ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها، رایج‌ترین مشکل دندانی است که می‌تواند در ابتدا بدون علامت باشد. با این حال پیشرفت آن به مشکلات جدی‌تر نظیر ایجاد حفره‌ و آبسه و حتی از دست دادن دندان منجر می‌شود. آگاهی از دلایل پوسیده شدن دندان و علائم احتمالی آن می‌تواند به تشخیص زودهنگام این مشکل و درمان به موقع آن کمک نماید. در مطلب امروز به تمام مواردی می‌پردازیم که لازم است در مورد علائم و علل پوسیده شدن دندان‌ها و همچنین روش‌های درمان و پیشگیری از این مشکل بدانید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا شماره خود را وارد نمایید

پوسیدگی دندان

بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که اصلا منظور از پوسیدگی دندان چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

یک دندان پوسیده شده که ظاهر نامناسبی دارد
دندان پوسیده

این وضعیت به معنای آسیب به سطح دندان یا مینای دندان است و زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های موجود در پلاک دندان، اسیدهایی تولید می‌کنند که به مینای دندان حمله می‌نمایند. پوسیده شدن دندان ممکن است به ایجاد حفره‌های دندانی منجر شود. بی توجهی به دندان پوسیده و عدم درمان به موقع آن می‌تواند باعث درد، عفونت و حتی از دست دادن دندان شود.

در فرایند پوسیده شدن دندان ۵ مرحله اتفاق می‌افتد:

  • ابتدا مینای دندان شروع به از دست دادن مواد معدنی خود می‌کند.
  • در صورت ادامه یافتن پوسیدگی، مینای دندان تخریب شده و سوراخ‌های کوچکی به نام حفره روی آن تشکیل می‌شود.
  • سپس بافت زیر مینای دندان که عاج نامیده می‌شود، آسیب می‌بیند.
  • آنگاه داخلی‌ترین لایه دندان یعنی پالپ تحریک و متورم می‌شود و با وارد آوردن فشار بر روی اعصاب باعث ایجاد درد می‌شود.
  • در مرحله آخر، آبسه تشکیل می‌شود که با درد شدید و تورم لثه و صورت همراه است.

علت پوسیدگی دندان

عوامل بسیاری در پوسیده شدن دندان‌ها نقش دارند. مهم‌ترین دلایل پوسیدگی دندان شامل موارد زیر هستند.

تغذیه نامناسب و مصرف زیاد قندها: مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و اسیدی، رایج‌ترین دلیل ایجاد پوسیدگی در دندان‌هاست. غذاهای اسیدی باعث تضعیف مینای دندان می‌شوند و آن را نسبت به پوسیدگی آسیب پذیر می‌سازند. مصرف زیاد مواد قندی نیز باعث تکثیر باکتری‌های مضر درون دهان می‌شود؛ زیرا این باکتری‌ها از قند موجود در غذاها برای تغذیه، ساخت اسید و حمله به مینای دندان استفاده می‌کنند.

بهداشت دهان و دندان ضعیف: مسواک زدن منظم و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه برای از بین بردن باقی مانده غذا و به حداقل رساندن تولید اسید توسط باکتری‌های مضر دهان ضرورت دارد. شما با مسواک زدن منظم می‌توانید جمعیت باکتری‌های مضر دهان‌تان را تا حد زیادی کاهش دهید و اسید تولید شده توسط آنها را به حداقل میزان ممکن برسانید. تولید اسید کمتر به معنای سالم ماندن مینای دندان شماست.

تشکیل پلاک دندانی: پلاک دندان همان لایه بی رنگ و چسبنده‌ای است که می‌توانید با زبان خود احساس کنید. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث رسوب پلاک‌های دندانی و تبدیل آنها به جرم دندان خواهد شد. پلاک‌های دندانی محل تجمع میکروب‌ها و باکتری‌های مضر هستند. همانطور که گفته شد، عدم حذف پلاک‌های دندانی زمینه را برای پوسیده شدن دندان و ایجاد بیماری لثه فراهم می‌نماید.

