ایمپلنت دندان، می‌تواند بلافاصله پس از کشیدن دندان یا پس از گذشت حدود ۱۰ هفته انجام می‌شود. بهترین زمان ایمپلنت ممکن است به عوامل زیادی مانند محل دندان کشیده شده، دلیل کشیدن، وضعیت سلامت دهان و دندان و… بستگی داشته باشد؛ اما مزایای نصب ایمپلنت، در مقایسه با انواع دندان‌های مصنوعی به قدری زیاد است که هر اندازه هم طول بکشد، قابل توجیه است؛ زیرا ایمپلنت می‌تواند ظاهر و عملکرد دندان شما را مانند یک دندان طبیعی بازسازی کند. در این مقاله، به بررسی عوامل موثر در زمان کاشت ایمپلنت دندان و بهترین زمان نصب آن می‌پردازیم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

بهترین زمان برای ایمپلنت دندان چه زمانی است؟

چرا زمان‌بندی برای ایمپلنت دندان اهمیت دارد؟

زمان کاشت ایمپلنت دندان، ارتباط مستقیمی با میزان موفقیت جراحی شما خواهد داشت؛ زیرا اگر ایمپلنت زود یا دیر کاشته شود، ممکن است به راحتی توسط بدن شما پس زده شده یا از ماندگاری آن کاسته شود؛ پس همین ابتدا روشن است که وقتی از بهترین زمان ایمپلنت صحبت می‌کنیم، منظور ما یک زمان مشخص برای همه افراد نیست.

اگر در لثه شما کیست، التهاب یا عفونت وجود داشته باشد؛ ضروری است که مقداری صبر کرد تا این موارد به طور کامل درمان شوند؛ اما از طرف دیگر، اگر فاصله بین کشیدن دندان و نصب ایمپلنت خیلی طولانی شود، استخوان فک شما تحلیل می‌رود و احتمال موفقیت کاشت پایین می‌آید یا دست‌کم به عمل پیوند استخوان نیاز پیدا می‌کنید؛ بنابراین، انتخاب بهترین زمان ایمپلنت، بعد از معاینه توسط دندانپزشک انجام خواهد شد.

بهترین زمان برای ایمپلنت چه زمانی است؟

به طور معمول، پس از کشیدن دندان نیازی به انتظار طولانی برای کاشت ایمپلنت نیست. در صورت وجود شرایط مناسب می‌توان بلافاصله یا پس ۲ تا ۳ ماه درمان را شروع کرد. به طور خلاصه، بهترین زمان ایمپلنت، بر اساس شرایط دهان و دندان شما به شرح زیر است:

۱. ایمپلنت فوری

در برخی موارد امکان قرار دادن ایمپلنت دندان بلافاصله پس از کشیدن دندان وجود دارد. این روش، اغلب زمانی انجام می‌شود که محل کشیدن دندان عاری از عفونت بوده و استخوان فک ضخامت و تراکم کافی برای حمایت از ایمپلنت را داشته باشد.

مزایای کاشت ایمپلنت فوری:

  • مدت زمان درمان کمتر است.
  • بافت‌های محل دندان جمع نمی‌شوند؛ بنابراین از دست دادن لثه به حداقل می‌رسد.
  • به ویژه برای دندان‌های جلو مناسب است؛ زیرا سریع‌تر ظاهر طبیعی لبخند خود را به دست می‌آورید.

معایب کاشت ایمپلنت فوری:

روش سنتی (با تاخیر کوتاه مدت) معمولا پایداری بهتر ایمپلنت را تضمین می‌کند.

پس از کاشت فوری، بیمار نمی‌تواند از یک پروتز موقت استفاده کند.

پیچ ایمپلنت از ریشه دندان طبیعی نازک‌تر است؛ بنابراین حفره‌ای که در آن قرار می‌گیرد از ایمپلنت پهن‌تر است؛ البته این بدین معنا نیست که ایمپلنت حرکت می‌کند، اما در برخی موارد لازم است فضای بین ایمپلنت و دیواره استخوان با مواد پرکننده پر شود.

