شما برای چکاپ های سالیانه دندانپزشکی و انجام اموری نظیر جرم گیری دندان، پر کردن حفره های دندانی، سفید کردن دندان، نصب روکش یا بریج دندان به یک دندانپزشک عمومی مراجعه می کنید. در واقع دندانپزشکی عمومی بر درمان های پیشگیرانه و ترمیمی تمرکز دارد. با اینحال ممکن است دندانپزشک تان در برخی موارد، شما را به یک پریودنتیست و یا متخصص پریو ارجاع دهد. ممکن است در چنین شرایطی مضطرب شوید اما جای نگرانی نیست. اگر دندانپزشک عمومی شما را به این تخصص ها ارجاع می دهد، صرفاً دلیل آن است که آنها مهارت، دانش و تجربه خاصی دارد تا نوع درمان پریودنتال یا روش ایمپلنت مورد نیاز شما را ارائه دهند. اما پریودنتیست یا متخصص پریو کیست و چه کارهایی انجام می دهد. اگر کنجکاوید که با وظایف پریودنتیست یا متخصص پریو آشنا شوید، تا پایان مطلب امروز با ما همراه باشید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

پریودنتیست،  متخصص پریو

معرفی پریودنتیست و متخصص پریو

در این قسمت با ارائه تعاریف ساده از این دو تخصص به شما می گوییم که دقیقا چه کارهایی انجام می دهند.

تعریف پریودنتیست

پریودنتیک یک تخصص دندانپزشکی است. کلمه پریودنتیک از دو کلمه یونانی گرفته شده است: «peri» به معنای «در اطراف» و «odont» به معنای «دندان». بنابراین رشته پریودنتیست شرایطی را درمان می ‌کند که بر بافت‌ های اطراف دندان ‌های شما تأثیر می ‌گذارد، مانند تحلیل استخوان، تحلیل لثه و بیماری پریودنتال (لثه). پریودنتیست دندانپزشکی است که در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری پریودنتال (یک بیماری التهابی مزمن که لثه ها و استخوان های نگهدارنده دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد، همچنین به عنوان بیماری لثه شناخته می شود) تخصص دارد.

تعریف متخصص پریو

متخصص پریو، دندانپزشکی است که علاوه بر انجام جراحی های لثه در زمینه کاشت ایمپلنت های درمانی و درمان و تشخیص بیماری های پریوئیدال نیز تخصص دارد. در حالی که برخی از دندانپزشکان عمومی می توانند روش های کاشت دندان را انجام دهند اما بسیاری از آنها بیماران خود را برای موارد چالش برانگیز ایمپلنت به متخصص پریو ارجاع می دهند.

تفاوت بین پریودنتیست و متخصص پریو

شاید در نگاه اول به نظر برسد که هر دو تخصص فوق یک کار را انجام می دهند اما با کمی دقت متوجه می شویم که با وجود وظایف مشترک، هر یک از آنها در زمینه خاصی تخصص دارند.

به طور دقیق، پریودنتیست در درمان بیماری های پیشرفته لثه مانند تورم و التهاب لثه، خونریزی لثه، تحلیل لثه و همچنین انجام جراحی لثه تخصص دارد. اما متخصص پریو علاوه بر رسیدگی به بیماری های لثه و انجام جراحی لثه (فلوشیپ جراحی لثه) به طور خاص به کاشت ایمپلنت های دندانی می پردازد.

وظایف و تخصص های پریودنتیست

وظایف و تخصص های پریودنتیست

 مهم ترین وظایف پریودنتیست به شرح زیر است.

تشخیص و درمان بیماری های لثه

پریودنتیست دندانپزشکی است که در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری لثه تخصص دارد. همچنین به شما کمک می کند تا علائم پیشرفت مشکلات لثه مانند التهاب دهان را مدیریت کنید. بیماری لثه زمانی اتفاق می افتد که بافت اطراف دندان شما عفونی شده و باعث التهاب می شود. باکتری‌ های تشکیل‌ دهنده پلاک که روی دندان‌ های شما جمع می شوند، معمولاً با انتشار در زیر خط لثه باعث ایجاد این تورم خواهند شد. شکل اولیه بیماری لثه ژنژیویت نامیده می شود. شما می توانید با تمیز نگه داشتن دهان و دندان ها و مراجعه منظم به دندانپزشک، این وضعیت را کنترل کنید. با این حال، بیماری لثه پیشرفته تر  یا پریودنتیت ممکن است به درمان گسترده تری نیاز داشته باشد. آن وقت است که باید به پریودنتیست مراجعه کنید.

