داشتن دندان هایی سفید و روشن، کلید جذابیت لبخند شماست. به همین دلیل است که محصولات سفید کننده دندان اینقدر محبوب و پرطرفدار هستند. در حالیکه خمیر دندان ها و دهانشویه های سفید کننده بدون نسخه می توانند دندان ها را اندکی روشن سازند اما قادر نیستند سفیدی مورد نظر شما را ایجاد کنند. در میان راه حل های مختلفی که برای سفید کردن دندان وجود دارد، تنها یکی از آنها مورد تأیید دندانپزشکان می باشد: بلیچینگ دندان. شاید فک کنید که کدام نوع بیلیچنگ برای شما مناسب است؟ بلیچینگ در مطب یا بلیچینگ در خانه؟ نظرتان در مورد بلیچینگ دندان ترکیبی چیست؟ اگر دقیقا نمی دانید که این روش چیست و چگونه عمل می کند، تا پایان مطلب امروز با ما همراه باشید. هر آنچه لازم است در مورد بلیچینگ دندان به روش ترکیبی بدانید، در بخش های زیر گردآوری شده است.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد کنید

بلیچینگ چیست؟

تعریف بلیچینگ دندان و اهمیت آن

لبخند شما چیزهای زیادی در موردتان می گوید و نقش مهمی در اولین برداشت دیگران نسبت به شما دارد. با وجود تمام غذاها و نوشیدنی‌ های رنگی که هر روز مصرف می‌ کنیم، دستیابی به دندان های سفید و حفظ آنها می تواند کار دشواری باشد. علاوه بر این، سیگار کشیدن و بی توجهی به بهداشت منظم دهان و دندان در خانه نیز به زرد شدن دندان ها کمک می کند. در حالی که بلیچینگ دندان از نظر فنی یک عمل زیبایی محسوب می شود، اما همه باید آن را جدی بگیرند. سفید کردن دندان ها می تواند کیفیت زندگی تان را تا حد زیادی افزایش دهد و به شما این امکان را دهد که با لبخند خود احساس راحتی بیشتری داشته باشید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید!

سفید کردن دندان  یا بلیچینگ دندان یک نوع درمان زیبایی دندان برای بهبود رنگ و ظاهر دندان های شما است. برخی از افراد دندان های خود را سفید می کنند تا لکه ها از بین بروند، در حالی که برخی دیگر فقط به دنبال روشن تر کردن لبخندشان هستند. بلیچینگ دندان یک روش ساده و ایمن است که با اعمال یک ماده بلیچینگ (غالبا پراکسید هیدروژن) به دندان ها انجام می شود. این محصول اتم های اکسیژن آزاد می کند. این اکسیژن آزاد شده از طریق ساختار مینا و عاج فیلتر می شود و مولکول های رنگدانه را به مولکول های ساده تر و بی رنگ تر تجزیه می کند. به این ترتیب بلیچینگ دندان های درمان شده انجام می شود.

انواع بلیچینگ

انواع بلیچینگ دندان

به طور کلی دو روش برای انجام بلیچینگ وجود دارد. بلیچینگ در منزل و بلیچینگ در مطب دندانپزشک. با اینکه هر دو روش از ماده بلیچینگ مشابهی استفاده می کنند اما از نظر هزینه، غلظت ماده سفید کننده، طول درمان و نتایج ارائه شده با هم متفاوت هستند.

بلیچینگ در منزل

بلیچینگ دندان در منزل

یکی از روش های روشن کردن لبخند، انجام بلیچینگ دندان در منزل است.

مفهوم و اصول بلیچینگ در منزل

برای بلیچینگ در منزل ابتدا لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید تا از فک بالا و پایین شما قالب گیری نماید. این قالب ها برای ساخت تری های کاملا متناسب با دهان و دندان شما مورد استفاده قرار خواهند کرد. پس از آماده شدن تری ها، دندانپزشک آنها را به همراه ماده بلیچینگ با غلظت مناسب، تعداد دفعات و مدت زمان استفاده در اختیار شما قرار خواهد داد.

مواد شیمیایی مورد استفاده در بلیچینگ در منزل

بیلیچنگ دندان یک فرایند شیمیایی است که با اثرگذاری بر مولکول های رنگدار موجود در ساختار دندان، آنها را به مولکول های کوچکتر می شکند. اساس این واکنش ها، اکسیداسیون می باشد.  