۲. کاشت ایمپلنت با تاخیر کوتاه مدت

در مواردی که ​​استخوان فک یا لثه آسیب دیده باشد یا عفونت و کیستی مشاهده شود؛ دندانپزشک ممکن است تشخیص دهد که بهترین زمان ایمپلنت، پس از دوره بهبودی است. این روش نهایتا در ۳ ماه پس از کشیدن دندان انجام می‌شود.

مزایای کاشت ایمپلنت با تاخیر کوتاه مدت:

  • آسیب‌های مربوط به استخوان فک و لثه ترمیم می‌شود.
  • فرصت کافی برای درمان عفونت‌ها و تورم‌های خفیف وجود دارد.
  • کیست‌های احتمالی قابل برداشته شدن و درمان هستند.
  • احتمال پایداری ایمپلنت بیشتر می‌شود.

معایب کاشت ایمپلنت با تاخیر کوتاه مدت:

  • دوره درمان طولانی‌تر می‌شود.
  • ممکن است مقداری از بافت لثه از دست برود.

۳. کاشت ایمپلنت با تاخیر زیاد

اگر عفونت جدی یا از تحلیل استخوان قابل توجهی وجود داشته باشد، ممکن است لازم باشد کاشت ایمپلنت را به تعویق بیندازید. دندانپزشک ممکن است جراحی پیوند استخوان را برای افزایش حجم استخوان توصیه کند و به همین دلیل کاشت ایمپلنت ممکن است تا شش ماه بعد انجام شود. با این حال، توصیه نمی‌شود که نصب ایمپلنت بیش از ۶ ماه به تعویق بیفتد، زیرا می‌تواند با تحلیل قابل توجه استخوان فک همراه باشد.

مزایای کاشت ایمپلنت با تاخیر زیاد:

  • امکان جراحی پیوند استخوان و رفع مشکلات استخوانی فراهم می‌شود.
  • امکان درمان کامل عفونت‌های دهان و دندان فراهم می‌شود.
  • امکان استفاده از پروتزهای موقت وجود دارد.

معایب کاشت ایمپلنت با تاخیر زیاد:

  • دوره درمان خیلی طولانی می‌شود.
  • در صورت طولانی شدن بیش از حد، ممکن است استخوان فک شما نازک شود.
  • احتمال پایداری ایمپلنت در این روش پایین‌تر است.
بهترین زمان های کاشت ایمپلنت دندان (اینفوگرافیک)

به طور کلی چهار زمان مختلف وجود دارد که ممکن است برای شما مناسب باشد.

  • بلافاصله پس از کشیدن دندان (ایمپلنت فوری)
  • می توانید ایمپلنت را ۱ تا ۲ ماه پس از کشیدن دندان انجام دهید. ۱ تا ۲ ماه صبر کردن پس از کشیدن دندان، امکان بهبود اولیه لثه را فراهم می کند و این یک مزیت است زیرا قرار دادن ایمپلنت دندان در این زمان تضمین می کند که توسط بافت لثه محافظت می شود و می تواند نتایج زیبایی مطلوبی ارائه دهد.
  • گزینه سوم این است که بین ۲ تا ۴ ماه قبل از قرار دادن ایمپلنت های دندانی صبر کنید تا استخوان تا حدی ترمیم شود. قرار دادن ایمپلنت دندان در این مرحله به یکپارچگی استخوانی کمک می کند و منجر به یک ایمپلنت دندانی پایدار و قوی می شود که به طور کامل با استخوان فک شما پیوند می خورد.
  • گزینه چهارم این است که بین ۴ تا ۶ ماه قبل از کاشت ایمپلنت دندان صبر کنید که این کار، امکان بهبود کامل استخوان را فراهم می کند و ممکن است به ویژه در صورتی که حفره خالی تحت تأثیر بیماری قرار گرفته باشد، موثر واقع شود.

