سفید کردن دندان ها یک راه آسان برای شاداب کردن ظاهرتان است و حتی می تواند شما را جوان تر نشان دهد. این روزها افراد بیشتری به دنبال یک رویکرد طبیعی برای مراقبت از دندان هایشان هستند و ممکن است برخی از درمان های خانگی طبیعی را امتحان کنند، که بسیاری از آنها از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند. حتی با وجود طیف گسترده‌ ای از خمیردندان‌ ها و کیت های سفید کننده دندان ، نوارها، و سایر روش ‌های سفید کننده بسیار محبوب، برخی از مردم هنوز به آن درمان ‌های خانگی روی می ‌آورند، عمدتاً به دلایل اقتصادی. با این حال، خیلی از این درمان های خانگی موثر نیستند و در صورت انجام نادرست می توانند خطرناک باشند.

بنابراین مهم است که هنگام به کار بردن راه‌ های سریع برای روشن‌ تر کردن لبخندتان، احتیاط کنید. یکی از گزینه های خانگی برای روشن تر کردن لبخندتان، استفاده از نمک است. بله! این ماده همه کاره ممکن است برای دهان و دندان های شما نیز مفید باشد. اگر در مورد سفیدی دندان با نمک چیز زیادی نمی دانید یا کنجکاو هستید که اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا شماره خود را وارد نمایید.

خواص نمک برای دهان و دندان

تأثیر استفاده از نمک روی دندان ها

خواه در حال روی آوردن به یک سبک زندگی طبیعی هستید یا به دنبال جدیدترین ترفندها برای یک داشتن یک لبخند زیبا و یا بودجه لازم برای پرداخت هزینه های نسبتا بالای سفید کردن دندان در مطب را ندارید، احتمالاً در مورد استفاده از نمک در روال مراقبت از دندان هایتان چیزهایی شنیده اید. نمک خوراکی یا کلرید سدیم به همراه آب به یک دهانشویه فوق العاده برای رفع مشکلات دهان و دندان تبدیل می‌شود. 

اما نمک چه تأثیری بر سفیدی دندان ها دارد؟ جالب است بدانید که نمک در فرمولاسیون بسیاری از خمیردندان ها نیز به کار می رود. کربنات کلسیم، کلرید سدیم و نمک! اینها ممکن است متفاوت به نظر برسند اما در مورد خمیر دندان شما همه معنای یکسانی دارند. اگر نگاهی به تیوپ خمیر دندان خود بیندازید، لیستی از مواد فرموله شده خاص را مشاهده می کنید که به تمیز کردن، تقویت و محافظت از لبخند شما کمک می کند. هر عنصر عملکرد خود را دارد و نمک نیز همینطور است. ماهیت ریز و دانه ای آن، هنگامی که با موادی مانند فلوراید ترکیب می شود، به از بین بردن ملایم لکه ها به عنوان یک عامل ساینده کمک می کند. بنابراین حتی اگر تا بحال به طور مستقل از نمک برای سفیدی دندان هایتان استفاده نکرده باشید، به احتمال زیاد در خمیر دندان های قبلی یا فعلی تان وجود داشته است.

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله دندانپزشکی آمریکا ( https://www.amjdent.com) منتشر شده است، احساس شوری در دهان پس از مسواک زدن با نمک یا شستشوی دهان با آب نمک می ‌تواند تولید بزاق در دهان را که یک ضد عفونی‌ کننده طبیعی برای دهان است، افزایش دهد و با پاکسازی دهان، خنثی کردن اسیدها و مهم تر از همه جلوگیری از رشد باکتری ها به تقویت سلامت دهان کمک کند. واضح است که بدون وجود میکروب در دهان، دندان های شما مانند الماس می درخشند. علاوه بر این، بافت دانه ‌دار و ساینده نمک حتی می‌تواند به عنوان یک اسکراب برای دندان‌ های شما عمل کند و آنها را از شر پلاک‌ های رسوب ‌شده و میکروب‌ ها خلاص کند و در نتیجه آنها را روشن تر سازد.

در واقع، مطالعه‌ ای که در کالج دولتی دندان‌پزشکی ایندور انجام شد، نشان داد که ماساژ نمک روی دندان ها می ‌تواند نه تنها برای دندان‌ها بلکه برای لثه‌ ها نیز عالی باشد و همه اینها به لطف خواص ضد میکروبی آن است. اما، باید به خاطر داشته باشید که زیاده روی نکنید تا به فرسایش مینای دندان دچار نشوید. در ابتدا روزی یکبار و سپس هر دو تا سه روز یکبار از نمک برای سفید کردن دندان ها استفاده نمایید.

روش های استفاده از نمک برای دندان ها

چگونه از نمک برای سفید کردن دندان ها استفاده کنید

شما می توانید از روش های مختلفی برای سفیدی دندان با نمک استفاده کنید که ما در زیر به چند مورد رایج از آنها اشاره می کنیم. توجه داشته باشید که برای سفید کردن دندان غالبا توصیه می شود از نمک دریا استفاده کنید با اینحال اگر به نمک دریا دسترسی ندارید، می توانید نمک خوراکی معمولی را جایگزین آن کنید.