بیماری‌های عمومی و خاص: بزاق ما می‌تواند مانع رشد باکتری‌های موجود در پلاک شود و تشکیل اسید را کاهش دهد. ابتلا به برخی بیماری‌ها و مصرف داروهای خاص ممکن است به کاهش تولید بزاق و خشکی دهان منجر شود و احتمال پوسیده شدن دندان‌ها را افزایش دهد. مهم‌ترین بیماری‌هایی که می‌توانند ریسک خراب شدن دندان‌ها را افزایش دهند، عبارتند از:

  • دیابت
  • بیماری‌های خود ایمنی مانند سندروم شوگرن
  • کم اشتهایی و پرخوری عصبی
  • افسردگی و آسم؛ داروهای آسم و افسردگی باعث خشکی دهان می‌شوند.
  • ابتلا به بیماری‌های لثه نظیر عقب نشینی لثه، التهاب و عفونت لثه باعث از بین رفتن یکپارچگی و استحکام بافت لثه می‌شود. این مسئله سبب افزایش احتمال رسوب پلاک و تجمع باکتری‌های مضر خواهد شد که شرایط را برای پوسیدن شدن دندان مهیا می‌سازد.
وقتی وسط و سطح دندان ها تیره می شود از علائم پوسیدگی دندان است

نشانه‌ها و علائم پوسیدگی دندان

علائم متعددی می‌تواند نشان دهنده پوسیده شدن دندان‌های شما باشد. اگر یک یا چند مورد از نشانه‌های زیر را دارید، حتما برای پیگیری بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

درد دندان

درد مداوم یا تیر کشیدن دندان می‌تواند یک نشانه رایج ایجاد پوسیدگی باشد. گاهی اوقات این درد ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود یا در نتیجه چیزی که می‌خورید اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است هنگام گاز گرفتن غذا احساس درد و فشار کنید.

حساسیت دندان‌ها به گرما و سرما

حساسیتی که بعد از خوردن غذای سرد یا گرم باقی می‌ماند، می‌تواند نشانه‌ای از پوسیدگی دندانی باشد. هنگامی که مینای دندان شروع به از بین رفتن می‌کند، می‌تواند عاج (لایه بافت سخت زیر مینا) را تحت تأثیر قرار دهد. عاج حاوی تعداد زیادی لوله توخالی کوچک میکروسکوپی است. هنگامی که مینای کافی برای محافظت از عاج وجود نداشته باشد، غذاهای گرم، سرد، چسبنده یا اسیدی می‌توانند سلول‌ها و عصب داخل دندان شما را تحریک کنند. این همان چیزی است که باعث ایجاد حساسیت در دندان می‌شود.

بوی بد دهان

وجود پوسیدگی در دندان به طور غیر مستقیم در ایجاد بوی بد دهان نقش دارد. در واقع خود دندان پوسیده بوی بدی ندارد بلکه شما بوی باکتری‌هایی که در حفره‌های ناشی از ایجاد پوسیدگی جمع شده‌اند را احساس می‌کنید. این باکتری‌ها مواد شیمیایی تولید می‌کنند که بویی شبیه گوگرد دارند.

لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه روی دندان

لکه‌های دندانی ناشی از پوسیدگی ممکن است ابتدا به صورت لکه‌های سفید ظاهر شوند. با پیشرفت پوسیدگی، لکه‌های دندانی می‌توانند تیره‌تر شوند و به رنگ قهوه‌ای یا سیاه درآیند.

حفره‌های قابل مشاهده روی دندان

اگر لکه سفید روی دندان شما (که نشان دهنده شروع حفره است) بدتر شود، در نهایت یک سوراخ یا حفره در دندان‌تان ایجاد می‌شود. ممکن است بتوانید این حفره دندانی را با نگاه کردن در آینه ببینید یا زمانی که زبان خود را روی سطح دندان‌تان می‌کشید، آن را احساس کنید. با این حال برخی از حفره‌ها به ‌ویژه آنهایی که در بین دندان‌ها یا در شکاف‌ها قرار دارند، قابل مشاهده یا احساس نیستند؛ اما ممکن است همچنان درد یا حساسیت در ناحیه حفره احساس کنید. اگر متوجه سوراخ یا حفره‌ای در دندان خود شدید، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا نشانه واضحی از وجود پوسیدگی در دندان است.

معاینه فیزیکی یا ویزیت مجازی برای تشخیص پوسیدگی دندان

انواع پوسیدگی دندان

پوسیدگی‌های دندانی، انواع مختلفی دارند و در چندین دسته، طبقه بندی می‌شوند.

