اگر می‌ خواهید لبخند خود را زیبا کنید اما نمی‌ خواهید تحت عمل ‌های دندانپزشکی گران ‌قیمت قرار بگیرید یا هزینه بالایی پرداخت نمایید ، ممکن است به فکر سفید کردن دندان ‌های خود باشید. به لطف درمان های مدرن بلیچینگ دندان، داشتن لبخندی زیبا آسان تر از چیزی است که فکر می کنید. بلیچینگ حرفه ای دندان که به عنوان سفید کننده دندان نیز شناخته می شود، یک درمان زیبایی دندانپزشکی محبوب و غیرتهاجمی است که تغییر رنگ را از بین می برد تا رنگ طبیعی دندان شما روشن شود.

اما این لبخند جدید چقدر دوام می آورد؟ مطمئنا بلیچینگ دندان برای همیشه دوام ندارد، درست است؟ متاسفانه هیچ بلیچینگ دندانی برای همیشه دوام نمی آورد. این کار شبیه شستن لباس‌ هایتان است. آنها در حال حاضر تمیز هستند اما در نهایت دوباره کثیف می شوند. خوشبختانه، دوام بلیچینگ دندان بیشتر از لباس های تمیز است!

در مطلب امروز توضیح می دهیم که طول عمر و ماندگاری بلیچینگ دندان چقدر است، چه عواملی بر میزان ماندگاری آن تاثیر می گذارند و رعایت چه مواردی می تواند ماندگاری بلیچینگ را افزایش دهد. از توجه شما تا پایان مطلب بسیار سپاسگزاریم.

کلینیک تخصصی بلیچینگ و کامپوزیت دندان

مشاوره رایگان

ببلیچینگ دندان

طول عمر و ماندگاری بلیچینگ دندان

صرف نظر از اینفلوئنسرها و تبلیغات مختلف که می توانند گمراه کننده باشند، حقیقت این است که سفید کردن دندان دائمی نیست. تنها سه هفته پس از پایان درمان، شاهد کاهش جزئی در روشنی دندان هایتان خواهید بود. این به دلیل کم آبی است که بلافاصله پس از درمان رخ می دهد و باعث می شود دندان ها سفیدتر از آنچه هستند ظاهر شوند. هنگامی که آبرسانی مجدد انجام شد، چند هفته بعد به میزان نهایی سفیدی خود خواهید رسید که در عرض چند ماه به تدریج کاهش می یابد. طول عمر بلیچینگ دندان در هر یک از روش های بلیچینگ در زیر آورده شده است.

بلیچینگ در مطب

با توجه به sciencedirect.com سفید کردن دندان ها زمانی که توسط دندانپزشک در مطب انجام شود، به عنوان موثرترین روش بلیچینگ شناخته شده است.

https://www.sciencedirect.com

ژل بلیچینگ که دندانپزشکان به آن دسترسی دارند، بسیار قوی تر از هر محصولی در فروشگاه است. علاوه بر این، دندانپزشکان به ابزارها و تجهیزاتی دسترسی دارند که ماده بلیچینگ را فعال می کند و نتایج حاصل را بهتر و ماندگارتر می سازد.

نتایج حاصل از بلیچینگ در مطب در اکثر موارد (با توجه به شدت لکه ها) حدود یک سال باقی می ماند. با این حال، اگر لکه‌ها بسیار شدید باشند، ممکن است چندین دور سفید کردن دندان لازم باشد تا دندان های بیمار به روشنی مورد نظر برسد. بنابراین، نتایج درمان اولیه ممکن است لزوما مهم نباشد. در این مورد، نتایج نهایی پس از چندین درمان نیز ممکن است حدود یک سال باقی بماند.

بلیچینگ در مطب

بلیچینگ خانگی

تری های سفید کننده دندان در منزل به بیمار کنترل بیشتری در مورد روند درمان می دهد. با این حال از آنجایی که درمان در خانه انجام می شود، بیماران باید انتظار داشته باشند که این روند طولانی تر شود. به طور معمول، سینی های سفید کننده دندان باید چندین بار در طول چند هفته مورد استفاده قرار گیرند.

در مورد میزان ماندگاری بلیچینگ دندان خانگی، پاسخ برای همه یکسان نیست. به طور کلی، نتایج به مدت شش تا هشت ماه باقی می ماند. در برخی موارد، نتایج ممکن است تا یک سال نیز ماندگار باشند.

