کشیدن نخ دندان یک روش ساده و کم هزینه برای حفظ سلامت دهان و دندان است. مسواک نمی‌تواند به تمام سطوح و زوایای بین دندانی دسترسی داشته باشد. به همین خاطر اگر برای حفظ سلامت دهان و دندان‌هایتان صرفا به مسواک تکیه کنید، چندان موفق نخواهید بود. عدم استفاده از نخ دندان می‌تواند به افزایش ریسک پوسیدگی دندان، عفونت لثه، تحلیل لثه، شل شدن دندان و حتی از دست دادن دندان منجر شود. بنابراین یادگیری نحوه صحیح نخ دندان کشیدن و استفاده صحیح نخ دندان، گام موثری در ارتقاء سلامت دهان و دندان‌های شماست. در مطلب امروز به طور کامل درباره مزایای استفاده از نخ دندان و روش صحیح استفاده از نخ دندان صحبت خواهیم کرد.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

کشیدن نخ دندان

اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان یک مراقبت پیشگیرانه است. این مسئله بدان معناست که شما می‌توانید با مراقبت مناسب از لثه‌ها و دندان‌ها، مشکلات سلامت دهان مانند حفره‌های دندان، بیماری‌های لثه، بوی بد دهان (هالیتوزیس) و سایر مشکلات را قبل از آنکه شروع شوند، متوقف کنید. سلامت دهان و دندان نیز با سلامت کل بدن مرتبط است. به عنوان مثال اگر عفونتی در دهان شما وجود داشته باشد، جریان خون‌تان می‌تواند باکتری‌ها را به نواحی دیگر بدن شما منتقل کند که به سایر نگرانی‌های سلامتی مانند بیماری قلبی و سکته منجر می‌شود. حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها بخش مهمی از سلامت عمومی در دراز مدت است.

روش صحیح کشیدن نخ دندان

نحوه صحیح استفاده از نخ دندان

یادگیری نحوه صحیح نخ دندان کشیدن اهمیت بسیاری دارد زیرا عدم استفاده صحیح نخ دندان نه تنها بی فایده است بلکه می‌تواند سلامت لثه‌های شما را در معرض خطر قرار دهد. در ادامه، روش استفاده از نخ دندان به صورت گام به گام آورده شده است.

  • حدود ۵۰ سانتی متر از نخ دندان را جدا کنید. به جز مقدار کمی از نخ دندان، بقیه آن را به دور انگشت وسط هر دست بپیچید؛ ۲٫۵ تا ۵ سانتی متر از نخ را برای ادامه کار باقی بگذارید.
  • قسمت آزاد نخ دندان را محکم بین انگشتان شست و اشاره نگه دارید و آن را به آرامی بین دندان‌های خود به سمت بالا و پایین بکشید.
  • به آرامی نخ را در اطراف پایه هر دندان خم کنید و مطمئن شوید که نخ دندان به زیر خط لثه می‌رود. هرگز نخ را فشار ندهید، زیرا ممکن است به بافت ظریف لثه آسیب برساند.
  • هنگام حرکت از یک دندان به دندان دیگر از بخش‌های تمیز نخ استفاده کنید.
  • برای بیرون آوردن نخ دندان، از همان حرکت رفت و برگشتی استفاده کنید تا نخ را به سمت بالا بیاورید و از بین دندان‌ها خارج کنید.
نکات مهم کشیدن نخ دندان

نکات مهم هنگام نخ دندان کشیدن

علاوه بر رعایت نحوه صحیح نخ دندان کشیدن لازم است به چند نکته ساده در هنگام کشیدن نخ دندان توجه کنید:

