زیباجویانی که به هر دلیل یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند یا دندانشان آسیب دیده و چاره‌ای جز جایگزین کردن آن ندارند، ۲ راه پیش رو دارند: ایمپلنت فوری یا معمولی. تعداد جلسات ایمپلنت فوری یا یک‌روزه کمتر است و در روز کشیدن دندان آسیب‌دیده، اجرا می‌شود. اما در روش معمولی نصب ایمپلنت بعد از احیای لثه انجام می‌گیرد و مزیت‌ها و معایب متفاوتی دارد. برای آشنایی بهتر با تفاوت‌های ایمپلنت فوری و معمولی، توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید تا با شرایط اجرای هر کدام آشنا شوید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید

ایمپلنت فوری چیست

تعریف و توضیح ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری یا یک‌روزه «Immediate loading implants» همان‌طور که از نامش پیداست، سریع‌ترین روش اجرای ایمپلنت است که پزشک بعد از بررسی وضعیت دندان و محل کاشت، آن را به مراجع توصیه می‌کند. این روش بیشتر به کسانی توصیه می‌شود که دندان‌های جلویی آنها آسیب دیده و ناچارند به هر دلیل دندان خود را بکشند، اما به زمان و هزینه ایمپلنت هم حساس‌اند!  

قدم‌های ابتدایی اجرای ایمپلنت فوری تقریبا مشابه ایمپلنت سنتی است و تفاوت چندانی ندارد. پزشک بعد از عکس‌برداری و مشاهده وضعیت دندان‌ها، مناسب ‌بودن یا نبودن این روش کاشت را تشخیص می‌دهد. در روز جراحی ایمپلنت‌ها به روش پانچ یا دیجیتال (بعد از بی‌حسی) در استخوان قرار می‌گیرند. به‌محض آنکه فیکسچر ایمپلنت در استخوان قرار گرفت، پزشک یک روکش موقت را روی دندان قرار می‌دهد و روکش دائمی چند هفته بعد روی پایه فلزی ایمپلنت نصب می‌شود.

مزایای ایمپلنت فوری

مزایا و محدودیت های استفاده از ایمپلنت فوری

قبل از آنکه به بررسی فرق ایمپلنت فوری با معمولی بپردازیم، بیایید نگاهی به مزیت‌ها و معایب ایمپلنت‌های یک‌روزه بیاندازیم و با آنها آشنا شویم. مزیت‌های ایمپلنت فوری عبارت‌اند از:

  • در این روش فاصله زمانی بین روز جراحی و نصب روکش وجود ندارد و به‌محض نصب پایه،‌ روکش موقت روی دندان قرار می‌گیرد.
  • اگر به زیبایی ظاهر دندان‌ها خیلی اهمیت می‌دهید، فضای خالی دندان ازدست‌رفته در یک جلسه پر می‌شود و لازم نیست تا چند هفته این جای خالی را تحمل کنید! 
  • جراحی نصب ایمپلنت یک‌روزه کمتر تهاجمی است و روند بهبودی آن سریع‌تر طی می‌شود.
  • با نصب ایمپلنت فوری، استخوان فک زیباجو حجم و استحکام خود را حفظ می‌کند و ریزش استخوان اتفاق نمی‌افتد.
معایب ایمپلنت فوری

از ‌طرفی این روش معایب و عوارضی هم دارد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • احتمال ترک خوردگی و شکست در ایمپلنت یک‌روزه بیشتر از ایمپلنت سنتی است. این روکش‌ها در برخورد با ضربه قوی سریع‌تر از بین می‌روند.
  • همه افراد با هر وضعیت دندانی گزینه مناسبی برای ایمپلنت فوری نیستند. این روش کاشت فقط برای بعضی از افراد اجرا می‌شود. آن‌ هم به تشخیص پزشک! 
  • از ‌آنجا ‌که کشیدن دندان و نصب روکش در یک جلسه اتفاق می‌افتد، امکان عفونت، تورم، خارش و ترشح غیرعادی بیشتر است.
  • یکی از مشکلات ایمپلنت فوری عدم همگام‌شدن استخوان فک با ایمپلنت است که می‌تواند فرآیند ایمپلنت‌گذاری را ناموفق سازد.
  • گاهی وقت‌ها ناهماهنگی روکش دندان اجراشده با بافت اطراف منجر به درد، تورم و خراشیدگی می‌شود.
  • ریزش استخوان از دور ایمپلنت می‌تواند در طولانی‌مدت موجب ضعف در نصب ایمپلنت و روکش دندان شود.

