آیا می خواهید مانند یک ستاره هالیوود لبخندی زیبا و درخشان داشته باشید و نمی دانید کدام گزینه درمانی برای شما بهترین خواهد بود؟ وقتی صحبت از اصلاح لبخند به میان می آید، چند روش زیبایی وجود دارند که می توانند به شما در رسیدن به هدف تان کمک کنند. بلیچینگ دندان ها و لمینت دو مورد از رایج ترین روش های زیباسازی لبخند هستند. هر دوی آنها بسیار موثر عمل می کنند و می توانند ظاهر دندان های شما را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشند. همچنین هر دوی آنها مزایا، معایب و محدودیت های خاص خود را دارند بنابراین ممکن است انتخاب گزینه مناسب برای شما دشوار باشد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

در اینجا قصد داریم درباره تفاوت بلیچینگ و لمینت، مزایا و معایب هر یک و همچنین سایر اطلاعات لازم در مورد این دو درمان زیبایی با شما صحبت کنیم. امیدواریم که مطلب امروز برایتان مفید واقع شود و به شما در تصمیم گیری بهتر کمک کند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

مقایسه بلیچینگ و لمینت دندان

تعریف «بلیچینگ» و «لمینت»

سفید کردن دندان یک درمان معمول دندانپزشکی زیبایی است که شامل استفاده از یک عامل سفید کننده (پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید) برای سفید کردن دندان ها است. این درمان که معمولاً بلیچینگ دندان نیز نامیده می شود، به طور خاص با از بین بردن لکه ها و معکوس کردن اثرات سایش معمول، تغییر رنگ دندان را هدف قرار می دهد.  نتایج حاصل از این روش فوری هستند اما دائمی نمی باشند.

لمینت های دندان پوسته‌ های همرنگ دندان از پرسلن یا سرامیک هستند که روی سطوح دندان‌ ها قرار می‌ گیرند تا مینای دندان فرسوده، مشکلات ناهمواری یا فاصله، تغییر رنگ، لب پرشدگی یا ترک‌ خوردگی ها را اصلاح کنند. قرار دادن لمینت مستلزم تغییر دائمی ساختار دندان یا شکل دادن به مینای دندان بیمار است. اگرچه لمینت های جدید به حداقل آماده سازی مینای دندان نیاز دارند و برخی از آنها نیز بدون نیاز به تراش نصب می شوند، با این حال نصب آنها نیز تهاجمی تر از بلیچینگ دندان است.

مقایسه بلیچینگ و لمینت دندان

اهمیت بلیچینگ و لمینت در زیبایی دندان ها

هر دو روش بلیچینگ و لمینت می توانند تأثیر زیادی در بهبود لبخند شما داشته باشند. واضح است که دندان های سفید، زیباتر به نظر می رسند و به شما لبخند جذاب تری می بخشند. بلیچینگ می تواند دندان های شما را چند درجه روشن کند البته شما قادر نخواهید بود میزان سفیدی مورد نظرتان را انتخاب کنید. اما در مواردی که مشکل ظاهری دندان ها فقط به رنگ شان مربوط نمی شود، ممکن است لمینت گزینه مناسب تری باشد. لمینت علاوه بر روشن کردن دندان هایتان می تواند سایر نواقص ظاهری آنها مانند فواصل بین دندانی جزئی، ترک خوردگی، نامرتبی جزئی تا متوسط را نیز رفع کند. علاوه بر این شما آزاد هستید که با توجه به میزان روشنی مورد نظرتان، رنگ لیمنت را انتخاب کنید. در مجموع هر دو روش باعث افزایش زیبایی دندان ها و لبخند شما می شوند و جزء پرطرفدارترین روش های مورد استفاده در دندانپزشکی زیبایی هستند.

بلیچینگ دندان

«بلیچینگ»

در این بخش، تمام اطلاعات لازم پیرامون بلیچینگ دندان گردآوری شده است.