  • نخ دندان کشیدن صحیح کل دهان حدود ۳ تا ۴ دقیقه طول خواهد کشید.
  • اگر بتازگی استفاده از نخ دندان را آغاز کرده‌اید، ممکن است در ابتدا با اندکی درد و خونریزی در لثه‌ها مواجه شوید. در صورت رعایت نحوه صحیح نخ دندان کشیدن و مداومت در این کار، درد و خونریزی برطرف خواهد شد.
  • در هنگام کشیدن نخ دندان، قسمت پشت دندان‌های آخر هر فک را فراموش نکنید. زیرا مسواک عملا به پشت آخرین دندان هر فک دسترسی ندارد و عدم استفاده صحیح نخ دندان در آن ناحیه می‌تواند ریسک پوسیدگی دندان را به حداکثر برساند.
  • حداقل روزی یکبار (شب‌ها قبل از خواب) از نخ دندان استفاده کنید.
  • از هر قسمت نخ دندان فقط برای یک دندان استفاده کنید و از استفاده مجدد از نخ دندان اجتناب نمایید.
  • از یک طرف دهان، نخ دندان کشیدن را آغاز کنید. به عنوان مثال، از یک طرف ردیف بالا یا پایین دندان شروع کنید و به آرامی نخ را بکشید تا به طرف دیگر دهان خود برسید. سپس به سراغ دندان‌های فک دیگر بروید.
  • از تکه‌های نخ دندان کوتاه استفاده نکنید زیر این کار نگه داشتن نخ دندان بین انگشتان و همچنین نخ دندان کشیدن صحیح را برای شما دشوار می‌سازد.

انتخاب نخ دندان مناسب

مهم است که نخ دندان مورد استفاده شما کاملا متناسب با شرایط دهانی و میزان تسلط شما بر استفاده صحیح نخ دندان باشد. رعایت نحوه صحیح نخ دندان کشیدن با انتخاب نخ دندان مناسب، ساده‌تر خواهد بود.

انواع نخ دندان

انواع مختلفی از نخ دندان وجود دارد که هر یک برای افراد و شرایط دندانی خاصی مناسب هستند. رایج‌ترین انواع نخ دندان عبارتند از: 

نخ دندان نازک مومی
  • نخ دندان نازک مومی: این نوع، مناسب‌ترین نخ دندان برای افرادی است که بتازگی کشیدن نخ دندان را شروع کرده‌اند. نخ دندان مومی معمولاً طعم‌ دار و ضخیم‌تر از نخ‌های نازک بدون موم بوده و برای دندان‌های شلوغ و بهم چسبیده بسیار مناسب است. نخ دندان نازک مومی به راحتی بین دندان‌ها حرکت می‌کند و در برابر پاره شدن مقاوم است. با این حال ممکن است مقداری طعم دهنده مصنوعی داشته باشد که می‌تواند برای برخی افراد مضر باشد.
نخ دندان نازک بدون موم
  • نخ دندان نازک بدون موم (بدون طعم): این نوع نخ دندان برای افرادی که بر نحوه صحیح نخ دندان کشیدن مسلط هستند، توصیه می‌شود. نخ دندان بدون موم برای دندان‌های شلوغ که فواصل بسیار باریکی دارند، ایده ال است. این نوع نخ دندان به علت نداشتن موم در تماس با دندان‌های تمیز، صدای خاصی شبیه «قیژ» ایجاد می‌کند که نشان دهنده پاک شدن پلاک دندانی است. این نخ دندان‌ها فاقد مواد شیمیایی و بدون طعم مصنوعی هستند. با این حال می‌توانند به راحتی پاره یا خرد شوند.
نخ دندان دسته دار
  • نخ دندان دسته دار: این نوع نخ دندان برای بیمارانی که دهان‌شان کوچک است و در دسترسی به دندان‌های عقبی خود مشکل دارند مناسب است. همچنین آنها برای افراد مبتلا به محدودیت‌های حرکتی، کارایی بیشتری دارند.
نخ دندان سوپر فلاس
  • سوپر فلاس: این نوع نخ دندان برای بیمارانی که دستگاه‌های ثابت دهانی دارند (مانند بریج، ایمپلنت ثابت و یا بریس) مناسب است. نخ دندان سوپر فلاس دارای سه بخش است: قسمت ابتدایی آن نازک و کمی سفت است. قسمت وسط نخ دندان حالت اسفنجی و نرم دارد و قسمت انتهایی آن مانند نخ دندان معمولی است.
نکات مهم انتخاب نخ دندان