رایج ترین ماده شیمیایی مورد استفاده در بلیچینگ، هیدروژن پراکساید است که سطوح غلظت متغیری دارد (۳ تا ۲۰ درصد برای بلیچینگ خانگی). سدیم پربورات و کارباماید پراکساید نیز جزء مواد دیگری هستند که توانایی آزادسازی تدریجی هیدروژن پراکساید (H2O2) را دارند.

روش های بلیچینگ در منزل

روش های مختلف بلیچینگ در منزل

موارد زیر، روش های مختلفی هستند که می توانید برای بلیچینگ در منزل از آنها استفاده کنید:

  • تری لایت: این تری های بلیچینگ علاوه بر ژل سفید کننده به چراغ های توکار مجهز هستند. این چراغ ها با تسریع ماده فعال ژل، کارایی ژل پراکسید شما را به حداکثر می‌ رسانند. تری را با ژل سفید کننده پر کنید و دکمه روی آن را فشار دهید تا با روشن شدن چراغ ها، فرایند سفید کردن دندان های شما آغاز شوند.
  • پاست یا چسب بلیچینگ: چسب بلیچینگ باید توسط یک فرچه مخصوص به صورت مستقیم روی دندان ها مالیده شود. معمولا لازم است یک یا دو بار در روز به مدت ۱۰ روز تا دو هفته از این محصول سفید کننده دندان استفاده کنید.
  • قلم یا لاک سفید کننده دندان: این قلم ها حاوی ماده بلیچینگ هستند و باید به طور مستقیم روی دندان ها مالیده شوند. معمولا لازم است روزی ۲ بار از قلم سفید کننده استفاده کنید و اجازه دهید ماده بلیچینگ حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی دندانهایتان بماند.

مزایا و محدودیت های بلیچینگ در منزل

بلیچینگ خانگی مزایای زیر را نسبت به سایر انواع درمان دارد:

  • کاهش تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشک
  • معمولاً از نظر مالی بسیار مقرون به صرفه تر است.
  • هر زمانی که آمادگی داشتید، می توانید دندان هایتان را سفید کنید.
  • افرادی که نمی توانند محافظ پلاستیکی لثه (که در مطب دندانپزشکی برای جلوگیری از مالیده شدن ژل به لثه ها به کار می رود) را تحمل کنند، با روش خانگی راحت تر هستند.

معایب و محدودیت های بلیچینگ در منزل عبارتند از:

  • مسئولیت پوشیدن قالب ها و تکمیل درمان بر عهده خود فرد است.
  • این روش برای افرادی که به دنبال نتایج سفید کنندگی فوری هستند، مناسب نمی باشد زیرا برای دیدن نتایج لازم است درمان را چند هفته ادامه دهید.
  • امکان تماس ماده سفید کننده با لثه و به دنبال آن التهاب و حساسیت لثه وجود دارد.
  • به علت غلظت پایین تر ماده سفید کننده در محصولات بلیچینگ خانگی ممکن است این روش نتواند لکه های عمیق و تغییر رنگ های شدید دندانی را از برطرف نماید.
  • در دوره ای که بلیچینگ در منزل انجام می دهید، باید از سیگار و سایر دخانیات اجتناب کنید زیرا باعث برگشت زردی دندان ها خواهد شد.
  • برخی از محصولات بلیچینگ در منزل می توانند باعث بروز حساسیت دندانی شدید و حتی آسیب به مینای دندان شوند.
  • نتایج حاصل از آن دائمی نیست و در عرض ۶ ماه از بین خواهد رفت.
بلیچینگ دندان در مطب

بلیچینگ دندان در مطب

با توجه به وبسایت معتبر https://www.ada.org بلیچینگ دندان در مطب، موثرترین و مطمئن ترین روش سفید کردن دندان ها می باشد.

مفهوم و اصول بلیچینگ در مطب

برای انجام بلیچینگ در مطب، دندانپزشک ابتدا لثه های شما را با یک پوشش پلاستیکی یا ژل محافظ لثه می پوشاند تا در تماس با ماده بلیچینگ، ملتهب و حساس نشوند. سپس ژل بلیچینگ را روی دندان های شما پخش می کند و اجازه می دهد مدت مشخصی روی دندان هایتان بماند. سپس این ژل با تاباندن یک نور مخصوص فعال می شود و شروع به اثرگذاری می کند. هر جلسه بلیچینگ در مطب حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد و برای دستیابی به نتایج دلخواه معمولا لازم است ۳ تا ۴ جلسه بلیچینگ با فواصل یک هفته ای انجام شود.

