شاید این اتفاق برای شما افتاده باشد که از خواب بیدار می‌شوید و بلافاصله احساس سردرد می‌کنید. یا متوجه شده‌اید که فکتان درد می‌کند، یا حتی ممکن است دندان‌های شما شکسته و یا لق شوند و بیفتند. این‌ها علائم رایج دندان قروچه یا براکسیزم هستند. خوشبختانه، دندانپزشک می‌تواند علائم دندان قروچه را شناسایی کرده و به تسکین آن‌ها کمک کند. متداول‌ترین توصیه دندانپزشکان برای مقابله با این مشکل، استفاده از نایت گارد است؛ راهی آسان برای محافظت از دندان‌های شما در برابر آسیب ناشی از ساییدن و فشردن دندان‌ها به هم. در مطلب امروز قصد داریم به طور کامل در مورد نایت گارد، کاربردها، مزایا و معایب آن صحبت کنیم. امیدواریم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا شماره خود را وارد نمایید.

نایت گارد چیست

نایت گارد چیست؟ 

نایت گاردها (night guard) قطعات پلاستیکی نرم یا سخت شبیه نگهدارنده‌های دندان هستند که مجموعه بالایی یا پایینی دندان‌ها را می‌پوشانند. آن‌ها در واقع نوعی محافظ دهانی هستند که معمولاً برای بیماران مبتلا به دندان قروچه استفاده می‌شوند. تمایل به دندان قروچه اغلب در مراحل اولیه خواب اتفاق می افتد که می تواند باعث آسیب بیش از حد به دندان‌ها و همچنین اختلال در خواب شود. این اختلال می‌تواند در ساعات بیداری نیز رخ دهد اما اغلب به راحتی قابل کنترل است زیرا بیمار به راحتی متوجه آن می‌شود. محافظ‌های شبانه، از دندان‌ها در برابر فشار و نیروی ساییدن و فشردن محافظت می‌کنند، جلوی ساییده شدن دندان‌ها به هم را می‌گیرند و از سردرد، آسیب دیدن دندان‌ها و ملتهب شدن لثه‌ها جلوگیری می‌کنند.

انواع نایت گارد

انواع نایت گارد

انواع مختلفی از نایت گارد وجود دارد که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم.

۱. نایت گاردهای سخت (Hard)

نایت گاردهای سخت برای بیمارانی که با دندان قروچه یا ساییدن دندان‌ها در حد متوسط تا شدید مراجعه می‌کنند توصیه می‌شود. نایت گاردهای سخت معمولاً از اکریلیک یا پلاستیک سخت ساخته می‌شوند و به اندازه محافظ‌های شب نرم انعطاف پذیر نیستند.

۲. نایت گاردهای نرم (Soft)

برای بیمارانی که با دندان قروچه خفیف یا ساییدن دندان‌های خفیف تا متوسط مراجعه می‌کنند، محافظ‌های شب نرم توصیه می‌شود. محافظ‌های شب نرم معمولاً از یک ماده لاستیک مانند با ضخامت ۳ میلی‌متر ساخته می‌شوند که به عنوان یک بالشتک عمل می‌کند. متریال نایت گاردهای نرم، راحتی بیشتری فراهم می‌کنند اما به اندازه مواد محافظ شب سخت بادوام نیستند.

۳. نایت گاردهای دو لمینتی

این ابزارهای دندانی سفارشی که به‌عنوان نایت گاردهای سخت/نرم نیز شناخته می‌‌شوند، دارای یک قسمت داخلی نرم و انعطاف‌ پذیر و یک لایه بیرونی محکم هستند. نایت گاردهای دو لمینتی، راحتی یک گارد نرم را با دوام یک محافظ سخت ترکیب می‌کنند.

۴. گاردهای اکلوزالFlat plane 

نایت گاردهای اکلوزال صفحه صاف، می‌توانند سخت، نرم یا هیبریدی باشند. با این حال، آن‌ها با نایت گاردهای سفارشی استاندارد از این لحاظ که دارای صفحه اکلوزال صاف هستند، متفاوت می‌باشند. گاردهای اکلوزال صفحه صاف معمولاً به عنوان محافظ بایت یا اسپلینت تخت نیز شناخته می‌شوند. این نوع محافظ دهان معمولاً برای افرادی که از دندان قروچه یا TMJ در نتیجه مال اکلوژن یا بایت بد رنج می‌برند توصیه می‌شود. این گاردها با یک صفحه مسطح به دندان‌ها اجازه می‌دهند به راحتی در امتداد سطح به جای ساییدن روی یکدیگر سر بخورند. این کار از دندان‌های بالا و پایین در برابر آسیب دندان قروچه محافظت می‌کند. همچنین ممکن است گارد صفحه صاف برای درمان TMJ توصیه شود زیرا می‌تواند از فعالیت بیش از حد عضلات فک جلوگیری نماید.

