بلیچینگ دندان یک روش ایمن، موثر و متداول برای بهبود رنگ و ظاهر دندان های شماست. استفاده از بلیچینگ برای سفید کردن دندان ها مورد تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) و همچنین انجمن دندانپزشکان آمریکا (https://www.ada.org) می باشد.

اما حتی یک روش ایمن و تأیید شده نیز می تواند عوارض جانبی به دنبال داشته باشد. حساسیت بعد از بلیچینگ دندان، مشکل رایجی است که برخی از افراد پس از بلیچینگ به آن دچار می شوند. این حساسیت می تواند یک ناراحتی موقتی باشد یا به یک مشکل دائمی در دندان ها تبدیل شود. خوشبختانه، اقدامات پیشگیرانه و تسکین دهنده ای وجود دارد که می توانید برای کاهش حساسیت و ناراحتی مرتبط با درمان های سفید کننده دندان انجام دهید. ما در این مقاله، علت حساسیت بعد از بلیچینگ دندان و راه های درمان آن را بررسی می نماییم.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست شماره خود را وارد کنید

حساسیت بعد از بلیچینگ دندان

علائم حساسیت دندان بعد از بلیچینگ

اگر قبلاً هرگز حساسیت دندان ها را تجربه نکرده اید، ممکن است مطمئن نباشید که این احساس به چه معناست. حساسیت معمولاً به صورت یک درد تیز و موقتی در دندان ظاهر می شود. با این حال، حساسیت دندان پس از سفید کردن ممکن است کمی متفاوت باشد. برای برخی از افراد حساسیت بعد از بلیچینگ ممکن است خفیف تا متوسط باشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است حساسیت شدیدی را تجربه کنند که غیر قابل تحمل است. حساسیت دندان معمولاً هنگام تنفس در هوای سرد یا خوردن غذا و نوشیدنی سرد یا گرم احساس می شود. مصرف برخی غذاها نیز می توانند حساسیت دندان ها را تحریک کنند.

در اینجا برخی از رایج ترین علائم حساسیت دندان به بلیچینگ آورده شده است:

  • درد ناگهانی دندان که به نظر می رسد تا ریشه پخش می شود.
  • درد ناگهانی زمانی که دندان ها در معرض تغییرات دمایی قرار می گیرند.
  • درد دندان هنگام خوردن غذاهای شیرین، ترش یا اسیدی
  • درد هنگام مسواک زدن
علائم حساسیت دندان پس از بلیچینگ

علت حساسیت به بلیچینگ دندان

حساسیت به بلیچینگ دندان به چند دلیل ممکن است اتفاق بیفتد و می تواند موقت یا دائمی باشد. موارد زیر، مهم ترین علل حساسیت به بلیچینگ هستند.

اثر بلیچینگ بر روی لایه های داخلی دندان

در طی بلیچینگ، ماده سفید کننده با عبور از لایه بیرونی دندان یعنی مینا به عاج دندان می رسد. عاج همان قسمتی است که رنگ دندان های شما را مشخص می کند. با رسیدن ماده بلیچینگ به عاج، لکه ها حذف می شوند. با اینحال لایه های داخلی مانند عاج و پالپ نیز ممکن است تا حدودی تحت تأثیر بلیچینگ قرار بگیرند. اگر پروسه بلیچینگ به درستی انجام نشود (یعنی غلظت ماده بلیچینگ بیش از حد بالا باشد یا طولانی تر از حد معمول روی دندان ها بماند) می تواند به لایه های داخلی دندان صدمه بزند و باعث درد و ناراحتی فرد شود.  توجه داشته باشید که عاج و پالپ برخلاف مینای دندان زنده هستند و اگر آسیب ببیند، درد و ناراحتی ایجاد خواهند کرد.