استفاده از مواد بلیچینگ قوی تر در مطب

غلظت مواد سفید کننده مورد استفاده در آفیس بلیچینگ، بیشتر از بلیچینگ خانگی است. بلیچینگ در مطب از غلظت بالایی از عوامل سفید کننده دندان (۲۵ تا ۴۰ درصد پراکسید هیدروژن) استفاده می کند. در این روش، دندانپزشک کنترل کاملی در طول پروسه سفید کردن دندان ها دارد و می تواند با رسیدن به میزان سفیدی یا روشنی مورد نظر، پروسه بلیچینگ را متوقف کند.

روش های بلیچینگ در مطب

روش های مختلف بلیچینگ در مطب

دو روش زیر برای بلیچینگ دندان در مطب به کار می روند.

  • استفاده از ژل بلیچینگ: در این روش از ژل بلیچینگ به تنهایی و بدون به کار بردن ابزارهای اضافه برای فعال کردن آن استفاده می شود.
  • استفاده از لیزر: در این روش برای تسریع اثرگذاری ژل بلیچینگ از نور لیزر استفاده می شود.

مزایا و محدودیت های بلیچینگ در مطب

انجام بلیچینگ در مطب، مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

  • نتیجه درمان بلافاصله قابل مشاهده است.
  • فرایند بلیچینگ در مطب، یک روش مطمئن و ایمن محسوب می شود.
  • شما یک درمان کاملا سفارشی و متناسب با نیازهای دندان تان دریافت می کنید.
  • بلیچینگ در مطب، یک درمان نسبتا سریع است.
  • از آنجایی که فرایند سفید کردن دندان ها تحت نظارت کامل دندانپزشک انجام می شود، احتمال حساسیت و آسیب به حداقل می رسد.

موادر زیر، مهم ترین معایب و محدودیت های بلیچینگ در مطب هستند:

  • نتایج آن دائمی نیستند و برای حفظ نتایج لازم است درمان تکرار شود.
  • هزینه بالایی دارد که برای اکثر افراد مقرون بصرفه نیست.
  • همچنان امکان تحریک لثه و حساسیت دندان ها وجود دارد.
  • میزان سفید شدن دندان ها قابل پیش بینی نیست.
  • در مورد لکه های بسیار عمیق و تغییر رنگ ناشی از مصرف داروها و آسیب دیدگی دندان موثر نیست.
بلیچینگ دندان ترکیبی

بلیچینگ دندان ترکیبی (بلیچینگ در منزل + بلیچینگ در مطب)

بلیچینگ دندان ترکیبی همانطور که از نام آن پیداست، از ترکیبی از بلیچینگ دندان در مطب و بلیچینگ خانگی استفاده می کند.

توضیح مراحل و فرایند بلیچینگ دندان ترکیبی

در بلیچینگ دندان ترکیبی، شما هر دو روش بلیچینگ دندان را تجربه خواهید کرد. مراحل بالینی روش ترکیبی با بلیچینگ معمولی تفاوتی ندارد. تفاوت اصلی در آن است که درمان بلیچینگ در خانه بیمار ادامه می یابد.

  • ابتدا بلیچینگ در مطب انجام می شود: درمان در مطب شامل استفاده از دوز بسیار غلیظ پراکسید هیدروژن است. این محصول شیمیایی، رادیکال های آزاد اکسیژن را آزاد می کند که دندان ها را از داخل تمیز می نماید. این ژل با یک چراغ LED سرد یا با لیزر حرفه ای فعال می شود که قدرت درمان را افزایش می دهد. بلیچینگ در مطب تحت نظارت کامل دندانپزشک انجام خواهد شد. پس از یک تا دو جلسه آفیس بلیچینگ، درمان در خانه ادامه می یابد (به فاصله یک هفته از بلیچینگ در مطب)
  • ادامه درمان در خانه: سپس دندانپزشک شما چند تری سفارشی برای استفاده از ژل سفید کننده در خانه آماده می کند و دستورالعمل هایی در مورد تعداد ساعات یا روزهایی که باید آن را استفاده کنید، در اختیار شما قرار می دهد تا ادامه درمان سفید کردن دندان ها را در خانه انجام دهید. در درمان خانگی، بیمار تری های سفید کننده دهان را چند ساعت در روز که توسط متخصص تعیین می شود، در مدت تقریبی ۱۵ روز استفاده می کند. در این مورد، غلظت پراکسید کمتر از غلظت مورد استفاده در مطب است، اگرچه به معیارهای متخصص، نتایج بلیچینگ در مطب و موارد دیگر بستگی دارد. درمان خانگی نیز به طور مکرر توسط دندانپزشک کنترل می شود.
  • پس از پایان درمان خانگی: بیمار بار دیگر به مطب مراجعه می کند. در این مرحله نهایی، عکس‌ های قبل و بعد با هم مقایسه می‌ شوند تا تأیید شود که نتیجه درمان مطابق انتظار است.
  • پایان: با تکمیل درمان، متخصص یک سری راهنمایی و دستورالعمل به بیمار ارائه می دهد تا با رعایت آنها از نتایج موثرتر و با دوام تری بهره مند شود.