۵. نایت گاردهای Astron

نایت گاردهای Astron با طراحی منحصر به فرد و مواد بادوام ساخته شده‌اند. این مدل از نایت گاردها که برای جلوگیری از دندان قروچه و فشردن دندان تجویز می‌‌شوند، مشابه نایت گاردهای  سخت بوده اما انعطاف‌پذیرتر هستند و راحتی بیشتری برای بیماران فراهم می‌کنند. بعلاوه، استفاده‌کنندگان از نایت گاردهای Astron هیچ‌گونه درد یا تنشی را پس از استفاده طولانی مدت گزارش نمی‌کنند.

۶. نایت گاردهای بدون نسخه

نایت گاردهای بدون نسخه در داروخانه‌ها یا یک فروشگاه‌های ورزشی در دسترس هستند. این‌ها عموماً یا از نوع گاردهای استوک (stock) تک سایز هستند یا مدل‌های بویل‌اند‌بایت (boil-and-bite). آنها قیمت پایینی دارند زیرا با مواد بادوام ساخته نمی شوند و عموما برای دندان قروچه های شدید موثر نیستند زیرا متریال آنها به راحتی تجزیه می شود. این محافظ ها برای ورزش های تماسی مناسب تر هستند و در واقع کاربرد اصلی آنها در همین زمینه است.

کاربردهای نایت گارد

کاربردهای نایت گارد

نایت گارد می تواند در موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  • محافظت در برابر خراشیدگی دندان ها: فشردن و ساییدن دندان ها فشار و تنش زیادی به آنها وارد خواهد کرد. این فشار ممتد می تواند به آسیب دیدگی های نظیر خراشیدگی، ترک خوردگی، لب پرشدگی، لق شدن و حتی افتادن دندان ها منجر شود. اصلی ترین کاربرد نایت گارد (night guard) محافظت از دندان ها در برابر ترک خوردگی و خراشیدگی است.
  • کنترل و کاهش فشارهای وارد بر مفاصل فک: ساییدن دندان ها روی هم علاوه بر خود دندان ها بر مفاصل فک نیز فشار زیادی وارد می کند. این تنش قابل توجه و طولانی مدت می تواند به درد فک و کاهش توانایی فرد در هنگام صحبت کردن و غذا خوردن منجر شود. پوشیدن یک نایت گارد سفارشی با کنترل و کاهش فشارهای وارد بر مفصل فک به تسکین درد فک و جلوگیری از تشدید ناراحتی آن کمک خواهد کرد.
  • کاهش درد و تسکین اختلالات مفصل فک: اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) می تواند با علائمی نظیر درد شدید، قفل شدن فک، شنیدن صدای کلیک، عدم توانایی در حرکت دادن فک و … مشخص شود. دندان قروچه یکی از علائم این اختلال است و علاوه بر این می تواند آن را تشدید کند. نایت گاردها با کاهش فشار ناشی از ساییدن دندان ها به هم می توانند درد و علائم اختلالات مفصل فک را کاهش و تسکین دهند.
مزایای نایت گارد

مزایا و معایب استفاده از نایت گارد

استفاده از نایت گارد با مزایا و معایبی همراه است که در زیر به آنها می پردازیم.

مزایا

نایت گاردها می ‌توانند خطر آسیب های دندانی ناشی از دندان قروچه را کاهش دهند و ممکن است به کاهش درد فک و سایر علائم مرتبط با دندان قروچه کمک کنند. مهم ترین مزایای ارائه شده توسط نایت گارد شامل موارد زیر است.

