دلایل متعددی وجود دارد که باعث می شود دندان ها درخشندگی خود را از دست بدهند. سیگار کشیدن شاید یکی از رایج ترین موارد باشد و پس از آن غذاها و نوشیدنی هایی که دندان های ما را لکه دار می کنند. با این حال بغیر از این عوامل خارجی، دندان ممکن است از داخل نیز لکه دار شود. بلیچینگ خارجی، روشی است که اکثر مردم با آن آشنا هستند. دندانپزشک ممکن است سفید کننده را روی سینی های بلیچینگ اعمال کند یا احتمالاً از لیزر برای سفید کردن دندان ها استفاده می نماید.

گزینه دیگر انجام بلیچینگ در خانه با تری های سفارشی ساخته شده توسط دندانپزشک است. مسئله مهمی که شاید ندانید، آن است که بلیچینگ معمولی، سطح خارجی دندان ها را سفید می کند و غالبا این روش برای همه دندان ها اعمال می شود. اما نوع دیگری از بلیچینگ به نام بلیچینگ داخلی دندان نیز وجود دارد. اگر دندان تغییر رنگ داده ای دارید که به سفید کردن معمولی پاسخ نمی دهد، ممکن است در مورد درمان بلیچینگ داخلی کنجکاو باشید. پس با ما همراه باشید تا به طور کامل با بلیچینگ قسمت داخل دندان و نحوه انجام آن آشنا شوید. از همراهی شما عزیزان بسیار سپاسگزاریم.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره و ویزیت رایگان تنها با وارد کردن شماره

علت تغییر رنگ دندان ها

علل تغییر رنگ دندان ها

تغییر رنگ دندان را می توان به دو نوع اصلی تقسیم کرد: درونی و بیرونی. تغییر رنگ درونی دندان از داخل دندان یا خود مینای دندان ناشی می شود. تیره شدن قسمت خارجی دندان از منابع خارج از دندان می آید. سفید کردن دندان ها روی تغییر رنگ خارجی دندان ها موثرتر است.

علل خارجی تغییر رنگ دندان ها

علل خارجی تغییر رنگ دندان ها عبارتند از:

  • غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ: چیزهایی مانند قهوه، چای، انواع توت ها، نوشابه های تیره رنگ و سس سویا می توانند به مرور زمان دندان های شما را لکه دار کنند.
  • سیگار کشیدن و استعمال سایر دخانیات: تحقیقات نشان می دهد که تغییر رنگ دندان در میان افرادی که سیگار می کشند در مقایسه با افرادی که سیگار نمی کشند، شایع تر است.
  • بهداشت ضعیف دهان: لکه ها به پلاک دندان می چسبند. اگر پلاک را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم پاک نکنید، احتمال ایجاد تغییر رنگ در دندان ها افزایش می یابد.
علل خارجی تغییر رنگ دندان ها

علل داخلی تغییر رنگ دندان ها

برخی از علل داخلی تغییر رنگ دندان ها سیستمیک هستند و برخی دیگر موضعی. در زیر به رایج ترین علل داخلی تغییر رنگ دندان ها می پردازیم:

  • فلوراید بیش از حد: فلوراید در مقادیر مناسب، یک راه عالی برای محافظت از دندان های شما در برابر پوسیدگی است. با این حال، افرادی که در دوران کودکی سطوح بالایی از فلوراید مصرف می کنند، ممکن است به فلوئوروزیس مبتلا شوند؛ وضعیتی که منجر به ایجاد لکه های سفید روی مینای دندان خواهد شد.
  • ژنتیک: رنگ طبیعی دندان، روشنایی و شفافیت دندان در افراد مختلف متفاوت است.
  • ترومای دندان: زمین خوردن، تصادف اتومبیل و آسیب های ورزشی می تواند باعث ضربه ای شود که به تغییر رنگ دندان منجر می گردد.
  • بالا رفتن سن: با افزایش سن، مینای دندان شما نازک تر می شود. این امر، قسمت بیشتری از عاج زیرین را که رنگ مایل به زرد دارد، آشکار می کند. در نتیجه ممکن است با افزایش سن متوجه شوید که دندان هایتان کمی تغییر رنگ داده اند.
  • درمان های دندانپزشکی: برخی از مواد دندانی  (مانند آمالگام نقره که در پرکردگی های فلزی استفاده می شود) می توانند رنگ دندان های شما را خاکستری نشان دهند. درمان ریشه نیز می تواند در برخی موارد باعث تغییر رنگ دندان شود.
  • بیماری های خاص: برخی از شرایط سلامتی باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند، از جمله بیماری کبد، بیماری سلیاک، کمبود کلسیم، اختلالات خوردن و بیماری های متابولیک.
  • داروهای خاص: برخی از داروها مانند برخی آنتی هیستامین ها و داروهای فشار خون بالا می توانند منجر به تغییر رنگ دندان ها شوند. علاوه بر این، بزرگسالانی که تتراسایکلین یا داکسی سایکلین (هر دو آنتی بیوتیک) در دوران کودکی مصرف کرده اند، ممکن است دچار تغییر رنگ دندان شوند.
  • درمان های سرطان: شیمی درمانی یا پرتودرمانی سر و گردن می تواند باعث تغییر رنگ دندان شود.
  • نکروز پالپ دندان یا مرگ دندان: پوسیدگی درمان نشده دندان می تواند به مرگ دندان منجر شود. این وضعیت هنگامی اتفاق می افتد که داخلی ترین بخش دندان یعنی پالپ از بین می رود. دندان از دست رفته (دندان مرده) به جریان خون هیچ گونه دسترسی ندارد و بنابراین به تدریج دچار تغییر رنگ می شود. 
  • خونریزی داخل پالپ: پالپ داخلی ترین بخش دندان است که از عصب، رگ های خونی و بافت همبند تشکیل شده است. پارگی عروق خونی داخل پالپ نیز می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود.
علل داخلی تغییر رنگ دندان ها

