تخصصی و ویزیت رایگان

اگر می خواهید دندان های سفیدتری داشته باشید، ضروری است که ایمن ترین روش ها را انتخاب کنید. توصیه های زیادی برای سفید کردن دندان ها در رسانه های اجتماعی وجود دارد که در واقع ممکن است باعث آسیب دائمی شود. موادی نظیر پراکسید هیدروژن، دندان های شما را سفید می کند اما در صورت استفاده نادرست می تواند به لثه، مینای دندان و سلامت شما آسیب برساند. در مطلب امروز قصد داریم به طور کامل به بحث سفید کردن دندان با پراکسید هیدروژن بپردازیم. از توجه شما تا پایان مطلب سپاسگزاریم.

رایج ترین ماده برای بلیچینگ دندان

تعریف بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن

بلیچینگ دندان، فرایندی است که در طی آن دندان ها چندین درجه روشن تر می شوند. رایج ترین ماده ای که در محصولات بلیچینگ و یا درمان بلیچینگ به کار می رود، پراکسید هیدروژن است. این ماده در غلظت های مختلفی موجود است که بسته به روش مورد استفاده برای بلیچینگ (بلیچینگ در مطب، بلیچینگ خانگی، محصولات بیلیچینگ بدون نیاز به نسخه ) متفاوت است.

از بین بردن زردی دندان ها با پراکسید هیدروژن

توضیح در مورد پراکسید هیدروژن و نحوه عملکرد آن

پراکسید هیدروژن (H2O2) یک ماده شیمیایی بسیار واکنش پذیر است که هم هیدروژن و هم اکسیژن دارد. در حالت رقیق نشده، H2O2  یک مایع بی رنگ است که در مواجهه با اکسیژن بسیار واکنش پذیر می شود. این اکسید شدن، همان چیزی است که آن را در کشتن باکتری ها موثر می سازد. با این حال، پراکسید هیدروژن رقیق نشده می تواند یک ماده شیمیایی تهاجمی باشد.

پراکسید هیدروژن کاربردهای زیادی دارد مانند سفید کردن موها، ضدعفونی کردن بریدگی ها و همچنین به عنوان یک پاک کننده به کار می رود. برخی از افراد حتی از آن برای از بین بردن لکه های زرد از روی ناخن های خود استفاده می کنند. بنابراین، اگر در از بین بردن لکه های روی ناخن موثر است، آیا لکه ها را از روی دندان ها نیز پاک کرده و آنها را سفید می کند؟

بله. در صورت استفاده صحیح، پراکسید هیدروژن می تواند به مرور زمان دندان ها را سفید کند. پراکسید هیدروژن با اکسید کردن رنگدانه‌ های آلی موجود در دندان‌ ها بدون ایجاد تغییر قابل توجهی در محتویات آلی یا معدنی مینا یا عاج، دندان‌ها را سفید می‌ کند. پس از استعمال پراکسید هیدروژن بر روی سطح مینای دندان، یون های آن از طریق مینای دندان و عاج پخش می شوند. این فرآیند باعث اکسیداسیون و کاهش رنگدانه های آلی می شود که عمدتاً در داخل عاج قرار دارند و در نتیجه، تغییر رنگ کاهش یافته یا از بین می رود.

روش استفاده از پراکسید هیدروژن در بلیچینگ دندان

روش استفاده از پراکسید هیدروژن در بلیچینگ دندان

پراکسید هیدروژن می تواند در ترکیب خمیر دندان ها، نوارها و ژل های سفید کننده دندان به کار رود، به صورت دهانشویه باشد و یا توسط دندانپزشک برای بلیچینگ در مطب یا در قالب‌ های سفید کننده دندان مورد استفاده قرار گیرد.

رایج ترین روش استفاده از پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان ها غرغره کردن دهان با محلول رقیق پراکسید هیدروژن است. سازمان غذا و داروی آمریکا، پراکسید هیدروژن با غلظت ۳ درصد را به عنوان مناسب ترین و ایمن ترین غلظت برای استفاده خانگی تأیید می کند. اگر از غلظت محلول پراکسید هیدروژن خود مطمئن نیستید، می توانید آن را با مقداری آب رقیق کنید. 

