در جامعه امروزی، سفید کردن دندان یکی از روش‌های زیبایی است که باعث ایجاد لبخند جذاب می‌شود. با فراتر رفتن سن افراد، طبیعی است که دندان‌هایشان تیره شود زیرا ساختارهای معدنی دندان‌هایشان شروع به تغییر می‌کند. با چند روش مختلف می‌توان دندان‌ها را سفید کرد که سفید کردن دندان با لیزر یکی از رایج‌ترین و موثرترین روش‌های آن است. تغییر رنگ دندان ناشی از سیگار کشیدن و همچنین مصرف مواد غذایی یا مایعاتی است که باعث ایجاد لکه روی دندان می‌شود. اگر می‌خواهید با استفاده از لیزر دندان‌های خود را زیبا و درخشان کنید این مقاله را مطالعه کنید.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد کنید.

بلیچینگ دندان با لیزر

سفید کردن دندان با لیزر چیست؟

لک شدن دندان‌ها یک مشکل رایج است. اما می‌توان با روش‌های مختلف سفید کننده بر لکه‌های دندان غلبه کرد. با روش سفید کردن دندان به کمک لیزر می‌توانید به دندان‌هایی درخشان دست پیدا کنید. برای اینکه دندان‌ها به خوبی مرتب شوند، باید لکه‌ها را تمیز کرد.

لیرز یک روش کم تهاجم است که در زمان کوتاهی به شما کمک می‌کند تا لکه‌هایی که روی دندان‌های شما قرار دارند محو شوند. توجه کنید که لکه با جرم متفاوت است. لکه‌ها رنگ‌هایی هستند که پس از برداشتن جرم همچنان باقی می‌مانند. به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود پیش از سفید کردن دندان با لیزر از روش جرم گیری نیز استفاده کنید.

قبل و بعد بلیچینگ

چه چیزی باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود؟

تغییر رنگ دندان معمولا بر روی سطح خارجی دندان تاثیر می‌گذارد. برخی غذاها و نوشیدنی‌ها مانند چای، نوشابه، نوشیدنی الکلی، میوه‌های تیره و قهوه باعث این نوع تغییر رنگ می‌شوند. 

اما در بعضی موارد تغییر رنگ در قسمت داخلی دندان‌ها نیز ایجاد می شود. برخی از بیماری‌ها و درمان‌های پزشکی (مانند شیمی درمانی)، ساختار ژنتیکی، ضربه، داروها و افزایش سن ممکن است منجر به تغییر رنگ در قسمت داخلی دندان شما شود. پاک کردن این لکه‌ها دشوارتر است و اغلب به روش های حرفه‌ای بلیچینگ نیاز دارند.

بیماری‌های دوران کودکی یا داروهای مصرف شده توسط مادر در دوران بارداری (آنتی بیوتیک‌ها)، رنگ تیره دندان به دلایل ارثی، عوامل مرتبط با کاربردهایی مانند درمان ریشه، درمان پر کردن آمالگام، قرار گرفتن در معرض فلوراید بیش از حد در طول دوره رشد دندان‌ها از دیگر عواملی هستند که باعث تغییر رنگ دندان می‌شود.

سفید کردن دندان با لیزر به درد چه افرادی می خورد؟

روش‌های سفید کردن دندان‌ها را می‌توان برای افرادی که دندان‌هایشان قبلا سفید بوده و سپس زرد شده است، اعمال کرد. اما معمولا این روش‌ها برای کسانی که دندان‌هایشان به طور مادرزادی زرد هستند تاثیر چندانی ندارد. همچنین این روش برای تغییر رنگ دندان‌های مصنوعی استفاده نمی‌شود. بعضی بیماری‌ها و شرایط خاص نیز می‌تواند مانع از انجام این روش شود.

محدودیت ها یبلیچینگ با لیزر

چه کسانی نباید از این روش استفاده کنند؟

توصیه می‌شود گروه‌های زیر از بلیچینگ با لیزر استفاده نکنند:

  • افراد زیر ۱۸ سال
  • زنان باردار
  • در افرادی که به شکل افراطی چای یا قهوه مصرف می‌کنند.
  • در مواردی که ریشه دندان در افراد مبتلا به تحلیل لثه آشکار شده است.