بلیچینگ داخل دندان چیست؟

برخلاف روش‌های معمولی بلیچینگ دندان یا خمیردندان‌ های سفید کننده که تغییر رنگ روی سطوح دندان‌ ها را برطرف می‌کنند، بلیچینگ داخلی با از بین بردن لکه‌ ها و تیره شدن دندان‌ ها به روشن ‌تر و سفید شدن دندان‌ ها از داخل کمک می‌کند. به جای تکیه بر یک عامل سفید کننده برای نفوذ به مناطقی که تیرگی و تغییر رنگ رخ داده است، بلیچینگ داخلی مستقیماً به منبع مشکل (یعنی داخل دندان) می رود تا لکه را در جایی که ایجاد شده کاهش دهد و از بین ببرد. علیرغم سهولت و مقرون به صرفه بودن این روش، بسیاری از افراد اصلا نمی دانند چنین گزینه درمانی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد که باعث می شود سال ها دندان های لکه دار خصوصا در قسمت جلوی دهانشان را تحمل کنند.

مراحل بلیچینگ داخلی دندان یا بلیچینگ متحرک چیست؟

دندانپزشکان در غالب موارد برای سفید کردن داخلی دندان یا بلیچینگ متحرک از ترکیب سدیم پربورات و آب مقطر استفاده می کند. در برخی مواقع نیز برای افزایش قدرت بلیچینگ به جای آب مقطر از پراکسید هیدروژن ۳۰ درصد استفاده خواهد شد.  با توجه به وبسایت معتبر https://www.sciencedirect.com ، استفاده از ترکیب اول در دراز مدت ایمن تر از پراکسید هیدروژن ۳۰ درصد خواهد بود زیرا احتمال جذب مواد بلیچینگ توسط ریشه و تحلیل ریشه را به حداقل می رساند.

اگر دندان مورد نظر قبلا تحت درمان ریشه قرار گرفته باشد، دندانپزشک برای اطمینان از عدم وجود عفونت در ریشه دندان ابتدا یک عکس رادیوگرافی از دندان ها می گیرد و سپس پروسه بلیچینگ داخلی را آغاز می کند. اما در صورتی که درمان اندودنتیک، علت تغییر رنگ داخلی دندان نباشد و به علت تروما ایجاد شده باشد، لازم است ابتدا درمان ریشه انجام شود.

به طور خلاصه مراحل بلیچینگ متحرک به شرح زیر هستند.

آماده سازی حفره پالپ

ابتدا ماده ای که دندان با آن پر شده است، تخلیه می شود؛ این ماده دقیقا در بالای کانال ریشه قرار دارد و تخلیه کامل آن یک حفره دسترسی ایجاد می کند. در این مرحله علاوه بر مواد پر کننده دندان لازم است باقی مانده مواد ترمیمی و بافت های پالپ نکروتیک نیز به طور کامل تخلیه شوند.

اعمال ماده بلیچینگ

در این مرحله لازم است ماده بلیچینگ درون کانال ریشه قرار بگیرد اما قبل از این کار، ماده ای در فاصله بین تاج و ریشه قرار می گیرد. این ماده، مانع نفوذ مواد سفید کننده به داخل ریشه می شود. توجه داشته باشید که نفوذ ماده بلیچینگ به ریشه می تواند به تحلیل ریشه منجر شود. آنگاه  دندانپزشک، ماده بلیچینگ را در فضای بالای تاج قرار می دهد. ترکیب بلیچینگ به تدریج و در عرض ۳ تا ۷ روز، ماده ای به نام اکسیژن نوزاد آزاد می کند که تاج دندان را سفید خواهد کرد. بعد از ۳ تا ۷ روز لازم است ماده بلیچینگ تعویض شود زیرا دیگر خاصیتی ندارد. این پروسه تا زمانی که تاج دندان به میزان سفیدی مورد نظر برسد، ادامه می یابد (معمولا ۲ تا ۴ جلسه به طول می انجامد.)

