دندان‌های زرد و تیره می‌تواند تاثیر بدی بر روحیه افراد بگذارد. این مشکل می‌تواند باعث کاهش زیبایی لبخند شود؛ به طوری که برخی افراد لبخند خود را پنهان می‌کنند. زردی دندان مشکلی نیست که بتوان آن را با مسواک زدن حل کرد. حتی اگر مرتب مسواک بزنید هم ممکن است دندان‌های شما باز هم زرد و تیره شود. زیرا بعضی لکه‌ها به مرور به دندان‌ها نفوذ می‌کنند و رنگ آن‌ها را تغییر می‌دهند. در چنین مواردی باید از روش‌های دندان پزشکی مانند بلیچینگ استفاده کنید. انواع دستگاه های بلیچینگ دندان که برای سفید کردن دندان‌ها به کار می‌روند می‌توانند در زمان کوتاهی و بدون درد رنگ طبیعی دندان‌های شما را برگردانند.

کلینیک تخصصی بلیچینگ

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

این روش‌ها شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. همین مسئله باعث می‌شود که نتایج و مزایای استفاده از این دستگاه‌ها نیز متفاوت باشد. در این مقاله به معرفی انواع دستگاه های بلیچینگ دندان و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

بلیچینگ چیست؟

«بلیچینگ» دندان چیست؟

روش بلیچینگ به معنای سفید کردن دندان است و یک کاربرد درمانی است که در آن لکه‌های سطح خارجی دندان از بین می‌رود. هنگامی که تغییر رنگ در لایه مینا و عاج رخ می‌دهد، می‌توان این لکه‌ها را با استفاده از مواد مخصوص از بین برد.

فرآیند سفید کردن دندان‌ها به طور کلی با استفاده از مواد شیمیایی انجام می‌شود. متداول‌ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در سفید کردن دندان‌ها موادی هستند که حاوی پراکسید کاربامید یا پراکسید هیدروژن هستند. اما در کنار آن معمولا از انواعی از اشعه برای فعال کردن ژل سفید کننده استفاده می‌شود. این اشعه‌ها توسط دستگاه‌های خاصی تولید می‌شوند.

مواد با غلظت بالا فقط توسط دندانپزشکان استفاده می‌شود و سفیدی طبیعی دندان‌ها را تضمین می‌کند. امروزه در دندانپزشکی زیبایی تجهیزات مختلفی مانند خمیردندان‌های سفید کننده، ژل‌ها و محصولات سفید کننده دندان وجود دارد. تکنیک‌های سفید کردن دندان با انواع دستگاه های بلیچینگ دندان نتایج بسیار موفقیت آمیزی ارائه می‌دهد. از آنجایی که رنگ دندان بسته به عوامل زیادی تغییر می‌کند، دندانپزشک تصمیم می‌گیرد که از کدام دستگاه برای سفید کردن دندان استفاده کند.

دلایل زرد شدن دندان ها، دلایل ایجاد لکه روی دندان ها، اینفوگرافیک بلیچینگ

دلایل زرد شدن دندان ها چیست؟

دلایل ایجاد لکه بر روی دندان‌ها می‌تواند متفاوت باشد. امکان مشاهده زردی و لک روی دندان افرادی که به اندازه کافی از دندان‌ها مراقبت نمی‌کنند وجود دارد. برخی از عوامل تغییر رنگ دندان را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

  • نوشیدن مکرر چای و قهوه
  • الکل و آب میوه‌های رنگی
  • غذاهای دارای رنگ
  • سیگار کشیدن
  • عوارض جانبی برخی بیماری‌ها
  • درمان‌های پزشکی مانند شیمی درمانی
  • ساختار ژنتیکی فرد
  • سالخوردگی
  • بعضی داروهای مورد استفاده

برای از بین بردن حرفه‌ای لکه‌های روی دندان باید به دندانپزشکان مجرب مراجعه شود. از آنجایی که برخی از لکه‌های دندان چسبندگی بسیار سختی دارند، استفاده از انواع دستگاه های بلیچینگ دندان با تکنولوژی بالا ضروری است.

دستگاه‌های بلیچینگ دندان با فناوری LED

همان‌طور که گفتیم دستگاه‌های بلیچینگ دندان با تولید اشعه‌های خاصی ژل سفیدکننده را فعال می‌کنند. یکی از این دستگاه‌های پر استفاده به کمک تولید نور LED این کار را انجام می‌دهد. دستگاه LED نور آبی تولید می‌کند؛ بدون اینکه حرارتی به دندان بدهد. اکثر کیت‌های سفید کننده دندان خانگی نیز دارای امکان تولید نور LED سفید هستند؛ اما دندانپزشکان می‌توانند از نور آبی LED نیز بهره‌مند شوند. نور آبی که دارای اشعه فرابنفش است معمولا نتایج بهتری ارائه می‌دهد؛ اما برای جلوگیری از آسیب به دندان‌ها باید مهارت کافی داشت.