سفید کردن دندان با لیزر چگونه انجام می شود؟

قبل از شروع مرحله درمان، دندانپزشک بررسی می‌کند که آیا بیمار برای این درمان مناسب است یا خیر. در صورت لزوم، می‌توان از تصویربرداری برای نشان دادن تفاوت‌ها پس از درمان استفاده کرد. اگر لکه‌های روی دندان تیره و سخت باشد، می‌توان از روش‌های ترکیبی استفاده کرد.

قبل از فرآیند بلیچینگ لیزر، بیمار باید دندان‌های خود را با خمیر دندان بدون فلوراید مسواک بزند. سپس در ابتدای جلسه، دندان ها تمیز می‌شوند. محافظ‌هایی برای جلوگیری از آسیب به لثه‌ها و لب‌ها وصل می‌گردد. دندان‌ها بعد از آغشته شدن به ژل مخصوص حدود ۳۰ ثانیه تحت تابش لیزر قرار می‌گیرند. البته این زمان تابش ممکن است با توجه به وضعیت دندان‌های بیماران و نوع دستگاه متفاوت باشد. سپس ژل‌ها برداشته می‌شود و فرآیند تکمیل می‌گردد. در صورت نیاز می‌توان آن را با روش‌های بلیچینگ خانگی ادامه داد.

انواع دستگاه‌های لیزر مورد استفاده در سفید کردن دندان

هر نوع لیزر دارای اثرات بیولوژیکی خاص است که با توجه به نیاز و ویژگی‌های دندانی بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برندهای مورد استفاده می‌تواند تنوعی گوناگونی داشته باشند اما همه آن‌ها در یکی دسته‌های زیر قرار می‌گیرند: 

  • Er:YAG Laser
  • Diode laser
  • CO2 Laser

تفاوت بین دستگاه‌های لیزر دندانپزشکی با دستگاه‌های لیزر زیبایی

اگر قصد انجام بلیچینگ را دارید توصیه می‌شود که حتما به مراکز معتبر دندانپزشکی مراجعه کنید. زیرا این یک روش تخصصی است که باید حتما توسط متخصص این رشته انجام شود. انجام این در مراکز زیبایی و توسط دستگاه‌هایی که استاندارد این روش را کسب نکرده‌اند می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر سلامت شما داشته باشد.

ماندگاری بلیچینگ با لیزر

ماندگاری این روش چقدر است؟

سفید کردن دندان با لیزر مانند سایر روش‌ها موقتی است. سفید کردن دندان به کمک لیزر یک روش درمانی موثر برای از بین بردن تغییر رنگ روی دندان است؛ اما اساسا نمی‌تواند از تجمع رنگدانه ملانین و تشکیل لکه روی دندان جلوگیری کند. به همین دلیل، هنگامی که بلیچینگ دندان با لیزر را انجام می‌دهید، نباید تصور کنید که تا آخر عمر دندان‌های سفیدی خواهید داشت. در این مرحله باید به غذاهایی که فرد می خورد و می نوشد توجه کرد. اساسا هیچ روشی نیست که بتواند از زردی رنگ شما در آینده پیشگیری کند.

طبق تحقیقات انجام شده، سفیدی در افرادی که از روش‌های سفید کردن با لیزر استفاده می‌کنند می‌تواند بین ۳ تا ۵ سال ثابت بماند. اگر پس از انجام این تکنیک به عادات غذایی و بهداشت دهان خود توجه کنید می‌توانید این ماندگاری را افزایش دهید.

مزایای سفید کردن دندان با لیزر چیست؟

این روش که یکی از کاربردهای جدید است، نسبت به کاربردهای معمولی شناخته شده مناسب‌تر است. در روش لیزر از نوع خاصی از نور برای فعال کردن ژل شفاف استفاده می‌شود که حداکثر سفیدی دندان را فراهم می‌کند. طبق مقاله‌ای که در ژورنال onlinelibrary به چاپ رسیده است ترکیب این ژل با نور لیزر اثر سفیدکنندگی را مضاعف می‌کند. برخی از مهمترین مزایای استفاده از این روش شامل موارد زیر است:

  • این فرآیند در عرض چند ساعت تکمیل می‌شود و در وقت شما صرفه جویی می‌کند.
  • این روش یکی از بهترین نتایج را در زمینه سفید کردن دندان به دست می‌دهد.
  • این روش تهاجمی نیست و معمولا عوارض خاصی ایجاد نمی‌کند.
  • اثرات آن تا حدود ۳ سال باقی می‌ماند که بیشتر از اغلب روش‌های مشابه است.
بلیچینگ دندان با لیزر

عوارض سفید کردن دندان با لیزر

این روش به طور کلی ایمن در نظر گرفته می‌شود و در اغلب موارد هیچ آسیبی متوجه شما نخواهد کرد. اما ممکن است برخی از عوارض جانبی بالقوه وجود داشته باشد که بیماران باید از آن‌ها آگاه باشند. بعضی از عوارض احتمالی شامل موارد زیر است:

  • یکی از شایع‌ترین عوارض بلیچینگ با لیزر حساسیت دندان است. عامل سفید کننده مورد استفاده در این فرآیند ممکن است باعث شود دندان‌ها نسبت به غذاهای گرم و سرد، شیرین و اسیدی حساس‌تر شوند.
  • یکی دیگر از عوارض احتمالی آن، تحریک لثه است. سفید کننده می‌تواند باعث قرمزی و تورم لثه‌ها شود. در موارد نادر، بیماران ممکن است واکنش آلرژیک به سفید کننده مورد استفاده در این روش را تجربه کنند.
  • قیمت آن می‌تواند نسبت به روش‌های خانگی سفید کردن دندان بیشتر باشد.
  • احتمال آسیب به پالپ دندان شما یا بافت‌های دهانی
  • از دست رفتن فلوراید و سایر مواد معدنی دندان
  • افزایش خطر پوسیدگی دندان در اثر بلیچینگ غیر اصولی

همچنین، این روش ممکن است در شرایط زیر برای شما آسیب‌زا باشد یا جواب ندهد:

  • اگر در حال حاضر در حال طی کردن فرایند ارتودنسی هستید.
  • لکه‌های ناشی از آنتی بیوتیک روی دندان‌های خود داشته باشید.
  • تومور سرطانی، ناهنجاری‌های دندانی یا زخم‌های دهانی داشته باشید.
  • داروهای مسکن، ضد التهاب یا آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید.
  • مینای دندان یا عاج آن ضعیف باشد.
  • همچنین بلیچینگ دندان روی دندان‌های پروتزی یا دارای روکش کار نمی‌کند. اگر هر یک از این دو مورد را به ویژه در دندان‌های جلویی خود داشته باشید، ممکن است این روش برای شما مناسب نباشد یا باعث تفاوت در رنگ دندان‌ها شود.
درد بلیچینگ با لیزر

آیا درد بعد از درمان احساس می شود؟

مواد شیمیایی که دندان‌ها را سفید می‌کنند می‌توانند باعث ایجاد احساس سوزش در بافت‌های نرم شوند. این اثر به ویژه در سفید کننده‌های با دوز بالا بیشتر است. استفاده از محافظ‌های لثه، پزشک حرفه‌ای و انتخاب کلینیک بسیار مهم است. 

ممکن است در حین و بعد از فرآیند سفید کردن دندان‌ها حساسیت ایجاد شود؛ البته این اثر غالبا موقتی است. با استفاده از خمیرهای فلوئوردار، این حساسیت در عرض چند روز از بین می‌رود. 

مراقبت های بعد از سفید کردن دندان با لیزر چگونه باید باشد؟

پس از انجام لیزر برای سفید کردن دندان مراقبت‌هایی لازم است. در واقع نه تنها باید به درمان‌های لیزری، بلکه به سایر انواع سفید کننده نیز توجه کرد. بعضی از مهمترین نکات مراقبتی شامل موارد زیر است:

  • ممکن است حساسیت‌هایی وجود داشته باشد که می‌توان آن‌ها را به شوک الکتریکی و سوزن سوزن شدن در ۲۴ ساعت اول توصیف کرد. اگر داروهای مسکن را نیم ساعت قبل و بعد از روش مصرف کنید این حساسیت را کاهش می‌دهد.
  • شما باید از هر چیزی که اسیدی است، از جمله سرکه، ترشیجات و غذاهایی مانند پرتقال و لیمو به خصوص در عرض ۴۸ ساعت پس از سفید کردن دندان خودداری کنید.
  • باید نوشیدنی‌های رنگ‌دهنده و غذاهایی را که بر روی دندان‌هایتان اثر می‌گذارند برای مدتی حذف کنید. این خوراکی‌های عبارتند از قهوه، چای، آلبالو، گیلاس، آلو قرمز، نوشیدنی‌های الکلی
  • دندان‌ها باید حداقل ۲ بار در روز و با دقت بیشتری تمیز شوند.
  • مراقب مصرف دخانیات و فرآورده‌های تنباکو (سیگار، پیپ و …) باشید زیرا روی رنگ دندان تاثیر منفی می‌گذارد.