ارتودنسی پریو

بیماران مبتلا به مشکلات پریودنتال مستعد نامرتبی دندان ها می باشند زیرا از حمایت پریودنتال نسبتاً کمتری برخوردار هستند. حرکات معمول دندان ها می تواند شامل جابجایی دندان ها، اینتروژن، اکستروژن و فلارینگ دندان ها باشد. در چنین مواردی، درمان ارتودنسی به از بین بردن ناهنجاری دندان ها کمک می کند و می تواند در حفظ سلامت لثه ها نیز موثر باشد. اگرچه ممکن است درمان ارتودنسی پیشگیرانه یا اصلاح کننده پریودنتیت تلقی نشود، اما یکی از راه حل های کاهش عوامل موضعی است. بنابراین در مواردی که بیمار با وجود ابتلا به بیماری های لثه به ارتودنسی نیاز داشته باشد، برای انجام این کار به پریودنتیست ارجاع داده می شود. زیرا انجام ارتودنسی برای این دسته از بیماران باید با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود تا اصلاح ناهنجاری های دندانی به تشدید مشکلات پریودنتال (مانند تورم لثه، تحلیل و عقب نشینی لثه) منجر نشود.

جراحی پریو

در مواردی که بیماری های لثه با روش های غیر جراحی مانند جرم گیری عمیق قابل درمان نباشد، لازم است جراحی پریو انجام شود. در واقع جراحی پریو یا جراحی لثه زمانی ضرورت دارد که پریودنتیست تشخیص دهد بافت ‌های پریو اطراف دندان به حدی ناسالم هستند که امکان ترمیم آنها توسط درمان های غیر جراحی لثه وجود ندارد. در برخی مواقع نیر جراحی پریو صرفا جنبه زیبایی دارد.

وظایف و تخص های متخصص پریو

وظایف و تخصص های متخصص پریو

یک متخصص پریو در زمینه های زیر فعالیت می کند.

ایمپلنت های دندانی

متخصص پریو در کاشت ایمپلنت های دندانی تخصص دارد. با وجود آنکه کاشت ایمپلنت های دندانی توسط دندانپزشکان عمومی نیز انجام می شود اما ۳ دلیل مهم وجود دارد که دندانپزشک عمومی شما را به متخصص پریو ارجاع می دهد:

  • شما به ایمپلنت های متعدد نیاز دارید؛ در نتیجه درمان تان پیچیده تر است و باید رویکردهای مناسبی برای شما در نظر گرفته شود.
  • شما ساختار استخوانی محدودی دارید که می توان ایمپلنت را در آن قرار داد.
  • ایمپلنت شما در قسمت عقب فک بالا و نزدیک سینوس قرار می گیرد که برای بالا بردن سینوس، رشد استخوان کافی برای ایمپلنت و ایجاد فضای کافی بین ایمپلنت و سینوس نیاز به تقویت سینوس دارد.

جراحی پریو

جراحی لثه (پریو) توسط متخصص پریو نیز انجام می شود و انواع مختلفی دارد. این جراحی می تواند با هدف زیبایی (به عنوان مثال برای افزایش  طول تاج دندان) و یا با اهداف درمانی (جراحی لثه عفونی، پیوند لثه و …) انجام شود.

تحصیلات و مهارت های مورد نیاز

تا اینجا گفتیم که پریودنتیست و متخصص پریو چه وظایف و تخصص هایی دارند. اما آیا می دانید برای آنکه یک متخصص پریو و یا پریودنتیست شوید، لازم است چه مراحل تحصیلی را سپری نمایید؟

مراحل تحصیل برای تبدیل شدن به پریودنتیست

برای تبدیل شدن به پریودنتیست ابتدا لازم است فرد دوره ۶ ساله (۱۲ ترم تحصیلی) دانشکده دندانپزشکی را با موفقیت سپری نماید. در اینصورت یک دندانپزشک عمومی خواهد شد. سپس باید یک دوره تحصیلی ۳ ساله دیگر را سپری نماید. در این دوره، آموزش هایی در زمینه درمان بیماری های پریودنتال، جراحی دندان و روش های زیبایی پریودنتال ارائه می شود. و در پایان دوره، یک امتحان کتبی و شفاهی برای اخذ گواهینامه مربوطه برگزار خواهد شد.

مراحل تحصیل برای تبدیل شدن به متخصص پریو

متخصص پریو نیز روند مشابهی را طی می کند. پس از سپری کردن یک دوره ۶ ساله در دندانشکده دندانپزشکی لازم است حدود ۳ سال، دوره تخصص پریو را بگذراند. در این دوره، آموزش هایی در رابطه با تشخیص و درمان بیماری های پریوئیدال، جراحی پریو و کاشت ایمپلنت های دندانی ارائه می شود و پس از انجام آزمون نهایی، گواهینامه متخصص پریو صادر خواهد شد.