تعریف و توضیح ایمپلنت معمولی

به افرادی که به‌دلیل عفونت فعال یا هر مسئله دیگر، امکان ایمپلنت فوری ندارند یا لثه و استخوان‌های فک آنها در وضعیت مناسبی نیست، پزشک ایمپلنت‌ سنتی را توصیه می‌کند که در آن فاصله زمانی میان جلسه کشیدن دندان و نصب روکش دائمی بیشتر و نقاهت آن زمان‌برتر است. این نوع کاشت حدود ۹ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد و روش اجرای آن نیز متفاوت است.

دوره نقاهت و بهبودی ایمپلنت فوری

یک فرق ایمپلنت فوری با معمولی در نحوه اجرای آن است. در این مدل اجرا، پزشک ابتدا دندان را می‌کشد و بعد ۳ الی ۴ هفته زمان برای ترمیم استخوان در نظر می‌گیرد تا قبل از کاشت ایمپلنت کاملا بهبود یابد. بعد از کاشت پیچ فلزی در استخوان فک نیز بین ۲ تا ۷ ماه زمان می‌دهد تا استخوان و فیکسچر به‌خوبی با هم سازگار شوند. در تمام طول این مدت، فضای دندان کشیده‌شده خالی است و هیچ روکش موقتی در محل قرار نمی‌گیرد. بعد از پایان دوران نقاهت، روکش دائمی روی فیکسچر نصب و آخرین مرحله ایمپلنت اجرا می‌شود.

مزایای ایمپلنت معمولی

مزایا و محدودیت های استفاده از ایمپلنت معمولی

ایمپلنت معمولی و سنتی به‌ خاطر مزیت‌های متعدد در طول این سال‌ها طرفداران بسیاری داشته است. برخی از این مزیت‌ها عبارت‌اند از:

  • ظاهر آنها با دندان طبیعی مو نمی‌زند و از آنجا که با استخوان فک جوش می‌خورد، همیشگی است.
  • دندان مصنوعی بر کیفیت تکلم افراد تاثیر منفی می‌گذارد، در حالی که با ایمپلنت دندان، امکان لیز خوردگی و ادای نادرست کلمات وجود ندارد.
  • غذا خوردن با این نوع ایمپلنت به‌مراتب ساده‌تر از دندان‌ مصنوعی است و دردسری ندارد.
  • با ایمپلنت دندان‌ها، خط لبخند زیباتر و اعتماد به نفس بیشتر را تجربه می‌کنید.
  • یکی از مزیت‌های ایمپلنت دندان ماندگاری فوق‌العاده خوب آن است که حتی می‌توان تا آخر عمر آن را حفظ کرد.
معایب ایمپلنت معمولی

از سوی دیگر، معایب این روش اجرای ایمپلنت عبارت‌اند از:

  • احتمال عفونت لثه و استخوان فک در این روش کاشت دندان وجود دارد.
  • ممکن است محل قرارگیری پایه ایمپلنت دچار التهاب و تورم شود.
  • در صورت نگهداری نامناسب، امکان ترک خوردگی، شکستگی، لق شدگی، جدا شدن تاج دندان و … وجود دارد. البته این احتمالات در ایمپلنت معمولی کمتر از ایمپلنت فوری است.
  • امکان ورود پایه ایمپلنت به حفره سینوس و آغاز مشکلات سینوسی برای زیباجو وجود دارد.

مقایسه ایمپلنت معمولی و فوری

حال که با ایمپلنت یک‌روزه و سنتی آشنا شدید، احتمالا دوست دارید بدانید کدام یک از این دو روش کاشت دندان بهتر است؟ ایمپلنت فوری یا معمولی؟

در جدول زیر تفاوت ایمپلنت فوری و معمولی را در یک نگاه مشاهده می‌کنید.

