روکش تمام سرامیک نسل جدید روکش‌های فوق‌العاده زیبا و جذاب ونیر است که ساختاری متفاوت با روکش‌های فلزی داشته و علاوه‌بر جنبه ترمیمی، جنبه زیبایی نیز دارد. نمای شیشه‌ای این روکش‌ها نور را به‌خوبی بازمی‌گرداند و به‌خاطر درخشندگی مطلوب، درست شبیه مینای دندان طبیعی به نظر می‌رسد. این روکش‌ها برای آن‌دسته افرادی که به هر دلیل دندان آسیب‌دیده دارند، راه‌حلی جذاب و بادوام ارائه می‌دهند. در ادامه همراه ما باشید تا با روکش تمام سرامیکی دندان آشنایتان کنیم و هر‌آنچه درمورد مزیت‌ها و معایب آن باید بدانید، به شما بیاموزیم.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید

کاربرد روکش سرامیکی دندان

روکش های سرامیکی در چه موارد و خدماتی کاربرد دارند؟

در دنیای زیبایی مدرن، روکش دندان یکی از بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین پیشرفت‌های حوزه دندانپزشکی است که هم بر زیبایی و هم بر سلامت دندان‌ها تاثیر می‌گذارد. روکش سرامیکی دندان از مواد محکم با ماندگاری و طول عمر بالا ساخته می‌شود تا عیوب ظاهری دندان‌ها اعم از شکستگی، ترک‌خوردگی، ناهماهنگی و پرشدگی را بپوشاند، به نگه داشتن بریج دندانی در جای خود یا اصلاح دندان‌هایی که تغییر رنگ یا تغییر شکل داده‌اند کمک کرده و مشکلات جویدن را رفع کند.

هدف از طراحی و ساخت روکش تمام سرامیک، نصب روی دندان پرشده و پوشاندن مواد پرکننده دندان است. این روکش علاوه‌بر اینکه پرشدگی دندان را مخفی می‌کند، عملکرد جویدن را برای فرد ساده‌تر کرده و بهترین تطابق رنگ با دندان طبیعی را دارد. اکثر زیباجویانی که به فلز حساسیت دارند، این روکش را برای زیباسازی لبخند خود انتخاب می‌کنند. 

در مواردی که دندان آسیب‌دیده در ناحیه جلو بوده و زیبایی مطرح باشد، زمانی که اکلوژن بیمار مناسب بوده و بیمار فاقد دندان قروچه یا براکسیسم باشد و نسج کافی برای پشتیبانی سرامیک وجود داشته باشد، روکش‌های سرامیکی بهترین گزینه برای پوشاندن عیوب دندان طبیعی خواهند بود.

متریال روکش سرامیکی

روکش سرامیکی از چه موادی ساخته شده است؟

متریال به‌کاررفته در روکش سرامیکی دندان متفاوت از روکش‌های فلزی است. در ساخت روکش تمام سرامیک، خبری از متریال فلزی نیست و تماما از ماده‌ای شبه گلاس مثل پرسلن استفاده شده تا مطابق نامش «تمام سرامیک» باشد. درحالی‌که در روکش‌های فلزی یا PFM، فلز اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده روکش است.

مزایای روکش سرامیکی

مزایا و معایب روکش های سرامیکی

در این بخش نگاهی به مهم‌ترین مزیت‌ها و معایب روکش‌های سرامیکی می‌اندازیم.

