اگر برای دریافت لمینت، ایمپلنت یا کامپوزیت به دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، حتما با اصطلاح واحد دندانی برخورده کرده اید. هنگامی که در مورد قیمت هر کدام از این ترمیم های دندانی سوال کنید، همواره قیمت بر حسب هر واحد دندان به شما اعلام می شود. اما اکثر مراجعین نمی دانند که این به چه معناست؟ در واقع این سوال اولیه بسیاری از بیماران است؛ آنها دوست دارند بدانند که هر واحد در دندانپزشکی یعنی چه؟ آیا منظور از هر واحد در دندانپزشکی، همان ماده، روکش و … است یا به چیز دیگری اشاره دارد؟ در مطلب امروز به شما خواهیم گفت که هر واحد در دندانپزشکی به چه معناست و چه تأثیری روی قیمت و تعرفه نهایی کار دارد. از همراهی شما عزیزان تا پایان مطلب سپاسگزاریم. 

کلینیک تخصصی ایمپلنت، کامپوزیت و لمینت دندان

برای دریافت مشاوره تخصصی و رایگان شماره خود را وارد کنید

هر واحد دندان یعنی چه

هر واحد دندان در دندانپزشکی چه معنایی دارد؟

یکی از سوالات رایج متقاضیان دریافت لمینت، کامپوزیت و ایمپلنت، دانستن قیمت و تعرفه ای است که لازم است بپردازند. در واقع قیمت امور دندانپزشکی همواره جزء دغدغه های اصلی بیماران و عوامل تأثیر گذار بر انتخاب یک شیوه درمانی و یا صرفنظر کردن از آن بوده است. هر واحد دندان، معیاری است که دندانپزشک برای محاسبه و تعیین هزینه نهایی کار از آنها استفاده می کند. ابتدا دندانپزشک دندان های شما را معاینه و ارزیابی می کند تا مشخص شود چه تعداد دندان آسیب دیده وجود دارد که لازم است تحت درمان قرار بگیرد. به هر یک از این دندان های آسیب دیده، یک واحد دندانی گفته می شود. هزینه ای که دندانپزشک برای انجام درمان های دندانپزشکی فوق به شما اعلام می کند، به ازای هر یک از دندان های آسیب دیده است. این بدان معناست که هر چه تعداد دندان های بیشتری به درمان نیاز داشته باشند، هزینه نهایی کار شما نیز بیشتر خواهد شد.

به عنوان مثال فرض کنید دندانپزشک پس از معاینه دندان ها به شما گفته است که ۴ دندان تان به درمان نیاز دارند. مطمئنا شما می پرسید که هزینه درمان چقدر خواهد بود. پاسخی که دریافت می کنید، این است که X تومان برای هر واحد دندان. خب این یعنی چه؟ یعنی برای هر دندان لازم است x  تومان هزینه بپردازید که با در نظر گرفتن ۴ دندان آسیب دیده باید مبلغ x تومان را در عدد ۴ ضرب کنید! 

کارمزد برای هر واحد دندان محاسبه می شود یا برای کل کار؟

اگر قصد داشته باشید هزینه امور دندانپزشکی خود را به صورت اقساطی پرداخت کنید، علاوه بر هزینه اصلی لمینت، کامپوزیت و ایمپلنت غالبا مبلغی به عنوان سود نیز مشخص می شود. این سود یا کارمزد به ازای کل کار محاسبه می شود و مبلغ این سود بر تعداد کل اقساط شما تقسیم شده و همراه با هزینه هر قسط ماهیانه دریافت می شود. البته برخی از کلینیک ها و مطب های دندانپزشکی نیز در صورت طولانی تر شدن تعداد اقساط از حد معینی (مثلا اقساط بالای ۶ ماه) کارمزد دریافت می کنند. در هر صورت کارمزدی که بیمار پرداخت خواهد کرد، به ازای کل کار است و متناسب با مبلغ نهایی تعیین می شود. 

دندانپزشکی اقساطی با سریتا

کلینیک تخصصی ایمپلنت، کامپوزیت و لمینت دندان با اقساط ۶ ، ۱۲ ، ۱۸ ،۲۴ ماهه بدون پیش

هر واحد کامپوزیت چند دندان است

هر واحد کامپوزیت یعنی چی؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که هر واحد کامپوزیت برای چند دندان است؟ در پاسخ باید بگوییم؛ هر واحد کامپوزیت به معنای یک عدد دندان است که با توجه به تشخیص دندانپزشک و یا اولویت های شخصی شما قرار است کامپوزیت شود. تعداد واحدهای کامپوزیت مورد نیاز برای زیباسازی لبخند از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

به طور کلی هر چه تعداد واحد کامپوزیت بیشتر شود، زیبایی دندان ها و جذابیت لبخند نیز بیشتر خواهد شد. تعداد واحدهای کامپوزیت مورد نیاز جهت زیباسازی لبخند پس از معاینه دندانپزشک مشخص خواهد شد. یعنی دندانپزشک پس از ارزیابی دندان ها به شما اعلام می کند که برای دستیابی به مطلوب ترین نتیجه ممکن لازم است چند واحد کامپوزیت دریافت کنید. با اینحال شما می توانید با توجه به شرایط و میزان بودجه تان تصمیم بگیرید که تعداد واحد کامپوزیت کمتری را دریافت نمایید.

