روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد. در زمان سفید کردن یا بلیچینگ دندان از مواد مختلفی استفاده می‌شود. یکی از محبوب‌ترین موارد بلیچینگ دندان با کاربامید پراکسید است. در این مقاله قصد داریم به چیستی این روش، مزایا و معایب آن بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره تخصصی و رایگان تنها با یک کلیک ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

ترکیبات کاربامید پراکسید

کاربامید پراکسید چیست؟

کاربامید پراکسید یک ترکیب شیمیایی متشکل از پراکسید هیدروژن و اوره است. این ترکیب عمدتاً در محصولات دندانپزشکی به عنوان یک عامل سفیدکننده دندان و ضدعفونی‌کننده دهان استفاده می‌شود.

هنگامی که این ترکیب روی دندان استفاده می‌شود، به پراکسید هیدروژن و اوره تجزیه می‌شود و به از بین بردن لکه‌های سطحی و سفید شدن مینای دندان کمک می‌کند. کاربامید پراکسید به دلیل خاصیت جوشانی که دارد، در محلول‌های حذف جرم گوش نیز استفاده می‌شود و می‌تواند به نرم شدن و از بین رفتن تجمع جرم گوش کمک کند.

کاربردهای کاربامید پراکسید

کاربردهای کاربامید پراکسید

کاربامید کاربردهای زیادی دارد و به روش‌های مختلف می‌توان از آن در دنیای دندانپزشکی بهره برد. در این بخش کاربردهای کاربامید پراکسید را بهتر توضیح می‌دهیم.

۱. ژل سفیدکننده دندان: کاربامید پراکسید ماده فعال بسیاری از ژل‌های سفیدکننده دندان است. این ماده به از بین بردن لکه‌ها و تغییر رنگ از روی سطح دندان‌ها کمک می‌کند و در نتیجه لبخند شما را زیباتر می‌کند.

۲. نوارهای سفیدکننده: از کاربامید پراکسید در نوارهای سفیدکننده هم استفاده می‌شود. این نوارهای نازک و انعطاف‌پذیر با ژلی پوشیده شده‌اند که حاوی کاربامید پراکسید است. نوارها مستقیماً روی دندان‌ها اعمال می‌شوند و برای مدت معینی روی دندان‌ها باقی می‌مانند. این گونه می‌توان در خانه دندان‌ها را سفید کرد.

۳. آفیس بلیچینگ: دندانپزشکان اغلب از کاربامید پراکسید برای آفیس بلیچینگ استفاده می‌کنند. در این حالت از مواد با غلظت بیشتری استفاده می‌شود و سپس با نور مخصوص آن را فعال می‌کنند.

۴. کیت‌های سفیدکننده Take-Home: بسیاری از مطب‌های دندانپزشکی کیت‌های سفیدکننده‌ای را ارائه می‌دهند که حاوی کاربامید پراکسید است. این کیت‌ها معمولاً شامل کیت‌های سفارشی و غلظت کمتر ژل کاربامید پراکسید هستند. بیماران می‌توانند از این کیت‌ها با راهنمایی دندانپزشک خود برای ادامه فرایند سفید کردن دندان در خانه استفاده کنند.

۵. پر کردن موقت: گاهی اوقات از کاربامید پراکسید در پر کردن موقت استفاده می‌شود. در زمان انتظار برای ترمیم دائمی، بخش باز شده دندان یا بخیه خورده لثه را آتل می‌بندند. کاربامید پراکسید موجود در پر کردن موقت نیز می‌تواند خواص ضدمیکروبی داشته باشد و به کاهش خطر عفونت کمک کند.

کاربامید پراکسید

نحوه عملکرد ماده کاربامید پراکسید بر دندان

هنگامی که کاربامید پراکسید روی دندان‌ها اعمال می‌شود، به پراکسید هیدروژن که عامل سفیدکننده فعال است، تجزیه می‌شود. پراکسید هیدروژن یک عامل اکسیدکننده قوی است که می‌تواند به مینای دندان نفوذ کرده و به لایه زیرین به نام عاج برسد. با مولکول‌هایی که باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند واکنش نشان می‌دهد، آنها را می‌شکند و باعث سفیدتر شدن دندان می‌شود.

مولکول‌های اکسیژن آزاد شده در طی این واکنش نیز به از بین بردن لکه‌های روی سطح دندان کمک می‌کنند. این مولکول‌ها با اکسید کردن و شکستن مولکول‌های رنگ‌دانه، رنگ دندان‌ها را زیباتر می‌کنند.