نکاتی برای انتخاب نخ دندان مناسب

برای انتخاب یک نخ دندان مناسب به موارد زیر دقت کنید:

  • میزان ضخامت و نازکی نخ دندان را با توجه به فاصله بین دندان‌هایتان تعیین کنید. اگر فاصله بین دندان‌هایتان زیاد است، یک نخ دندان ضخیم برای شما مناسب‌تر خواهد بود. افرادی که دندان‌های شلوغ و بهم چسبیده دارند، بهتر است از نخ دندان‌های نازک استفاده کنند.
  • اگر در استفاده از نخ دندان تازه کار هستید، نخ دندان‌های مومی برای شما مناسب‌تر هستند زیرا این نوع نخ دندان‌ها به راحتی میان دندان‌ها حرکت می‌کنند و دیرتر پاره می‌شوند. با این حال اگر بر نحوه صحیح نخ دندان کیدن کاملا مسلط هستید و با پاره شدن نخ دندان مشکلی ندارید، نخ دندان بدون موم برایتان مناسب‌تر است زیرا آنها ذرات غذا را بهتر جذب می‌کنند و در فواصل بین دندانی کم، راحت‌تر جا می‌شوند.
  • نخ دندان خود را از یک برند شناخته شده خریداری کنید. بدین ترتیب، احتمال ریش ریش شدن آن در حین استفاده به حداقل می‌رسد.
  • اگر محدودیت‌های حرکتی دارید و یا می‌خواهید برای کودک‌تان نخ دندان بکشید، نخ دندان‌های دسته دار می‌توانند گزینه مناسبی باشند.
  • نخ دندان مورد نظر شما باید تاریخ انقضای کافی و نشان استاندارد معتبر داشته باشد.
مزایای کشیدن نخ دندان

مزایای استفاده از نخ دندان

نخ دندان کشیدن صحیح به لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند که ظاهر و احساس بهتری داشته باشند اما فواید متعدد دیگری نیز دارد. مهم‌ترین مزایای استفاده صحیح نخ دندان شامل موارد زیر هستند.

  • جلوگیری از پوسیدگی دندان: پوسیدگی دندان می‌تواند به ایجاد حفره در سطح مینای دندان منجر شود. اگرچه این فرآیند زمان بر است اما هرچه پلاک بیشتری روی مینای دندان داشته باشید، ریسک ایجاد حفره در شما بیشتر خواهد شد. نخ دندان کشیدن صحیح، حداقل یک بار در روز می‌تواند به خلاص شدن از شر ذرات غذای پنهان و تجمع پلاک کمک کند و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.
  • کاهش التهاب لثه: ژنژیویت (التهاب لثه) مرحله اولیه بیماری لثه است. یکی از اولین نشانه‌های ژنژیویت، التهاب اطراف لثه است. همچنین ممکن است هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن لثه‌های شما خونریزی کند. اگر التهاب لثه درمان نشود، ممکن است به عفونت جدی‌تری به نام پریودنتیت تبدیل شود. این وضعیت می‌تواند باعث عقب‌رفتن لثه‌ها یا تحلیل لثه شود. دندان‌های شما ممکن است تکیه گاه استخوانی خود را از دست داده و لق شوند. در صورت عدم درمان، پریودنتیت می‌تواند یک پاسخ التهابی در سراسر بدن شما ایجاد کند.
  • کاهش بوی بد دهان: بوی بد دهان (هالیتوزیس) یک مشکل رایج است. اما نخ دندان کشیدن، یکی از ابزارهایی است که می‌توانید برای جلوگیری از بوی بد دهان از آن استفاده کنید. وقتی غذا بین دندان‌های شما گیر می‌کند، به آرامی شروع به پوسیدگی خواهد کرد. اگر ذرات غذا را خارج نکنید، می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در دهان شما شود. همچنین اگر پلاک در اطراف یا بین دندان‌های شما ایجاد شود و شروع به فرسایش مینای دندان کند، می‌تواند باعث ایجاد حفره و بیماری لثه شود که در ایجاد بوی بد دهان نقش دارد.
  • بهبود سلامت کلی دهان و دندان: نخ دندان کشیدن منظم می‌تواند به حذف ذرات غذا از اطراف دندان‌ها و همچنین پلاک‌هایی که بین دندان‌های شما ایجاد می‌شود کمک کند و جلوی تبدیل شدن پلاک به تارتار را بگیرد. این مسئله به معنای بهبود سلامت کلی لثه و دندان‌های شماست.