مزایا و معایب پریودنتیست و متخصص پریو

بسیاری از افراد تمایل دارند در یکی از رشته های تخصصی دندانپزشکی ادامه تحصیل دهند و وارد بازار کار شوند. آشنایی با مزایا و معایب پریودنتیست و متخصص پریو می تواند برای این دسته از افراد سودمند باشد.

مزایا و معایب انتخاب حرفه پریودنتیست

شما با انتخاب حرفه پریودنتیست از مزایای زیر بهره مند خواهید شد:

  • شما به عنوان یک پریودنتیست محبور نیستید شیفت های شبانه را تجربه کنید و امور دندانپزشکی اورژانسی را انجام دهید. بنابراین لازم نیست نگران شب بیداری و استرس موارد اورژانسی باشید.
  • با کسب تخصص پریودنتیست، درآمد شما نسبت به یک دندانپزشک عمومی به مراتب بالاتر خواهد بود.
  • ساعات کاری تان منعطف است و می تواند با توجه به شرایط شما برنامه ریزی شود.

اما معایب انتخاب حرفه پریودنتیست از این قرار هستند:

  • افرادی که برای درمان به شما مراجعه می کنند، معمولا پروسه درمانی پیچیده تری خواهند داشت و این یعنی افزایش ریسک عوارض جانبی ناشی از درمان. متأسفانه در چنین مواردی ممکن است زحمات شما برای درمان نادیده گرفته شود و فشار روحی و جسمی مضاعفی به شما وارد سازد.
  • ۳ سال تحصیل اضافه می تواند وقت گیر و خارج از حوصله باشد.
  • به دلیل آنکه ساعات طولانی را در حالت نشسته و خمیده سپری می کنید، به احتمال بیشتری ممکن است دچار کمر درد و دردهای مفصلی شوید.
  • ممکن است تخصص شما در شهر مورد نظرتان، بازار کار خوبی نداشته باشد و مجبور شوید در جای دیگری شروع به کار کنید.  
  • در صورت عدم رعایت صحیح اصول بهداشتی، خصوصا اگر بیمار در مورد مشکلات عفونی و واگیردار خود به شما اطلاع ندهد، احتمال آلوده شدن شما به ویروس ها و عفونت های بیمار افزایش خواهد یافت.

مزایا و معایب انتخاب حرفه متخصص پریو

مهم ترین مزیت انتخاب حرفه متخصص پریو، درآمد بالاتر آن است. شما قادر خواهید بود با ویزیت تعداد کمتری از بیماران، درآمدی بیشتر نسبت به یک دندانپزشک عمومی داشته باشید. همچنین می توانید خلاقیت خود را در امور دندانپزشکی (خصوصا کاشت ایمپلنت های دندانی) به کار ببرید زیرا در دوره تخصص با تکنیک های جدید و روز دنیا آشنا شده اید. علاوه بر این با تبدیل شدن به یک متخصص پریو، شما به طور مداوم در حال یادگیری و پیشرفت خواهید بود که این مسئله به افزایش اعتماد بنفس و همچنین درآمد شما کمک خواهد کرد.

اما هر شغل و حرفه ای، معایبی دارد حتی اگر یک متخصص پریو باشید! به عنوان مثال:

  • در مورد بیمارانی که بسیار دیر به شما مراجعه کرده اند، ممکن است نتوانید روند درمان را به طور مطلوب پیش ببرید و حس کنید که شکست خورده اید. این امر باعث نگرانی شما و ناراحتی فرد بیمار خواهد شد؛ متأسفانه در برخی موارد، بیماران تان حتی با توضیحات ساده و شفاف نیز تقصیر را به گردن شما می اندازند که می تواند تنش روحی ایجاد کند.
  • اگر به عنوان یک متخصص پریو در کارتان خبره باشید یا در شهری فعالیت کنید که متخصصان پریو معدودی در آن مشغول به کار هستند، به احتمال زیاد فشار کاری شما افزایش می یابد و ممکن است نتوانید تعادل مناسبی بین کار و زندگی خود برقرار نمایید.
  • احتمال ابتلای شما به بیماری های واگیردار و عفونی نظیر هپاتیت یا ایدز در هنگام انجام پروسه های دندانپزشکی افزایش می یابد.
  • اگر در حین کار به طور مداوم به حفظ پوسچر صحیح (وضعیت قرارگیری بدن تان) توجه نکنید، دچار دردهای عضلانی اسکلتی طاقت فرسا، دیسک گردن و کمر خواهید شد. 

تأثیر پریودنتیست و متخصص پریو بر سلامت دهان و دندان ها

این دو تخصص دندانپزشکی می توانند تأثیر قابل توجهی بر سلامت دهان و دندان ها داشته باشند.