  • برای تهیه دهانشویه پراکسید هیدروژن، ۶۰ میلی لیتر پراکسید هیدروژن ۳ درصد و ۶۰ میلی لیتر آب را در یک فنجان کوچک بریزید. این مخلوط را هر روز به مدت ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه در دهان بچرخانید و سپس تف کنید. مراقب باشید آن را قورت ندهید.
  • استفاده از یک خمیر خانگی نیز ممکن است به برخی افراد کمک کند لکه های جزئی را پاک کنند. برای تهیه این خمیر، یک قاشق چایخوری پراکسید هیدروژن را به مقدار کافی جوش شیرین اضافه کنید تا خمیر صاف و غلیظی ایجاد شود. با استفاده از یک مسواک خمیر را با حرکات دایره ای کوچک روی دندان های خود بمالید. بیش از ۲ دقیقه مسواک نزنید. سپس، خمیر را با چرخاندن آب در دهان خود کاملاً بشویید.

 بسیاری از محصولات سفید کننده دندان بدون نسخه حاوی پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید هستند که به پراکسید هیدروژن تجزیه می شود. انجمن دندانپزشکی آمریکا (https://www.ada.org) خاطرنشان می کند. محصولاتی که دارای مهر تأیید ADA هستند، درمان های سفید کننده ایمن و موثری محسوب می شوند. افراد باید دستورالعمل های این محصولات را به دقت دنبال کنند تا بهترین نتیجه را بدست آورند.

در مواردی که تغییر رنگ دندان جزئی باشد، ممکن است یک دهانشویه ساده حاوی پراکسید هیدروژن کافی باشد.

مزایای بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن

مزایا و معایب بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن

هر پروسه دندانپزشکی می تواند با مزایا و معایبی همراه باشد. در هنگام انتخاب یک گزینه زیبایی و یا درمانی بهتر است مزایا و معایب آن را با هم و در کنار هم در نظر بگیرید.

مزایای استفاده از پراکسید هیدروژن برای بلیچینگ دندان

با استفاده از پراکسید هیدروژن برای بلیچینگ دندان از مزایای زیر بهره مند خواهید شد:

  • افزایش اعتماد بنفس فرد به دلیل عدم نگرانی در هنگام لبخند زدن و صحبت کردن
  • یک روش محافظه کارانه و غیر تهاجمی است.
  • خواص ضد باکتریایی پراکسید هیدروژن می تواند به ضدعفونی کردن دهان و لثه ها کمک کند.
  • بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن در خانه، یک گزینه مقرون بصرفه است.
  • روش سفید کردن دندان با پراکسید هیدروژن، ساده و کوتاه است.
  • استفاده از پراکسید هیدروژن در غلظت و مدت زمان مناسب می تواند در رفع مشکلات لثه موثر باشد.
  • زردی ها و بد رنگی های دندان در صورتی که خیلی عمیق نباشند، با مصرف خانگی پراکسید هیدروژن برطرف می شوند.
پراکسید هیدروژن برای بلیچینگ دندان

معایب استفاده از پراکسید هیدروژن برای بلیچینگ دندان

رایج ترین معایب استفاده از پراکسید هیدروژن برای بلیچینگ دندان عبارتند از:

  • امکان بروز حساسیت در لثه ها و دندان ها وجود دارد.
  • بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن برای تمام انواع لکه ها موثر نیست و همچنین روی پرکردگی ها، ونیرها و روکش نیز تأثیری ندارد.
  • قورت دادن پراکسید هیدروژن می تواند به عوارض گوارشی مانند سوزش سر دل، استفراغ و حالت تهوع منجر شود.
  • سفیدی حاصل از آن موقت است و لازم است این درمان، هر چند وقت یکبار تکرار شود.
  • با توجه به رنگ اولیه دندان ها، نوع لکه ها و وضعیت مینای دندان های شما ممکن است نتوانید نتایج مورد انتظار خود را از بلیچینگ بدست آورید.