هنگامی که دندانپزشک ژل سفید کننده را روی دندان‌های شما می‌زند، سفید کننده با تابش نور LED به دندان‌های شما فعال می شود. در مطالعه‌ای که در مجله  Journal of Conservative Dentistry منتشر شد، محققان دریافتند که فعال سازی نور LED باعث سفید شدن بیشتر رنگ دندان و حفظ رنگ طولانی‌تری نسبت به روش‌های فاقد نور می‌شود.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

مشاوره تخصصی و رایگان

آیا سفید کردن دندان با نور LED بی خطر است؟

این بستگی به این دارد که آیا شما یا دندانپزشکتان به طور ایمن از نور استفاده می کنید یا خیر. در صورت عدم استفاده صحیح، نور UV می‌تواند یک خطر در نظر گرفته شود. این روش می‌تواند باعث سوزش بافت نرم، تحریک لثه، آسیب دندان و حساسیت دندان شود. بنابراین، دندانپزشکان شما در هنگام استفاده از اشعه LED آبی در طول فرآیند سفید کردن دندان، تمام اقدامات احتیاطی را برای محافظت از دندان‌ها و لثه‌های شما انجام می‌دهند. برای مصارف خانگی انواع دستگاه های بلیچینگ دندان LED، حتما دستورالعمل‌های سازنده را دقیقا همانطور که نوشته شده است دنبال کنید. استفاده از ماده سفید کننده و چراغ LED برای مدت معینی ضروری است. اگر در مورد ین روش بلیچینگ دندان سوالی دارید، می‌توانید با دندانپزشک خود در مورد گزینه‌های موجود صحبت کنید. دندانپزشک شما می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید چه روشی برای شما مناسب است.

اینفوگرافیک دستگاه سفید کننده LED، نتایج استفاد از دستگاه سفید کننده LED

مزایا و ویژگی‌های دستگاه سفیدکننده LED

از مهمترین ویژگی‌های این دستگاه که باعث محبوبیت استفاده از آن شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نتایج سریع: معمولا پس از دو یا سه جلسه نتایج مطلوب ایجاد می‌شود.
  • نفوذ به لکه‌های درونی: اشعه فرابنفش که در نور آبی این دستگاه وجود دارد می‌تواند به لایه های درونی دندان نفوذ کرده و لکه‌ها را از بین ببرد.
  • سفیدکننده عالی: این دستگاه یکی از بهترین نتایج را در مقایسه با سایر روش‌ها ارائه می‌دهد.
اینفوگرافیک بلیچینگ لیزر

دستگاه‌های بلیچینگ دندان با فناوری لیزر

یکی از انواع دستگاه های بلیچینگ دندان لیزر است. با توجه به مواد شیمیایی مورد استفاده و تابش لیزر، این روش باید توسط دندانپزشک انجام شود. ابتدا دندان‌ها با یک خمیر دندان بدون فلوراید تمیز می‌شوند و لثه‌ها با کمک یک مانع پلاستیکی محافظت می‌شوند. مانع پلاستیکی هم از لثه‌ها محافظت می‌کند و هم به نگه داشتن دندان‌ها در موقعیت مناسب کمک می‌کند. سپس یک ماده شیمیایی سفید کننده روی دندان‌ها اعمال می‌شود. پرتوهای لیزر با پالس‌های ۳۰ ثانیه‌ای روی ماده شیمیایی ژل مانند اعمال می‌شود.

پس از مدتی، ژل روی دندان‌ها با دستگاه وکیوم به صورت شیمیایی تمیز می‌شود. این روند تا زمانی که دندان‌ها به سفیدی مناسب برسند تکرار می‌شود. اگر دندانپزشک لازم بداند، سفید کردن تکمیلی که می‌تواند در خانه نیز انجام شود توصیه می‌شود.