مزایا و برتری های روکش سرامیکی

  • زیبایی و جذابیت طبیعی: درصورت انتخاب روکش تمام سرامیک نیمه‌شفاف، اصلاح لبخند به طبیعی‌ترین شکل ممکن صورت می‌گیرد و به دلیل شباهت بسیار زیاد این روکش با رنگ و بافت دندان‌ها، اطرافیان به‌سختی متوجه روکش دندان زیباجو می‌شوند.
  • بدون لبه‌های فلزی: روکش‌های تمام پرسلاین نیازی به لبه‌های فلزی ندارند و این یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این روکش‌ها نسبت به روکش‌های فلزی یا ترکیب پرسلاین و فلز است. 
  • مقاومت در برابر لکه و خوردگی: متریال به‌کاررفته در روکش تمام سرامیک دندان در برابر هر نوع لکه و خوردگی مقاوم بوده و تا مدت‌ها درخشش روز اول را حفظ می‌کند.
  • انطباق با ساختار طبیعی بدن: در موارد نادر، برخی افراد نسبت به روکش‌های ترکیب فلز و پرسلاین واکنش آلرژیک دارند یا این روکش‌ها به‌خاطر سایندگی بالا در مقایسه با مینای دندان، باعث فرسایش دندان‌های طبیعی می‌شوند. در حالی که روکش تمام سرامیک با ساختار طبیعی بدن منطبق‌تر است
  • امکان نصب در یک جلسه: در صورت استفاده از دستگاه مخصوص، روکش تمام سرامیک طی مدت‌زمان ۲۰ الی ۳۰ دقیقه آماده می‌شود و با چسب روی دندان قرار می‌گیرد. نصب سایر روکش‌ها به جلسات بیشتر نیاز دارد.
  • رفع مشکلات جویدن: بسیاری از افراد بعد از نصب این روکش با مشکلات مربوط به دندان آسیب‌دیده مثل دشواری در جویدن غذا خداحافظی می‌کنند.
معایب روکش سرامیکی

معایب  و محدودیت های روکش سرامیکی

  • ماندگاری و دوام کمتر نسبت به روکش فلزی: روکش سرامیکی دندان نسبت به روکش‌های فلزی و سایر انواع موجود در بازار ضعیف‌ترند؛ یعنی استحکام و سختی کمتر و درصد شکنندگی بیشتر دارند.
  • نامناسب برای دندان‌های دارای برجستگی: این روکش‌ها از مواد یکنواخت ساخته می‌شوند و نمی‌توانند ویژگی‌های ظاهری مثل برجستگی یا تورفتگی دندان‌ها را اصلاح کنند. این موضوع به‌ویژه برای دندان‌های جلوی دهان حائز اهمیت است.
  •  محدودیت در روکش دندان‌های عقبی: چنانچه دندان پایه‌کوتاه بوده یا نسج کافی باقی نمانده باشد. همچنین در روکش‌کردن دندان‌های عقبی با روکش تمام سرامیک دندان با محدودیت مواجه هستیم.

طول عمر روکش های سرامیکی چقدر است؟

علی‌رغم آنکه این روکش‌ها نسبت به روکش‌های فلزی ویژگی‌های ضعیف‌تری دارند، می‌توان با مراقبت و رعایت نکات بهداشتی، حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آن را در نهایت زیبایی و سلامت مورد استفاده قرار داد. البته باید به خاطر بسپارید که این روکش‌ها تحمل فشار بیش از حد را ندارند و به‌اندازه روکش‌های فلزی مستحکم نیستند. بنابراین اگر در قسمت جلوی دهان مورد استفاده قرار گیرند، احتمالا کمتر در معرض فشار و آسیب باشند و مدت‌زمان طولانی‌تری عمر می‌کنند.

نکات مراقبت از روکش سرامیکی

نکات استفاده و مراقبت از روکش های سرامیکی

مطمئن‌ترین راه برای افزایش طول عمر روکش‌های دندانی، انجام مراقبت‌های دقیق و رعایت بهداشت دهان و دندان است. در ادامه چند نکته مهم برای مراقبت و استفاده بهتر از روکش سرامیکی دندان را بیان می‌کنیم.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را در روتین روزانه خود قرار دهید و مطمئن شوید جرم‌ها و ذرات غذا مدت‌زمان طولانی روی روکش دندان باقی نمانند.
  • استفاده از مسواک نرم: مسواک با برس سخت را کنار بگذارید و با استفاده از یک مسواک نرم، روکش دندان و نحواحی اطراف آن را حسابی تمیز کنید.
  • استفاده از خمیر دندان‌های با فلوراید خنثی: فلوراید اسیدی می‌تواند موجب خراشیدگی و به‌مرور زمان پوسیدگی روکش دندان شود.
  • پرهیز از جویدن خوراکی‌های سفت: به‌هیچ‌وجه نباید مواد غذایی سخت یا اشیاء سخت را با روکش سرامیکی بجوید. فشاری که از این طریق به روکش وارد می‌شود به‌اندازه‌ای هست که موجب ترک‌خوردگی یا شکستگی آن شود.
  • استفاده از محافظ دندان: درصورتی‌که عادت به دندان قروچه دارید، حتما شب‌ها قبل خواب از یک محافظ دندان استفاده کنید تا روکش دندان و دندان‌های طبیعی‌تان آسیب نبینند.
  • پرهیز از استفاده ابزاری از دندان‌ها: تحت هیچ شرایطی با روکش دندان درب بطری باز نکنید، نایلون پاره نکنید یا آجیل نشکنید.
  • چکاپ منظم دندان‌ها: به توصیه پزشک هر چند مدت یکبار به دندانپزشک مراجعه کرده و ضمن ارزیابی وضعیت روکش، تغییرات آن را با دندانپزشک در میان بگذارید.
  • پرهیز از استعمال دخانیات: هرگونه عادت ناسالم مثل مصرف الکل، استعمال سیگار، قلیان و غیره می‌تواند ضمن ایجاد بیماری لثه، طول عمر روکش سرامیکی دندان را کاهش دهد.
طول عمر روکش سرامیکی

