روغن نارگیل معمولا در درمان های خانگی و محصولات زیبایی متعدد به کار می رود. وبسایت ها و پست‌ های اینترنتی نیز دائما این روغن فوق العاده را تبلیغ می کنند. ترند جدیدی که اخیرا بسیار محبوب شده است، استفاده از روغن نارگیل برای سفید کردن دندان هاست. روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و ممکن است به حفظ بهداشت دهان کمک کند.

سوال اصلی آن است که آیا واقعاً همانطور که ادعا می ‌شود، روغن نارگیل به سفید کردن دندان ‌ها کمک می ‌کند یا سفیدی دندان با روغن نارگیل صرفا یک شایعه است؟

در بخش های زیر قصد داریم به این موضوع بپردازیم که روغن نارگیل چگونه می تواند به سفیدی دندان ها کمک کند و آیا این کاربرد روغن نارگیل هیچ گونه پشتوانه علمی دارد یا خیر! اگر ترجیح می دهید از روش های خانگی و طبیعی برای سفید کردن دندان هایتان استفاده کنید، مطلب امروز ما را از دست ندهید.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

برای دریافت مشاوره تخصصی و رایگان شماره خود را وارد نمایید.

غرغره روغن نارگیل

غرغره با روغن نارگیل: یک ترفند باستانی

روغن نارگیل یک محصول گیاهی عالی و سالم با فواید بی ‌شماری برای سلامتی است؛ به ویژه از منظر پوستی. بسیاری از افراد ادعا می کنند که این روغن باعث می شود پوست و موی شما سالم و عالی به نظر برسد. با این حال، سوابقی در مورد استفاده از آن در شیوه های پزشکی آیورودا برای تقویت سلامت دندان وجود دارد. معروف ترین شیوه استفاده از روغن نارگیل برای سلامت دهان و دندان، غرغره کردن آن است. به طور خاص، ادعا می شود که عمل «اویل پولینگ» یا روغن کشی یا غرغره با روغن نارگیل در تمیز کردن دهان، کاهش بوی بد دهان و افزایش سلامت دندان ها و لثه ها بسیار موثر است.

روغن نارگیل سرشار از چربی های اشباع شده و تری گلیسیریدها با زنجیره متوسط (MCT) است. این ماده عمدتاً حاوی اسید لوریک و مونوگلیسرید مونولورین است که تحقیقات نشان می‌ دهد دارای خواص ضد میکروبی است. بنابراین آیا غرغه کردن روغن نارگیل یا استفاده از آن به روش های دیگر می تواند به روشن تر شدن دندان ها منجر شود؟ ببینیم تحقیقات چه می گویند.

روغن نارگیل برای سفید کردن دندان ها

آیا روغن نارگیل خاصیت سفید کنندگی دندان دارد؟

برخی از مطالعات نشان می دهد که خواص ضد میکروبی روغن نارگیل به ویژه بر روی برخی از گونه های باکتریایی که به پوسیدگی دندان کمک می کنند، موثر است. برخی مطالعات حتی نشان می ‌دهند که می‌ توان آن را با کلرهگزیدین مقایسه کرد، که ثابت شده است که یک عامل ضد باکتری موثر است.

این فرضیه وجود دارد که اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل ممکن است به حل شدن و ساییدن پلاک روی دندان‌ ها و لثه‌ ها کمک کنند و هر گونه باکتری ساکن در دندان ها را با خود ببرد. هنگامی که روغن نارگیل را به بیرون دهان تان تف می کنید، تمام باکتری ها و پلاک ها را با خود می‌برد . این کار در کاهش بوی بد دهان نیز تأثیر دارد.

اما آیا دندان های شما را سفید می کند؟ نمی توانیم چنین چیزی بگوییم. به نظر نمی رسد که روغن نارگیل این کار را انجام دهد. با این حال، تحقیقات دقیق تری برای شواهد قطعی مورد نیاز است. انجمن دندانپزشکی آمریکا (https://www.ada.org) معتقد است که شواهد علمی کافی برای اثبات مفید بودن غرغره با روغن نارگیل وجود ندارد و بنابراین آن را توصیه نمی کند. اما غرغره با روغن نارگیل، تنها روش استفاده از این روغن برای سفیدتر کردن دندان ها نیست. بنابراین اگر نسبت به اویل پولینگ با روغن نارگیل دلسرد شده اید، می توانید سایر گزینه های معرفی شده در زیر را امتحان کنید.