مزایا و ویژگی‌های استفاده از بلیچینگ لیزر

مهمترین مشخصات این دستگاه‌ها شامل موارد زیر است:

  • عملیات کوتاه: طول درمان تابش برای هر دندان حدود ۴۰ ثانیه است و می‌توان کل عملیات بلیچینگ را در کمتر از یک ساعت انجام داد.
  • مناسب برای لکه‌های مواد غذایی: لکه‌هایی که در اثر مصرف چای،‌ نوشابه، سیگار و قهوه ایجاد شده‌اند به خوبی می‌شکنند و جدا می‌شوند.
  • عوارض کم: این روش عوارض قابل توجهی ندارد و در صورت استفاده صحیح باعث تحریک دندان‌ها نمی‌شود.
اینفوگرافیک ویژگی های دستگاه بلیچینگ زوم

دستگاه‌های بلیچینگ دندان با فناوری زوم

سفید کردن دندان با دستگاه زوم تکنیکی است که اخیرا در جهان بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. این دستگاه نیز دارای لامپی است که اشعه مخصوصی را به دندان‌های شما می‌تاباند. مانند روش‌های پیشین در این روش نیز از ژل سفید کننده مبتنی بر پراکسید هیدروژن استفاده می‌شود. این روش می‌تواند دندان‌ها را  4 تا ۶ درجه بعد از یک یا دو جلسه سفید کند. انواع مختلفی از دستگاه‌های زوم وجود دارد. برخی در مطب دندانپزشک و برخی دیگر برای استفاده خانگی طراحی شده‌اند.

نحوه استفاده از انواع دستگاه زوم شبیه نمونه‌های قبلی است که معرفی شده‌اند. انواع دستگاه های بلیچینگ دندان زوم یکی از سریع‌ترین و موثرترین درمان‌های سفیدکنندگی دندان هستند.

پیش از استفاده از این دستگاه باید از تمیز بودن دندان‌هایتان مطمئن شوید، بنابراین مراقب غذا و نوشیدنی‌هایی که قبلا از درمان مصرف می‌کنید باشید. همچنین ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند که مصرف غذا و نوشیدنی خود را بلافاصله پس از بلیچینگ محدود کنید. 

مزایا و ویژگی‌های دستگاه بلیچینگ زوم

از مهمترین ویژگی‌های این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مناسب برای دندان‌ها حساس: اگر دندان‌های شما حساس یا نازک هستند این روش یکی از بهترین گزینه‌ها است.
  • قابل استفاده در کیت‌های خانگی: از آنجا که تابش این دستگاه‌ها آسیب‌زا نیست از آن برای تولید دستگاه‌های خانگی استفاده می‌شود.
  • سفید کنندگی مناسب: با چند جلسه درمان بلیچینگ زوم می‌توان به نتایجی مطلوبی دست یافت.

دستگاه‌های بلیچینگ دندان با فناوری فوتون

فناوری فوتون نیز یکی از انواع دستگاه های بلیچینگ دندان با اشعه لیزری است. فوتون در واقع نامی است که به بسته‌های موج نور اطلاق می‌شود. در دستگاه‌هایی که با فناوری فوتون کار می‌کنند نتایج سریع و موثری دریافت می‌شود.

بعد از اینکه دندانپزشک ژل سفید کننده را روی دندان‌های شما اعمال می‌کند نور فوتون را برای چند دقیقه به دندان‌های شما می‌تاباند. اشعه فوتون باعث می‌شود که ژل سفید کننده مولکول‌های اکسیژن آزاد کند و باعث شکنندگی لکه‌های رنگی روی سطح دندان‌ها شود.

اینفوگرافیک ویژگی های دستگاه بلیچینگ فوتون

مزایا و ویژگی‌های دستگاه بلیچینگ فوتون

استفاده از دستگاه سفیدکننده فوتون می‌تواند ویژگی‌های زیر را به همراه داشته باشد:

  • سازگار با بافت دهان و دندان: از این دستگاه‌ها عوارض قابل توجهی گزارش نشده است و آسیبی به دندان‌ها وارد نمی‌کند.
  • نتایج فوری: معمولا بعد از اولین جلسه می‌توان تفاوت رنگ دندان‌ها را مشاهده کرد. ممکن است برای دستیابی به نتایج بهتر چند جلسه تجویز شود.
  • پاک کردن لکه‌های سخت: لکه‌هایی که در طول سال‌ها ایجاد شده‌اند معمولا به سختی پاک می‌شوند. اما با این روش می‌توان این لکه‌ها را به راحتی از بین برد.
دستگاه های بلیچینگ خانگی

دستگاه‌های بلیچینگ دندان خانگی

دستگاه‌های بلیچینگ خانگی معمولا نمونه‌های ضعیف‌تری از نمونه‌هایی هستند که در دندانپزشکی استفاده می‌شوند. میزان غلظت پراکسید هیدروژن و پراکسید کاربامید که در ژل سفیدکننده این دستگاه‌ها وجود دارد معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است؛ در حالی که غلظت این مواد در دستگاه‌های کلینیکی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد متغیر است.