تعریف بلیچینگ

بلیچینگ دندان یا سفید کردن حرفه ای دندان ها تنها روش مورد تأیید و مطمئن برای دستیابی به لبخندی روشن تر است. بلیچینگ می تواند زردی، لکه و تغییر رنگ ناشی از مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی، استعمال دخانیات و … را از بین ببرد.  بلیچینگ دندان غیر تهاجمی است و در صورتی که تحت نظر یک دندانپزشک معتبر شود، غالبا هیچ گونه عارضه جانبی قابل توجهی به دنبال نخواهد داشت.

روش های بلیچینگ دندان

با توجه به انجمن دندانپزشکی آمریکا (https://www.ada.org) به طور کلی دو روش برای بلیچینگ دندان وجود دارد.

  • بلیچینگ در مطب: سریع ترین و موثرترین راه بلیچینگ، سفید کردن حرفه ای دندان ها در مطب است. بلیچینگ در مطب معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد. در طی این روش یک ژل بلیچینگ به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه روی سطح دندان ها قرار می گیرد و سپس با تاباندن نور مخصوص فعال می شود. لازم به ذکر است که قبل از به کار بردن ژل بلیچینگ روی دندان، لثه های شما با محافظ لثه پوشانده می شوند. هنگامی که این مواد قدرتمند به لایه‌های مینای دندان و عاج نفوذ می‌ کنند، مولکول‌های لکه ‌دار را تجزیه می نمایند و لبخند سفیدتری به شما می ‌بخشند. بیماران بلافاصله پس از درمان نتایج را مشاهده خواهند کرد.
  • بلیچینگ در خانه: یکی دیگر از گزینه ‌های سفید کردن دندان‌ ها، تهیه کیت سفید کننده در منزل از دندانپزشک تان است. این بسته معمولاً شامل سینی های سفید کننده سفارشی (با قالب گیری از دندان شما ساخته می شوند) و یک عامل سفید کننده (ژل) با غلظت پایین تر است. دندانپزشک تان به شما دستورالعملی در مورد نحوه استفاده از آن می دهد تا به نتایج دلخواه خود برسید. دوره درمان در این روش طولانی تر است و نتایج حاصل از آن معمولا به اندازه بلیچینگ در مطب چشمگیر نخواهد بود.

البته شما می توانید محصولات سفید کننده دندان OTC را از داروخانه ها خریداری کنید و برای سفید کردن دندان هایتان به کار ببرید. چنین اقلامی ارزان تر از روش های حرفه ای هستند. با این حال، آنها معمولا فقط می توانند تغییر رنگ جزئی را برطرف کرده و نمی توانند لکه های سخت را پاک کنند. همچنین ایمنی و اثربخشی آنها مورد تأیید دندانپزشکان و کارشناسان سلامت دهان و دندان نیست. 

مزایا و معایب بلیچینگ

هر روش درمانی مزایا و معایب خاص خودش را دارد. 

موارد زیر، مهم ترین مزایای بلیچینگ هستند:

  • یک روش غیر تهاجمی است.
  • یک گزینه مطمئن و ایمن می باشد.
  • به شما ظاهر و لبخندی جذاب می ‌بخشد.
  • به افزایش اعتماد بنفس کمک می کند.
  • دوره درمان کوتاهی دارد.
  • بدون درد و بدون احساس ناراحتی است.
  • آسیبی به ساختار دندان وارد نمی کند.
  • در مقایسه با سایر روش های سفید کردن دندان، هزینه کمتری دارد.
  • نتایج حاصل از بلیچینگ بلافاصله قابل مشاهده هستند.

