بهداشت و زیبایی دندان در سال‌های اخیر برای بسیاری از افراد به یک اولویت تبدیل شده است. در کنار تلاش برای سلامتی دندان‌ها، بسیاری از افراد تمایل دارند دندان‌های خود را درخشان‌تر کنند تا لبخندی خیره کننده داشته باشند. سفید کردن دندان با دستگاه زوم یک راه حل ایده‌آل برای رفع این نیاز است. با این حال، قبل از انجام بلیچینگ دندان توصیه می‌شود با دندانپزشک خود مشورت کنید.

سفید کردن دندان را می‌توان از طریق چندین محصول، تکنیک و دستگاه بلیچینگ به دست آورد. با این حال استفاده از دستگاه بلیچینگ زوم به دلیل کارایی بالا در این سال‌ها پرطرفدار شده است. در این مقاله به معرفی این روش، نحوه انجام و نتایج مورد انتظار می‌پردازیم.

کلینیک تخصصی بلیچینگ

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سفید کردن دندان با دستگاه زوم، بلیچینگ فناوری زوم، ازبین بردن لکه های دندان با دستگاه زوم

سفید کردن دندان با دستگاه زوم چیست؟

سفید کردن دندان یک روش درمانی است که به کمک یک ژل سفید کننده دندان حاوی پراکسید هیدروژن و تاباندن نوعی اشعه لیزر خاص توسط لامپ‌های دستگاه زوم انجام می‌شود. علل مختلفی برای تغییر رنگ دندان‌های طبیعی وجود دارد. در مرحله اول ممکن است دندان‌ها به صورت سطحی با تجمع پلاک یا جرم پوشیده شده باشند. این رسوبات در هنگام مصرف مکرر قهوه، چای، آب میوه یا استفاده از محصولات تنباکو دندان‌ها را زرد می‌کنند. 

اما گاهی اوقات نیز لکه‌ها در مینا و عاج دندان قرار می‌گیرند. پیری طبیعی، رژیم غذایی، مصرف محصولات تنباکو، مصرف برخی داروها از خانواده آنتی بیوتیک‌ها، مصرف بیش از حد فلوراید در سنین پایین و پوسیدگی، همگی دلایل ممکن برای نفوذ لکه به داخل دندان‌ها هستند. برای از بین بردن هر دو نوع این لکه‌ها، مراجعه به دندانپزشک و درخواست سفید کردن دندان با دستگاه زوم می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

سفید کردن دندان با دستگاه زوم چگونه انجام می‌شود؟

در مطب دندانپزشکی، دندانپزشک ابتدا یک ژل سفید کننده (اغلب پراکسید هیدروژن) را روی دندان‌های شما اعمال می‌کند. این محصول سفید کننده دندان به مدت چند دقیقه روی دندان‌های شما باقی می‌ماند سپس به کمک لامپ‌های دستگاه اشعه لیزر مخصوصی به آن‌ها تابانده می‌شود تا مولکول‌های تیره دندان را از بین ببرد و به طور کلی آن‌ها را سفید کند.

در طی یک جلسه چند دقیقه‌ای، دندانپزشک از یک محصول غلیظ ۳۵ تا ۴۰ درصدی استفاده می‌کند. ممکن است پزشک به بیمار خود توصیه کند که در روز‌های بعد از یک محلول ۱۰ تا ۱۵ درصدی نیز در خانه استفاده کند.

سفید کردن دندان ها با دستگاه زوم برای چه کسانی مناسب نیست؟

آیا سفید کردن دندان با فناوری زوم برای همه مناسب است؟

اگرچه داشتن دندان‌های سفید خوشایند است، اما نباید فراموش کنیم که قبل از بلیچینگ دندان باید شرایط خاصی رعایت شود. همه افراد برای انجام این روش مناسب نیستند. این گروه‌ها شامل افراد زیر است:

  • افراد با دندان‌های بسیار حساس
  • افرادی که از هر گونه مشکل دندانی (حفره، ضایعات و غیره) رنج می‌برند.
  • زنان حامله
  • نوجوانان زیر ۱۸ سال

بنابراین سفید کردن دندان با دستگاه زوم باید روی دندان‌ها و لثه‌های سالم انجام شود. اگر شک دارید، بهتر است از یک دندانپزشک حرفه‌ای مشاوره بگیرید. در صورت رعایت شرایط استفاده (سلامت دندان ها، محصولات استفاده شده و…) نتایج بلیچینگ دندان به سرعت قابل مشاهده است. این روش می‌تواند دندان‌های شما را از ۲ تا ۹ درجه روشن‌تر کند.