پوسیدگی سطحی و قابل مشاهده (کلاس ۱)

پوسیدگی کلاس ۱ به پوسیدگی ایجاد شده روی سطوح دندان‌ها اشاره دارد که به راحتی توسط دندانپزشک قابل رویت است. این دسته شامل حفره‌های روی سطوح جویدنی دندان‌های عقب مانند دندان‌های آسیاب و آسیاب کوچک و همچنین پوسیدگی در سطوح جلویی یا عقبی دندان‌های جلویی می‌شود.

پوسیدگی سطحی و غیر قابل مشاهده (کلاس ۲)

این نوع پوسیدگی روی سطوح بین دندان‌های آسیاب و پرمولر (آسیاب کوچک) ایجاد می‌شود. پوسیدگی‌های کلاس ۲ با چشم قابل مشاهده نیستند و از طریق عکسبرداری از دندان تشخیص داده می‌شوند.

پوسیدگی بین دندانی (کلاس ۳)

این پوسیدگی در سطوح بین دندان‌های جلو رخ می‌دهد اما لبه‌های دندان‌ها را درگیر نمی‌کند. مشابه پوسیدگی کلاس ۲، این دسته از پوسیدگی‌ها نیز با چشم قابل مشاهده نیستند.

پوسیدگی تا لبه دندان‌ها (کلاس ۴)

این پوسیدگی در سطوح بین دندان‌های جلویی رخ می‌دهد اما لبه‌های دندان‌ها را نیز درگیر می‌کند.

پوسیدگی تا خط لثه (کلاس ۵)

این پوسیدگی‌ها در جلو یا پشت دندان‌های جلو یا عقب، نزدیک خط لثه ظاهر شده و با عنوان پوسیدگی کنار لثه نیز شناخته می‌شوند.

پوسیدگی گسترده (کلاس ۶)

این پوسیدگی در سطوح بالایی دندان‌ها، لبه‌های چهار دندان جلو در فک بالا و پایین یا نوک دندان‌های عقبی دیده می‌شود.

با رعایت بهداشت دهان از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید

پوسیدگی دندان عقل

دندان عقل که با عنوان دندان آسیاب سوم نیز شناخته می‌شود، در موارد بسیاری ممکن است دچار پوسیدگی شود. احتمال بروز پوسیدگی در دندان عقل بسیار زیاد است زیرا در انتهای فک قرار دارد و دسترسی کامل به آن معمولا ممکن نیست. خصوصا اگر دندان عقل نیمه نهفته باشد، کاهش فضا بین دندان‌های آسیاب دوم و سوم باعث می‌شود که تمیز کردن کامل و صحیح این نواحی امکان پذیر نباشد و ریسک ایجاد پوسیدگی در این دندان‌ها افزایش یابد.

پوسیدگی دندان جلو

پوسیدگی می‌تواند در دندان‌های جلو نیز اتفاق بیفتد؛ با این حال در اغلب موارد با چشم قابل تشخیص است و معمولا از طریق ترمیم کامپوزیت (ماده همرنگ دندان) درمان می‌شود.

پوسیدگی دندان کودکان

به علت عدم رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان و مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین و حاوی قند، کودکان به راحتی ممکن است دچار پوسیدگی در دندان‌های خود شوند. این پوسیدگی می‌تواند در دندان‌های شیری و یا دائمی آنها و در قسمت جلو یا عقب دهان اتفاق بیفتد. پوسیدگی دندان کودکان با توجه به سن آنها ممکن است با علائمی نظیر لکه‌های دندانی، بیقراری و گریه‌های شدید، اجتناب از خوردن غذا، حساسیت به خوراکی‌های گرم و سرد و …. همراه باشد.

کلینیک دندانپزشکی و چکاپ دندان
چکاپ دندان از موثر ترین راه های پیشگیری از آسیب دیدن دندان ها

روش‌های درمان پوسیدگی دندان

درمان‌های مختلفی برای پوسیدگی‌های دندانی وجود دارد. روش درمان مناسب به شدت مشکل شما بستگی دارد.

فلورایدتراپی

در مراحل اولیه پوسیده شدن دندان، درمان با فلوراید می‌تواند مینای آسیب دیده را ترمیم کند. فلوراید تراپی با تسهیل فرایندی به نام معدنی سازی مجدد،علائم اولیه پوسیدگی و حفره‌های دندانی را معکوس می‌کند. با توجه به تشخیص دندانپزشک ممکن است شما به خمیر دندان و دهانشویه نسخه‌ای و همچنین فلوراید تراپی در مطب دندانپزشکی نیاز داشته باشید.