روغن نارگیل علی رغم داشتن خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی، دارای مزایای روشن ‌کنندگی نیست که مستقیماً به سفید کردن دندان‌ ها کمک کند. در حالی که هیچ مطالعه واضحی اثر بخشی آن را در سفید کردن دندان ‌های لکه‌ دار ثابت نکرده است، تحقیقات از اثربخشی روغن نارگیل در کاهش تجمع پلاک و مقابله با مشکلات دهان مانند التهاب لثه پشتیبانی می کند.

مزایای روغن نارگیل برای دهان و دندان

مزایای روغن نارگیل برای دهان و دندان

درست است که خواص سفید کنندگی روغن نارگیل به اثبات نرسیده است اما این روغن خوشبو، فواید متعددی برای سلامت دهان و دندان ها دارد که همه آنها توسط تحقیقات معتبر به اثبات رسیده اند، از جمله:

  • باکتری های مضر موجود در دهان را از بین می برد.
  • یک درمان طبیعی و بسیار موثر برای تنفس بدبو است.
  • از پوسیدگی و ایجاد حفره های دندانی جلوگیری می کند.
  • التهاب را کاهش می دهد و سلامت لثه را تقویت می کند.
  • شواهد حکایتی نشان می دهد که ممکن است لکه ها را از سطوح دندان پاک کند.

روش های استفاده از روغن نارگیل برای سفید کردن دندان

با آنکه سفیدی دندان با روغن نارگیل پشتوانه علمی ندارد (خصوصا غرغره با روغن نارگیل) اما طرفداران پر و پا قرص آن همچنین روی موثر بودن آن قسم می خورند پس شاید بد نباشد که این روش را امتحان کنید. شما می توانید از چند شیوه مختلف برای سفید کردن دندان ها با روغن نارگیل کمک بگیرید که در زیر به آنها می پردازیم.

۱. روغن نارگیل و جوش شیرین

جوش شیرین قلیایی است و می تواند به روشن شدن لکه های مواد غذایی اسیدی مانند لکه های چای، قهوه و آب انگور کمک کند. این درمان سریع همچنین ممکن است به طور موثر باکتری های دهانی را از بین ببرد.

آنچه نیاز دارید:

  • ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • ۱ عدد  مسواک

طرز استفاده:

  • روغن نارگیل و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید.
  • دندان های خود را با این مخلوط به مدت ۳ تا ۴ دقیقه مسواک بزنید.
  • دهان تان را با آب ولرم بشویید.
  • برای دستیابی به نتایج قابل مشاهده، این روش را دو بار در هفته تکرار کنید.

نکته: می توانید یک قطره اسانس نعناع نیز به مخلوط اضافه نمایید. نعناع خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی دارد و ممکن است از بیماری های دهان و دندان جلوگیری کند.

۲.غرغره با روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای اسید لوریک است که باکتری‌ های دهانی که باعث ایجاد پلاک زرد سرسخت در دهان می‌ شوند را هدف می گیرد. این تکنیک قدیمی آیورودا می تواند از تجمع باکتری ها جلوگیری کرده و بهداشت دهان را حفظ کند.

آنچه نیاز دارید:

  • ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • ۱ عدد مسواک

طرز استفاده:

  • روغن نارگیل را در دهان خود بریزید و چند ثانیه صبر کنید تا آب شود.
  • روغن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در دهان تان بچرخانید.
  • روغن را بیرون بریزید و دندان های خود را مسواک بزنید.
  • این روند را یک بار در روز یا چند بار در هفته تکرار کنید.
روغن نارگیل و زردچوبه برای سفید کردن دندان

۳. روغن نارگیل و زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است؛ یک ترکیب طبیعی که التهاب را کاهش می دهد، پلاک ها را از بین می برد و به پیشگیری از بیماری های لثه مانند التهاب لثه کمک می کند .

