غذاهایی که می‌خوریم و میزان رعایت بهداشت از عواملی هستند که می‌توانند باعث زردی رنگ دندان‌های ما شوند. حتی اگر به طور منظم مسواک بزنید نیز ممکن است در اثر افزایش سن یا مصرف برخی داروها دندان‌ها شما دچار تغییر رنگ شوند. این مسئله می‌تواند روی زیبایی لبخند و اعتماد به نفس شما تاثیر منفی بگذارد. اگر می‌خواهید دندان‌های زیبایی داشته باشید و می‌پرسید که سریعترین روش سفید شدن دندان چیست باید گفت خوشبختانه روش‌ها گوناگونی برای رفع این مشکل وجود دارد. برخی از این روش‌ها نیازمند مراجعه به دندانپزشکی هستند و به صورت تخصصی انجام می‌شوند؛ در حالی برخی دیگر را می‌توانید در خانه نیز انجام دهید. در این مقاله به معرفی این روش‌ها و میزان اثرگذاری آن‌ها می‌پردازیم.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا شماره خود را وارد نمایید.

سریعترین روش سفید کردن دندان چیست؟

سریعترین روش سفید کردن دندان چیست؟

در ادامه ۱۳ روش رایج برای سفید کردن دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند را معرفی کردیم. با این حال سریع‌ترین و موثرترین روش‌های بلیچینگ و سفید کردن دندان شامل دو روش زیر است:

سریع ترین روش سفید کردن دندان ها

۱) بلیچینگ دندان با لیزر و LED

امروزه گزینه‌های زیادی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد و یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها سفید کردن دندان با لیزر است. در پاسخ به اینکه سریعترین روش سفید شدن دندان چیست می‌توان گفت که لیزر یکی از سریع‌ترین تکنیک‌هایی است که در حال حاضر وجود دارد.

درمان سفید کردن دندان با لیزر یک روش دندانپزشکی است که تابش لیزر را به سایر روش‌های سفید کردن دندان که در کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌شود اضافه می‌کند. این تکنیک در اتاق دندانپزشک و به صورت تخصصی انجام می‌شود. یک ژل سفید کننده حاوی پراکسید هیدروژن برای از بین بردن لکه‌ها روی دندان‌های شما اعمال می شود و سپس از لیزر برای گرم کردن و فعال کردن ژل اعمال شده استفاده می‌شود که به سرعت دندان‌های شما را سفید می کند. بلیچینگ با این روش گاهی فقط ۲ جلسه طول می‌کشد. طبق داده‌هایی که در مجله علمی Conservative Dentistry منتشره شده است استفاده از لیزر برای فعال کردن مواد سفیدکننده باعث کاهش آسیب به بافت‌های دندانی نیز می‌شود.

 بلیچینگ دندان با فناوری زوم

۲)  بلیچینگ دندان با فناوری زوم

فناوری زوم یکی از جدیدترین روش‌هایی است که دندان‌ها را سفید می‌کند. در پاسخ کسانی که درباره سریعترین روش سفید شدن دندان تحقیق می‌کنند می‌توان این روش را معرفی کرد. در این روش نیز ابتدا ژل حاوی پراکسید هیدروژن روی دندان‌ها اعمال می‌شود؛ از طرف دیگر تکنیک زوم با نور ال ای دی ویژه‌ای که ارائه می‌دهد حداکثر نتایج را ایجاد می‌کند.

این روش نتایج قابل مشاهده‌ای را با ۴ جلسه ۱۵ دقیقه‌ای ارائه می‌دهد. علاوه بر این، هیچ حساسیتی در دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد نمی‌شود. محافظ پلاستیکی در طول جلسه روی لثه‌ها اعمال می شود و بعد از جلسه تحت محافظت با ویتامین E قرار می‌گیرید.

۳) بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن با غلظت بالا

این روش مرسوم‌ترین تکنیک سفید کردن دندان است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرآیند سفید کردن نیز در کلینیک دندانپزشکی انجام می‌شود. از آنجایی که پراکسید هیدروژن در غلظت‌های بالا استفاده می‌شود، می‌توان گفت یکی از سریعترین روش سفید شدن دندان‌ها محسوب می‌شود. در طول انجام این روش لثه‌ها با پوشش مخصوص محافظت می‌شوند و هیچ ضرری متوجه آن‌ها نمی‌شود. علاوه بر این، از آنجایی که وضعیت تحت کنترل پزشک است، بلع ژل امکان پذیر نیست. پس از ۳۰-۶۰ دقیقه، نتایج سفید کردن ایجاد می‌شود. ممکن است برای به دست آوردن نتایج چشمگیرتر چند جلسه مورد نیاز باشد.