  • محافظت: استفاده منظم از NIGHT GUARD می‌تواند به جلوگیری از آسیب دیدن دندان‌ ها در اثر فشار و سایش کمک کند. نایت گارد می تواند خطر  لب پر شدن، صاف شدن، شکستن یا لق شدن دندان های شما را کاهش دهد. حتی ممکن است به کاهش فرسایش مینای دندان نیز کمک نماید.
  • تسکین درد: محافظ شب می تواند درد دندان، فک، گردن و صورت را که ممکن است در اثر دندان قروچه تجربه کنید، تسکین داده و ممکن است سردرد و آسیب به داخل گونه های شما را کاهش دهد. علاوه بر این می تواند از تبدیل دندان قروچه به سایر شرایط دردناک مانند اختلال TMJ جلوگیری کند.
  • خواب بهتر: بروز اختلالات خواب برای افراد مبتلا به دندان قروچه بسیار رایج است. اگر دندان قروچه دارید، ممکن است وسط شب از خواب بیدار شوید و احتمال دارد به سختی بخوابید. وقتی نایت گارد خود را می پوشید، احتمالا متوجه شوید که می توانید در طول شب راحت تر و عمیق تر بخوابید. این امر به شما کمک می کند که صبح ها سرحال تر و هوشیاتر باشید.
  • طراحی کاربرپسند و تناسب راحت: استفاده از محافظ های شب آسان است و فقط چند ثانیه زمان می برد تا آنها را قبل از خواب داخل دهان تان قرار دهید. اگر یک نایت گارد سفارشی و با کیفیت بالا تهیه کنید، احساس راحتی بیشتری خواهید کرد زیرا مخصوص شما ساخته شده است. بسیاری از افرادی که از نایت گاردهای سفارشی استفاده می ‌کنند، می گویند که قادرند در عرض چند دقیقه به خواب بروند و در حین استفاده اصلاً متوجه نمی شوند چیزی درون دهان شان قرار دارد. 
معایب نایت گارد

معایب

با وجود مزایای متعدد نایت گارد گاهی اوقات ممکن است در طول استفاده از آن با چند اشکال مواجه شوید که عمده ترین آنها در زیر آورده شده اند.

  • دوره سازگاری: در روزهای اولیه استفاده از نایت گارد، یک دوره سازگاری را پشت سر خواهید گذاشت. در این مدت، به احساسی که night guard در دهان تان ایجاد می کند، عادت می کنید. به طور متوسط سه تا چهار هفته طول می کشد تا به نایت گارد خود عادت کنید. برای سازگاری آسان تر و سریع تر حتماً هر شب از آن استفاده کنید. استفاده نامنظم از نایت گارد فقط دوره سازگاری را سخت تر کرده و از تسکین علائم جلوگیری می کند.
  • هزینه: نایت گاردها می توانند گران باشند و برخی از طرح های بیمه دندانپزشکی ممکن است اصلاً آنها را پوشش ندهند. حتی اگر بیمه دندانپزشکی شما نایت گارد را پوشش دهد، ممکن است همچنان مجبور باشید هزینه هایی از جیب خود پرداخت کنید زیرا نایت گاردهای سفارشی عموما گران هستند و در بهترین حالت، بیمه فقط کسری از هزینه های آنها را تقبل خواهد کرد.
  • محدودیت‌ های درمان: در حالی که نایت گاردها می ‌توانند بسیاری از علائم دندان قروچه را تسکین دهند اما علت اصلی این وضعیت را درمان نمی‌ کنند. از آنجایی که دندان قروچه اغلب در شب رخ می دهد و عمدتا به دلیل استرس و اضطراب ایجاد می شود، ممکن است برای درمان علل زمینه ای نیاز به مراجعه به یک متخصص سلامت روان و یک متخصص خواب داشته باشید. با وجود آنکه نایت گارد دندان قروچه را درمان نخواهد کرد اما استفاده از آن برای کاهش آسیب و درد دندان بسیار مهم است. نایت گاردها به محافظت از دندان‌ها و کاهش علائم دندان قروچه کمک می کنند و به شما زمان می ‌دهند تا روی رفع علل دندان قروچه تمرکز کنید.
راهنمای استفاده و مراقبت از نایت گارد

راهنمای استفاده و مراقبت از نایت گارد

برای آنکه بتوانید از حداکثر کارایی و ماندگاری نایت گارد بهره ببرید، لازم است به روش اصولی از آن استفاده کنید و نکات مراقبتی را رعایت نمایید.

  • قبل از استفاده از نایت گارد حتما مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • از وارد آوردن فشار بیش از حد به نایت گارد و خم کردن آن خودداری کنید.
  • اگر هنوز به گذاشتن و برداشتن night guard  عادت نکرده اید، این کار را جلوی آینه انجام دهید.
  • قبل از قرار دادن و برداشتن نایت گارد حتما دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  • از قرار دادن نایت گارد در زیر نور آفتاب و در معرض گرمای زیاد خودداری کنید (حتی اگر درون جعبه باشد) زیرا حرارت بالا می تواند باعث تغییر فرم نایت گارد شود.
  • یا وجود آنکه نایت گارد برای استفاده در طول خواب طراحی شده است اما شما می توانید در ساعاتی از روز که به خاطر استرس دندان قروچه می کنید نیز از آن استفاده کنید.
  • بعد از هر بار استفاده، نایت گارد خود را با آب سرد و خمیر دندان یا صابون بشویید، خشک کنید و درون جعبه مخصوص بگذارید.
  • هنگامی که نایت گارد درون دهان تان است، غذا نخورید و آدامس نجوید.
 نایت گارد بالا یا نایت گارد پایین