کاربامید پراکسید معمولاً باید برای مدتی روی دندان بماند تا به طور کامل عمل کند. به همین دلیل است که بسیاری از کیت‌های سفیدکننده خانگی شامل کیت‌ها یا نوارهایی هستند که پراکسید را روی دندان‌ها نگه می‌دارند. پراکسید به تدریج تجزیه می‌شود و اکسیژن آزاد می‌شود و به مرور زمان دندان‌ها سفید می‌شوند.

توجه به این نکته ضروری است که پراکسید کاربامید، مانند هر محصول سفیدکننده، باید طبق دستورالعمل سازنده استفاده شود تا از عوارض جانبی احتمالی مانند حساسیت دندان یا تحریک لثه جلوگیری شود.

آیا کاربامید پراکسید دندان را سفید می‌کند؟

آیا کاربامید پراکسید دندان را سفید می‌کند؟

بله، کاربامید پراکسید یک عامل سفیدکننده است که در بسیاری از محصولات سفیدکننده دندان پیدا می‌شود. این ماده به پراکسید هیدروژن تجزیه می‌شود و به از بین بردن لکه‌ها و سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند و در نتیجه دندان فرد زیباتر و سفیدتر می‌شود.

نتیجه بلیچینگ کاربامید پراکسید در آفیس بهتر است یا در خانه؟

نتیجه بلیچینگ کاربامید پراکسید در آفیس بهتر است یا در خانه؟

پراکسید کاربامید را می‌توان هم در مطب و هم در خانه استفاده کرد. در این بخش در مورد هر دوی این گزینه‌های توضیح می‌دهیم. 

کاربامید پراکسید در آفیس بلیچینگ

معمولاً کارهای مربوط به سفید کردن دندان را در کلینیک دندانپزشکی یا مطب دندانپزشکی انجام می‌دهند. در آفیس بلیچینگ از غلظت بیشتری از پراکسید کاربامید استفاده می‌کنند. ژل پراکسید کاربامید به طور مستقیم روی دندان‌ها زده می‌شود و گاهی اوقات با نور یا لیزر مخصوص فعال می‌شود. زمان درمان ممکن است متفاوت باشد، اما معمولاً طی یک بار مراجعه به مطب دندانپزشکی تکمیل می‌شود. غلظت بالای پراکسید کاربامید باعث می‌شود اثر سفیدکنندگی سریع‌تر و قابل توجه‌تری در مقایسه با بلیچینگ خانگی ایجاد شود.

کاربامید پراکسید در هوم بلیچینگ

بلیچینگ خانگی یا هوم بلیچینگ شامل کیت‌هایی می‌شود که غلظت کمتری از کاربامید پراکسید را دارند. ژل‌ها یا نوارهای سفیدکننده پراکسید کاربامید توسط دندانپزشک تهیه شده و توسط بیمار در منزل استفاده می‌شود. این محصولات معمولاً دارای اپلیکاتور یا کیت مخصوص هستند که به توزیع یکنواخت ژل روی دندان کمک می‌کند. معمولاً به بیمار توصیه می‌شود که کیت‌ها یا نوارهای سفیدکننده را برای یک دوره مشخص، اغلب در طول شب یا چند ساعت در روز روی دندان قرار دهند. از آنجایی که غلظت  کاربامید پراکسید در هوم بلیچینگ کمتر است، روند سفید شدن دندان نیز کندتر می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که هر دو روش سفید کردن در مطب و بلیچینگ خانگی باید توسط یک متخصص دندانپزشکی نظارت شوند. دندانپزشک می‌تواند سلامت دندان شما را ارزیابی کند، درمان مناسب را توصیه کند و راهنمایی‌هایی را در مورد نحوه استفاده ایمن از پراکسید کاربامید ارائه دهد.

تفاوت کاربامید پراکسید با هیدروژن پراکسید

تفاوت کاربامید پراکسید با هیدروژن پراکسید

پراکسید کاربامید و پراکسید هیدروژن هر دو معمولاً برای سفید کردن دندان استفاده می‌شوند، اگرچه از نظر ترکیب و قدرت تفاوت‌هایی با هم دارند، هر دو با یک هدف استفاده می‌شود. در ادامه تفاوت این دو را بررسی می‌کنیم.

ترکیب مواد:

– پراکسید هیدروژن (H2O2) یک ترکیب شیمیایی ساده است که از اتم‌های هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است.

– پراکسید کاربامید (CH6N2O3) یک ترکیب پیچیده است که در مواجهه با آب به پراکسید هیدروژن و اوره تجزیه می‌شود.