شما می‌توانید به کمک انواع دستگاه های بلیچینگ دندان خانگی دندان‌های خود را سفید کنید؛ با این حال در استفاده از انواع دستگاه های بلیچینگ خانگی نباید زیاده‌روی شود. زیرا می‌متواند باعث نازک شدن دندان‌ها یا تحریک لثه‌ها شود. بهتر است پیش از استفاده از این دستگاه‌ها با یک دندانپزشک مشورت کنید. دندانپزشکان معمولا توصیه می‌کنند که تا چهار هفته از این دستگاه‌ها استفاده نمایید. البته باید توجه داشت که اثرگذاری و ماندگاری نتایج این روش‌ها بسته به رعایت بهداشت دهان و پرهیز از زیاده‌روی در مصرف چای، قهوه و سیگار دارد.

بلیچینگ در خانه

عوارض ممکن پس از بلیچینگ دندان

اگر به شکل اصولی از این روش استفاده شود معمول هیچ عارضه جدی برای شما ایجاد نمی‌شود. ممکن است قدری دندان‌های شما به سردی و گرمی حساس شود که معمولا ۲ تا ۳ روز بعد از بین می‌رود. در این مدت باید از مصرف مواد خوراکی داغ و خیلی سرد پرهیز کنید. همچنین اگر این ناراحتی شما را اذیت می‌کند می‌توانید از مسکن‌های خوراکی استفاده کنید.

همچنین در صورت زیاده‌روی در روش‌ها یا عدم استفاده از محافظ، ممکن است لثه‌های شما تحریک‌پذیر شوند. همچنین خطر نازک شدن بیش از حد مینای دندان وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود این دستگاه‌ها را تحت نظارت یک دندانپزشک حرفه‌ای استفاده کنید.

چگونگی انتخاب بهترین دستگاه بلیچینگ دندان

انواع دستگاه های بلیچینگ دندان کاربردها و نتایج خاص خود را دارند. با این حال برای اینکه مشخص شود چه دستگاهی برای دندان‌ها شما موثر است باید ابتدا توسط دندانپزشک معاینه شوید. زیرا لکه‌ها دو نوع هستند: لکه‌های با منشا خارجی که شامل لکه‌های به جا مانده از چای، سیگار و سایر مواد غذایی هستند و لکه‌های با منشا درونی که در نتیجه تغییرات ساختار دندان، بیماری یا مصرف داروها ایجاد می‌شوند.

پزشک ابتدا وضعیت کلی دندان‌ها شما، سلامت لثه‌ها و انتظار شما از میزان سفید شدن دندان‌ها را بررسی می‌کند و سپس بهترین روش را معرفی می‌کند. برای پاک کردن لکه‌های خارجی معمولا دستگاه بلیچینگ با فناوری لیزر به خوبی خوبی جواب می‌دهد؛ در حالی که لکه‌های درونی با نور آبی فرابنفش (LED) بهتر رفع می‌شوند.

تاثیرات بلیچینگ دندان بر روی دندان‌های ترمیم شده

روش‌های بلیچینگ فقط روی دندان طبیعی موثر هستند. بنابراین اگر دندان‌های شما دارای روکش، کامپوزیت یا لمینت هستند نمی‌توان با این روش آن‌ها را روشن تر کرد. البته باید گفت استفاده از روش برای روکش‌ها ضرر شناخته‌شده‌ای نیز ندارد. بنابراین اگر در دهان شما دندان پرشده یا روکش شده وجود دارد می‌توانید برای سفید کردن سایر دندان‌ها از این روش استفاده کنید و نیازی به نگرانی در مورد دندان‌های ترمیم شده نیست. برای سفید کردن دندان‌های مصنوعی می‌توانید از محلول‌های شستشوی دندان مصنوعی استفاده کنید.

کلینیک تخصصی بلیچینگ

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر

دندان‌های شما ممکن است به دلایل گوناگونی دچار زردی شوند. بعضی از این لکه‌ها بسیار سرسخت هستند و با مسواک یا روش‌های طبیعی پاک نمی‌شوند. در چنین موارد می‌توانید به دندانپزشکی مراجعه کنید و تقاضای انجام روش بلیچینگ را داشته باشید.

روش بلیچینگ با دستگاه‌های مختلفی انجام می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در همه روش‌ها ابتدا یک ژل سفیدکننده روی دندان اعمال می‌شود که حاوی هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید است. تفاوت دستگاه‌ها صرفا در نوع اشعه‌ای است که روی ژل تابانده می‌شود. اشعه باعث فعال شدن ژل و در نتیجه سفید شدن بهتر دندان می‌شود. انواع دستگاه های بلیچینگ دندان شامل دستگاه LED، دستگاه لیزری، دستگاه زوم، دستگاه فوتون و… می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های سفید کردن دندان می‌توانید با سریتا تماس بگیرید.