  • مسواک زدن با نمک: این روش بسیار ساده است. برای این کار کافی است مسواک خود را با آب مرطوب کنید و مقداری نمک روی آن بپاشید یا آن را در یک ظرف نمک بزنید تا به نمک آغشته شود. سپس روزی یکبار به مدت ۲ دقیقه، دندان هایتان را با آن مسواک بزنید. مسواک زدن با نمک باید با ملایمت انجام شود تا هیچ گونه خراش و آسیبی به دندان ها و لثه ها وارد نشود.
  • مسواک زدن با نمک + جوش شیرین: در این روش لازم است مقداری نمک را با دو برابر جوش شیرین و کمی آب مخلوط کنید تا به شکل یک خمیر غلیظ درآید. مسواک‌تان را به این مخلوط آغشته کنید و روزی یک بار به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید. مسواک زدن آرام و بدون فشار اضافه را فراموش نکنید زیرا نمک و جوش شیرین هر دو ساینده هستند و وارد آوردن فشار اضافی در هنگام مسواک زدن با آنها می تواند به مینای دندان شماصدمه بزند.
  • مسواک زدن با نمک و خمیر دندان: برای این منظور کافی است مقداری نمک را روی خمیر دندان خود بریزید و طبق روال معمول مسواک بزنید. البته بهتر است از یک خمیر دندان معمولی (و غیر ساینده) به همراه نمک استفاده کنید تا آسیبی به مینای دندان شما وارد نشود.
  • نمک و سرکه: یکی دیگر از روش های طبیعی برای سفید کردن دندان استفاده از نمک و سرکه است. در این مورد، شما باید از سرکه سیب استفاده کنید، نه از سرکه سفیدی که در آشپزخانه دارید. سرکه سیب، به تنهایی یک ماده ضد لک محسوب می شود و ترکیب آن با نمک می تواند قدرت آن را افزایش دهد. نمک به مالیده شدن بهتر سرکه روی دندان ها کمک می کند زیرا سرکه به تنهایی آنقدر رقیق است که نمی تواند برای مدت طولانی به یک سطح بچسبد. اگرچه در طول این روش کمی بوی ترشی احساس خواهید کرد اما نتایج مطمئناً ارزشش را خواهد داشت. از این مخلوط مانند خمیر دندان استفاده کنید و به مدت ۲ دقیقه با آن مسواک بزنید. سپس دهان تان را با آب بشویید. در صوت تمایل می توانید چند دقیقه بعد دندان هایتان را با خمیر دندان معمولی خود مسواک بزنید تا بوی سرکه به طور کامل از بین برود.
مزایای استفاده از نمک برای دندان ها

مزایای سفیدی دندان با نمک

سفیدی دندان با نمک، مزایای واضحی دارد که باعث می شود بسیاری از افراد حداقل یکبار آن را امتحان کنند.

  • یک روش بسیار کم هزینه است و برای همه افراد مقرون بصرفه می باشد.
  • پروسه سفید کردن دندان ها با نمک، ساده و آسان است.
  • دسترسی به نمک بسیار آسان است بنابراین می توانید این روش را در هر جایی امتحان کنید.
  • نمک دارای خواص ضد التهابی است و علاوه بر سفید کردن دندان ها می تواند به تقویت سلامت لثه ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز کمک کند.
  • نمک می تواند میزان اسیدیته دهان را کاهش دهد و با طبیعی کردن سطح PH به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کمک کند.
  • کاهش عفونت دهان و لثه
  • نمک با تنفس بدبو مقابله می کند.

معایب سفیدی دندان با نمک

هر روش زیبایی و درمانی، معایب خاص خودش را دارد و سفید کردن دندان ها با نمک نیز از این قاعده مستثنی نیست.مهم ترین معایب سفید کردن دندان ها با نمک عبارتند از:

  • نمک فقط در رفع لکه های سطحی موثر است و در مورد لکه های عمیق و قدیمی کارایی ندارد.
  • نمک یک ساینده قوی است بنابراین در صورت استفاده نادرست از آن، ریسک تحریک پذیری لثه و آسیب به مینای دندان وجود دارد.
  • جایگزین کردن نمک با فلوراید خمیر دندان می تواند ریسک پوسیدگی دندان را افزایش دهد.
  • احتمال قورت دادن آن وجود دارد که می تواند برای برخی از افراد عوارض جانبی به همراه باشد.
کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره تخصصی و رایگان تنها با یک کلیک ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر

بسیاری از افراد، دندان های سفید و درخشان را یک معیار اصلی زیبایی می دانند با اینحال توجه داشته باشید که سفیدی دندان ها همیشه نشانه سلامت آنها نیست. برای آنکه دندان های سفیدی داشته باشید، لازم است در ابتدا اصول اولیه مراقبت از دندان ها را رعایت کنید. مسواک زدن دو بار در روز، کشیدن نخ دندان و جرمگیری می تواند تا حدود زیادی لکه های سطحی و رسوب‌های جمع شده روی سطوح دندان ها را برطرف نمایند.

در حالیکه مطمئن ترین روش برای روشن کردن دندان ها، بلیچینگ در مطب است اما در مواردی که بودجه محدودی دارید و لکه های دندانی شما جزئی و سطحی هستند، ممکن است بتوانید با استفاده از روش های طبیعی سفید کردن دندان به لبخند روشن مورد نظرتان دست یابید. مسواک زدن دندان ها با نمک به تنهایی یا در ترکیب با سایر مواد از گزینه های ساده خانگی است که می توانید برای سفید کردن دندانهایتان امتحان کنید. مهم ترین نکته ای که باید در هنگام استفاده از نمک برای سفید کردن دندان ها به آن توجه کنید، مسواک زدن با فشار ملایم و همچنین اجتناب از زیاده روی در این روش است. حداکثر روزی یک بار ( در روزهای ابتدایی) و سپس هر ۲ تا ۳ روز یکبار می توانید از نمک برای سفید کردن دندان ها کمک بگیرید.