داشتن دندان‌ هایی سفید و روشن ظاهر و لبخند فوق ‌العاده ای به شما می دهد. شکی نیست که خدمات سفید کننده حرفه ای دندانپزشکی، می توانند بهترین و بادوام ترین نتایج را ایجاد نمایند. با این حال چند راه حل سفید کردن خانگی نیز وجود دارد که حداقل به طور موقت موثر واقع می شوند.

یکی از راه حل های برجسته ای که معمولا از آن یاد می شود، سفید کردن دندان با زردچوبه است. این ریشه نارنجی رنگ برای قرن ها در آشپزی سنتی هند مورد استفاده قرار گرفته است و اکنون به دلیل خواص درمانی قدرتمندش از جمله توانایی در مبارزه با التهاب و کمک به دفع بیماری های خاص شناخته شده است.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

شماره تو وارد کن، خیلی زود تماس میگیریم

و اکنون، ما یک کاربرد کاملاً جدید برای این ادویه داریم که ممکن است بعید به نظر برسد: سفید کردن دندان‌ها با زردچوبه. سال هاست که مردم از این ادویه برای سفید کردن دندان ها و حتی صورت شان استفاده می کنند اما آیا ارزش امتحان کردن را دارد؟ آیا تحقیقات علمی این مسئله را تأیید می‌ کنند؟ با ما همراه باشید تا ببینید که این ادویه همه کاره می تواند چه تأثیری در سفیدتر کردن مرواریدهای دهان تان داشته باشد.

سفید کردن دندان با زردچوبه

نقش زردچوبه در سلامت دهان و دندان

زردچوبه دارای خواص ضد میکروبی است، به عنوان یک عامل پاک کننده لثه عمل می کند و ناخالصی ها را از بین می برد. با توجه به www.ncbi.nlm.nih.gov  برخی از مطالعات نشان می ‌دهند که این امر می ‌تواند به دلیل ماده فعال اصلی زردچوبه یعنی کورکومین  باشد که دارای خواص ضد التهابی است و از بیماری‌ های لثه و التهاب لثه جلوگیری می‌ کند و در عین حال باعث کاهش تجمع پلاک و باکتری روی دندان‌ ها و در امتداد خط لثه می ‌شود. این ادویه از خانواده زنجبیل بوده و یک ساینده ملایم است. بسیاری از افراد معتقدند هنگامی که زردچوبه به عنوان سفید کننده استفاده می شود، دندان هایشان را به طور طبیعی تمیز می کند و لکه ها و زردی های آنها را پاک می نماید. 

آیا زردچوبه واقعا دندان ها را سفید می کند؟

از نظر علمی چنین به نظر نمی رسد. همانطور که انجمن دندانپزشکی آمریکا (https://www.ada.org) خاطر نشان می کند، هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که اثبات کند زردچوبه دندان ها را سفید می کند. آنچه ممکن است افراد را فریب دهد تا فکر کنند زردچوبه دندان‌هایشان را سفید می ‌کند، می‌تواند مربوط به دستور العمل ‌هایی باشد که برای تهیه خمیر دندان خانگی خود استفاده می ‌کنند.

اغلب در این دستور العمل های خمیر دندان  خانگی، زردچوبه به مخلوطی از جوش شیرین، روغن نارگیل و عصاره نعناع اضافه می شود تا یک خمیر دندان زردچوبه درست شود. وجود جوش شیرین در خمیر خانگی ممکن است دلیلی باشد که افراد پس از استفاده از خمیر زردچوبه لبخندهای سفیدتری را تجربه می کنند. سایر خمیردندان های طبیعی ممکن است زردچوبه را با موادی مانند سیلیس هیدراته یا کربنات کلسیم ترکیب کنند که این مواد نیز از عوامل سفید کننده طبیعی هستند.

در اینجا ممکن است از خود بپرسید: آیا زردچوبه دندان ها را لکه دار می کند؟ در حالی که رنگدانه زرد آن دارای رنگ شدید است، مصرف زردچوبه نباید برای دندان های طبیعی و بدون پرکردگی نگرانی ایجاد کند. پس چرا به نظر می رسد مردم فکر می کنند سفید کردن دندان با زردچوبه واقعا موثر است؟ مردم همیشه به دنبال راه های طبیعی و خلاقانه برای روشن کردن لبخند خود هستند و همچنین می تواند یک فعالیت سرگرم کننده باشد که خودتان خمیر دندان خانگی بسازید. اما از نظر منابع علمی اگر به دنبال راهی آسان و ایمن برای روشن کردن لبخند خود در خانه هستید، بهتر است یک روش سفید کننده اثبات شده به طور بالینی مانند خمیر دندان سفید کننده و یا کیت های سفید کننده خانگی را انتخاب کنید.