پر کردن موقت

در این مرحله لازم است دندان به طور موقت پر شود. دندانپزشک یک گلوله پنبه ای کوچک و استریل را به ماده باندینگ آغشته کرده و روی ماده بلیچینگ قرار می دهد و با نور کیور می کند. سپس ماده پر کننده موقت روی آن قرار داده می شود. لازم به ذکر است که دندان در طی روند درمان به شدت مستعد شکستگی است زیرا حفره پالپ با ماده بلیچینگ پر شده است، نه ماده پر کننده. بنابراین لازم است به بیمار توضیح داده شود که پرکردگی موقت هیچ گونه استحکامی ندارد.

ترمیم تاج دندان

پس از تعویض ماده بلیچینگ در چند جلسه و دستیابی به میزان سفیدی مورد نظر، باید تاج دندان به صورت اصولی ترمیم شود. در اکثر موارد پس از تخلیه مواد بلیچینگ، دندان پانسمان می شود و در جلسه بعد، ترمیم تاج دندان صورت می گیرد.

بلیچینگ داخلی دندان

مزایا و معایب بلیچینگ داخلی دندان

مانند سایر روش های درمانی و زیبایی، بلیچینگ داخلی دندان نیز دارای مزایا و معایبی است که می تواند آن را برای بعضی از بیماران و شرایط مناسب سازد و برای برخی دیگر نه.

 مزایای بلیچینگ داخل دندان عبارتند از:

  • این یک راه مطمئن و موثر برای سفید کردن حتی یک دندان مرده است.
  • این فرآیند در مقایسه با برخی از درمان های زیبایی دیگر ساده و نسبتاً ارزان است.
  • نیازی به بیهوشی ندارد.
  • بلیچینگ داخلی برخلاف ونیر، ساختار طبیعی دندان را بیشتر حفظ می‌کند، بنابراین باعث ضعیف شدن بیشتر دندان نمی‌شود.
  • این روش بلیچینگ می تواند اعتماد بنفس شما را در هنگام لبخند زدن افزایش دهد.

معایب سفید کردن داخلی دندان عبارتند از:

  • بسته به شدت تغییر رنگ دندان ممکن است چندین جلسه درمانی طول بکشد تا به سطح سفیدی مطلوب برسد.
  • ممکن است دندان بلیچ شده با سایر دندان ها کاملا مطابقت نداشته باشد. غالبا در ابتدا کمی سفیدتر از دندان های اطراف است.
  • نتایج دائمی نیستند، بنابراین حفظ سفیدی دندان شما ممکن است نیاز به درمان های بعدی داشته باشد.
  • این یک روش تهاجمی است، حداقل در مقایسه با سفید کردن خارجی دندان؛ زیرا یک سوراخ کوچک در دندان ایجاد می شود.
  • این روش با خطر تحلیل ریشه خارجی همراه است که هم از نظر بالینی و هم تجربی مستند شده است (در صورت استفاده از پراکسید هیدروژن ۳۰ درصد، ریسک تحلیل ریشه افزایش خواهد یافت.)
کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

مشاوره تخصصی و رایگان تنها با یک کلیک ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سخن پایانی

شما مدت هاست که سفید کننده‌ های دندان بدون نسخه را امتحان کرده ‌اید: خمیردندان، دهانشویه ‌ها و کیت‌ های سفید کننده با LED و حتی از بلیچینگ حرفه ای در مطب نیز کمک گرفته اید. با وجود تمام این کارها بدیهی است که دندان هایتان طور قابل توجهی براق تر و سفید تر شده اند، بجز یک یا چند دندان سرسخت! آن دندان ها نشان می دهند که ممکن است به بلیچینگ داخلی دندان نیاز داشته باشید. این احتمال وجود دارد که آن دندان شما در داخل آسیب دیده باشد. هنگامی که دندان به طور قابل توجهی عفونی می شود یا آسیب می‌ بیند، پالپ داخل آن می ‌میرد و باعث زرد شدن آن از داخل به بیرون می‌ شود. هیچ مقداری از سفید کردن دندان های حرفه ای یا خانگی نمی تواند این تغییر رنگ را برطرف نماید. کلید این مشکل، انجام بلیچینگ در داخل دندان تان است. بلیچینگ داخلی دندان، فرآیند سفید کردن دندان شما از داخل است تا از شر تغییر رنگی که در بیرون میبینید، خلاص شوید. سفید کردن داخلی دندان در چند جلسه انجام می شود اما ارزشش را دارد زیرا مطالعات نشان می دهد که نتایج بلیچینگ داخلی می تواند ۵ تا ۷ سال دوام داشته باشد.