به منظور ماندگاری بیشتر نتایج، دندانپزشکان توصیه می ‌کنند که در استفاده از تری های سفید کننده دقیق و منظم باشید. نظم و انضباط به معنای پوشیدن سینی ها برای کل زمان تعیین شده و همچنین به کار بردن مقدار مناسب محلول سفید کننده است. علاوه بر این، به شدت توصیه می شود که بلافاصله پس از درمان از مصرف نوشیدنی های بسیار پررنگ خودداری کنید.

عوامل موثر در ماندگاری بلیچینگ

عوامل موثر در ماندگاری بلیچینگ دندان

میزان ماندگاری بلیچینگ دندان از فردی به فرد دیگر متفاوت است و تحت تأثیر چندین عامل قرار می گیرد.

  • نوع ماده بلیچینگ: مدت زمان ماندگاری نتایج بلیچینگ دندان تا حدی به نوع ماده سفید کننده ای که دندانپزشک زیبایی شما استفاده می کند بستگی دارد. اگرچه مواد سفید کننده معمولاً پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید هستند، غلظت ‌های متفاوت و همچنین روش‌ های مختلفی برای بلیچینگ به کار می رود. از آنجایی که طیف گسترده ای از گزینه های سفید کننده وجود دارد، نتایج متوسط بلیچینگ دندان می تواند بین شش ماه تا حداکثر سه سال دوام داشته باشد. با این حال در بیشتر موارد، میزان ماندگاری نتایج بلیچینگ حدود یک سال خواهد بود.
  • شدت بلیچینگ: هر چه غلظت ماده بلیچینگ به کار رفته بالاتر باشد، نتایج سریع تر خواهد بود اما استفاده از مواد بلیچینگ با غلظت پایین تر باعث طول عمر بیشتر بلیچینگ دندان خواهد شد.
  • تعداد جلسات بلیچینگ: طول مدت درمان بلیچینگ به طور مستقیم بر میزان ماندگاری نتایج آن تاثیر می گذارد. یک دوره درمان طولانی تر (تعداد جلسات بلیچینگ بیشتر)، نتایج بادوام تری ایجاد خواهد کرد.
  • عوامل محیطی: فاکتورهای محیطی نظیر تغییرات دما و رطوبت نیز می توانند بر میزان ماندگاری بلیچینگ اثر بگذارند. رطوبت و تغییرات دمایی بالا می تواند از خواص ژل بلیچینگ بکاهد. این امر ممکن است به نتایج سفیدکنندگی ضعیف تر یا کم دوام تر منجر شود.
  • عوامل فردی: عادات سبک زندگی بیمار، فاکتورهای ژنتیکی و رنگ طبیعی دندان همگی می توانند بر دوام بلیچینگ تأثیر بگذارند. بعنوان مثال افراد سیگاری یا کسانی که به طور طبیعی دندان های تیره تری دارند، ممکن است برای حفظ نتایج بدست آمده به درمان های طولانی تر یا با فواصل زمانی کمتر نیاز داشته باشند.
  • مراقبت بعد از درمان: افراد پس از بلیچینگ دندان همچنان باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنند. علاوه بر این اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که به لکه کردن دندان ها معروف هستند، می تواند به حفظ نتایج بلیچینگ برای مدت طولانی تر کمک نماید.
روش های موثر در افزایش ماندگاری بلیچینگ دندان

روش هایی برای افزایش ماندگاری بلیچینگ دندان

با وجود آنکه بلیچینگ دندان یک روش دائمی محسوب نمی شود اما روش هایی برای افزایش ماندگاری بلیچینگ دندان وجود دارد که در زیر به مهم ترین آنها می پردازیم.