بلیچینگ دندان با استفاده از نانوذرات نقره

۴) بلیچینگ دندان با استفاده از نانوذرات نقره

این رشو به تازگی برای سفید کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات نشان داده است که استفاده از نانوذرات نقره برای سفید کردن دندان‌ها نه تنها هیچ آسیبی ندارد، بلکه عملکردهای مفید دیگری را نیز انجام می دهد:

  • ضد باکتری
  • ضد التهاب
  • تقویت بافت معدنی دندان‌ها

این یک روش غیر تهاجمی انجام می‌شود که به ما امکان می‌دهد دندان‌ها را در مدت کوتاهی سفید کنیم. در حال حاضر نانوذرات به عنوان یک عامل کمکی در محصولات سفید کننده دندان اضافه می‌شوند. اگر نانوذرات را با پراکسید هیدروژن و پراکسید کاربید مورد استفاده مقایسه کنیم که لایه بالایی مینای دندان را از بین می‌برند، مزیت نانوذراتی که خاصیت معدنی‌سازی مجدد دندان دارند، یعنی بافت محافظ دندان را احیا می‌کنند، آشکار است.

 بلیچینگ دندان با پروکسید و کربامید

۵) بلیچینگ دندان با استفاده از ترکیبات پروکسید و کربامید

این ژل‌ها حاوی مقادیر بیشتری مواد ساینده و شوینده نسبت به خمیردندان‌های معمولی برای از بین بردن لکه‌های سنگین هستند. این مواد می‌تواند باعث بازگشت رنگ دندان شوند. آن‌ها می‌توانند رنگ دندان‌ها را یک یا دو درجه روشن کنند.

از خطرات استفاده مکرر آن افزایش حساسیت دندان‌ها و تحریک لثه است. میزان این عوارض به غلظت ژل پراکسید وکربامید، مدت زمان مصرف و روش مصرف بستگی دارد. حساسیت دندان در حین استفاده شروع می‌شود و تا چند روز ادامه می‌یابد. اما در اینجا باید تاکید کرد که این عوارض همیشه رخ نمی‌دهد. نباید فراموش کرد که با تهاجمی‌تر شدن کاربردها (غلظت ژل، مدت زمان و دفعات مصرف افزایش می یابد) خطر بروز عوارض افزایش می‌یابد. با این حال این روش جزء سریعترین روش سفید شدن دندان محسوب می‌شود.

۶) بلیچینگ دندان با استفاده از تکنولوژی فوق صوتی

این روش به کمک امواج فراصوت روی سطح دندان لرزش ایجاد می‌کند و باعث جدا شدن لکه‌ها و جرم‌ها می‌شود. حین کار با امواج فراصوت، تنها زمانی که نوک دستگاه با اجسام سخت مانند دندان‌ها و جرم‌های دندانی برخورد می‌کند، لرزش احساس می‌شود و اجسام نرم مانند لثه لرزش را متوقف می‌کنند (برای محافظت از لثه).

به طور کلی هنگام نگه داشتن دسته هیچ لرزشی احساس نخواهید کرد. پدیده سوزش در حین کار طبیعی است؛ اما باید مراقب باشید که برای مدت طولانی به لثه‌ها دست نزنید. این روش برای از بین بردن لکه‌های سیگار، لکه‌های چای، پلاک دندان، جرم‌های دندانی سرسخت بسیار موثر است.

بلیچینگ با استفاده از نوارهای سفید کننده دندان

۷) بلیچینگ با استفاده از نوارهای سفید کننده دندان

اگر تمایل دارید که اثرات سفید کننده کوتاه مدتی روی سطح دندان‌های خود داشته باشید، استفاده از نوارهای سفید کننده نیز گزینه خوبی است. اگرچه استفاده از آن‌ها ساده است و به راحتی قابل تهیه هستند، اما روی لکه‌های تیره خیلی خوب اثر نمی‌کنند. این محصولات نوارهایی حاوی پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید با غلظت کم هستند. برندهای زیادی از این نوارها در بازار وجود دارد اما عوامل مختلفی وجود دارد که یک محصول را از دیگر محصولات متمایز می‌کند. این عوامل می‌تواند شامل درصد پراکسید هیدروژن، وضعیت دندان، میزان استفاده و غیره باشد.

اگر نوارهای سفید کننده برای دندان شما مناسب باشد و بیش از یک بار در روز از آن‌ها استفاده نمایید (یک بار روز و یک بار شب) نتایج ممکن است سریعتر ایجاد شود. با این همه، این نتایج بستگی به غلظت پراکسید هیدروژن دارد. طبق نظر دندانپزشکان، نوارهای سفید کننده نباید بیشتر از ده درصد ماده سفید کننده داشته باشند. این یک عامل بسیار مهم است که پیش از خرید نوار سفید کننده باید در نظر بگیرید.