آسیب به لایه های مینایی و اعصاب دندان

ژل های سفید کننده به طور موقت مینای دندان شما را نفوذپذیرتر می کنند تا لکه ها و تغییر رنگ های دندانی را حذف نمایند. اما در برخی از موارد، قدرت ماده بلیچینگ به حدی زیاد است که به مینای دندان صدمه می زند یا آن را از بین می برد. مینای دندان یک بافت غیر زنده است و در صورت آسیب دیدن نمی تواند خودش را ترمیم نماید. با صدمه دیدن مینا، لایه زیرین آن یعنی عاج که از لوله های میکروسکوپی متصل به اعصاب دندان تشکیل شده است، آشکار می شود. این لوله های عاجی هستند که به شما اجازه می ‌دهند تا حس های متفاوتی را روی دندان‌ های خود احساس کنید. این کانال ها هنگامی که آشکار و بدون محافظ باشند، حساس تر و فعال تر شده و باعث احساس درد و حساسیت می شوند.

راه های عملکرد بلیچینگ و تأثیر آن بر حساسیت دندانی 

علت دقیق حساسیت به سفید کردن دندان به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، تئوری اصلی به تأثیرات پراکسیدها بر روی مینای دندان و عاج شما مربوط می شود. محصول پراکسید، لکه‌ ها و تغییر رنگ روی دندان ‌ها را از بین می ‌برد اما با انجام این کار، باعث دمینرالیزاسیون جزئی نیز می ‌شود که می‌ تواند مینای دندان‌ ها را نفوذ پذیر و مستعد حساسیت کند. این باعث می شود که میکروتوبول ها (همچنین به عنوان لوله های عاجی شناخته می شوند) در داخل دندان شما ظاهر شوند. این کانال های ریز و میکروسکوپی از سطح دندان به مرکز دندان هدایت می شوند و در آنجا به اعصاب متصل می شوند. اغلب، متوجه می‌شویم که با توقف درمان‌ های سفید کردن دندان، حساسیت از بین می ‌رود زیرا دندان‌ های شما دوباره معدنی می‌ شوند و لوله ‌های عاج دوباره شروع به بسته شدن می ‌کنند که باعث می‌ شود حساسیت ناشی از سفید کردن متوقف شود.

راه های درمان حساسیت بعد از بلیچینگ دندان

راه های درمان حساسیت بعد از بلیچینگ دندان

خوشبختانه حساسیت بعد از بلیچینگ در اکثر موارد موقتی و قابل رفع است. استفاده از روش های ذکر شده در زیر می تواند به درمان حساسیت به بلیچینگ کمک کند.

استفاده از محصولات ضد حساسیت دندانی

محصولات ضد حساسیت دندانی مختلفی در بازار موجود هستند که شما می توانید پس از مشورت با دندانپزشک تان از آنها استفاده نمایید. خمیر دندان ها و دهانشویه ها و ژل های ضد حساسیت می توانند حساسیت پس از بلیچینگ را کاهش دهند یا به طور کامل رفع نمایند.

  • ژل های حاوی فلوراید سدیم و پتاسیم: این ژل های ضد حساسیت حاوی فلوراید سدیم و پتاسیم هستند و به تسکین التهاب و ناراحتی ناشی از بلیچینگ کمک می کنند.
  • خمیر دندان های حاوی نیترات پتاسیم: استفاده از خمیر دندان های ضد حساسیت حاوی نیترات پتاسیم به مدت ۱ تا ۲ هفته می تواند حساسیت های دندانی را تا حد زیادی برطرف نماید. نیترات پتاسیم، یک نوع نمک است که با نفوذ به منافذ عاج، اعصاب آن را آرام می سازد و در نتیجه درد را کاهش می دهد.
  • دهانشویه های ضد حساسیت: دهانشویه های ضد حساسیت با تشکیل یک لایه محافظ بر روی دندان ها و پوشاندن کانال هایی که به اعصاب دندان ها متصل هستند، حساسیت و ناراحتی را تسکین داده یا از بین می برند.
کاور حفاظتی دندان

استفاده از کاورهای حفاظتی

استفاده از کاورهای حفاظتی نیز می تواند به تسکین حساسیت های دندانی کمک نماید. این کاورها انواع مختلفی دارند.