لازم به ذکر است که کاشت ایمپلنت دندان با تأخیر زمانی بیشتر (به عنوان مثال بیشتر از یک سال) نیز امکان پذیر است اما به علت بسته شدن کامل حفره استخوان فک، میزان درد و عوارض کاشت بیشتر خواهد بود و ممکن است درصد موفقیت کاهش یابد.

عوامل تاثیر گذار در تعیین زمان ایمپلنت دندان

عوامل موثر در تعیین زمان ایمپلنت

هنگام برنامه ریزی برای ایمپلنت دندان، موارد مختلفی باید در نظر گرفته شود. یکی از آنها وضعیت حفره استخوانی است که دندان های طبیعی شما را احاطه کرده بود. اگرچه می توان با استفاده از اشعه ایکس و سی تی اسکن، ایده بسیار خوبی در مورد وضعیت استخوان فک تان به دست آورد، اما پس از برداشتن دندان شما دید بسیار واضح تری وجود خواهد داشت. یکی دیگر از مواردی که می تواند روی کاشت ایمپلنت دندان تاثیر بگذارد، نحوه کشیدن دندان است. تکنیکی به نام کشیدن دندان بدون تروما بسیار ملایم تر است و به حفظ حفره استخوانی اطراف دندان کمک می کند. وقتی بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان پس از کشیدن دندان طبیعی را توصیه می کنیم، همه این موارد را در نظر می گیریم.

بهترین زمان برای ایمپلنت ندان و عوامل موثر در تعیین زمان ایمپلنت دندان

 به طور خلاصه، عوامل زیر در تعیین زمان ایمپلنت موثر هستند و قبل از تعیین بهترین زمان ایمپلنت توسط دندانپزشک بررسی می شوند:

  • وضعیت سلامت عمومی شما
  • روش کشیدن دندان
  • وضعیت حفره خالی در استخوان فک پس از کشیدن دندان
  • تراکم و سلامت استخوان فک
  • وجود یا عدم وجود بیماری های پریودنتال
  • وجود یا عدم وجود عفونت

توجه داشته باشید که در صورت نیاز به انجام پیوند استخوان، این کار باید چند ماه قبل از کاشت ایمپلنت انجام شود. بنابراین دوره انتظار طولانی تر خواهد شد.

تاثیر سلامت دهان و دندان بر زمان انجام ایمپلنت دندان

همانطور که تاکنون نیز متوجه شده‌اید، مهمترین عامل در تعیین بهترین زمان ایمپلنت دندان، وضعیت سلامت دهان و دندان شما است؛ زیرا ارتباط مستقیمی با میزان موفقیت کاشت ایمپلنت خواهد داشت. سلامت استخوان فک، پایه اساسی موفقیت ایمپلنت‌های دندانی است و هنگامی که صحبت از جایگزینی دندان از دست رفته می‌شود، کیفیت و کمیت استخوان اطراف آن نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت؛ به همین علت، دندانپزشک شما زمانی را برای کاشت ایمپلنت انتخاب می‌کند که مطمئن شود حجم و تراکم استخوان فک در حد مطلوب است؛ همان‌طور که گفته شد، در بعضی موارد ممکن است کاشت ایمپلنت تا بعد از جراحی پیوند استخوان به تعویق افتد.

علاوه بر استخوان فک، دهان شما باید کاملا سالم و بدون هیچ‌گونه حفره یا بیماری لثه باشد؛ در غیر این صورت خطر عفونت اطراف ایمپلنت یا رد ایمپلنت وجود دارد. از سوی دیگر، مصرف داروهای ضد انعقاد خون می‌تواند حداقل به طور موقت از کاشت ایمپلنت جلوگیری کند؛ بنابراین، دندانپزشک شما زمانی کاشت ایمپلنت را تجویز می‌کند که از رفع همه این مشکلات مطمئن شود.

آیا می‌توانم چند سال پس از کشیدن دندان ایمپلنت کنم؟

۶ ماه پس از کشیدن دندان، لثه و استخوان فک شما تا حدی تحلیل می‌رود و این می‌تواند برای کاشت ایمپلنت چالش ایجاد کند؛ بنابراین اگر چند سال پیش دندان خود را کشیده‌اید، تراکم استخوان فک شما تا حد قابل توجهی تحلیل رفته است.