پر کردن دندان

اگر یک حفره معمولی در دندان‌تان داشته باشید، دندانپزشک بافت پوسیده دندان را با دریل برمی‌دارد و سپس با پر کردن آن با مواد پرکننده (مانند آمالگام نقره و یا کامپوزیت)، دندان را ترمیم می‌کند.

عصب کشی (درمان ریشه)

اگر آسیب دندان و یا عفونت به پالپ (داخل دندان) سرایت کند، ممکن است به درمان کانال ریشه نیاز داشته باشید. درمان ریشه می‌تواند درد ناشی از پوسیدگی پیشرفته دندان را تسکین دهد. در طول درمان ریشه، دندانپزشک پالپ دندان را برمی‌دارد، سپس‌ کانال‌ها و محفظه پالپ را با گوتاپرکا (ماده پرکننده مخصوص) پر می‌کند. در برخی موارد ممکن است برای تقویت دندان آسیب دیده به روکش دندان نیز نیاز داشته باشید.

روکش دندان

روکش دندان که با عنوان تاج دندان نیز شناخته می‌شود، کلاهک کوچکی است که روی دندان قرار می‌گیرد و در واقع جایگزین تاج آسیب دیده می‌شود. روکش دندان معمولا پس از عصب کشی و به منظور تقویت ساختار دندان و جلوگیری از ایجاد ترک و شکستگی در دندان به کار می‌رود. همچنین در مواردی که میزان پوسیدگی در حدی است که قابل پر کردن نباشد (خصوصا در دندان‌های شیری کودکان) از روکش دندان برای جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی استفاده خواهد شد.

کشیدن دندان

در موارد بسیار شدید پوسیدگی و در صورتی که آسیب به پالپ با درمان ریشه رفع نشود، لازم است دندان پوسیده شما کشیده شود. ممکن است دندانپزشک برای جایگزینی دندان از دست رفته به شما توصیه کند که بریج و یا ایمپلنت انجام دهید.

درمان‌های خانگی و سنتی پوسیدگی دندان 

رفع پوسیدگی در دندان‌ها به درمان حرفه‌ای توسط دندانپزشک نیاز دارد. با این حال برخی درمان‌های خانگی و سنتی می‌توانند با تقویت مینای دندان، روند پوسیدگی را معکوس یا آن را متوقف کنند. 

استفاده از داروهای گیاهی

موارد زیر، رایج‌ترین و در دسترس‌ترین انواع درمان خانگی پوسیدگی دندان برای معکوس کردن روند پوسیدگی در دندان‌های شما هستند.

روغن میخک: میخک و فراورده‌های آن مانند روغن میخک حاوی ماده‌ای به نام اوژنول هستند. این ماده دارای خواص ضدباکتری، ضد قارچ و ضد ویروسی است بنابراین می‌تواند عفونت ناشی از پوسیده شدن دندان را کنترل کند. همچنین روغن میخک خواص تسکین دهندگی نیز دارد. استعمال موضعی روغن میخک روی دندان پوسیده به فرونشاندن درد و التهاب آن کمک خواهد کرد. 

چای سبز: چای سبز با از بین بردن باکتری‌های مضر دهان و افزایش تولید بزاق می‌تواند در کاهش پوسیدگی و حفره‌های دندانی موثر باشد. برای بهره‌مندی از خواص چای سبز در سلامت دهان و دندان‌ها می‌توانید روزی دو تا سه بار آن را بنوشید یا دهان‌تان را با چای سبز ولرم غرغره کنید.

آلوئه ورا: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ژل آلوئه ورا در جلوگیری از تجمع باکتری‌های دهانی موثر است. شما می‌توانید از ژل آلوئه ورا به تنهایی یا در ترکیب با روغن درخت چای استفاده کنیدو آن را روی دندان آسیب دیده خود قرار دهید. آب آلوئه ورا نیز دارای خواص ضدباکتریایی است. شما می‌توانید روزی یک تا دوبار پس از مسواک زدن با آب آلوئه ورا قرقره کنید.