مهم ترین معایب بلیچینگ دندان عبارتند از:

  • امکان ایجاد حساسیت دندانی موقت و گذرا وجود دارد.
  • نتایج آن دائمی نیستند و باید هر ۶ ماه تا سالی یکبار تکرار شود.
  • در صورتی که بلیچینگ توسط یک دندانپزشک کم تجربه یا توسط ژل سفید کننده با غلظت بسیار بالا انجام شود، می تواند به مینای دندان و بافت لثه صدمه بزند.
  • بلیچینگ روی پرکردگی ها و مواد ترمیم کننده دندان اثری ندارد. همچنین بر روی برخی از لکه ها مانند لکه های بسیار عمیق و لکه های ناشی از وارد آمدن ضربه به دندان ها موثر نیست.
  • ممکن است برای دستیابی به نتایج مورد نظر به چند جلسه درمان نیاز باشد.
اینفوگرافیک محدودیت های بلیچینگ دندان

محدودیت های بلیچینگ دندان

با آنکه بلیچینگ دندان یک روش کاملا مطمئن و ایمن است اما استفاده از آن با محدودیت هایی همراه است که باید به آنها توجه کنید. 

  • زنان باردار و شیرده، افراد زیر ۱۸ سال، افراد مبتلا به حساسیت های دندانی شدید و یا عقب نشینی لثه نمی توانند بلیچینگ انجام دهند.
  • اگر از بیماری لثه یا پوسیدگی دندان رنج می برید، قبل از سفید کردن دندان ابتدا باید این مشکلات را درمان کنید. استفاده از بلیچینگ روی دندان های ناسالم می تواند به ایجاد درد شدید و طولانی منجر شود.
  • اگر لکه‌های عمیق دندان (لکه های داخلی یا درونی) دارید که بر لایه‌ های زیرین عاج تأثیر گذاشته است، ممکن است نتوانید با بلیچینگ به نتایجی که می‌خواهید برسید. سفید کردن نمی تواند تمام مشکلات تغییر رنگ (مانند موارد مرتبط با مصرف تتراسایکلین) را رفع کند. در چنین مواردی، احتمالاً به درمان های اضافی برای اصلاح لبخند مانند لمینت نیاز خواهید داشت.
  • بعد از انجام بلیچینگ دندان باید از مصرف نوشابه های گازدار، نوشیدنی ها و خوراکی های رنگی مانند شکلات و سس اجتناب کنید (حداقل به مدت ۴۸ ساعت).
کلینیک تخصصی لمینت و بلیچینگ

دریافت مشاوره رایگان

«لمینت»

لمینت دندان جزء پروسه های محبوب و پرطرفدار دندانپزشکی زیبایی است.

تعریف لمینت

لمینت ها ترمیم هایی هستند که روی دندان های طبیعی قرار می گیرند. آنها پوسته های سفارشی ساخته شده از پرسلن (سرامیک) هستند که به طور کامل قسمت جلویی سطح دندان را می پوشانند. اگر می‌ خواهید علاوه بر رنگ دندان ها تغییرات جزئی دیگری نیز در لبخندتان ایجاد کنید (مانند تغییر شکل، اندازه و رفع فاصله بین دندانی) لمینت ها می توانند یک گزینه عالی برای شما باشند. ضخامت لمینت های معمولی بین ۰٫۵ تا ۰٫۷ میلی متر است. آنها برای قرار گرفتن روی دندان به تراش مینای دندان نیاز دارند بنابراین یک روش تهاجمی محسوب می شوند. اما در سال های اخیر لمینت های بدون تراش نیز وارد بازار شده اند. ضخامت آنها بسیار کمتر از لمینت های معمولی است و بنابراین بدون نیاز به تراشیدن دندان روی آن نصب می شوند. 

روش های لمینت کردن دندان

روش لمینت دندان معمولاً به دو جلسه ملاقات با دندانپزشک نیاز دارد. در اولین قرار ملاقات شما، متخصص دندانپزشکی با برداشتن یک لایه نازک از مینای دندان، فضایی برای قرار گرفتن پوسته ها ایجاد می کند. سپس به منظور ارائه پوسته هایی که کاملاً متناسب با دندان‌های شما هستند، از قالب‌ های دندانی یا شاید اسکن دهان استفاده می نماید. قالب یا اسکن برای ساخت لمینت های سفارشی به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می شود. در دومین مراجعه، شما لمینت های دائمی خود را دریافت خواهید کرد. رنگ لیمنت توسط خود شما و با مشورت دندانپزشک تان انتخاب خواهد شد. این بدان معناست که شما می توانید لبخندتان را هر چقدر که می خواهید، روشن تر کنید. با اینحال برای آنکه نتایج طبیعی تری بدست آورید، لازم است به فاکتورهایی مانند رنگ پوست، رنگ مو و رنگ دندان های مجاور نیز توجه نمایید.