مزایای استفاده از بلیچینگ زوم چیست؟

این روش یکی از مدرن‌ترین تکنیک‌های سفید کردن دندان است. با استفاده از این روش می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • فرایند سریع: کل درمان این روش در هر جلسه درمانی کمتر از یک ساعت زمان می‌برد.
  • عوارض کم: این روش سازگاری بالایی با دهان و دندان شما دارد و به همین دلیل به صورت کیت‌های خانگی نیز عرضه می‌شود.
  • نتایج عالی: متقاضیان معمولا از نتایج این روش بسیار خشنود هستند. رنگ دندان‌های شما بعد از بلیچینگ می‌تواند تا چند درجه روشن‌تر شود.
  • مناسب برای لکه‌های داخلی: لکه‌های داخلی سرسخت‌تر هستند و پاک کردن آن‌ها دشوار است. با این حال دستگاه زوم اثرگذاری خوبی در رفع آن‌ها دارد.
معایب سفید کردن دندان با فناوری زوم

عوارض سفید کردن دندان با دستگاه زوم چیست؟

این روش در مجموع یک روش ایمن محسوب می‌شود که عوارض قابل توجهی ندارد. با این حال برخی عوارض موقتی می‌تواند رخ دهد. اگر این روش به صورت غیراصولی و به صورت افراطی مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت دندان شما وارد کند. بعضی از عوارض احتمالی انجام نادرست این روش می‌تواند موارد زیر باشد:

حساسیت بیش از حد دندان

از هر سه بیمار، دو نفر بعد از فرایند دچار حساسیت دندان می‌شوند. این وضعیت معمولا گذرا است و پس از چند روز ناپدید می‌شود. بنابراین جای نگرانی ندارد. اگر این حساسیت به سرما، گرما یا تنفس در طول درمان رخ داد، آن را متوقف کرده و با دندانپزشک خود مشورت کنید. ممکن است دندانپزشک یک داروی حساسیت‌زدا تجویز کند که می‌توانید آن را به مدت ۳۰ دقیقه و به مدت چند روز روی دندان‌های خود قرار دهید تا حساسیت از بین برود. دندانپزشک شما روش‌هایی را که باید برای ادامه درمان بلیچینگ دنبال کنید توضیح می‌دهد.

تحریک لثه

حساسیت لثه می‌تواند نتیجه تحریک لثه‌ها یا بافت‌های نرم اطراف (گونه‌ها، مخاط دهان) باشد. همچنین ممکن است ژل بیش از حد روی دندان‌ها قرار داده شود و سرریز شدن محصول باعث تحریک لثه‌ها و ایجاد زخم‌های کوچک می‌شود.

تحریک گلو

استفاده از ژل بیش از حد در سفید کردن دندان با دستگاه زوم ممکن است باعث سرریز شدن ماده در هنگام قرار دادن در دهان شود. اگر به جای سرفه کردن محصول اضافی در سینک، ناخواسته آن را قورت دهید، ممکن است گلو تحریک شود. این تحریک کوتاه مدت است، مشروط بر اینکه به شما هشدار داده شود تف کنید و ژل اضافی را نبلعید.