لازم به ذکر است که همه بیماران برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن بلیچینگ به سفید کردن دندان ترکیبی نیاز ندارند. در طول فرآیند مشاوره، دندانپزشک شما می تواند تعیین کند که آیا بلیچینگ دندان ترکیبی برای شما مفید خواهد بود یا خیر.

نمونه کار بلیچینگ دندان

قیمت بلیچینگ دندان ترکیبی

همانطور که تا اینجای مقاله متوجه شده اید، بلیچینگ ترکیبی شامل انجام آفیس بلیچینگ و هوم بلیچینگ با هم می شود. از این رو قیمت بلیچینگ ترکیبی دندان نیز شامل مجموع هزینه های آفیس بلیچینگ و هوم بلیچینگ خواهد بود.

به طور خلاصه قیمت بلیچینگ دندان ترکیبی در بازه ۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان تا ۶،۵۰۰،۰۰۰ تومان قرار میگیرد، این قیمت برای کلینیک سریتا و شهر تهران می باشد.

مزایا و محدودیت های استفاده از روش بلیچینگ ترکیبی

مزایای استفاده از روش ترکیبی در سفید کردن دندان ها شامل موارد زیر هستند.

  • این روش بسیار موثرتر از سفید کردن دندان معمولی عمل می کند. 
  • نتایج نهایی در زمان بسیار کوتاه ‌تری نسبت به روش ‌های سفید کردن دندان‌ های معمولی به دست می ‌آیند. 
  • به لطف استفاده از نور لیزر و ترکیب آن با روش خانگی، نتایج چشمگیرتری به دست می آید که بیشترین ماندگاری را دارد.

محدودیت های روش ترکیبی سفید کردن دندان ها عبارتند از:

  • انجام بلیچینگ دندان (خانگی، در مطب و ترکیبی) در خانم های باردار و شیرده مجاز نیست.
  • بلیچینگ دندان در افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود زیرا تاج و مینای دندان آنها کاملا بالغ نشده است و احتمال بروز ناراحتی و حساسیت بیشتر است. 
  • بلیچینگ روی دندان هایی که رنگ آنها به قهوه ای متمایل شده است و همچنین روی لکه های بنفش و خاکستری موثر نخواهد بود.
  • در ۲۴ ساعت اول پس از بلیچینگ نباید غذاها و نوشیدنی های رنگی و همچنین خوراکی های اسیدی مصرف نمایید.
  • در روزهای ابتدایی پس از بلیچینگ از خمیر دندان ضد حساسیت استفاده کنید. 

نمونه های موفقیت آمیز بلیچینگ دندان ترکیبی

بلیچینگ دندان ترکیبی قادر است نتایج روشن تری نسبت به هر یک از این دو روش (هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ) به تنهایی، ارائه دهد. بنابراین می تواند در موارد تغییر رنگ شدید دندان ها و لکه های بسیار تیره و عمیق موثر باشد.

نمونه کار بلیچینگ دندان

نکات مهم و احتیاط ها در بلیچینگ دندان ترکیبی

توجه به یکسری موارد در بلیچینگ دندان ترکیبی می تواند بهترین نتایج سفید کنندگی دندان را به همراه کمترین عوارض ارائه دهد.