اما این بدین معنا نیست که امکان کاشت ایمپلنت وجود ندارد؛ در این شرایط، پزشک شما ابتدا با جراحی پیوند استخوان و در صورت نیاز عمل لیفت سینوس، وضعیت استخوان فک شما را اصلاح می‌کند و پس از آن، فرایند کاشت ایمپلنت را آغاز می‌نماید؛ البته همان‌طور که گفتیم، برای پایداری بهتر دندان‌ها، ایده‌آل این است که بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت فاصله زیادی نباشد. 

بیشتر پزشکان معتقدند که برای نصب ایمپلنت دندان، باید حداقل ۲ تا ۳ ماه بعد از کشیدن دندان صبر کرد تا فرآیند ترمیم طبیعی لثه به پایان برسد. با این حال، در برخی موارد، به دلیل شرایط بدنی بیماران، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که زمان نصب ایمپلنت را کمی به تعویق بیندازد.

اگر دندان‌های اطراف هم که باید به ایمپلنت متصل شوند، سالم باشند، نصب ایمپلنت بعد از کشیدن دندان تا حدود ۱۰ سال بعد نیز ممکن است. با این حال، برخی پزشکان معتقدند که بهتر است در صورت امکان، ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان نصب شود تا پیش از تغییراتی در جوامع استخوانی فک و دندان، ایمپلنت به عنوان جایگزین ثابت برای دندان طبیعی قرار بگیرد.

بهترین زمان کاشت ایمپلنت و پیوند استخوان یکی از عوامل مهم در تعیین زمان ایمپلنت دندان است.

پیوند استخوان

برخی از بیماران به ویژه آنهایی که مدت طولانی است یک یا چند دندان خود را از دست داده اند، ممکن است استخوان فک سالم کافی برای حمایت از ایمپلنت نداشته باشند. اگر دندانی را از دست بدهید و بلافاصله آن را جایگزین نکنید، ممکن است این اتفاق بیفتد. در صورت عدم وجود ریشه دندان برای تحریک استخوان فک، فک شما شروع به تحلیل رفتن خواهد کرد.

این بدان معنا نیست که شما نمی توانید ایمپلنت دندان انجام دهید. در صورت داشتن سایر شرایط لازم برای انجام ایمپلنت، دندانپزشک شما ممکن است پیوند استخوان را برای تشویق رشد استخوان در فک شما توصیه کند. مقدار استخوان موجود در فک تعیین می کند که آیا شما به یک پیوند کوچک نیاز دارید یا یک پیوند بزرگ. اگر فقط به یک پیوند جزئی نیاز دارید، ممکن است این روش درست قبل از کاشت ایمپلنت دندانی خود را انجام دهید. اگر یه یک پیوند قابل توجه استخوان نیاز داشته باشید، این کار احتمالاً به عنوان یک روش جداگانه انجام می شود و شما باید برای کاشت ایمپلنت چند ماه دیگر صبر کنید.

بهترین زمان برای ایمپلنت دندان در صورت فراهم بودن شرایط دندان، بعد از کشیدن دندان است.

بهترین زمان ایمپلنت پس از کشیدن دندان

همانطور که احتمالا متوجه شده اید، بهترین زمان ایمپلنت پس از کشیدن دندان به شرایط بیمار و نتیجه بررسی های دندانپزشک بستگی دارد. اگر تراکم استخوان فک شما کافی باشد و کشیدن دندان با روش کم تهاجمی و بدون جراحی انجام شده باشد، به احتمال زیاد می توانید پس از کشیدن دندان بلافاصله ایمپلنت انجام دهید. در غیر اینصورت لازم است بسته به شرایط استخوان فک و لثه مدتی صبر کنید.