ناراحتی مفصل فک

ممکن است در مفصل فک احساس ناراحتی کنید. این احساس احتمالا زمانی رخ می‌دهد که در طول درمان از محافظ پلاستیکی استفاده می‌کنید؛ زیرا دندان‌های شما به دلیل ضخامت محافظ دقیقا روی هم قرار نمی‌گیرند. اگر نگرانی در این مورد دارید، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

کلینیک تخصصی بلیچینگ

مشاوره تخصصی و رایگان

مراقبت‌های بعد از بلیچینگ با دستگاه زوم

رعایت نکات زیر تا یک هفته بعد از بلیچینگ ضروری است:

  • عدم مصرف قهوه، چای، نوشابه و آبمیوه
  • عدم مصرف سیگار
  • استفاده از مسکن‌های خوراکی برای کاهش حساسیت
  • پرهیز از غذاهای دارای ادویه
  • مصرف غذاهای بدون رنگ مانند گوشت سفید، سیب زمینی، پنیر و…
  • در صورت ضرورت برای نوشیدن مایعات رنگی، از نی استفاده کنید تا مایعات به دندان تماس نداشته باشند
  • استفاده از خمیر دندان‌های فاقد مواد ساینده

مقایسه فناوری زوم با دیگر روش های سفید کردن دندان

علاوه بر دستگاه زوم دندانپزشک شما ممکن است استفاده از روش‌های بلیچینگ با لیزر، بلیچینگ با LED یا بلیچینگ صرفا با استفاده از مواد شیمیایی بسیار غلیظ را معرفی کند. باید گفت همه این روش‌ها از یک ژل سفید کننده حاوی پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید استفاده می‌کنند که با آزاد کردن اکسیژن روی سطح دندان باعث حل شدن لکه‌ها می‌شوند. تابشی که توسط دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود به فعال‌تر شدن بهتر این ژل کمک می‌کند. بنابراین تفاوت این روش‌ها صرفا در اشعه‌ای است که تابیده می‌شود.

اگرچه همه روش‌های مبتنی بر اشعه کارایی خوبی ارائه می‌دهند، اما سفید کردن دندان با دستگاه زوم می‌تواند در بسیاری از موارد روش مناسب‌تری باشد. زیرا این روش کارایی سریع و پایداری را تضمین می‌کند. علاوه بر این معمولا اثر تحریک کنندگی پایینی بر دندان‌ها و لثه‌های شما خواهد داشت.

نکات قابل توجه در مورد سفید کردن دندان با فناوری زوم

برای اینکه بهترین نتیجه را از این روش دریافت کنید و کمترین عوارض را تجربه نمایید، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • قبل از شروع درمان، دندان‌های خود را کاملا مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • در حین استفاده از محصول و در ساعات بعدی سیگار نکشید.
  • در طول درمان و ساعات بعد از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • محصول سفید کننده را دور از گرما و نور نگهداری کنید.
  • مهم است که سفید کردن دندان‌ها زیر نظر دندانپزشک شما انجام شود.
  • ممکن است پیش از بلیچینگ توصیه شود که جرم گیری انجام دهید.

با انجام معاینه دندانپزشکی و پرسیدن سوالات عمومی و پزشکی است که دندانپزشک علت ایجاد لکه را تشخیص می‌دهد و مدت زمان درمان و شانس موفقیت را تخمین می‌زند. پیش بینی نتیجه نهایی، دشوار است و نمی‌توان تضمین دقیقی ارائه داد. با این حال، اکثر بیماران بسیار راضی هستند و بین یک تا چهار هفته پس از شروع درمان متوجه بهبودی مطلوبی می‌شوند.

چند جلسه برای سفید کردن کل دندان‌ها لازم است؟

تعداد جلسات مورد نیاز برای سفید کردن دندان با دستگاه زوم بیش از هر چیز به وضعیت دندان‌های شما بستگی دارد. در حالت ایده‌آل، برای تشخیص نیاز به یک قرار ملاقات دارید. خود سفید کردن یک ساعت طول می‌کشد و تنها به یک جلسه نیاز دارد. اما اگر نتیجه در حالت ایده‌آل نباشد جلسات بعدی نیز تعیین می‌شود. به طور معمول به ۲ تا ۴ جلسه درمان نیاز است.

