دندان های شما ممکن است به دلایل مختلفی تغییر رنگ دهند و ظاهری کدر و لکه دار پیدا کنند؛ مصرف دخانیات، استفاده زیاد از خوراکی ها و نوشیدنی های رنگدانه دار مانند قهوه و شکلات، عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان ها، مصرف برخی ، وارد آمدن ضربه به دندان و حتی بالا رفتن سن همگی می توانند درخشش و سفیدی مروارید هایتان را بربایند. شما برای سفید و روشن کردن دندان هایتان دو گزینه پیش رو دارید: هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ. در برخی مواقع نیز ممکن است دندانپزشک، ترکیبی از هر دو روش را به شما توصیه نماید.

در واقع ترکیب روش های بلیچینگ دندان در خانه و در مطب دندانپزشکی از راه های رایج برای بهبود رنگ دندان ها است. اگر به طور دقیق نمی دانید که هر یک از این روش ها چگونه عمل می کنند و چه نتایجی ارائه می دهند، مطلب امروز ما را از دست ندهید. در مقاله زیر به تفاوت آفیس بلیچینگ و هوم بلیچینگ، مزایا و معایب هر دو روش بلیچینگ دندان خواهیم پرداخت. از همراهی شما تا انتهای مطلب بسیار سپاسگزاریم.

کلینیک تخصصی بلیچینگ

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

بلیچینگ دندان در خانه، هوم بلیچینگ، کیت بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان در خانه

بلیچینگ دندان در خانه یک روش آسان، ایمن و مقرون به صرفه برای سفید کردن دندان های شما در راحتی خانه تان است. روش های مختلفی برای سفید کردن دندان ها در خانه وجود دارد.

روش های موجود برای بلیچینگ دندان در خانه

برای بلیچینگ دندان در خانه می توانید از ست های بلیچینگ و یا تری های بلیچینگ استفاده کنید.

  • کیت ها یا ست های بلیچینگ: این کیت ها به صورت بدون نسخه در داروخانه ها عرضه می شوند و انواع و برندهای مختلفی دارند. محصولات دیگری نظیر چسب های سفید کننده دندان و دهانشویه های سفید کننده نیز در داروخانه ها موجودند که به اندازه ست های بلیچینگ، کارایی و محبوبیت ندارند زیرا به میزان کمی در سفید کدن دندان ها موثر هستند.
  • تری های بلیچینگ: تری یا سینی بلیچینگ به صورت سفارشی و توسط دندانپزشک برای شما تهیه می شود. بدین منظور ابتدا دندانپزشک از فک بالا و پایین شما قالبگیری می کند و بر اساس آن قالب ها، تری های بلیچینگ مخصوص شما را می سازد. سپس این تری را به همراه ماده بلیچینگ و دستورالعمل استفاده در اختیار شما قرار می دهد تا در مدت زمان مشخصی در خانه از آن استفاده کنید.
روش های بلیچینگ دندان در خانه، روش های هوم بلیچینگ

عملکرد و مزایا

بلیچینگ دندان در خانه مزایایی دارد که افراد را به استفاده از آن ترغیب می سازد. موارد زیر، مهم ترین مزایای آن هستند.

  • قابلیت استفاده آسان در محیط خانگی: با بلیچینگ خانگی، شما می توانید در هر زمانی از روز، بدون نیاز به خارج شدن از خانه برای مراجعه به دندانپزشک و معطل شدن در مطب، دندان های خود را در محیط آرام و راحت خانه خودتان چند درجه روشن تر کنید.
  • هزینه کمتر نسبت به بلیچینگ در مطب: هزینه انجام هوم بلیچینگ نسبت به بلیچینگ در مطب، پایین تر است و بنابراین خیلی از افراد برای صرفه جویی در هزینه ترجیح می دهند دندان هایشان را در خانه سفید کنند.
  • احتمال ایجاد حساسیت دندانی کمتر: مواد سفید کننده ای که در بلیچینگ خانگی به کار می روند، به اندازه ترکیبات بلیچینگ داخل مطب قدرتمند نیستند. این بدان معناست که احتمال بروز حساسیت دندانی با هوم بلیچینگ کاهش می یابد.
اینفوگرافیک معایب بلیچینگ دندان در خانه

معایب و محدودیت ها

اما هوم بلیچینگ نیز معایب و محدودیت های خاص خودش را دارد. از جمله:

  • نتایج طولانی مدت کمتر نسبت به بلیچینگ در مطب: نتایج حاصل از بلیچینگ خانگی در طولانی مدت، کمتر از بلیچینگ در مطب است یعنی دوام و ماندگاری نتایج هوم بلیچینگ کمتر از آفیس بلیچینگ می باشد. همچنین از آنجایی که ماده سفید کننده هوم بلیچینگ، غلظت کمتری نسبت به آفیس بلیچینگ دارد بنابراین نتایج حاصل از آن به اندازه بلیچینگ در مطب قابل توجه و چشمگیر نخواهد بود.
  • عدم توانایی در تنظیم دقیق غلظت ماده بلیچینگ: غلظت ماده سفید کننده در هوم بلیچینگ بین ۳ تا ۲۰ درصد است. با آنکه دندانپزشک با توجه به میزان و عمق لکه های دندانی شما غلظت ماده سفید کننده را مشخص می کند اما به منظور جلوگیری از بروز عوارض و محدودیت های بلیچینگ خانگی، امکان تنظیم دقیق غلظت ماده سفید کننده وجود ندارد. به عنوان مثال ممکن است دندانپزشک تشخیص دهد که برای رفع لکه های دندانی شما به غلظت بالای ۲۰ درصد نیاز است اما طبق استانداردهای موجود بلیچینگ نمی تواند برای مصارف خانگی از غلظت بلیچینگ بالای ۲۰ درصد استفاده کند.
  • ممکن است نیاز به استفاده مکرر باشد: در بلیچینگ خانگی لازم است چند روز متوالی از تری های بلیچینگ استفاده کنید. همچنین ممکن است لازم باشد برای حفظ نتایج بلیچینگ به طور مکرر و در فواصل زمانی کوتاه، درمان را تکرار نمایید.

بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی

بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی یا آفیس بلیچینگ، مطمئن ترین و موثرترین روش سفید کردن دندان ها محسوب می شود.

روش های موجود برای بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی

برای بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی از یک ژل سفید کننده با غلظت بالا استفاده می شود.

  • بلیچینگ دندان با استفاده از لیزر و ژل بلیچینگ: در این روش یک ژل سفید کننده قوی روی دندان های بیمار قرار داده می شود و پس از سپری شدن مدت زمانی بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت با تاباندن نور لیزر فعال می شود. ژل بلیچینگ با فعال شدن، کف می کند و لکه ها و زردی دندان ها را حذف می نماید. سپس این ژل شسته یا ساکشن می شود و در صورت لزوم، دندانپزشک این پروسه را تکرار می نماید.  
اینفوگرافیک مزایای بلیچینگ در مطب، آفیس بلیچینگ

عملکرد و مزایا

آفیس بلیچینگ، عملکرد و مزایای فوق العاده ای دارد که در زیر به آنها می پردازیم.

  • نتایج قابل مشاهده و قابلیت تنظیم غلظت بیشتر: سفید و روشن شدن دندان ها پس از آفیس بلیچینگ کاملا مشهود است زیرا ژل سفید کننده مورد استفاده در مطب، غلظت بالایی دارد. بعلاوه از آنجایی که این پروسه سفید کردن دندان ها در مطب و تحت نظارت دندانپزشک انجام می شود، میزان غلظت آن کاملا قابل تنظیم است و می تواند توسط دندانپزشک افزایش یابد.
  • اثر بلیچینگ سریع تر و دوام بیشتر بر روی دندان ها: غلظت بالای ماده بلیچینگ در مطب دندانپزشکی باعث می شود که اثر سریع تر و ماندگارتری روی دندان ها داشته باشد. این بدان معناست که دندان های شما در عرض یک ساعت، چندین درجه روشن تر خواهند شد و در مقایسه با بلیچینگ خانگی، این روشنی و سفیدی را به مدت طولانی تری حفظ می کنند.
  • امکان برطرف کردن لکه ها و تغییرات رنگ شدیدتر: بلیچینگ در مطب دندانپزشکی می تواند تقریبا تمام لکه های عمیق و تغییرات رنگ شدید دندان ها (بجز تغییر رنگ بر اثر مصرف دارو، وارد آمدن ضربه به دندان و فلوئوروزیس دندان) را برطرف نماید.
معایب بلیچینگ دندان در مطب، معایب آفیس بلیچینگ

 معایب و محدودیت ها

اما بلیچینگ در مطب دندانپزشکی نیز معایبی دارد که باعث می شود برخی از افراد از آن استقبال نکنند.