سیر: این ماده غذایی پرخاصیت دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. کافی است یک یا دو عدد سیر را له کنید و برای چند دقیقه روی دندان پوسیده خود قرار دهید. همچنین می‌توانید یک یا دو حبه سیر خام را با دندان پوسیده خود بجوید تا کاملا له شود.

روغن اکالیپتوس: روغن اکالیپتوس نیز خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد. برای استفاده از روغن اکالیپتوس می‌توانید چند قطره از آن را به خمیر دندان خود اضافه کنید یا روغن اکالیپتوس را با سیر له شده و پودر زنجبیل مخلوط کنید و روی دندان آسیب دیده خود بگذارید.

روش‌های خانگی مانند شستشو با آب نمک

روش‌های خانگی ساده‌ای که می‌توانند در درمان پوسیدگی و حفره‌های دندانی موثر باشند، عبارتند از:

  • شستشو با آب نمک: شستشوی دهان با آب نمک، یکی از ساده‌ترین و موثرترین درمان‌های خانگی برای پوسیده شدن دندان‌هاست. آب نمک دارای خواص ضدعفونی کنندگی است بنابراین می‌تواند باکتری‌های مضر دهان را از بین ببرد. همچنین با خنثی کردن محیط اسیدی دهان به محافظت از مینای دندان و جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی کمک می‌کند. غرغره با آب نمک در رفع بوی بد دهان و کاهش التهاب لثه نیز موثر است.
  • غرغره با روغن: این روش شامل چرخاندن یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن کنجد در دهان به مدت ۲۰ دقیقه و سپس تف کردن آن است. تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که غرغره با روغن می‌تواند باکتری‌های موجود در دهان، پلاک و التهاب لثه را کاهش دهد و سلامت دندان‌ها را بهبود بخشد. 
  • جویدن آدامس بدون قند: آدامس‌های بدون قند توسط شیرین ‌کننده‌های فاقد قند مانند آسپارتام، سوربیتول، زایلیتول یا مانیتول شیرین می‌شوند. ثابت شده که جویدن آدامس بدون قند جریان بزاق را افزایش داده و در نتیجه اسیدیته دهان و تجمع پلاک را کاهش می‌دهد. جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا باعث کاهش سطح باکتری‌هایی می‌شود که به مینای دندان آسیب می‌رسانند؛ بنابراین در تقویت دندان و
  • کاهش پوسیدگی موثر است.

عوارض پوسیدگی دندان

پوسیده شدن دندان با توجه به درجه پوسیدگی، محل دندان پوسیده و مدت زمان ایجاد آن می‌تواند با عوارض مختلفی همراه باشد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند.

عفونت لثه و بافت‌های اطراف دندان

تجمع و تکثیر باکتری‌ها در حفره‌های ناشی از پوسیدگی و گسترش آنها به بافت اطراف می‌تواند به عفونت لثه و بافت‌های احاطه کننده دندان منجر شود.

لق شدن دندان

پوسیدگی‌های شدید دندانی با ایجاد التهاب و عفونت در لثه و بافت‌های مجاور دندان می‌توانند میزان اتصال دندان با لثه را کاهش دهند و دندان آسیب دیده را شل کنند.

سردرد و درد فک

درجات بالای پوسیدگی در دندان باعث ایجاد درد شدید و تیر کشیدن‌های ناگهانی در لثه و فک خواهد شد. در اغلب موارد، دندان درد شدید و طولانی مدت می‌تواند به ایجاد سردرد منجر شود که ممکن است در همان سمت صورت یا در کل پیشانی و حتی پشت سر احساس شود. 

مشکلات گوارشی ناشی از ناتوانی در جویدن صحیح غذا

جویدن صحیح و کافی غذا با داشتن یک یا چند پوسیده، کار آسانی نیست. در اغلب موارد درد و ناراحتی ناشی از پوسیدگی مانع می‌شود که فشار لازم برای جویدن مناسب را اِعمال کنید. در برخی از موارد نیز ممکن است فقط از سمت دیگر دهان برای جویدن غذا استفاده نمایید. در اینصورت، عدم جویدن کافی و مناسب غذا باعث ایجاد علائم گوارشی نظیر نفخ و سنگینی معده، سوزش سر دل، حالت تهوع، یبوست و … خواهد شد.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیده شدن دندان‌ها آسان‌تر و کم هزینه‌تر از درمان این مشکل است. برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی در دندان‌های خود به موارد زیر دقت کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان، ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای جلوگیری از پوسیده شدن دندان‌هایتان انجام دهید. حداقل روزی دوبار (با یک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید) دندان‌های خود را مسواک بزنید و کشیدن نخ دندان را فراموش نکنید. استفاده منظم و صحیح از نخ دندان و مسواک، بیشترین تأثیر را در پیشگیری از پوسیدگی در دندان‌ها خواهد داشت.

کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین

مصرف محدود غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند و نشاسته، نقش قابل توجهی در پیشگیری از ایجاد پوسیدگی دارد. اینگونه مواد غذایی به راحتی به سطوح مختلف دندانی می‌چسبند و تمیز کردن آنها از روی دندان‌ها دشوار است. باکتری‌های مضر دهان از قندها تغذیه می‌کنند و اسیدی ترشح می‌کنند که به مینای دندان صدمه می‌زند. با کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، جمعیت باکتری‌های مضر دهان کمتر می‌شود و در نتیجه اسید کمتری تولید می‌کنند.

مراجعه منظم به دندانپزشک

شما باید حداقل دو بار در سال (هر ۶ ماه یک بار) برای انجام چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید. این کار به تشخیص به موقع مشکلات دندانی از جمله پوسیدگی در دندان‌ها و درمان سریع‌تر و آسان‌تر آنها کمک خواهد کرد. اگر مستعد پوسیدگی در دندان‌هایتان هستید یا مشکلاتی نظیر بیماری لثه یا دیابت کنترل نشده دارید، ممکن است لازم باشد هر ۳ تا ۴ ماه یکبار نزد دندانپزشک بروید.

دریافت فلوراید کافی 

فلوراید با تقویت مینای دندان می‌تواند به جلوگیری از ایجاد پوسیدگی کمک کند. همچنین فلوراید با تسریع ساخت مواد معدنی در مینای دندان، سرعت پوسیده شدن دندان‌ها را کاهش می‌دهد. 

برای دریافت فلوراید کافی:

  • از خمیر دندان‌ها و دهانشویه‌های حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • به جای بطری‌های آب بسته بندی که معمولا حاوی فلوراید بسیار کمی هستند، از آب لوله کشی حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • پس از مشورت با دندانپزشک‌تان فلورایدتراپی انجام دهید (خصوصا در مورد کودکان)

عدم مصرف دخانیات

نیکوتین موجود در دخانیات با کاهش تولید بزق در دهان به خشکی دهان منجر می‌شود. همانطور که می‌دانید، رشد و تکثیر باکتری‌های مضر دهان در محیط خشک به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. علاوه بر این، دخانیات باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند ریسک عفونت و التهاب لثه و آسیب به مینای دندان را افزایش دهد.

هزینه درمان پوسیدگی دندان 

تخمین هزینه درمان پوسیدگی در دندان‌ها فقط با معاینه دقیق دندانپزشک امکان پذیر خواهد بود و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

عوامل تأثیرگذار بر هزینه درمان

عوامل مختلفی بر هزینه درمان پوسیدگی در دندان‌ها تأثیر می گذارد؛ بنابراین نمی‌توان مقدار ثابتی را برای هزینه ترمیم پوسیدگی مشخص کرد. مهم‌ترین فاکتورهایی که قیمت نهایی درمان پوسیدگی را تعیین می‌کنند، عبارتند از:

  • شدت و درجه پوسیدگی
  • محل دندان پوسیده در دهان
  • نوع ماده پرکننده (آمالگام، کامپوزیت و …)
  • کیفیت متریال
  • تجربه و مهارت دندانپزشک
  • هزینه عکسبرداری
  • محل کلینیک یا مطب
  • روش مورد استفاده برای درمان پوسیدگی دندان (فلورایدتراپی، پر کردن، عصب کشی، روکش یا کشیدن دندان)
  • نیاز یا عدم نیاز به درمان‌های جانبی مانند خارج کردن آبسه، درمان عفونت لثه، خارج کردن ریشه باقیمانده و …

هزینه‌های تقریبی هر روش درمانی

هزینه هر یک از روش‌های درمان دندان پوسیده با توجه به نوع بیمه و همچنین مرکز درمانی تا حدودی با هم متفاوت است. با این حال هزینه‌های تقریبی هر یک از روش‌های درمان پوسیدگی در دندان‌ها از این قرار است:

هزینه تقریبی فلورایدتراپی (برای کل دندان‌ها): از ۱ تا ۲ میلیون تومان

هزینه تقریبی پر کردن دندان: با توجه به شدت پوسیدگی و نوع ماده پرکننده از ۲۵۰۰۰۰۰ تومان تا ۳۵۰۰۰۰۰ تومان

هزینه تقریبی عصب کشی: هر دندان از ۴ میلیون تومان تا ۶ میلیون تومان

هزینه تقریبی روکش دندان: هر واحد دندان از ۵ تا ۱۰ میلیون تومان

هزینه تقریبی کشیدن دندان: از ۶۰۰ هزار تومان (برای دندان‌های قدامی) تا ۵ میلیون تومان (برای خارج کردن دندان هفته)

پرسش‌های متداول درباره پوسیدگی دندان

در این بخش به مرور چند پرسش پرتکرار درباره پوسیدگی در دندان‌ها می‌پردازیم.

آیا پوسیدگی دندان ارثی است؟

با وجود آنکه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به عنوان عامل اصلی ایجاد پوسیدگی در نظر گرفته می‌شود اما نمی‌توان نقش ژنتیک را در این مسئله نادیده گرفت. فاکتورهای ژنتیکی بر مواردی نظیر استحکام مینای دندان، اندازه فک و میزان شلوغی دندان‌ها، زاویه رشد و موقعیت قرارگیری دندان‌ها و … تأثیر می‌گذارند. بنابراین عامل ژنتیک می‌تواند به طور غیر مستقیم بر احتمال ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها تأثیر بگذارد اما این مسئله بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید جلوی پوسیده شدن دندان‌هایتان را بگیرید. خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه متعددی وجود دارند که به کار بستن آنها می‌تواند ریسک ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها را به حداقل برساند.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

شما باید هر ۶ ماه یکبار برای ارزیابی وضعیت دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر مستعد پوسیدگی دندان هستید یا شرایط پزشکی خاصی دارید که ممکن است ریسک پوسیدگی را افزایش دهد، ممکن است لازم باشد به تعداد دفعات بیشتری چکاپ‌های دندانپزشکی داشته باشید. علاوه بر این، در صورت حس کردن علائمی نظیر درد و تیر کشیدن‌های ناگهانی، حساسیت به لمس، سرما و گرما، بوی بد دهان، طعم نامطبوع یا مشاهده تغییر رنگ و حفره‌های دندانی حتما در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا نوع خمیر دندان در پیشگیری از پوسیدگی دندان اهمیت دارد؟

بله. استفاده از خمیر دندان‌ حاوی فلوراید و انواعی که خاصیت ضد جرم دارند، می‌تواند به تقویت مینای دندان و جلوگیری از تجمع پلاک‌ و ایجاد تارتار کمک نماید. این مسئله بدان معناست که استفاده از چنین خمیر دندان‌هایی می‌تواند ریسک ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

آیا پوسیدگی دندان در زنان باردار خطرناک است؟

پوسیدگی در دندان زنان باردار باید در اسرع وقت درمان شود زیرا در صورت گسترش پوسیدگی و ایجاد عفونت، احتمال انتقال این عفونت از طریق خون به بدن جنینِ در حال رشد وجود دارد. این مسئله می‌تواند عواقب خطرناکی را متوجه مارد و جنین نماید؛ از جمله افزایش ریسک زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم، آنژین لودویگ و …

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به دندانپزشک

پوسیدگی در دندان هنگامی ایجاد می‌شود که باکتری‌های مضر دهان با تولید اسید بیش از حد به مینای دندان حمله می‌کنند و به آن صدمه می‌زنند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تغذیه نامناسب، مهم‌ترین علل پوسیدگی دندان هستند. روش درمان مناسب برای دندان‌های پوسیده با توجه به شدت پوسیدگی توسط دندانپزشک مشخص می‌شود. درمان پوسیدگی در مراحل ابتدایی ساده‌تر و کم هزینه‌تر است و می‌تواند از ایجاد عوارض جدی‌ جلوگیری نماید. به همین خاطر توصیه می‌شود که هر ۶ ماه یکبار برای انجام چکاپ به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. این کار به پیشگیری از پوسیدگی، تشخیص زود هنگام و درمان به موقع آن کمک خواهد کرد.