قدرت:

– پراکسید هیدروژن قوی‌تر است و در صورت استفاده روی دندان‌ها به سرعت به اکسیژن و آب تجزیه می‌شود. معمولاً نسبت به سایر انواع سفیدکننده دارای غلظت بالاتری (از ۱۰٪ تا ۴۰٪) است.

– پراکسید کاربامید سرعت تجزیه کندتری دارد. این ماده دارای غلظت کمتری از عوامل سفیدکننده فعال است. میزان مواد سفیدکننده معمولاً بین ۱۰٪ تا ۳۵٪ متغیر است.

ایمنی:

– هر دوی این موارد در صورت استفاده نادرست یا بیش از حد می‌توانند باعث حساسیت و تحریک لثه و دندان شوند.

– به طور کلی پراکسید کاربامید ایمن‌تر است و کمتر ممکن است باعث حساسیت دندان شود؛ زیرا کندتر تجزیه می‌شود.

راحتی در استفاده:

– پراکسید کاربامید معمولاً در کیت‌های سفیدکننده خانگی استفاده می‌شود و برای دستیابی به نتایج دلخواه باید زمان بیشتری (معمولاً چند ساعت یا یک شب) روی دندان بماند.

– پراکسید هیدروژن اغلب در محیط‌های حرفه‌ای دندانپزشکی استفاده می‌شود و می‌تواند در مدت زمان کوتاه‌تری (۳۰-۶۰ دقیقه) اثرات سفیدکنندگی را ایجاد کند.

توجه به این نکته ضروری است که استفاده از پراکسید کاربامید یا پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان‌ها باید تحت نظارت دندانپزشک یا طبق دستورالعمل‌های محصول انجام شود تا مشکلی ایجاد نشود. 

مزیت بلیچینگ و سفید کردن دندان با کاربامید پراکسید

مزیت بلیچینگ و سفید کردن دندان با کاربامید پراکسید

بلیچینگ دندان با کاربامید پراکسید مزایای زیادی دارد. در این بخش مزیت‌های این روش را توضیح می‌دهیم. 

  • سفیدکننده‌ای مؤثر
  • ایمنی
  • استفاده راحت
  • امکان استفاده در منزل
  • مقرون به صرفه
معایب بلیچینگ دندان با کاربامید پراکسید

معایب بلیچینگ دندان با کاربامید پراکسید

در کنار مزایا، نقاط ضعفی هم وجود دارد که باید پیش از استفاده آنان را در نظر بگیرید. در ادامه معایب بلیچینگ دندان با کاربامید پراکسید را توضیح می‌دهیم.

حساسیت دندان‌ها

یکی از عوارض جانبی رایج استفاده از پراکسید کاربامید افزایش حساسیت دندان است. مواد سفیدکننده می‌تواند دندان‌ها را تحریک کند و منجر به ناراحتی موقت یا حساسیت به غذاها و نوشیدنی‌های سرد یا گرم شود. معمولاً این مشکل را افرادی تجربه می‌کنند که از قبل حساسیت دندانی دارند و با استفاده از این مواد ممکن است دندان‌ها حساس‌تر شوند.

تحریک لثه

برخی از افراد ممکن است هنگام استفاده از پراکسید کاربامید دچار تحریک یا حساسیت لثه شوند. این امر می‌تواند به صورت قرمزی، تورم یا حساسیت در لثه‌ها ظاهر شود. برای به حداقل رساندن خطر تحریک لثه باید تمامی دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

آسیب به مینای دندان

استفاده بیش از حد یا نادرست از پراکسید کاربامید می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. استفاده بیش از حد یا به کارگیری غلظت بسیار بالا می‌تواند مینای دندان را ضعیف کرده و دندان‌ها را مستعد پوسیدگی و حساسیت کند. بسیار مهم است که دستورالعمل‌های مصرف توصیه شده را رعایت کنید و در صورت وجود هر گونه نگرانی با دندانپزشک مشورت کنید.

نتایج ناهموار

اثرات سفیدکنندگی پراکسید کاربامید می‌تواند در بین افراد متفاوت باشد و به عواملی مانند شدت لکه و رنگ اصلی دندان‌ها بستگی دارد. برخی از افراد ممکن است به سطح موردنظر از سفیدی دست پیدا نکنند یا ممکن است نتایج ناهمواری را مشاهده کنند. 