 نایت گارد بالا یا نایت گارد پایین

نایت گاردها را می توان متناسب با دندان های بالا یا پایین ساخت. هر دو گزینه از تمام دندان های شما محافظت می کنند بنابراین انتخاب یکی از آنها تا حد زیادی به ترجیح شخصی بستگی دارد. نایت گارد برای دندان های بالا رایج تر است. آنها اغلب به خوبی در جای خود می مانند و برای زبان ایجاد مزاحمت نمی کنند.

با این حال، برخی از افراد یک رفلکس حساس گگ یا درمان های دندانپزشکی روی دندان های بالایی خود دارند. این افراد ممکن است با نایت گارد نصب شده روی دندان های پایین، بیشتر احساس راحتی کنند. دندانپزشکان همچنین برای افراد مبتلا به آپنه خواب استفاده از نایت گارد روی دندان های پایین را توصیه می کنند.

روش های تمیز کردن نایت گارد

روش های تمیز کردن و نظافت نایت گارد

تمیز کردن و نظافت صحیح نایت گارد علاوه بر افزایش ماندگاری و کارایی آن به حفظ سلامت فرد و جلوگیری از ورود آلودگی ها به بدن کمک خواهد کرد. بی توجهی به این مسئله می تواند باعث بروز مشکلاتی نظیر عفونت های دهانی قارچی و باکتریایی، عفونت و التهاب لثه و حتی آسم ورزشی شود.

  • از یک مسواک نرم استفاده کنید: برای تمیز کردن نایت گارد لازم است از یک مسواک soft یا نرم استفاده کنید. تمیز کردن نایت گارد با مسواک زبر باعث ایجاد خط و خش روی آن خواهد شد.
  • نایت گارد را با ماده شوینده مناسب بشویید: اگر از خمیر دندان برای شستشوی نایت گارد استفاده می کنید، حتما خمیر دندانی را انتخاب کنید که حاوی ذرات زبر و ساینده نباشد تا از عمر نایت گارد شما کاسته نشود. می توانید برای شستشوی نایت گارد از محلول آب و نمک استفاده کنید به طوریکه آن را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه درون آب نمک قرار دهید. همچنین می توانید از محلول های آنتی باکتریال و یا محلول رقیق آب و مایع ظرفشویی برای ضد عفونی کردن نایت گارد استفاده نمایید.
  • پس از شستشوی نایت گارد حتما آن را خشک کنید: پس از شستن نایت گارد اجازه دهید کاملا خشک شود و سپس آن را درون جعبه بگذارید. یک محل تمیز و مشخص برای خشک کردن نایت گارد در نظر بگیرید و وقتی به طور کامل خشک شد، آن را درون جعبه مخصوص بگذارید و درب آن را ببندید.
  • ظرف نایت گارد را فراموش نکنید: علاوه بر نظافت خود نایت گارد لازم است ظرف نگهدارنده نایت گارد را هم تمیز کنید. توصیه می شود هر روز یا حداکثر یک روز در میان، ظرف نایت گارد را با مایع ظرفشویی و آب ولرم به خوبی بشویید و سپس کاملا خشک کنید. همواره درب ظرف را بسته نگه دارید و هر ۴ ماه یکبار آن را تعویض کنید.
  • ضد عفونی کردن: علاوه بر تمیز کردن و شستشوی روزانه نایت گارد لازم است هفته ای دو بار آن را ضد عفونی کنید. برای این منظور می توانید از محلول های ضدعفونی کننده دندان مصنوعی موجود در داروخانه ها استفاده کنید و طبق دستور درج شده روی آن، نایت گارد را ضد عفونی کنید. روش دیگر استفاده از سرکه و پراکسید هیدروژن است؛ نایت گارد را ابتدا به مدت ۳۰ دقیقه درون محلول سرکه و سپس به مدت ۳۰ دقیقه درون محلول پراکسید هیدروژن قرار دهید. سپس کاملا آبکشی و خشک نمایید و درون جعبه در بسته بگذارید.
نکات استفاده از نایت گارد

نکات مهم در مورد استفاده بهینه و طول عمر نایت گارد

طول عمر نایت گارد شما به جنس و نوع آن و همچنین شدت مشکل شما بستگی دارد. نایت گاردهای سخت و سفارشی ماندگاری بیشتری دارند در حالیکه دوام نایت گاردهای بدون نسخه و پلاستیکی، بسیار کمتر است. علاوه بر نوع نایت گارد، نحوه استفاده از این وسیله نیز بر میزان ماندگاری آن تأثیر می گذارد. اجتناب از جویدن غذا در هنگام پوشیدن نایت گارد، قرار دادن و بیرون آوردن نایت گارد با ملایمت، عدم شستشوی نایت گارد با آب جوش و قرار ندادن آن در معرض نور مستقیم خورشید و هوای بسیار گرم به افزایش مادگاری نایت گارد کمک خواهد کرد.