ایمپلنت معمولیایمپلنت فوری
سرعت و زمان نصب ایمپلنتطی چند جلسه و طولانی‌ترکوتاه‌تر
میزان درد و مزاحمتجراحی تهاجمی با درد بیشتردرد کمتر
دوره نقاهت و بهبودینقاهت زمان‌برنقاهت کوتاه‌تر
پایداری و ماندگاری ایمپلنتماندگارترنسبت به ضربه حساس‌تر
هزینهمعمولا کمترمعمولا بیشتر

سرعت و زمان در ایمپلنت فوری در مقایسه با ایمپلنت معمولی

اجرای ایمپلنت سنتی در چند جلسه جراحی انجام می‌شود و طولانی‌تر است. در حالی که نصب ایمپلنت یک‌روزه سریع‌تر است و به تعداد جلسات کمتری نیاز دارد.

میزان درد و مزاحمت در دو روش

به طور معمول کاشت دندان به روش ایمپلنت‌ معمولی شامل جراحی‌های متوالی تهاجمی است. اما ایمپلنت فوری به‌خاطر اجرای سریع‌تر، دوران نقاهت و بهبودی کوتاه‌تری هم دارد.

مقایسه دوره نقاهت و بهبودی در هر روش

معمولا قبل از این روش کاشت ایمپلنت پزشک چند جلسه زیباجو را می‌بیند و در صورت نیاز به کشیدن دندان، پیوند استخوان یا لیفت سینوس، دوره بهبودی چند ماه زمان می‌برد. اما ایمپلنت فوری به‌خاطر اجرای سریع‌تر، دوران نقاهت و بهبودی کوتاه‌تری هم دارد.

ماندگاری ایمپلنت دندان

مقایسه پایداری و ماندگاری ایمپلنت در هر روش

ماندگاری ایمپلنت معمولی به‌مراتب بیشتر است؛ اما ایمپلنت فوری نسبت به ضربه حساس‌تر و بیشتر مستعد ترک‌خوردگی و آسیب است.

هزینه ایمپلنت

هزینه ها و جنبه های مالی در ایمپلنت فوری و معمولی

قیمت ایمپلنت معمولی کمتر و قیمت ایمپلنت فوری به‌ دلایل مختلف بیشتر است. البته در کلینیک دندانپزشکی سریتا هزینه ایمپلنت معمولی و فوری تفاوت چندانی با هم ندارند و در صورت تمایل زیباجویان، در اقساط ۲۴ ماهه قابل پرداخت است.

نکات مهم در انتخاب بین ایمپلنت فوری و معمولی

برای انتخاب راحت‌تر میان این دو نوع ایمپلنت نگاهی به مزیت‌ها و معایب هرکدام بیاندازید و جدول مقایسه این دو را بادقت بخوانید. اگر به‌دنبال گزینه‌ای هستید که سریع‌تر اجرا شود، درد و ناراحتی کمتر و دوران نقاهت کوتاه‌تری داشته باشد، ایمپلنت فوری انتخاب بهتری برای شماست. اما اگر به استحکام دندان اهمیت می‌دهید و پایداری و ماندگاری بیشتری می‌خواهید، ایمپلنت‌های فوری گزینه بهتری برای شما خواهند بود. با این حال، توصیه می‌کنیم به این مطالب اکتفا نکنید و برای انتخاب بهترین گزینه از دندان‌پزشک خود کمک بگیرید. پزشک با معاینه وضعیت دندان‌ها و بررسی انتظارات شما، بهترین گزینه را پیشنهاد می‌کند.

شرایط پزشکی و دندانپزشکی موثر در انتخاب روش جراحی

شرایط پزشکی و دندانپزشکی موثر در انتخاب روش جراحی

اینکه می‌گوییم انتخاب روش ایمپلنت فوری یا معمولی را برعهده پزشک بگذارید به این خاطر است که در انتخاب روش ایمپلنت، یک‌سری شرایط پزشکی و دندانپزشکی دخیل‌اند که تنها پزشک قادر به بررسی آنهاست. مثلا از آنجا که عفونت باعث پس زدن ایمپلنت می‌شود، افراد مبتلا به تورم، عفونت، التهاب و انواع بیماری‌های لثه نمی‌توانند اقدام به ایمپلنت فوری کنند. از سوی دیگر تراکم و کیفیت بافت استخوانی در محل کاشت دندان باید به‌گونه‌ای باشد که حفره دندان پر شود و ایمپلنت را احاطه کند. اینها مسائلی است که بر انتخاب روش جراحی تاثیر می‌گذارند.