نتایج موقت

اثرات سفیدکننده کاربامید پراکسید دائمی نیست و می‌تواند به مرور زمان محو شود. برای حفظ سفیدی باید درمان را تجدید کنید. علاوه بر این، عوامل سبک زندگی مانند نوشیدن قهوه، سیگار کشیدن یا مصرف غذاهای لکه‌زا می‌توانند به تدریج دندان‌ها را دوباره لکه‌دار کنند و اثر پراکسید کاربامید را کاهش دهند.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

برای دریافت مشاوره تخصصی و رایگان شماره خود را وارد نمایید

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی بلیچینگ دندان با کاربامید پراکسید پرداختیم و هم نوع خانگی و هم نوع آفیس آن را بررسی کردیم. همان طور که مطالعه کردید اگر می‌خواهید سریع‌تر نتیجه بگیرید باید به مطب مراجعه کنید و این کار را در آنجا انجام دهید. در غیر این صورت می‌توانید کیت‌های خانگی هوم بلیچینگ را تهیه کنید و با دستور دندانپزشک خود استفاده کنید. نظر شما در این باره چیست؟ شما کدام روش را ترجیح می‌دهید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید. 

سؤالات متداول

۱. کاربامید پراکسید چیست؟

کاربامید پراکسید یک ترکیب شیمیایی (ترکیبی از پراکسید هیدروژن و اوره) است که معمولاً در محصولات سفیدکننده دندان استفاده می‌شود. 

۲. کاربامید پراکسید چگونه دندان‌ها را سفید می‌کند؟

هنگامی که کاربامید پراکسید روی دندان‌ها اعمال می‌شود، به پراکسید هیدروژن و اوره تجزیه می‌شود. پراکسید هیدروژن ماده فعالی است که به مینای دندان نفوذ می‌کند و مولکول‌هایی را که باعث تغییر رنگ دندان می‌شوند، تجزیه می‌کند.

۳. آیا کاربامید پراکسید برای استفاده دندانپزشکی بی‌خطر است؟

بله، کاربامید پراکسید برای استفاده دندانپزشکی ایمن محسوب می‌شود. با این حال، باید طبق دستورالعمل‌ها و به اندازه استفاده شود تا حساسیت ایجاد نکند.

۴. چقدر طول می‌کشد تا کاربامید پراکسید دندان‌ها را سفید کند؟

مدت زمان لازم برای سفید کردن دندان‌ها با کاربامید پراکسید بسته به غلظت محصول و دندان‌های فرد متفاوت است. به طور کلی، می‌توان نتایج قابل‌توجهی را در عرض ۱-۲ هفته پس از استفاده منظم کیت‌های خانگی مشاهده کرد.

۵. آیا کاربامید پراکسید عوارضی دارد؟

برخی از افراد ممکن است هنگام استفاده از کاربامید پراکسید دچار حساسیت دندان یا تحریک لثه شوند. این عوارض معمولاً موقتی هستند و پس از قطع درمان فروکش می‌کنند. 

۶. آیا می‌توان از کاربامید پراکسید برای دندان‌های حساس استفاده کرد؟

کاربامید پراکسید ممکن است باعث افزایش حساسیت در افرادی شود که از قبل دندان‌های حساسی دارند. توصیه می‌شود قبل از استفاده از هر محصول سفیدکننده دندان با دندانپزشک مشورت کنید.

۷. آیا می‌توان از کاربامید پراکسید در ترمیم دندان استفاده کرد؟

کاربامید پراکسید را نمی‌توان در کارهای ترمیمی دندان مانند پر کردن یا روکش استفاده کرد، زیرا ممکن است باعث آسیب یا تغییر رنگ شود. 

۸. هر چند وقت یکبار باید از کاربامید پراکسید استفاده کرد؟

دفعات استفاده از کاربامید پراکسید به محصول و غلظت آن بستگی دارد. استفاده بیش از حد می‌تواند منجر به فرسایش مینا و حساسیت دندان شود.

۹. آیا کاربامید پراکسید برای زنان باردار قابل استفاده است؟

در حالی که شواهد قطعی دال بر آسیب رساندن به زنان باردار وجود ندارد، به طور کلی توصیه می‌شود از کاربامید پراکسید یا سایر محصولات سفیدکننده دندان در دوران بارداری استفاده نکنید. 

۱۰. اثرات سفیدکنندگی دندان کاربامید پراکسید چقدر ماندگار است؟

ماندگاری اثرات مواد سفیدکننده در افراد مختلف متفاوت است. این امر به عواملی مانند عادات بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی و انتخاب سبک زندگی فرد بستگی دارد. در کل اثرات سفیدکنندگی می‌تواند از چند ماه تا یک سال ادامه داشته باشد.