  • کاورهای حفاظتی سفت: این محافظ های دهانی مانند کاورهای نایت گارد، بسیار سفت هستند و غالبا از جنس اکریلیک ساخته می شوند. این کاورهای حفاظتی بسیار بادوام هستند اما به علت بافت سفتی که دارند، عادت کردن به آنها سخت تر است.
  • کاورهای حفاظتی نرم: این محافظ های دهانی از جنس سیلیکون هستند و بافت نرمی دارند بنابراین راحتی بیشتری ارائه می دهند.

تغییر در نحوه استفاده از محصولات بلیچینگ

با ایجاد تغییراتی در نحوه استفاده از محصولات بلیچینگ می توانید حساسیت بعد از بلیچینگ را درمان کنید.

  • استفاده متناوب یا کاهش تعداد بارهای بلیچینگ: یکی از راه‌ های به حداقل رساندن فوری حساسیت مربوط به سفید کردن دندان، افزایش فاصله بین درمان ‌های سفید کردن دندان یا کاهش تعداد دفعات بلیچینگ است.
  • استفاده از غلظت پایین تر ماده بلیچینگ: هر چه غلظت ماده بلیچینگ بالاتر باشد، می تواند حساسیت دندانی بیشتری ایجاد کند. استفاده از ماده بلیچینگ با غلظت پایین تر باعث می شود که یک درمان سفید کننده ملایم و غیر تهاجمی داشته باشید.

درمان های دندانپزشکی حرفه ای

اگر روش های فوق در درمان حساسیت بعد از بلیچینگ موثر نباشند، بدان معناست که شدت حساسیت دندانی شما بسیار بالا بوده است. در این شرایط برای رفع حساسیت دندانی لازم است از درمان های دندانپزشکی حرفه ای کمک بگیرید. 

  • استفاده از ژل های آنتی اینفلاماتوری: این ژل های ضد التهابی برای درمان حساسیت دندان در مطب به دنبال بلیچینگ توسط دندانپزشک به کار می روند. آنها علاوه بر درمان حساسیت دندان به جلوگیری از پوسیدگی دندان و همچنین ری مینرالیزاسیون نیز کمک می کنند.
  • استفاده از درمان های عصبی: در برخی موارد، حساسیت دندان پس از بلیچینگ به حدی شدید است که رفع آن مستلزم انجام درمان های عصبی نظیر ریشه کنی و لایه بندی دندان است.در درمان کانال ریشه، اعصاب آسیب دیده دندان برداشته می شوند و در نتیجه درد تسکین می یابد. در دنتال باندینگ که به لایه بندی دندان نیز معروف است، از یک رزین همرنگ دندان روی دندان های حساس استفاده می شود تا از اعصاب محافظت کند و حساسیت را کاهش دهد.
کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره رایگان تنها با یک کلیک ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

نتیجه گیری

یکی از نگرانی های افرادی که قصد انجام بلیچینگ دندان را دارند، ناراحتی و حساسیت دندان ها پس از سفید کردن آنهاست. حساسیت بعد از بلیچینگ دندان یک عارضه رایج و متداول است؛ این وضعیت در اغلب موارد یک مشکل موقتی و گذرا است که با رعایت یکسری نکات ساده به راحتی رفع می شود. اما در برخی مواقع می تواند جدی تر شده و به یک مشکل دائمی تبدیل شود. شناخت علت این حساسیت و استفاده از روش های درمانی مناسب می تواند به کاهش و رفع آن کمک کند. مشاوره دندانپزشک و رعایت دقیق دستورالعمل های پس از بلیچینگ، نقش مهمی در جلوگیری از حساسیت های دندانی دارند.