مقایسه روکش سرامیکی با روکش pfm

این روزها روکش تمام سرامیک و روکش PFM دو مورد از محبوب‌ترین انواع روکش‌های دندانی شناخته می‌شوند که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. مهم‌‌ترین تفاوت این دو در جنس آنهاست که اولی از جنس ونیر و دومی ترکیبی از فلز و چینی است. روکش‌های سرامیکی شبیه‌ترین پوشش به دندان طبیعی به‌حساب می‌آیند و این شباهت را مدیون ماده نیمه‌شفافی هستند که در ساخت آنها به‌کار می‌رود. فقط کمی نسبت به ضربه و فشار آسیب‌پذیرترند! 

در روکش PFM، یک بخش فلزی اطراف هسته روکش را می‌پوشاند و استحکام آن را تضمین می‌کند. به همین خاطر این روکش‌ها نسبت به روکش‌های تمام سرامیک عمر طولانی‌تر دارند و بادوام‌ترند. قیمت آن نیز نسبت به روکش سرامیکی دندان به‌صرفه‌تر است!

پرسش‌های پرتکرار

چه عواملی موجب شکستن روکش دندان سرامیکی می شوند؟

اگر شکستن روکش دندان به دلیل مشکلات لابراتواری نباشد، یعنی اگر مراحل ساخت به‌خوبی طی شوند و مشکلی در‌ آن مرحله رخ ندهد، عامل اصلی شکستگی روکش دندان عدم مراقبت درست از جانب بیمار است که می‌تواند باعث ترک خوردن و شکستن دندان شود.

قیمت روکش دندان چقدر است؟

عوامل مختلفی بر هزینه نهایی روکش سرامیکی دندان تاثیر می‌گذارند. این قیمت بسته به تعداد دندان‌های موردنیاز، نوع روکش و هزینه اجرا در کلینیک انتخابی شما تعیین می‌شود.

آیا روکش سرامیکی به دندان آسیب می‌زند؟

این یک باور اشتباه است که بسیاری از مردم آن را پذیرفته‌اند؛ درحالی‌که روکش برای دندان‌های طبیعی آسیب‌زا و پرخطر نیست!

نصب روکش‌های سرامیکی چقدر دردناک است؟

از‌ آنجا که نصب این روکش‌ها معمولا بدون بخیه انجام می‌شود، اجرای این تکنیک به‌طور معمول درد و ناراحتی خاصی ندارد و حساس‌ترین افراد می‌توانند امتحانش کنند.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

کلام آخر

برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان‌ها، پوشش تمام سرامیک یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید با خیال راحت تهیه کنید و با مراقبت خوب، سال‌ها از زیبایی آن بهره ببرید. این نوع روکش لبه‌های دندانی زیبا، جذاب و فوق‌العاده طبیعی به شما می‌دهد و با تغییر چشمگیر در خط لبخندتان، جان دوباره‌ای به اعتمادبه‌نفس از دست رفته‌تان می‌بخشد. اگر تجربه استفاده از این نوع روکش را دارید و چیزهای بیشتری درباره آن می‌دانید، حتما نظرات‌تان را با ما و همراهان ما در میان بگذارید. مشتاق شنیدن تجربه‌های ارزشمند شما خواننده‌های عزیز هستیم.