آنچه نیاز دارید:

  • یک چهارم قاشق چایخوری پودر زردچوبه
  • یک هشتم قاشق چایخوری روغن نارگیل
  • ۱ عدد مسواک
  • مقداری خمیر دندان معمولی

روش استفاده:

  • پودر زردچوبه و روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید.
  • این مخلوط را روی دندان های خود بمالید و بگذارید ۳ دقیقه بماند.
  • سپس خمیر را به آرامی مسواک بزنید و با آب بشویید.
  • در نهایت دندان های خود را با خمیر دندان معمولی مسواک بزنید.
  • این روش را ۱ تا ۲ بار در هفته تکرار کنید.

نکته: بعد از استفاده از این روش، دندان هایتان را با جوش شیرین و آب مسواک بزنید تا هرگونه لکه زرد احتمالی ناشی از زردچوبه را از بین ببرید.

روغن نارگیل و ذغال فعال برای سفید کردن دندان

۴. روغن نارگیل و زغال فعال

مسواک زدن با زغال فعال ممکن است به پاک کردن لکه ها از روی دندان کمک کند. 

آنچه نیاز دارید:

  • ۱ قاشق غذاخوری پودر زغال فعال
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • ۱ عدد مسواک

روش استفاده:

  • پودر زغال فعال را روی یک مسواک مرطوب بمالید و دندان های خود را با آن مسواک بزنید.
  • این کار را ۲ تا ۳ دقیقه ادامه دهید و سپس لثه ها و دندان ها را با روغن نارگیل بشویید.
  • سپس دهان تان را با آب ولرم آبکشی کنید.
  • این روش را یک بار در هفته تکرار نمایید.

توجه: استفاده بیش از حد از زغال فعال ممکن است به پرکننده های دندانی آسیب برساند. بنابراین مطمئن شوید که به طور مکرر از آن استفاده نمی کنید. استفاده از مسواک برای مالیدن زغال فعال ممکن است باعث سایش مینای دندان شود. در عوض می‌توانید این روش را با نوک انگشت خود امتحان کنید.

چه کسانی نباید از روغن نارگیل برای سفید کردن دندان استفاده کنند

روغن نارگیل مضر نیست و هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند. با این حال، اگر به روغن نارگیل حساسیت دارید یا در حین روغن کشی دچار هرگونه حساسیت یا التهاب شدید، فوراً مصرف آن را متوقف کنید. غرغره کردن با روغن نارگیل نیز برای افرادی که عضلات فک ضعیفی دارند، پیشنهاد نمی شود زیرا این کار خسته کننده می تواند ماهیچه ها را بیشتر خسته کند.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره رایگان و تخصصی ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر

سفید کردن دندان قرن هاست که ادامه دارد و روش های مورد استفاده برای سفید کردن دندان ها تا حد زیادی تغییر کرده است. زمانی فقط از مواد، اقلام و روش ‌های طبیعی برای روشن تر کردن دندان ها استفاده می‌ شد، اما امروزه گاهی از چیزهایی استفاده می‌ شود که سفید کردن دندان ‌ها را خطرناک می‌ کند. باور کردنی نیست! شما می توانید دندان های خود را بیش از حد سفید یا بیش از حد حساس کنید، باعث پوسیدگی دندان شوید یا مشکلات فعلی دندان هایتان را تشدید نمایید. بله. بسیاری از روش های طبیعی و خانگی می توانند آسیب های جدی به دندان های ما وارد کنند و بعضی از آنها نیز کاملا بی خطر هستند، مانند روغن نارگیل.

در واقع سفیدی دندان با روغن نارگیل به جز احتمال بروز حساسیت، هیچ گونه عارضه جانبی دیگری برای شما ندارد. با آنکه روغن نارگیل مزایای سلامتی متعددی برای بدن و از جمله دهان و دندان ها دارد اما هنوز اثرات سفید کنندگی آن به طور علمی به اثبات نرسیده است. اما امتحان کردن این روش ایمن، ضرری ندارد و بسیار آسان است. حتی اگر روغن نارگیل هیچ تأثیری روی سفید کردن دندان های شما نداشته باشد، می تواند سلامت دندان ها و لثه های شما را بهبود ببخشد و بوی بد دهان را رفع نماید. پس اگر به دنبال یک راه حل کم هزینه و بی خطر برای سفیدی دندان هایتان هستید، بد نیست حداقل چند هفته از روغن نارگیل استفاده کنید.