معمولا در شرایطی که تراکم استخوانی اپیکالی ناچیز است، بیوتایپ لثه نازک است، فنستریشن استخوانی وجود دارد، عفونت یا پاتولوژی پری اپیکال وجود دارد، فرد سیگاری است، به بیماری‌های سیستمیک مثل دیابت مبتلاست یا حداقل بافت کرانیتیزه وجود دارد، به تشخیص پزشک ایمپلنت فوری اجرا نمی‌شود و زیباجو باید خود را برای دوره درمان ایمپلنت سنتی آماده کند.

توصیه‌ها و راهنمایی‌های متخصصین

از فرق ایمپلنت فوری با معمولی که بگذریم، توصیه مهم متخصصان در مورد مراقبت‌های بعد از ایمپلنت فوری است که در موفقیت‌آمیز بودن این فرایند تاثیر قابل توجهی دارند. عادت‌های ناسالم مثل دندان قروچه و سیگار کشیدن را بعد از ایمپلنت یک روزه به‌طور کامل کنار بگذارید و علاوه بر نخوردن غذا و نوشیدنی داغ، به رعایت بهداشت دهان و دندان خود متعهد باشید. شرط اساسی ایمپلنت موفقیت آمیز حفظ سلامت دهان و دهان و کنترل عفونت لثه و دهان است. همچنین لازم است ورزش‌ها و فعالیت‌های سنگین را کنار بگذارید تا دوران نقاهت ایمپلنت با کیفیت بهتری طی شود.

پرسش‌های متداول

۱. بهترین کاندید برای ایمپلنت فوری کیست؟

زیباجویان در شرایط سلامت عمومی با تراکم و کیفیت بافت استخوانی در محل کاشت ایمپلنت می‌توانند با تشخیص پزشک این روش کاشت را انتخاب کنند.

۲. چه کسانی ایمپلنت سنتی را انتخاب کنند؟

زیباجویانی که صبر و حوصله کافی برای گذراندن دوران نقاهت را دارند و متعهد می‌شود که بهداشت دهان و دندان را در طول دوره ترمیم رعایت کنند، می‌توانند ایمپلنت سنتی را انتخاب کنند.

۳. کاربرد ایمپلنت یک‌روزه چیست؟

جایگزینی یک یا چند دندان غائب یا حتی ترمیم کل دهان از کاربردهای ایمپلنت یک‌روزه است.

۴. فرق ایمپلنت فوری با معمولی در هزینه‌ چیست؟

در کلینیک تخصصی سریتا ایمپلنت فوری و سنتی تفاوتی در هزینه ندارند و مبلغ نهایی در اقساط ۲۴ ماهه قابل پرداخت است.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

کلام آخر

ایمپلنت دندان به هر روشی که اجرا شود یک راهکار مناسب برای جایگزینی دندان‌مصنوعی است و جای خالی دندان ازدست‌رفته را با ظاهر زیباتر، به شکل ماندگارتر و با دردسر کمتر پر می‌کند. اما انتخاب میان ایمپلنت فوری و معمولی نیازمند کسب آگاهی در مورد فرق ایمپلنت فوری با معمولی و مزیت‌ها و معایب هرکدام است. در این مقاله تلاش کردیم تمام اطلاعات مهم و حیاتی برای انتخاب میان این دو را در اختیارتان بگذاریم. برای آنکه خیالتان بابت انتخاب بهترین گزینه راحت‌تر شود، از انتخاب یک پزشک متخصص و باتجربه مطمئن شوید و  با مشاوره و پرسش سوالاتی که در ذهن دارید، به بهترین انتخاب برسید.

شما چه‌ تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ تابه‌حال ایمپلنت فوری یا معمولی را تجربه کرده‌اید؟ چه تفاوت‌های دیگری هست که فکر می‌کنید از قلم ما افتاده؟ نظرات ارزشمندتان را با ما و همراهان ما به اشتراک بگذارید.