اما به طور کلی توصیه می شود کاشت ایمپلنت را حداکثر تا یک سال بعد از کشیدن دندان انجام دهید تا احتمال موفقیت این روش به حداکثر برسد. بیشتر بیماران می خواهند بلافاصله پس از کشیدن دندان، ایمپلنت های دندانی خود را انجام دهند زیرا به خاطر دندان های از دست رفته خود احساس نا امنی می کنند که می تواند بر لبخند و اعتماد به نفس آنها تأثیر بگذارد.

مشاوره با متخصص: کلید انتخاب بهترین زمان برای ایمپلنت دندان

تشخیص اینکه بهترین زمان ایمپلنت چه وقتی است، یک موضوع تخصصی است و برای انتخاب آن حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک شما، با عکس‌برداری دقیق از استخوان فک، معاینه دقیق وضعیت لثه‌ها و دهان و سوالاتی در مورد سبک زندگی شما، در مورد بهترین زمان کاشت ایمپلنت اظهار نظر خواهد کرد؛ بنابراین، بهتر است که به دندانپزشک خود اطمینان کنید و از اصرار برای تعیین زمان کاشت ایمپلنت پرهیز نمایید.

برای اینکه درک بهتری از وضعیت دهان و دندان خود داشته باشید و علت تعیین بهترین زمان ایمپلنت توسط دندانپزشک را بهتر متوجه شوید، می‌توانید سوالات زیر را از دندانپزشک خود بپرسید:

۱- آیا حجم استخوان فک من برای کاشت ایمپلنت مناسب است؟

۲- آیا نیاز به پیوند استخوان یا لیفت سینوس دارم؟

۳- آیا لثه‌های من تحلیل رفته است؟

۴- وضعیت سلامت لثه‌های من چگونه است؟ آیا عفونت یا کیستی وجود دارد؟

۵- پروسه کاشت ایمپلنت من چقدر طول می‌کشد؟

۶- ایمپلنت به روش بی حسی نصب می‌شود یا بیهوشی؟

۷- با توجه به سبک زندگی من، آیا کاندید مناسبی برای ایمپلنت هستم؟ (مثلا اگر سیگار با مواد مخدر مصرف می‌کنید).

۸- ایمپلنت فوری برای من مناسب‌تر است یا ایمپلنت دو مرحله‌ای؟

۹- شانس موفقیت کاشت ایمپلنت من چقدر است؟

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع بندی

ایمپلنت کاربردی‌ترین روش برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است که می‌تواند در مدت کوتاهی، ظاهر و عملکرد دندان‌های طبیعی شما را در بالاترین شباهت بازسازی کند. کاشت ایمپلنت، با یک عمل جراحی انجام می‌شود که بسته به تشخیص دندانپزشک می‌تواند بلافاصله پس از کشیدن دندان یا چند ماه پس از آن انجام شود.

در صورتی که لثه‌های شما عفونت، کیست و تورمی نداشته باشند و همچنین تراکم و حجم استخوان فک شما مناسب باشد، ممکن است بهترین زمان ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان باشد؛ اما معمولا همه شرایط فراهم نیست و دندانپزشک توصیه می‌کند کاشت ایمپلنت به مدت ۲ تا ۴ ماه به تعویق افتد. در صورتی که مشکلات دهان و دندان شدید باشد؛ انجام جراحی می‌تواند تا ۶ ماه نیز به تعویق افتد؛ اما فاصله زمانی بیش از این، توصیه نمی‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید با کلینیک تخصصی دکتر سریتا تماس بگیرید.

سوالات متداول

در بخش زیر، ما برخی از متداول ترین سوالاتی که ممکن است در مورد ایمپلنت دندان داشته باشید را گردآوری کرده ایم.

  1. بهترین زمان برای ایمپلنت چه زمانی است؟

بهترین زمان ایمپلنت پس از کشیدن دندان بستگی به موارد مختلفی دارد، اما در صورت که بیمار واجد شرایط باشد، می‌توان بلافاصله یا پس ۲ تا ۳ ماه درمان را شروع کرد.