اینفوگرافیک روش های سفید کردن دندان با زردچوبه

چگونه از زردچوبه برای سفید کردن دندان استفاده کنیم؟

گفتیم که هیچ تحقیق علمی به طور مستقل به بررسی تأثیر زردچوبه در سفید کردن دندان ها نپرداخته است اما این بدان معنا نیست که نمی توانید این روش خانگی را امتحان کنید.  به منظور استفاده از زردچوبه برای سفید کردن دندان های خود باید از زیاده روی در آن اجتناب کنید. روند ذکر شده در زیر را می توان در طی چند روز استفاده کرد و شما نباید آن را بیش از یک بار در روز تکرار کنید زیرا ممکن است باعث آسیب به مینای دندان شود. چند روش استفاده از زردچوبه برای سفیدتر کردن دندان ها به شرح زیر است:

  • این ادویه را با مقداری روغن مانند روغن نارگیل مخلوط کنید، روی دندان ها بمالید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. این روش همچنین برای رفع بوی بد دهان و درمان خشکی دهان مفید است. باقی ماندن مخلوط برای چند دقیقه باعث تمیزتر شدن دندان ها می شود. با این حال برای داشتن دندان های سفیدتر، باید این روند را چند روز تکرار کنید.
  • برخی از افراد نیز ریشه زردچوبه را می جوند تا دندان هایشان سفید شود. این شیوه قدیمی است و امروزه چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد. این روش زمانبر است و باید مدتی ریشه را توسط هر دندان یکی یکی بجوید. تف کنید و دهان خود را بشویید.
  • رایج ترین روش سفید کردن دندان با زردچوبه، تهیه خمیر آن است. به سادگی مقدار کمی پودر زردچوبه را در ظرف بریزید و در صورت تمایل مقداری روغن نعناع اضافه کنید. این تمام چیزی است که شما نیاز دارید! دندان های خود را طبق معمول با خمیر دندان معمولی مسواک بزنید، سپس یک مسواک مرطوب به آرامی در مخلوط پودر فرو کنید. پودر زردچوبه مرطوب را روی دندان ها و لثه های خود بمالید. اجازه دهید پودر زردچوبه به مدت پنج تا ده دقیقه روی دندان‌هایتان بماند، سپس با آب گرم کاملاً بشویید. بعد، دوباره دندان های خود را با خمیر دندان مسواک بزنید، و کارتان تمام است!
  • اگر روش های بالا چندان جذاب به نظر نمی رسند، می توانید از محصولات تجاری سفید کننده دندان حاوی زردچوبه نیز استفاده کنید. محصولات مختلفی وجود دارد که می توانید امتحان کنید، مانند خمیردندان ها یا پودرهای سفید کننده حاوی زردچوبه.
سفید کردن دندان با زردچوبه

عوارض سفید کردن دندان با زردچوبه

بزرگترین ریسک سفید کردن دندان ها با زردچوبه آن است که ممکن است لثه های خود را زرد می کنید. بسیاری از افرادی که از زردچوبه برای سفید کردن دندان هایشان استفاده کرده اند، درجاتی از زرد شدن لثه را تجربه نموده اند. اگر باندینگ کامپوزیت یا ونیرهای دندانی یک روزه و دندان های پر کرده دارید، ممکن است آنها را نیز در معرض خطر لکه شدن قرار دهید. همچنین اگر حساسیت داشته باشید، زرد چوبه می تواند زبان و لثه های شما را نیز بسوزاند. علاوه بر این اگر مقداری از آن روی لباس شما چکه کند، به سختی پاک خواهد شد.

از آنجایی که زردچوبه یک ماده ساینده است، شما همیشه باید نگران خراش های ریز و ساییدگی دندان هایتان باشید (همان کاری که در صورت مسواک زدن با جوش شیرین ممکن است اتفاق بیفتد.) اما هنوز اطلاعات زیادی در مورد مضر بودن زردچوبه برای مینای دندان وجود ندارد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر

زردچوبه ادویه ای است که به خاطر داشتن خواص ضد التهابی شناخته شده است. مردم برای چندین قرن از آن به عنوان یک ماده همه کاره استفاده کرده اند. اما هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد زردچوبه واقعا دندان های شما را سفید می کند. در واقع، بیشتر تحقیقات فقط در مورد مصرف زردچوبه برای اهداف ضد التهابی آن صحبت می کنند، نه خواص سفید کنندگی! بنابراین، آیا مسواک زدن دندان ها با زردچوبه باعث سفیدتر شدن دندان ها می شود؟ شاید. اما اگر به دنبال نتایج فوری هستید، یک گزینه قابل اعتمادتر و با پشتوانه علمی را انتخاب کنید.

این گزینه ها شامل سفید کردن دندان در مطب، استفاده از پراکسید هیدروژن و کاربامید و کیت های سفید کننده دندان در خانه است. با این حال، اگر تمایل دارید این روش را امتحان کنید، هیچ ایرادی ندارد اما به خاطر داشته باشید که به طور بالقوه می تواند به ایجاد حساسیت، زرد شدن لثه ها و لکه شدن ونیرها و پرکردگی های دندانی منجر شود. و فراموش نکنید که استفاده از زردچوبه نباید جایگزین هیچ یک از مراحل روتین مراقبت از دندان های شما شود: مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و آبکشی را طبق روال معمول ادامه دهید.