نکات مهم قبل از بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن

توجه به یکسری نکات قبل از شروع بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن باعث می شود که انتظارات معقولی از نتیجه درمان داشته باشید و همچنین از این روش سفید کردن دندان حداکثر بهره را ببرید.

چه عواملی روی بلیچینگ تاثیر دارد؟

تأثیر عوامل مختلف بر بلیچینگ دندان

نتایج بلیچینگ دندان تحت تأثیر چند عامل قرار می گیرد و بنابراین در شرایط مختلف ممکن است متفاوت باشد.

  • تمیز کردن سطح دندان با جرم گیری و پالیش: اگر سطح دندان ها قبل از انجام بلیچینگ با جرم گیری و پالیش پاک شود، نتایج بهتری از بلیچینگ بدست خواهید آورد.
  • مدت زمان قرارگیری ماده بلیچینگ روی دندان: ماده بلیچینگ باید مدت مناسبی (نه کم و نه زیاد) روی دندان ها قرار بگیرد. قرارگیری بسیار کوتاه به عدم سفید شدن دندان ها و قرارگیری طولانی به آسیب مینای دندان منجر خواهد دش.
  • غلظت هیدروژن پراکسید: غلظت و قدرت هیدروژن پراکسید در مصارف خانگی با درمان های داخل مطب متفاوت است. بنابریان نباید از بلیچینگ خانگی انتظار داشته باشید به اندازه یک بلیچینگ حرفه ای در مطب، دندان های شما را سفید کند.
  • نحوه نگهداری از پراکسید هیدروژن: این ماده به شدت فرار است و واکنش پذیری بالایی دارد. نگهداری پراکسید هیدروژن درون ظرف‌ های شفاف و روشن و یا در محیط های گرم از قدرت و خواص آن می کاهد و حتی ممکن است آن را بی اثر کند. به همین دلیل مهم است پراکسید هیدروژن در یک محیط خنک و درون ظروف شیشه ای تیره و دربسته نگهداری شود. 
  • نوع لکه های دندان: لکه های ناشی از آسیب های دندانی یا مصرف خوراکی برخی داروها مانند تتراسایکلین معمولا با بلیچینگ برطرف نمی شوند.
  • رنگ اولیه دندان: برخی دندان ها به طور طبیعی زرد رنگ و کدر هستند. مطمئنا نتایج بلیچینگ چنین دندان هایی به روشنی و سفیدی دندان هایی با رنگ معمول نخواهد بود.
تعداد جلسات بلیچینگ در مطب

نکاتی که باید قبل از انجام بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن در نظر گرفته شود

 قبل از انجام بلیچینگ به نکات زیر توجه کنید:

  • زنان باردار، شیرده و یا افراد زیر ۱۸ سال نباید از این روش استفاده کنند.
  • اگر دندان ها و لثه های حساسی دارید، هرگز بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن خانگی را امتحان نکنید و قبل از بلیچینگ داخل مطب حتما دندانپزشک تان را در جریان حساسیت لثه ها و دندان هایتان قرار دهید.
  • اگر پوسیدگی های دندانی دارید، حتما قبل از بیلیچنگ دندان با پراکسید هیدروژن برای ترمیم آنها اقدام کنید.
  • انجام جرم گیری قبل از انجام بلیچینگ (حدود یک هفته قبل) می تواند نتایج حاصل از سفید کدن دندان ها را بهبود ببخشد. زیرا خود جرم گیری می تواند تا حدودی از بدرنگی و زردی دندان ها بکاهد.
  • اگر قرار است بلیچینگ را در مطب انجام دهید، حتما برای این کار، یک دندانپزشک با تجربه و خوش نام انتخاب نمایید.
  • توجه داشته باشید که پرکردگی ها، روکش های دندانی و پروتزهای دندانی با بلیچینگ سفید نمی شوند.
بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن

روش انجام بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن

همانطور که گفتیم شما می توانید بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن را در مطب توسط دندانپزشک، در خانه با قالب تهیه شده توسط دندان پزشک و یا خودتان به سادگی توسط محلول رقیق پراکسید هیدروژن یا محصولات بلیچینگ بدون نسخه انجام دهید.