رابطه پریودنتیست و متخصص پریو با سلامت لثه و دهان

با توجه به https://www.ada.org پریودنتیست ها مواردی از ژنژیویت خفیف تا پریودنتیت شدیدتر را درمان می کنند. آنها طیف وسیعی از درمان ‌ها را ارائه می ‌دهند، مانند جرم‌ گیری و صاف کردن ریشه (تمیز کردن سطوح ریشه عفونی)، دبریدمان سطح ریشه (حذف بافت آسیب‌ دیده) و روش‌های بازسازی (برگرداندن استخوان و بافت از دست رفته). در صورت لزوم، پریودنتیست ها می توانند برای بیماران مبتلا به بیماری شدید لثه نیز عمل جراحی انجام دهند.

اگر مشکلات لثه بیمار در حد خفیف باشد، غالبا یک دندانپزشک عمومی قادر خواهد بود آن را به طور موفق درمان کند. اما در مواردی که بیماری پریودنتال به سطح متوسط یا شدید رسیده باشد، درمان موفقیت آمیز آن مستلزم کمک گرفتن از  یک متخصص آموزش دیده (پریودنتیست و یا متخصص پریو) خواهد بود. عدم درمان بیماری پریودنتال در موارد شدید می تواند به عوارض بسیار نامطلوبی از جمله تحلیل لثه، لق شدن و افتادن دندان ها و در نهایت درگیر شدن بافت استخوان فک و دندان ها منجر شود. یک پریودنتیست با تشخیص صحیح مشکل و انتخاب مناسب ترین روش درمانی قادر است جلوی پیشرفت بیشتر مشکلات و بیماری های لثه و بروز عوارض جانبی غیر قابل جبران مانند از دست دادن دندان را بگیرد. همچنین توصیه ها و راهکارهای موثری برای حفظ سلامتی لثه و جلوگیری از عود مجدد بیماری در اختیار بیمار قرار خواهد داد.

متخصص پریو به طور تخصصی در کاشت ایمپلنت های دندانی فعالیت دارند. در واقع در حرفه دندانپزشکی، متخصصان پریو به عنوان استاد بافت سخت (دندان و استخوان) و بافت نرم (لثه، گونه و غیره) شناخته می شوند. قرار دادن یک ایمپلنت دندانی موفق نیاز به دانش گسترده ای از هر دو نوع بافت دارد. جایگزینی به موقع و موفق دندان از دست رفته با ایمپلنت علاوه بر بهبود گفتار و راحتی در هنگام غذا خوردن از تحلیل بافت استخوان فک و جابجا شدن دندان ها جلوگیری خواهد کرد. یک متخصص پریو با سپری کردن دوره های آموزشی اضافه می تواند درصد موفقیت ایمپلنت های دندان را تا حد زیادی افزایش دهد؛ به خصوص در مورد بیمارانی که به دلیل شرایط خاص پزشکی، احتمال بیشتری دارد که شکست ایمپلنت را تجربه کنند.

هزینه خدمات پریودنتیست بیشتر است یا متخصص پریو؟

تفاوت در هزینه و قیمت ها بین پریودنتیست و متخصص پریو

هزینه و قیمت خدمات ارائه شده توسط پریودنتیست و متخصص پریو به شدت مشکل و نوع گزینه درمانی بستگی خواهد داشت. به عنوان جراحی لثه، انواع مختلفی دارد و به روش های گوناگونی انجام می شود. هر چه جراحی پیچیده تر باشد (مثلا پیوند بافت لثه) طبیعتا هزینه انجام آن بالاتر خواهد بود. استفاده از گزینه هایی مانند لیزر نیز هزینه نهایی را افزایش می دهد.

همچنین هزینه پروسه ای نظیر کاشت دندان به مراتب بالاتر از جراحی لثه خواهد بود. علاوه بر این میزان تجربه و مهارت پریودنتیست و متخصص پریو و محل مطب یا کلینیک آنها نیز بر دستمزدشان تأثیر می گذارد. بنابراین نمی توانیم به طور قطع، مقدار ثابت و مشخصی را در نظر بگیریم و بگوییم که هزینه و قیمت خدمات یکی از آنها همواره بیشتر و بالاتر از دیگری خواهد بود.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

نتیجه گیری

شاید پریودنتیست و متخصص پریو، نام های عجیب و ناآشنایی برای شما باشند اما این تخصص ها جزء رشته دندانپزشکی محسوب می شوند. با وجود آنکه اکثر مشکلات روتین و ساده دهان و دندان با مراجعه به یک دندانپزشک عمومی قابل رفع هستند اما رسیدگی به برخی از بیماری های لثه و بیماران متقاضی دریافت ایمپلنت به سطح بالاتری از تخصص و دانش نیاز دارد. در چنین شرایطی دندانپزشک تان مراجعه به یک پریودنتیست و یا متخصص پریو را به شما توصیه خواهد کرد. لطفا توصیه او را جدی بگیرید و برای دریافت یک درمان موفق و مطمئن به این دندانپزشکان متخصص مراجعه کنید.