معمولا دندانپزشک به شما خواهد گفت که طول عمر حدودی نایت گاردتان چقدر است. با اینحال اگر متوجه شدید که علی رغم پوشیدن منظم نایت گارد مجددا دچار درد دندان و درد فک شده اید، ممکن است به این معنا باشد که نایت گارد شما نیاز به تعویض دارد.

سوالات متداول در مورد نایت گارد

در این بخش به مرور چند سوال پر تکرار در مورد night guard می پردازیم.

۱.چه مدت باید از نایت گارد استفاده کنیم؟

مدت زمان استفاده از نایت گارد برای هر فرد متفاوت است و به شدت مشکل او بستگی دارد. بنابراین نمی توان مدت زمان دقیقی برای استفاده از نایت گارد مشخص کرد. اما به طور کلی لازم است بیماران بین ۵ تا ۱۰ سال از آن استفاده کنند.

۲. با نایت گارد می توان غذا خورد؟

خیر. فشار وارد بر نایت گارد در هنگام جویدن می تواند به ترک خوردگی، تغییر شکل و حتی شکستگی آن منجر شود.

۳. آیا نایت گارد را در روز هم می توان استفاده کرد؟

نایت گاردها برای استفاده در هنگام خواب طراحی شده اند اما افرادی که در ساعات بیداری دندان قروچه می کنند، می توانند در طول روز نیز از آن استفاده نمایند.

۴. آیا با ارتودنسی می توان نایت گارد استفاده کرد؟

در اغلب موارد نمی توان با وجود ارتودنسی از نایت گارد استفاده کرد زیرا بریس هایی که روی دندان ها قرار دارند، اجازه نمی دهند نایت گارد به طور صحیح روی دندان ها بنشیند. علاوه بر این قرار است دندان ها با کمک ارتودنسی به محل صحیح حرکت کنند و جابجا شوند؛ پوشیدن نایت گارد مانع حرکت دندان ها خواهد شد و در روند درمان با ارتودنسی اختلال ایجاد می کند. با اینحال ممکن است در مواردی که دندان قروچه بسیار شدید و آزار دهنده است، دندانپزشک به بیمار اجازه دهد که در دوره ارتودنسی از گاردهای نرم و شل که مانع حرکت دندان ها نمی شوند، استفاده کند.

۵. نایت گارد را از کجا تهیه کنم؟

در حالیکه نایت گاردهای بدون نسخه و آماده در داروخانه ها موجود است اما بهترین روش تهیه نایت گارد، مراجعه به یک مطب یا کلینیک دندانپزشکی معتبر است. دندانپزشک از دهان و دندان های شما قالب گیری می کند و یک نایت گارد سفارشی و کاملا متناسب برای شما می سازد.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

سخن پایانی

دندان قروچه ناخودآگاه و مکرر و فشردن فک ها می تواند باعث حساسیت دندان ها و سردرد و همچنین درد گردن، گوش، صورت و فک شود. تنش مداوم در عضلات فک همچنین ممکن است باعث تحریک یا بدتر شدن اختلال TMJ (اختلال مفصل گیجگاهی فکی) شود. این رفتارها می تواند زمینه را برای از دست دادن مینای دندان، شکستگی دندان ها و سایر آسیب های دردناک دندان فراهم کند. نایت گاردها که به آنها محافظ دندان، محافظ دهان، بایت اسپلینت یا صفحه بایت نیز می ‌گویند، روشی مؤثر برای درمان علائم دندان قروچه و محافظت از سلامت دهان و دندان برای افرادی هستند که عادت دندان قروچه دارند. به گفته انجمن خواب آمریکا، نایت گاردها یک مانع فیزیکی بین سطوح دندان های بالا و پایین قرار می دهند. هنگامی که دندان قروچه اتفاق می افتد، نایت گارد همانند یک بالشتک محافظ عمل کرده، از مینای دندان محافظت می کند و تنش را در عضلات فک کاهش می دهد.