توصیه ها و راهنمایی های مرتبط با بلیچینگ دندان ترکیبی

توصیه می شود برای انجام بلیچینگ دادن ترکیبی:

  • به یک دندانپزشک با تجربه مراجعه نمایید. زیرا تعیین غلظت مناسب ماده سفید کننده برای بلیچینگ در مطب و در خانه، به نحوی که باعث ناراحتی و حساسیت دندان ها نشود، اهمیت بسیاری دارد. همچنین انجام بلیچینگ دندان ترکیبی تحت نظر یک دندانپزشک ماهر می تواند ریسک عوارض جانبی را به حداقل برساند.
  • پس از اتمام بلیچینگ در مطب، شما باید درمان را در خانه ادامه دهید. حتما به دستورالعمل های ارائه شده توسط دندانپزشک تان به دقت توجه نمایید و دوره درمان را کامل کنید. تری بلیچینگ خانگی را بدرستی درون دهان تان قرار دهید تا به مواد بلیچینگ به لثه ها صدمه نزنند. و در صورت احساس درد و ناراحتی در طی روند درمان در خانه حتما با پزشک تان تماس بگیرید.
  • دندانپزشک در جلسه مشاوره قبل از بلیچینگ با ارزیابی دندان های شما تخمین خواهد زد که آنها می توانند تا چه اندازه روشن شوند و ماده بلیچینگ با چه غلظتی برای شما مناسب است. لطفا به تشخیص دندانپزشک تان اعتماد کنید و به دنبال بلیچینگ با غلظت بسیار بالا نباشید.
  • هزینه انجام بلیچینگ ترکیبی، مسئله مهمی است که لازم است مد نظر قرار دهید. اما به کلینیک ها و مطب های دندانپزشکی که بلیچینگ را با هزینه ای بسیار پایین تر از سایر جاها انجام می دهند، اعتماد نکنید و سلامت دندان هایتان را به خطر نیندازید.
  • توجه داشته باشید که بلیچینگ فقط روی دندان های طبیعی موثر است و در سفید کردن دندان های لمینت یا کامپوزیت شده تأثیری ندارد.
عوارض جانبی بلیچینگ دندان

تأثیرات جانبی و ریسک های مربوط به بلیچینگ دندان ترکیبی

بلیچینگ دندان ترکیبی نیز مانند سایر روش های دندانپزشکی می تواند با عوارض جانبی و ریسک هایی همراه باشد؛ چه در طی درمان و چه پس از پایان درمان. مهم ترین آنها عبارتند از:

  • سوزش در دندان ها
  • سوزش لثه
  • صدمه دیدن مینای دندان
  • حساس شدن دندان ها به گرما و سرما
  • درد و تیر کشیدن دندان
  • عدم دستیابی به نتایج رضایت بخش مورد نظر بیمار

نکات قابل توجه قبل و بعد از بلیچینگ دندان ترکیبی

قبل از بلیچینگ دندان ترکیبی:

  • اگر دچار پوسیدگی یا حفره های دندانی هستید، لازم است ابتدا آنها را ترمیم کنید.
  • اگر مینای دندان شما ضعیف یا دچار سایش شده است، به پزشک تان اطلاع دهید.
  • اگر سابقه بیماری لثه و یا تحلیل لثه دارید، به پزشک تان بگویید.
  • از چند روز قبل از درمان سیگار نکشید.

بعد از بلیچینگ دندان ترکیبی:

  • اگر دندان هایتان حساس شده اند، می توانید از خمیر دندان ضد حساسیت استفاده کنید.
  • در ۲۴ ساعت اول از مصرف خوراکی های سرد و اسیدی اجتناب کنید.
  • حداقل تا چند روز پس از پایان بلیچینگ سیگار نکشید.
  • بهداشت دهان و دندان را به طور کامل رعایت کنید.
کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره تخصصی و رایگان تنها با یک کلیک۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سخن پایانی

بلیچینگ دندان ترکیبی همانطور که از نامش پیداست، ترکیبی از دو روش بلیچینگ دندان در مطب و در خانه می باشد. بلیچینگ ترکیبی می تواند نتایج چشمگیرتر و ماندگارتری را نسبت به هر یک از روش ها به تنهایی ارائه دهد. با انتخاب یک دندانپزشک ماهر برای بلیچینگ ترکیبی و رعایت دقیق دستورالعمل های ارائه شده توسط پزشک در هنگام انجام بلیچینگ در منزل می توانید ریسک بروز عوارض جانبی را به حداقل برسانید و بهترین نتایج ممکن را دریافت کنید. همچنین توجه داشته باشید که نتایج حاصل از بلیچینگ دندان ترکیبی، دائمی نیست و شما با محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگدانه دار، عدم استعمال دخانیات و رعایت دقیق بهداشت دهانی می توانید سفیدی و روشنی لبخندتان را برای مدت طولانی تری حفظ نمایید.