مزایا و معایب لمینت دندان

لمینت دندان مزایای متعددی دارد، از جمله:

  • لمینت ها علاوه بر ایجاد لبخندی درخشان‌ تر می ‌توانند برای اصلاح سایر مشکلات دهان و دندان نیز به کار روند. آنها می توانند فضاهای خالی را پر کنند و دندان های لکه دار، بد شکل یا کج را بپوشانند.
  • لمینت ها معمولا یک گزینه درمانی دائمی هستند. آنها با سمان یا چسب مخصوص به قسمت جلویی دندان های قابل مشاهده چسبانده می شوند. با رعایت عادات بهداشتی دهان و دندان و مراقبت مناسب ممکن است بین ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری داشته باشند.
  • لمینت ها از پرسلن ساخته می شوند. این ماده بسیار متراکم است و معمولا در برابر لکه پذیری مقاوم تر از دندان های طبیعی می باشد بنابراین در اغلب موارد لازم نیست نگران تغییر رنگ دندان هایتان باشید.
  • این پوسته ها بسیار با دوام هستند و نتایج فوق العاده طبیعی ارائه می دهند.
  • لمینت ها تنوع رنگ گسترده ای دارند و بنابراین شما می توانید رنگی را انتخاب کنید که کاملا متناسب و هماهنگ با سلیقه شما، رنگ سایر دندان ها و رنگ پوست تان است.

لمینت معایبی نیز دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

  • انتخاب لمینت یک تصمیم بزرگ است. انجام این ترمیم ها نیازمند تعهد مادام العمر است زیرا یک درمان دائمی و برگشت ناپذیر است؛ یعنی شما نمی توانید لمینت هایتان را بردارید و بدون لیمنت بمانید زیرا هر پوسته لمینت پس از تراشیدن مینا به دندان مورد نظر می چسبد. در صورت ترک خوردن یا آسیب دیدن لمینت، باید به طور کامل برداشته و تعویض شود.
  • با آنکه پرسلن یک ماده مستحکم است اما بیمار همچنان باید مراقب انتخاب های غذایی خود باشد. بیمار نمی تواند غذاهای ترد یا سفت بخورد. این مواد ممکن است پوسته ها را بشکنند. هنگامی که پوسته ها ترک خورده یا شکسته می شوند، هیچ راهی برای تعمیر آنها وجود ندارد.
  • پس از نصب لمینت مقداری حساسیت دندان به دما وجود خواهد داشت. علاوه بر این، دندانپزشک باید برخی از لایه های مینای دندان را بتراشد. این کار با بی حسی موضعی انجام شود اما با اینحال می تواند مقداری ناراحتی ایجاد کند. 
  • یکی دیگر از نکات منفی در مورد لمینت، احتمال ایجاد حفره و پوسیدگی دندان است. افرادی که لمینت های دندانی دارند، هنوز هم می توانند به پوسیدگی دندان در زیر لمینت دچار شوند. به همین دلیل است که مراقبت از دندان های لمینت شده سخت تر و حساس تر است.
  • در صورتی که لمینت به درستی روی دندان ها نصب نشود، می تواند عوارضی نظیر جابجایی لمینت، مرگ دندان، پوسیدگی دندان، ناهمترازی دندان ها، اشکال در صحبت کردن و ترک خوردن لمینت را به دنبال داشته باشد.
اینفوگرافیک محدودیت های لمینت

محدودیت های لمینت

لمینت دندان نیز محدودیت هایی دارد و نمی تواند در تمام موارد به کار رود، از جمله:

  • انجام لمینت در دوران بارداری توصیه نمی شود.
  • لمینت های دندان برای افرادی که دندان های ضعیف و پوسیدگی شدید دارند و همچنین برای کسانی که مشکلات لثه درمان نشده و عفونت فعال دارند، مناسب نیستند. افرادی که لایه مینای نازکی دارند، نباید لمینت ها را انتخاب کنند. زیرا اگر مینای دندان شما نازک باشد، دندانپزشک در هنگام تراشیدن آن به عاج دندان تان می رسد. و این یعنی درد بیشتر، آسیب دیدن عاج دندان و صدمه به ساختار سالم دندان شما.
  • در صورتی که مشکل بهم ریختگی، کجی یا فاصله بین دندانی شدید باشد، لمینت ها نمی توانند به رفع آن کمک کنند.
  • افرادی که پروتز متحرک دارند، نمی توانند لمینت دریافت کنند.
  • لمینت روی دندان های روکش شده یا ایمپلنت شده نیز قابل انجام نیست.

تفاوت بین بلیچینگ و لمینت

برای درک بهتر تفاوت بین بلیچینگ و لمینت، آنها را از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه می کنیم.

مبانی تفاوت بین بلیچینگ و لمینت

بلیچینگ یک روش غیر تهاجمی است که تغییری در ساختار اصلی دندان ایجاد نمی کند. اما لمینت یک گزینه تهاجمی است که باعث تغییر دائمی مینای دندان می شود. بلیچینگ برگشت پذیر است و اثرات آن حداکثر در عرض یکسال از بین می رود اما لمینت یک روش برگشت ناپذیر و دائمی محسوب می شود.  بلیچینگ صرفا برای سفید کردن دندان ها به کار می رود اما لمینت می تواند اهداف دیگری را نیز دنبال کند.

تفاوت در فروندگی و کاربرد

همانطور که گفتیم تنها کاربرد بلیچینگ، روشن تر کردن دندان هاست که البته مقدار آن قابل پیش بینی نیست. اما لمینت علاوه بر روشن کردن دندان ها به میزان دلخواه بیمار می تواند سایر مشکلات ظاهری دندان ها را نیز رفع کند؛ به شرطی که شدید نباشند. به عنوان مثال لمینت قادر است فواصل بین دندانی، کجی و ترک های دندانی را بپوشاند و در عین حال چندین درجه روشن تر از دندان های طبیعی شما باشد. علاوه بر این برای بلیچینگ فقط از مواد سفید کننده (پراکسید هیدروژن یا کارباماید هیدروژن) که با نور مخصوص فعال می گردند، استفاده می شود اما پوسته لمینت از مواد سرامیکی ساخته شده و با چسب مخصوص به سطح رویی دندان ها چسبانده می شود.

تفاوت در هزینه و مدت زمان درمان

هزینه انجام بلیچینگ به صورت کلی یا برای هر فک به صورت جداگانه تعیین می شود. اما هزینه لمینت بر حسب هر واحد دندانی مشخص می شود. در مجموع، دریافت لمینت گران تر و پر هزینه تر از انجام بلیچینگ است.

بلیچینگ در مطب در عرض یک جلسه یک ساعته به اتمام می رسد. در موادری که فرد خواهان سفید کنندگی بیشتری باشد، ممکن است یک یا دو جلسه دیگر نیز با فواصل یک هفته ای تکرار شود. بلیچینگ در خانه نیز حدود ۲ تا ۴ هفته به طول می انجامد. اما دریافت لمینت به دو یا سه جلسه چند ساعته نیاز دارد که با فواصل حداقل دو هفته ای انجام می شوند. 

تفاوت در نیاز به ترمیم دندان ها قبل از درمان

یکی از مهم ترین کارهایی که لازم است قبل از لمینت انجام شود، درمان پوسیدگی ها و خرابی های دندان هایی است که قرار است لمینت شوند. زیرا اگر لمینت روی دندان های خراب نصب شود، با گسترش پوسیدگی مجبور می شوید لمینت را بردارید و پس از ترمیم دندان، یک لمینت جدید دریافت کنید. این به معنای صرف هزینه اضافه و تحمل چندین جلسه درمانی پشت سر هم است.