سوالات متداول

در ادامه به مرور چند سوال رایج پیرامون نحوه صحیح نخ دندان کشیدن می‌پردازیم.

۱.چه زمانی باید از نخ دندان استفاده کرد؟

هر زمانی که احساس کردید ذرات غذا لابه لای دندان‌های شما گیر کرده است، می‌توانید از نخ دندان استفاده کنید. اما به طور کلی بهترین زمان برای استفاده از نخ دندان، شب‌ها قبل از خواب است.

۲. اول مسواک بزنیم یا نخ دندان بکشیم؟

شاید عجیب بنظر برسد اما یک مطالعه نشان داده که ابتدا نخ دندان کشیدن و سپس مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید در از بین بردن پلاک بین دندانی موثرتر از روتین اول مسواک و سپس نخ دندان است. علاوه بر این، نخ دندان کشیدن قبل از مسواک زدن باعث احتباس بیشتر فلوراید بین دندان‌ها می‌شود.

۳. استفاده از خلال دندان بهتر است یا نخ دندان؟

بدیهی است که استفاده از نخ دندان، گزینه موثرتر و ایمن‌تری برای دندان‌ها و لثه‌های شماست. استفاده از خلال دندان و وسایلی نظیر آن برای تمیز کردن بین دندان‌ها می‌تواند به لثه‌ها و مینای دندان صدمه بزند و حتی در دراز مدت باعث بزرگتر شدن فضای بین دندان‌ها و ایجاد شکاف‌های بین دندانی قابل توجه شود.

۴. چه نوع نخ دندانی مناسب من است؟

نخ دندان مناسب شما به وضعیت دندان‌ها و میزان تسلط شما بر نحوه صحیح نخ دندان کشیدن بستگی دارد. ضخامت و نازکی نخ دندان باید با توجه به میزان فواصل بین دندانی‌تان مشخص شود.

۵. چرا بعد از استفاده از نخ دندان لثه خونریزی می‌کند؟ 

دلایل مختلفی برای خونریزی لثه پس از کشیدن نخ دندان وجود دارد. مهم‌ترین آنها عبارتند از عدم استفاده صحیح از نخ دندان، نخ دندان کشیدن دیر به دیر، پلاک‌های دندانی و بیماری لثه.

۶. عدم استفاده از نخ دندان چه عواقبی دارد؟

عدم استفاده از نخ دندان می‌تواند به پوسیدگی دندان، التهاب و بیماری لثه، تحلیل لثه، لق شدن دندان، از دست دادن دندان و تحلیل بافت استخوانی فک منجر شود.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

جمع بندی

حتما شنیده‌اید که که نخ دندان کشیدن برای بهداشت دهان و دندان شما مفید است اما نحوه نخ دندان کشیدن نیز اهمیت دارد. اگر این کار را به روش درست انجام ندهید، نمی‌توانید از مزایای کشیدن نخ دندان بهره مند شوید. نخ دندان کشیدن صحیح پلاک‌ها و ذرات غذا را از جاهایی که مسواک به راحتی نمی‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند (زیر خط لثه و بین دندان‌ها) حذف می‌کند. از آنجا که تجمع پلاک می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود، نخ دندان کشیدن صحیح به صورت روزانه توصیه می‌شود. در بخش‌های فوق در مورد انواع نخ دندان و نحوه صحیح نخ دندان کشیدن و مزایای آن صحبت کردیم. امیدواریم مطالعه مطلب امروز برای شما عزیزان موثر واقع شده باشد.