هر واحد لمینت برای چند دندان است

هر واحد لمینت یعنی چی؟

هزینه لمینت نیز به صورت هر واحد دندان محاسبه می شود؛ یعنی به تعداد دندان هایی بستگی دارد که قرار است لمینت شوند. قیمت هر واحد لمینت در مقایسه با هر واحد کامپوزیت بیشتر است (تقریبا دو برابر هزینه کامپوزیت است).این بدان معناست که هزینه مورد نیاز برای نصب لمینت برای هر واحد دندان در مقایسه با دریافت کامپوزیت برای همان دندان، مبلغ بالاتری است و حدودا ۲ برابر کامپوزیت می باشد.

هر واحد ایمپلنت یعنی چی

هر واحد ایمپلنت یعنی چی؟

اگر در مورد ایمپلنت نیز می‌خواهید بدانید، هر واحد ایمپلنت برای چند دندان است؟ باید بگوییم به طور کلی در دندانپزشکی هر یک از دندان ها یک واحد دندانی محسوب می شود. به این ترتیب، هر واحد ایمپلنت به معنای هر ایمپلنت تکی است که برای جایگزینی یک دندان از دست رفته به کار می رود. این بدان معناست که هر واحد ایمپلنت معادل یک عدد ایمپلنت است.

اینکه برای جایگزینی دندان به چند واحد ایمپلنت نیاز دارید، به تشخیص دندانپزشک، وضعیت استخوان های فک و همچنین بودجه شما بستگی دارد. در حالت ایده آل یعنی هنگامی که تراکم استخوان های فک شما کافی باشد و محدودیتی در بودجه نداشته باشید و تعداد دندان های از دست رفته شما محدود باشند، معمولا به ازای هر دندان از دست رفته از یک واحد ایمپلنت استفاده می شود. با اینحال همه چیز به شرایط شما و تشخیص دندانپزشک تان بستگی دارد.

تعداد واحد دندان که برای هر خدمت (برای لمینت، کامپوزیت و ایمپلنت) به کار می رود، معمولا چند تاست؟

تعداد واحدهای دندانی که برای لمینت، کامپوزیت و ایمپلنت به کار می رود، به تشخیص دندانپزشک، انتظارات شما از درمان و همچنین میزان بودجه تان بستگی دارد. اما غالبا برای زیباسازی لبخند، ۸ دندان جلویی (۴ دندان بالا و ۴ دندان پایین) کامپوزیت و لمینت می شوند.

تعداد واحدهای ایمپلنت مورد نیاز نیز به شرایط دهان و دندان شما بستگی دارد. اگر دندان های خود را به طور کامل از دست داده اید، معمولا تعدادی ایمپلنت درون هر فک شما کاشته می شوند تا بتوانند پروتز را در جای خود ثابت نگه دارند. این تعداد ایمپلنت برای فک بالا بین ۶ تا ۸ ایمپلنت (به علت نرم تر بودن استخوان فک بالا) و برای فک پایین بین ۵ تا ۷ ایمپلنت است.

اگر فقط یک دندان خود را از دست داده اید، یک واحد ایمپلنت برای جایگزینی آن کفایت می کند. برای جایگزینی دو دندان از دست رفته نیز غالبا دو ایمپلنت کاشته می شود. اما اگر تعداد دندان های از دست رفته شما بیشتر از ۲ عدد باشد، دیگر به ازای هر واحد دندان یک ایمپلنت کاشته نمی شود. به عنوان مثال شکاف ناشی از ۳ دندان از دست رفته با کاشت ۲ ایمپلنت جبران می شود و … .

کلینیک تخصصی سریتا

ضمانت کتبی + اقساط + مشاوره رایگان ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سخن پایانی

در مطلب امروز به یکی از مهم ترین و رایج ترین سوالات بیماران دندانپزشکی پیرامون هزینه دریافت لمینت، کامپوزیت و ایمپلنت پاسخ دادیم. همانطور که مشاهده کردید، تعرفه ای که بابت انجام این خدمات دندانپزشکی به شما اعلام می شود، بر حسب هر واحد دندان است. بنابراین هزینه نهایی با توجه به تعداد دندان های آسیب دیده ای که به درمان نیاز دارند، مشخص خواهد شد. در حالیکه تعداد واحد دندان برای لمینت و کامپوزیت معادل همان تعداد دندان های تحت درمان است اما در مورد ایمپلنت همیشه اینگونه نیست و در مواردی که تعداد دندان های از دست رفته بیشتر از دو عدد باشد، دیگر به ازای هر دندان از دست رفته به یک واحد ایمپلنت نیاز نخواهد بود و تعداد ایمپلنت مورد نیاز بر حسب شرایط دهان و دندان فرد مشخص می شود.