بلیچینگ دندان با استفاده از ترکیبات فلوراید

۸) بلیچینگ دندان با استفاده از ترکیبات فلوراید

عنصر فلوئور در ساختار طبیعی مینا و عاج که بافت‌های سخت دندان هستند یافت می‌شود. بلورهای فلوئور در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم هستند. مسواک زدن دو بار در روز با مقداری خمیر دندان حاوی فلوراید توصیه شده توسط دندانپزشک نقش مهمی در کاهش پوسیدگی دارد و استفاده از فلوراید هر ۶ ماه یکبار توسط دندانپزشک نیز در جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و رفع لکه‌های دندانی موثر است. اگرچه این مورد سریعترین روش سفید شدن دندان نیست، اما مداومت بر آن می‌تواند کمک کننده باشد. بهتر است در بیماران با لکه‌های زیاد هر ۳ ماه یکبار و در گروه‌های با زردی متوسط ​​هر ۶ ماه یکبار فلوراید به صورت موضعی روی سطوح دندان توسط دندانپزشک استفاده شود.

۹) بلیچینگ دندان با استفاده از ترکیبات سدیم بی کربنات

سدیم بی کربنات همان جوش شیرین است. سفید کردن دندان با جوش شیرین روشی است که سال‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تکنیک اغلب برای جلوگیری از لک و زرد شدن دندان‌ها استفاده می‌شود. هنگام استفاده باید دقت کرد، زیرا می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند.

اگر چه می‌توان در عرض یک هفته با مسواک زدن با جوش شیرین به جای معاینات دندانپزشکی دندان‌ها را سفید کرد، اما ممکن است با مشکلات مختلفی روبرو شوید. ساییدگی‌هایی که ممکن است به دلیل کربنات روی سطح دندان ایجاد شود، سطوحی را ایجاد می‌کند که با سرعت بیشتری مستعد تغییر رنگ هستند. این برنامه برای سفید کردن طولانی مدت ممکن است باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود.

مشاهده شده است که مینای دندان در افرادی که به مدت طولانی از روش جوش شیرین استفاده می‌کنند دچار فرسایش می‌شود. توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از این روش با دندانپزشک خود مشورت کنید.

بلیچینگ با استفاده از دهانشویه‌های سفید کننده

۱۰) بلیچینگ با استفاده از دهانشویه‌های سفید کننده

شستشودهنده‌های سفید کننده دندان، مثل بسیاری از دهانشویه‌ها، نفس شما را تازه‌تر می‌کند و به کم شدن پلاک‌های دندانی و بیماری‌های لثه کمک می‌نماید. همچنین این دهشانشویه‌ها حاوی موادی مانند پراکسید هیدروژن است که دندان‌ها را درخشان‌تر می‌کند. این دهانشویه‌ها را قبل از اینکه دندان‌های خود را مسواک کنید باید به مدت یک دقیقه در دهان خود بچرخانید. این مواد غالبا نسبت به سایر محصولات سفید کننده یکی از سریعترین روش سفید شدن دندان محسوب نمی‌شود، زیرا دهانشویه فقط به مدت دو دقیقه در طول روز با دندان‌ها در تماس است. با این حال مداومت بر استفاده آن‌ها می‌تواند تاثیرات قابل مشاهده‌ای داشته باشد.

۱۱) بلیچینگ دندان با استفاده از روش‌های خانگی و مواد طبیعی

در بسیاری از موارد می‌توان سفید کردن دندان را در خانه انجام داد. بعضی از این روش‌ها را در بالا معرفی کردیم؛ با این حال این روش‌ها به اندازه روش‌های دندانپزشکی سریع و موثر نیستند. در واقع هیچ کدام از این روش‌ها جزء سریعترین روش سفید شدن دندان نیستند. به طور خلاصه می‌توان گفت که سفید کردن دندان در خانه با روش‌های زیر امکان پذیر است:

  • جوش شیرین: همانطور که در بالا اشاره شد این ماده خاصیت سایندگی دارد و می‌تواند لکه‌ها را از روی دندان تا حدودی پاک کند؛ با این حال مصرف زیاد آن می‌تواند باعث آسیب به لثه‌ها یا نازک شدن مینای دندان شود.
  • خمیر دندان حاوی فلوراید: این روش علاوه بر این اینکه دندان‌های شما را از پوسیدگی محافظت می‌کند می‌تواند در بلند مدت باعث روشن‌تر شدن دندان‌های شما شود.
  • خمیر دندان سفید کننده: این خمیر دندان‌ها حاوی مواد ساینده مانند پراکسید هیدروژن هستند. این مواد تاثیر قابل توجهی بر سفیدی دندان شما خواهد داشت؛ با این حال استفاده مداوم آن ها توصیه نمی‌شود.
  • آب نمک: آب نمک یک آنتی باکتریال بسیار قوی است. با استفاده آب نمک می‌توانید باکتری‌ها را از بین ببرید و از تجمع آن‌ها روی دندان که باعث ایجاد پلاک و تغییر رنگ دندان می‌شود پیشگیری کنید.
  • سرکه سیب: سرکه خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند باعث حل شدن لکه‌ها شود. برای این کار یک قاشق آب و نیم قاشق سرکه سیب را با هم مخلوط کنید و با مسواک روی دندان‌های خود بکشید. سپس دهان خود را با آب بشویید. با این حال نباید در مصرف این ماده زیاده‌روی کنید؛ زیرا می‌تواند باعث آسیب به مینای دندان شود.
  • نوارهای سفیدکننده: این محصولات که در بالا معرفی شدند قابل تهیه و استفاده خانگی هستند. این نوارها معمولا حاوی مقدار کمی پراکسید هیدروژن هستند.
بلیچینگ دندان با دستگاه‌های خانگی

۱۲) بلیچینگ دندان با استفاده از دستگاه‌های خانگی

امروزه دستگاه‌هایی وجود دارد که برای سفید کردن دندان در خانه تعبیه شده‌اند. اساس کار این دستگاه‌ها نیز مبتنی بر پراکسید هیدروژن است؛ با این تفاوت که میزان این ماده کمتر از دستگاه‌های دندانپزشکی است. برای استفاده از این دستگاه‌ها باید ابتدا دندان‌های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

لازم است که قبل از استفاده کاتالوگ آن را بخوانید و از مدت زمان استفاده آن آگاه شوید. زیرا غلظت متفاوت مواد می تواند زمان لازم را تغییر دهد. استفاده طولانی مدت از ژل‌ها می‌تواند باعث آسیب به دندان شما شود. با این حال توصیه می‌شود قبل از استفاده از کیت‌های خانگی حتما با یک پزشک مشورت نمایید.

۱۳) کامپوزیت دندان

با ۱۲ روش قبلی، بدون این که تغییری در ظاهر دندان های خود ایجاد کنید می توانید تا حدودی دندان های خود را سفید کنید.

اما کامپوزیت دندان این امکان را به شما می‌دهد که، علاوه بر سفید کردن دندان، ظاهر دندان های شما را نیز اصلاح کند. کامپوزیت یکی از روش های اصلاح طرح لبخند نیز به شمار می رود. شما با استفاده از کامپوزیت دندان می توانید در یک جلسه، علاوه بر سفید کردن دندان، به یک لبخند زیبا و عالی نیز دست پیدا کنید.

نمونه کار کامپوزیت دندان در کلینیک سریتا
نمونه کار کامپوزیت دندان در کلینیک سریتا
نمونه کار کامپوزیت دندان در کلینیک سریتا
کامپوزیت اقساطی در سریتا

اقساط بلند مدت ۲۴ ماهه، به همراه ضمانت نامه کتبی

جمع بندی

دندان‌ها به علل مختلفی در طول زمان دچار تغییر رنگ و زرد خواهند شد. این می‌توان به علت مصرف مواد خوراکی رنگ دار مانند چای، قهوه و نوشابه باشد یا در اثر اثر افزایش سن و برخی روش‌های درمانی ایجاد شود. به کمک روش‌های درمانی می‌تواند سفیدی دندان‌ها را بازگرداند و لبخند را زیباتر کرد.

روش‌های متعددی برای این هدف وجود دارد که برخی از آن‌ها پزشکی و بعضی خانگی هستند. از رایج‌ترین روش‌های پزشکی می‌توان به بلیچینگ با لیزر، بلیچینگ با پراکسید هیدروژن، سفید کردن با نانوذرات نقره و… اشاره کرد. از جمله روش‌های خانگی نیز می‌توان استفاده از جوش شیرین و آب نمک را نام برد. سریعترین روش سفید شدن دندان معمولا استفاده از تکنیک‌های دندانپزشکی است. زیرا سفید کردن دندان یک کار تخصصی است که اگر به درستی انجام نشود می‌توان به دندان و لثه شما آسیب بزند. برای اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های بلیچینگ می‌توانید سایر مقالات ما را مطالعه کنید.