عموما توصیه می شود قبل از شروع بلیچینگ نیز پوسیدگی های دندانی ترمیم شوند زیرا انجام بلیچینگ روی دندان های پوسیده باعث نفوذ ماده بلیچینگ به دندان می شود و درد و ناراحتی زیادی برای بیمار ایجاد می کند. انجام جرم گیری قبل از بلیچینگ نیز می تواند نتایج حاصل از آن را بهبود ببخشد.

در حالیکه لازم است قبل از انجام هر دو روش فوق برای ترمیم دندان ها اقدام کنید، اما به نظر می رسد ترمیم دندان ها قبل از دریافت لمینت، اهمیت و ضرورت بیشتری دارد زیرا عدم انجام این کار می تواند باعث عدم موفقیت لمینت دندان شود.

لمینت کنم یا بلیچینگ؟ کدومش؟

حال که به طور کامل با تفاوت بلیچینگ و لمینت و همچنین کاربردهای هر یک آشنا شدید، حتما کنجکاو هستید که کدام یک برای شما بهتر است! قبل از پاسخ دادن به این سوال باید توجه داشته باشید که هیچ کدام از این روش ها به دیگری برتری ندارد و گزینه مناسب در واقع به شرایط و اولویت های خود شما بر می گردد. 

توصیه ها و راهنمایی های لازم برای انتخاب بین بلیچینگ و لمینت

برای آنکه بهتر بتوانید گزینه مناسب خود را انتخاب کنید، به توصیه ها و راهنمایی های زیر توجه نمایید.

  • میزان بودجه خود را در نظر بگیرید: انجام لمینت در مقایسه با بلیچینگ دندان پر هزینه تر خواهد بود.
  • هدف یا اهداف درمانی خود را مشخص کنید: اگر صرفا به دنبال سفید کردن دندان هایتان هستید، بلیچینگ گزینه مناسب تری است اما اگر علاوه بر رنگ دندان ها با شکل و سایز و نحوه قرارگیری آنها مشکل دارید، باید به سراغ لمینت بروید.
  • نتایج کوتاه مدت یا دائمی: اگر می خواهید دندان هایتان به مدت طولانی سفید به نظر برسند و مطمئن هستید که در سال های آینده نظرتان تغییر نخواهد کرد، لمینت را انتخاب کنید. اما اگر یک سفید شدن موقت و بدون ریسک را ترجیح می دهید، با خیال راحت بلیچینگ را انتخاب نمایید.
  • میزان سفیدی مورد نظر: قبل از انتخاب بین بلیچینگ و لمینت باید تصمیم بگیرید که به دنبال چه میزان سفیدی هستید. نتایج حاصل از بلیچینگ قابل پیش بینی نیستند و بسته به ساختار دندان فرد می توانند متغیر باشند. اگر می خواهید دندان هایتان دقیقا تا میزان مشخصی روشن شوند، باید سفیدی مورد نظرتان را از بین رنگ های متنوع لمینت انتخاب کنید.
  • حفظ یا دستکاری ساختار دندان: اگر حفظ یکپارچگی مینای دندان برای شما اهمیت دارد و نمی خواهید سلامت دندان های خود را به خاطر روشن شدن شان به خطر بیندازید، توصیه می شود بلیچینگ را انتخاب کنید. اما اگر فکر می کنید داشتن یک لبخند براق و فوق العاده روشن ارزش دستکاری مینای دندان را دارد، لمینت را انتخاب نمایید.

مشاوره با دندانپزشک

علاوه بر در نظر گرفتن اهداف و اولویت های خود لازم است نظر یک دندانپزشک با تجربه را نیز جویا شوید. او با معاینه و ارزیابی دهان و دندان های شما می تواند مناسب ترین گزینه را پیشنهاد نماید. البته تصمیم گیری نهایی به عهده خود شما خواهد بود اما آگاهی از نظر تخصصی یک دندانپزشک می تواند واقعا راهگشا باشد. زیرا او بهتر از هر کسی می تواند تشخیص دهد که کدام روش برای شما نتایج مطلوب تری به همراه خواهد داشت.