اگر همه این مسائل در نظر گرفته نشود، ممکن است رنگ دندان شما در مدت کوتاهی به حالت اولیه خود بازگردد.

کیت بلیچینگ خانگی

مقایسه سفید کردن دندان با لیزر و روش‌های خانگی سفید کردن دندان

در مقایسه با روش‌های سنتی سفید کردن دندان که می‌تواند بدون نسخه یا در خانه انجام شود، سفید کردن دندان به کمک لیزر از جهات مختلفی متفاوت است. غلظت بسیار بالاتری از ژل سفید کننده در بلیچینگ دندان با لیزر نسبت به روش های دیگر استفاده می شود. این ژل با استحکام بالا در صورت عدم استفاده صحیح می‌تواند باعث سوختگی شیمیایی در بافت‌های نرم دهان شود، بنابراین دندانپزشک حرفه‌ای باید درمان را انجام دهد.

سفید کردن دندان با لیزر معمولا زمان بسیار کوتاهی دارد. بیشتر قرارها فقط یک ساعت طول می‌کشد. دندانپزشک شما به طور مداوم روند سفید شدن را در طول فرایند زیر نظر خواهد داشت. با افزایش محبوبیت سفید کردن دندان، گزینه‌های حرفه‌ای سفید کردن دندان نیز افزایش می‌یابد. اگرچه روش‌های خانگی می‌تواند تا حدودی بر ظاهر دندان‌ها تاثیرگذار باشد، اما به هیچ عنوان قابل مقایسه با روش‌های پزشکی به خصوص فناوری لیزر نیست.

قیمت بلیچینگ دندان با لیزر

نمی‌توان به طور دقیق قیمتی را برای هزینه‌های دندانپزشکی زیبایی مشخص کرد. زیرا عوامل زیادی می‌تواند بر هزینه نهایی شما موثر باشد. وضعیت دندان‌های شما، کیفیت مواد استفاده شده و دستمزد دندانپزشک می‌تواند بر قیمت این روش تاثیرگذار باشد. برای تعیین هزینه دقیق این روش لازم است ابتدا توسط یک دندانپزشک معاینه شوید.

توجه داشته باشید که برای به دست آوردن ظاهر مناسب دندان احتمالا لازم است که چند جلسه درمان داشته باشید. به همین دلیل باید هزینه هر جلسه‌ای را که پزشک به شما اعلام می‌کند را چند برابر کنید.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره رایگان و تخصصی ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

نتیجه گیری

عوامل مختلفی مانند عادات غذایی، افزایش سن و داروها می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود. سفید کردن دندان‌ها می‌تواند تاثیر قابل توجهی در زیبایی لبخند شما داشته باشد. استفاده از لیزر برای درخشان کردن دندان‌ها روشی است که در سال های گذشته مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفته است. سفید کردن دندان با لیزر یک روش بدون درد است و در حین فرایند احساس ناراحتی زیادی نمی‌کنید. همچنین این درمان سریع است، بنابراین به احتمال زیاد کمتر از یک ساعت روی صندلی دندانپزشک خواهید بود.

این روش علاوه بر سفید کردن ظاهر دندان‌های شما باید بهبود بهداشت دهان و دندان شما نیز می‌شود و تحلیل لثه و پوسیدگی دندان‌ها را کند خواهد کرد. نتایج سفید کردن دندان به کمک لیزر در مقایسه با روش‌های دیگر ماندگاری بیشتری خواهد داشت. اگر به خوبی از دندان‌های خود مراقبت کنید، نتایج بلیچینگ در برخی موارد می‌تواند تا چندین سال باقی بماند. برای اطلاعات بیشتر در مرود روش‌های زیبایی دندان با ما تماس بگیرید.