ماندگاری بلیچینگ دندان با این روش چقدر است؟

ماندگاری از یک بیمار تا بیمار دیگر و با توجه به عادات هر فرد بسیار متفاوت است. برای اکثر افراد، این اثر برای یک دوره یک تا سه ساله باقی می‌ماند. برای برخی، دندان‌ها برای چندین سال بدون نیاز به بلیچینگ مجدد سفید می‌مانند. در صورت لزوم می‌توان هر شش ماه یکبار آن را تکرار کرد.

چگونگی افزایش ماندگاری بلیچینگ دندان

چگونه اثرات بلیچینگ را طولانی‌تر کنیم؟

علاوه بر رعایت بهداشت روزانه دندان‌ها، نکاتی برای حفظ سفیدی دندان‌ها وجود دارد:

  • جرم گیری  دندان را هر شش ماه یکبار انجام دهید.
  • به طور منظم  وضعیت خوب لثه‌ها را بررسی کنید (معاینه سالانه دندانپزشک)
  • پس از نوشیدن قهوه یا چای، یک لیوان بزرگ آب بنوشید یا دهان خود را بشویید.
  • سیگار را ترک کنید یا مصرف سیگار خود را تا جایی که می‌توانید کاهش دهید.
  • در صورت امکان مصرف غذاها یا نوشیدنی‌هایی که دندان‌های شما را لکه‌دار می‌کنند محدود کنید.

آیا سفید کردن دندان با دستگاه زوم دردناک است؟ 

یکی از سوالات مهم کسانی که می‌خواهند از روش بلیچینگ استفاده کنند این است که بدانند آیا هنگام استفاده از دستگاه زوم درد دارند یا خیر؟ باید گفت درد دندان هنگام سفید کردن یک وضعیت قابل انتظار نیست. اما اگر دندان‌های شما یلی حساس باشد ممکن است کمی احساس ناراحتی کنید. می‌توان حساسیت‌های به وجود آمده را با مسکن‌های خوراکی در ۲۴ ساعت اول کنترل کرد.

هزینه بلیچینگ با فناوری زوم چقدر است؟

واقعیت این است که نمی‌توان به طور مشخص هزینه این روش را تعیین کرد. زیر عوامل مختلفی می‌توانند بر قیمت آن تاثیر داشته باشند. وضعیت سلامت دندان‌ها، نوع و شدت لکه، مواد مورد استفاده و دستمزد دندانپزشک از عواملی هستند که بر قیمت نهایی این روش تاثیرگذار هستند. برای اطلاع از قیمت سفید کردن دندان با دستگاه زوم باید ابتدا توسط یک دندانپزشک معاینه شوید.

کلینیک تخصصی بلیچینگ

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع بندی

سفید کردن دندان‌ها یکی از روش‌های زیبایی دندانپزشکی است که می‌تواند به ایجاد لبخند زیبای شما کمک کند. این روش همچنین باعث سلامت بهتر دندان‌های شما می‌شود. عواملی مختلفی مانند مصرف مواد غذایی رنگ‌دار می‌تواند در طول زمان باعث زرد شدن دندان‌ها شود.

روش‌های دندانپزشکی زیادی برای بلیچینگ دندان‌ها معرفی شده است. یکی از این روش‌ها سفید کردن دندان با دستگاه زوم است. برای انجام این روش پس از آغشته کردن دندان‌ها به ژل سفیدکننده (هیدروژن پراکسید) اشعه لیزر از لامپ دستگاه زوم به آن تابانده می‌شود و ژل فعال می‌گردد. در واقع مهمترین تفاوت بین دستگاه‌های مختلف بلیچینگ همین اشعه‌ای است که تابیده می‌شود و ماده سفید کننده یکسان است. این روش نتیجه سریع و کارآمدی را برای تغییر رنگ دندان‌ها ارائه می‌دهد. عوارض این روش کم است اما می‌توان حساسیت دندان در روز‌ها ابتدایی را محتمل دانست. افرادی که دندان‌های بسیار حساسی دارند، زنان باردار و افراد زیر ۱۸ سال نباید از این روش استفاده کنند. برای اطلاعت بیشتر در مورد روش‌ها بلیچینگ می‌توانید با ما تماس بگیرید.