مراقبت پس از بلیچینگ و لمینت

برای ماندگاری بیشتر نتایج حاصل از بلیچینگ و لمینت لازم است یک سری اصول مراقبتی و تغذیه ای را رعایت کنید که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

رعایت تغذیه سالم و بهداشت دهانی

پس از بلیچینگ دندان یا دریافت لمینت باید به تغذیه و بهداشت دهان و دندان خود بیشتر توجه کنید. مصرف مواد غذایی به شدت رنگی، نوشابه های گازدار و غذاهای اسیدی می تواند باعث شود دندان های بلیچینگ شده شما زودتر کدر شوند. در مورد لمینت ها علاوه بر مورد فوق باید از مصرف خوراکی های خیلی سفت یا بسیار ترد نیز خودداری نمایید.

رعایت اصول مربوط به بهداشت دهان و دندان یعنی مسواک زدن دو بار در روز و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها، حفظ سلامت لثه، کاهش تجمع رنگدانه ها و ایجاد لکه ضرورت دارد.

مراقبت های لازم پس از بلیچینگ و لمینت

اینفوگرافیک نکات مراقبتی بلیچینگ

مراقبت های پس از بلیچینگ عبارتند از:

  • پرهیز از مصرف غذاهای حاوی رنگدانه بخصوص در ۴۸ ساعت اول که هنوز منافذ مینای دندان باز هستند.
  • رعایت صحیح اصول مراقبتی از دهان و دندان
  • عدم مصرف دخانیات
  • عدم مصرف نوشیدنی های گازدار و غذاهای اسیدی
  • استفاده از خمیر دندان و دهانشویه ضد حساسیت برای کاهش حساسیت دندان ها پس از بلیچینگ
  • مسواک زدن پس از خوردن خوراکی های رنگ دار
اینفوگرافیک نکات مراقبتی لمینت

مراقبت های لازم پس از لمینت عبارتند از:

  • رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان
  • استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان های غیر ساینده
  • اجتناب از مصرف مواد غذایی بسیار سفت
  • عدم استفاده ابزاری از دندان (باز کردن درب بطری، شکستن آجیل با دندان و …)
  • انجام چکاپ های منظم دندانپزشکی (هر ۶ ماه یکبار)
  • استفاده از نایت گارد در صورت دندان قروچه
  • عدم مصرف دخانیات و خوراکی های رنگدانه دار
  • استفاده از محافظ دهان در هنگام انجام فعالیت های بدنی پربرخورد مانند تکواندو و کاراته

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

نتیجه گیری

لبخند شما اولین چیزی است که افراد به آن توجه می کنند. داشتن دندان های سفید و بی نقص علاوه بر جذاب کردن چهره می تواند اعتماد بنفس شما را نیز افزایش دهد. به همین دلیل است که دندانپزشکی زیبایی تا این اندازه مورد استقبال قرار گرفته است. روش های درمانی مختلفی برای بهبود لبخند وجود دارد؛ بلیچینگ و لمینت دندان از رایج ترین و پرطرفدارترین پروسه های زیبایی دندان هستند. با وجود آنکه هر دو روش می توانند دندان های سفیدتری به شما بدهند اما تفاوت هایی با هم دارند. تفاوت بلیچینگ و لمینت شامل کاربرد، نتایج ارائه شده، هزینه، مدت ماندگاری، روش اجرا و متریال مورد استفاده است. برای انتخاب بهترین روش درمانی لازم است به میزان بودجه، شدت مشکل، اهداف مورد نظرتان از درمان و میزان دوام و ماندگاری که به دنبال آن هستید، توجه کنید. همچنین باید تصمیم بگیرید که یک روش تهاجمی را ترجیح می دهید یا به دنبال یک گزینه بدون ریسک و غیر تهاجمی هستید. در پایان لازم به ذکر است که یک دندانپزشک متبحر و با تجربه، مطمئن ترین کسی است که می تواند با بررسی تمام جوانب و ارزیابی کامل دندان هایتان گزینه درمانی مناسب را به شما توصیه نماید.