  • استفاده از مواد بلیچینگ با غلظت پایین تر: شاید عجیب به نظر برسد اما استفاده از مواد بلیچینگ با غلظت پایین تر می تواند نتایج سفید کنندگی ماندگارتری ارائه دهد. با وجود آنکه در صورت استفاده از غلظت پایین تر بلیچینگ، مدت درمان افزایش می یابد اما نتایج بدست آمده دوام و ماندگاری بیشتری خواهند داشت.
  • انجام بلیچینگ در چند مرحله: انجام بلیچینگ در چند مرحله باعث می شود نتایج موفق تر و با دوام تری از بلیچینگ بدست آورید.
  • استفاده از روش های حفظ سفیدی دندان پس از بلیچینگ: برای افزایش دوام بلیچینگ دندان بهتر است پس از بلیچینگ از روش هایی استفاده کنید که به حفظ سفیدی دندان کمک می کنند. به عنوان مثال استفاده منظم از خمیر دندان ها و دهانشویه های حاوی فلوراید در روال مراقبت از دهان و دندان ها می تواند روند ایجاد لکه روی دندان ها و کدر شدن آنها را کُند سازد.
  • رعایت دقیق رژیم غذایی و مصرف موادی که ممکن است سفیدی دندان را تحت تأثیر قرار دهند: ۲۴ ساعت پس از بلیچینگ دندان، ماده سفید کننده بدون خطر جذب بدن می شود و دیگر موثر نیست. بنابراین، فقط می تواند لکه های موجود را پاک کند، نه لکه های جدید را. به همین دلیل  اثرات بلیچینگ افرادی که مقادیر بیشتری از غذاها و نوشیدنی های دارای رنگدانه زیاد مصرف می کنند، زودتر از بین می رود. مواردی مانند قهوه، چای، آب انگور، چاشنی های رنگی، چغندر و سس ماکارونی، همگی حاوی مولکول های رنگی هستند که توسط دندان ها جذب می شوند. با گذشت زمان، این مسئله در نهایت منجر به تغییر رنگ دندان ها خواهد شد.
  • توجه به بهداشت دهان و دندان: از آنجایی که اکثر لکه های ناشی از مواد خوراکی را می توان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم کنترل کرد، برای افزایش طول عمر نتایج بلیچینگ لازم است به روال مراقبت از دهان و دندان هایتان  توجه کنید. روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. همچنین مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف غذاها یا نوشیدنی های دارای رنگدانه بسیار، مفید است زیرا رنگدانه ها قبل از جذب توسط دندان پاک می شوند. اگر پس از خوردن غذا نمی توانید مسواک بزنید، دهان تان را چند بار آبکشی نمایید.
  • چکاپ های دندانپزشکی منظم: انجام بازدیدهای منظم از دندان ها بعد از بلیچینگ توسط دندانپزشک می تواند طول عمر بلیچینگ دندان را افزایش دهد. تمیز کردن دندان هر شش ماه یکبار، پلاک اضافی دندان ها را از بین می‌ برد تا تمیز نگه داشتن دندان ‌ها و جلوگیری از لکه ‌دار شدن آن آسان ‌تر شود. 
کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

حرف آخر

به طور کلی، روش‌ های بلیچینگ دندان حرفه ‌ای این توانایی را دارند که نتایج بلند مدت و ماندگاری ایجاد کنند که می‌ تواند تا سه سال دوام داشته باشد. اما از آنجایی که بلیچینگ دندان ها در برابر لکه های بعدی از دندان ها محافظت نمی کند، اینجاست که عواملی مانند رژیم غذایی و مراقبت از دندان ها وارد میدان می شود.

به عنوان یک قاعده کلی، هرچه دندان های شما کمتر در معرض لکه قرار بگیرند، نتایج بلیچینگ شما طولانی تر خواهد بود. از نظر رژیم غذایی برای ماندگاری طولانی ‌تر نتایج، باید از مصرف غذاها و نوشیدنی‌ های دارای رنگدانه بالا که می‌ توانند دندان‌های شما را لکه ‌دار ‌کنند اجتناب کنید یا آن را به حداقل برسانید. مسواک زدن منظم و کشیدن نخ دندان برای از بین بردن پلاک و همچنین مولکول های رنگی از دندان ها ضروری است.

در حالی که رژیم غذایی و مراقبت از دهان دو عاملی هستند که می توانید آنها را کنترل کنید، ممکن است چند فاکتور اضافی خارج از کنترل شما باشد که بر طول عمر درمان بلیچینگ شما تأثیر بگذارد. اینها می تواند شامل داروها، سن و ژنتیک باشد. این سه مورد با ایجاد تغییر رنگ در دندان ها مرتبط هستند اما همیشه به درمان های بلیچینگ پاسخ نمی دهند. در نهایت، ممکن است تخمین دقیق مدت زمان ماندگاری نتایج درمان بلیچینگ دندان دشوار باشد.

در حالی که کارشناسان، ماندگاری بلیچینگ دندان را بین شش ماه تا سه سال تخمین می زنند اما طول عمر دقیق درمان شما در درجه اول به رژیم غذایی و میزان مراقبت از دندان ها و همچنین عواملی مانند سن، ژنتیک و داروهای مصرفی تان بستگی دارد.