  • هزینه بالاتر نسبت به بلیچینگ در خانه: قابل توجه ترین تفاوت آفیس بلیچینگ و هوم بلیچینگ در هزینه انجام آنهاست. هزینه بلیچینگ در مطب دندانپزشکی به مراتب بالاتر از بلیچینگ خانگی می باشد که می تواند برای بسیاری از بیماران گران باشد.
  • نیاز به ویزیت های مکرر به مطب دندانپزشکی: در اغلب موارد برای دستیابی به نتایج سفید کنندگی دلخواه لازم است چند جلسه بلیچینگ انجام دهید. جلسات بلیچینگ باید با فواصل کم (حدود یک تا دو هفته) برگزار شود و این مراجعات مکرر به دندانپزشکی برای خیلی از افراد مطلوب و امکان پذیر نیست.
  • احتمال بیشتر ایجاد حساسیت دندانی: همانطور که گفتیم، ماده بلیچینگ مورد استفاده در مطب دندانپزشکی از قدرت و غلظت بالاتری برخوردار است. به همین دلیل احتمال بروز حساسیت دندانی به دنبال بلیچینگ در مطب افزایش می یابد. این امر، دلیل اصلی بسیاری از بیماران برای اجتناب از آفیس بلیچینگ است.
کلینیک تخصصی بلیچینگ

ثبت مشاوره رایگان

تفاوت بین آفیس بلیچینگ و بلیچینگ در خانه

در این قسمت از جهات مختلف به مقایسه بلیچینگ در مطب و بلیچینگ در خانه می پردازیم.

مقایسه روش ها و مواد بلیچینگ دندان در مطب و در خانه

 در هر دو روش از پراکسید هیدروژن یا کاربامید به عنوان ماده بلیچینگ استفاده می شود اما غلظت آن در بلیچینگ خانگی پایین تر (بین ۳ تا ۲۰ درصد) از بلیچینگ در مطب (۱۵ تا ۴۳ درصد) است؛ این امر، مهم ترین تفاوت آفیس بلیچینگ و هوم بلیچینگ می باشد.

از نظر روش به کار رفته،شما در بلیچینگ خانگی از تری یا سینی ساخته شده توسط دندانپزشک به همراه ژل تجویز شده به مدت مشخصی استفاده می کنید. در آفیس بلیچینگ، دندانپزشک ژل بلیچینگ قوی را روی دندان هایتان می مالد و با تاباندن نور و یا لیزر فعال می کند.

مقایسه مزایا و معایب آفیس بلیچینگ و هوم بلیچینگ

هر دوی این روش ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و برای یک انتخاب مناسب، شما باید به اولویت ها، نیازهای دندانی و میزان بودجه تان توجه کنید. میزان اثربخشی و دوام آفیس بلیچینگ به مراتب بالاتر از بلیچینگ خانگی است و بنابراین روی لکه های عمیق تر موثر است. اما به همین نسبت می تواند حساسیت دندانی بیشتری ایجاد کند و مناسب دندان های حساس نباشد.

مقایسه هزینه های بلیچینگ دندان در مطب و در خانه

هزینه بلیچینگ در مطب نسبتا بالاست بنابراین اگر بودجه محدودی دارید، ممکن است گزینه ایده آلی برای شما نباشد. هزینه بلیچینگ در خانه برای اکثر افراد مناسب تر است اما نباید انتظار داشته باشید که دندان های شما را به طور قابل توجهی روشن و سفید سازد. 

سخن پایانی

در بخش های بالا از جنبه های مختلف به بررسی تفاوت آفیس بلیچینگ و هوم بلیچینگ پرداختیم. مشاهده کردید که بلیچینگ دندان در خانه و در مطب دندانپزشکی هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که انتخاب روش بلیچینگ مناسب باید بر اساس نیازها و ترجیحات بیمار و پس از مشاوره با دندانپزشک انجام شود. با توجه به وبسایت معتبر https://www.ada.org ، مشورت با دندانپزشک قبل از انتخاب روش بلیچینگ اهمیت بسیاری دارد زیرا ممکن است روش بلیچینگ اصلا برای شما مناسب نباشد (به عنوان مثال اگر بیماری لثه یا عقب رفتگی لثه دارید، بلیچینگ دندان برای شما توصیه نمی شود). همچنین لازم به ذکر است که در هر دو روش فوق، رعایت دستورالعمل ها و مراقبت های لازم برای حفظ رنگ و سلامت دندان ها حائز اهمیت می باشد.