نحوه انجام بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن توسط دندان پزشک

دندانپزشک برای انجام بلیچینگ در مطب ابتدا لثه ها را  یک ژل محافظ یا یک سپر لاستیکی می پوشاند. آنگاه پراکسید هیدروژن با درصد بالا (بین ۱۵ تا ۴۴ درصد با توجه به وضعیت دندان) را روی دندان های شما پخش می کند و بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت به آن زمان می دهد. سپس ماده بلیچینگ را با یک نور مخصوص فعال می کند. ممکن ست لازم باشد برای دستیابی به نتایج مطلوب به چند جلسه بلیچینگ در مطب نیاز داشته باشید که با فواصل یک هفته ای انجام می شود.

مراحل مختلف بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن

در بلیچینگ خانگی معمولا از پراکسید هیدروژن با غلظت ۵ تا ۲۰ درصد استفاده می شود. دندان پزشک پس از قالب گیری های بالا و پایین، یک سینی یا تری به همراه کیت مواد بلیچینگ در اختیار شما قرار می دهد. برای استفاده از آنها باید:

  • ابتدا دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. 
  • مواد بلیچینگ را به مقدار معین (توسط دندانپزشک مشخص می شود) درون قالب بریزید و قالب را روی دندان ها بگذارید، به طوریکه کاملا روی دندان ها قرار گیرد و با مواد آن با لثه ها برخورد نکند.
  • قالب را به مدت زمان مشخص شده توسط پزشک روی دندان ها قرار دهید. سپس بیرون بیاورید و دندان ها را آبکشی نمایید.
  • بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن به این روش با توجه به نتایج مورد انتظار شما از چند روز تا چند هفته به طول می انجامد.

تأثیرات جانبی بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن

بلیچینگ دندان در صورت استفاده صحیح، یک روش ایمن با حداقل عوارض جانبی می باشد. توجه داشته باشید که در اکثر موارد، تأثیرات جانبی بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن موقتی هستند و در عرض چند روز برطرف می شوند. موارد زیر، مهم ترین عوارض جانبی بیلیچنگ دندان می باشند:

  • حساس شدن دندان ها نسبت به گرما و سرما
  • حساسیت و سوزش لثه (تحریک بافت نرم لثه)
  • آسیب به مینای دندان در صورت استفاده از پراکسید هیدروژن با غلظت های بالا
  • یک عارضه جانبی جدی سفید کردن دندان با پراکسید هیدروژن، بروز التهاب در ریشه دندان است که ممکن است به عفونت منجر شود.
کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره تخصصی و رایگان با یک کلیک ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر

پراکسید هیدروژن در بسیاری از خانه ها یکی از مواد اصلی خانگی است و کاربردهای مختلفی دارد، از پاک کردن لکه های پارچه گرفته تا ضدعفونی کردن سطوح. همانطور که می تواند لکه ها را از روی سطوح پاک کند، پراکسید هیدروژن می تواند دندان های لکه دار را نیز سفید نماید. این ماده لکه را اکسید می کند، آن را از هم جدا می کند و آن را از روی مینای دندان شما بر می دارد. به همین دلیل، پراکسید هیدروژن اغلب به عنوان ماده فعال در سفید کننده های تجاری دندان به کار می رود و با توجه به https://onlinelibrary.wiley.com  مطالعات نشان داده اند که به طور قابل توجهی موثر است. با این حال، به خاطر داشته باشید که اگرچه پراکسید هیدروژن بر روی لکه های سطحی تأثیرگذار است اما روی لکه های داخلی، مانند تغییر رنگ دندان مرده یا در حال مرگ تأثیری نخواهد داشت.