خوردن غذاهای بسیار اسیدی، مصرف نوشیدنی های گازدار و خوراکی هایی نظیر شکلات و همچنین سیگار کشیدن می تواند به تغییر رنگ دندان های شما منجر شود. در حالی که اکثر مردم درمان ‌های دندانپزشکی مانند بلیچینگ، دستگاه‌ های ال‌ ای ‌دی سفید کننده دندان و خمیر دندان ‌های سفید کننده را انتخاب می‌ کنند اما برخی از افراد همچنان ترجیح می دهند روش های کاملا طبیعی و کم هزینه را امتحان کنند.

کلینیک تخصصی بلیچینگ و کامپوزیت دندان

مشاوره رایگان

جوش شیرین یک محصول رایج خانگی است که کاربردهای بسیاری در خانه دارد: از رفع بوی بد گرفته تا تمیز کردن فرش. اما در حال حاضر، جوش شیرین در بسیاری از خمیردندان ها و محصولات سفید کننده دندان نیز به کار می رود. استفاده از آن برای از بین بردن لکه ها از روی دندان بسیار متداول است.

طرفداران آن می گویند جوش شیرین حاوی ترکیبات شیمیایی است که به طور موثر لکه ها را از روی دندان ها پاک می کند.  اما آیا واقعاً جوش شیرین دندان ها را سفید می کند؟ آیا روش ایمنی برای سفید کردن دندان ها محسوب می شود؟ آیا تحقیقات علمی اثربخشی آن را تأیید می کنند؟ در مطلب امروز هر آنچه لازم است در مورد سفید کردن دندان با جوش شیرین بدانید، گردآوری شده است. از حسن توجه شما عزیزان بسیار سپاسگزاریم.

سفید کردن دندان با جوش شیرین

آیا جوش شیرین دندان ها را سفید می کند؟

بله، جوش شیرین واقعا این کار را می کند. ترکیب شیمیایی جوش شیرین (بی کربنات سدیم) باعث سایندگی ملایم آن می شود که به حذف لکه ها از روی دندان شما کمک خواهد کرد. در واقع، بسیاری از خمیردندان ها و محصولات سفید کننده دندان از جوش شیرین به عنوان یکی از مواد اصلی استفاده می کنند. یک مطالعه منتشر شده در BDJ Open (مجله متعلق به انجمن دندانپزشکی بریتانیا که https://bda.org) با هدف آزمایش اثربخشی خمیر دندان حاوی بی کربنات سدیم (جوش شیرین) در از بین بردن پلاک دندان انجام شد، به نتایج قابل توجهی دست یافت. مشخص شد که پس از یک بار مسواک زدن  به مدت زمان معین، میزان پلاک برداشته ‌شده با خمیر دندان حاوی جوش شیرین بسیار بیشتر از خمیر دندان فاقد جوش شیرین بود. بنابراین به نظر می رسد بررسی فواید و اثربخشی جوش‌ شیرین در بهداشت و سلامت دندان‌ ها ارزشش را داشته باشد.

اینفوگرافیک مزایا جوش شیرین برای سفیدی دندان

فواید سفید کردن دندان با جوش شیرین

مزایای استفاده از جوش شیرین به عنوان سفید کننده دندان عبارتند از:

  • کنترل پلاک: جوش شیرین در عملکرد بیوفیلم (ساختار پیچیده ای که به پلاک روی دندان تبدیل می شود) اختلال ایجاد می کند و از بیماری لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری می نماید.
  • باکتری ها را کاهش می دهد: باکتری ها در محیط اسیدی رشد می کنند. یک مطالعه نشان داد که جوش شیرین می تواند PH دهان شما را افزایش داده و میزان اسیدیته آن را کاهش دهد.
  • رفع لکه: جوش شیرین یک عامل سفید کننده طبیعی است. مطالعات ثابت کرده اند که خواص سایشی آن لکه ها را از قسمت بیرونی دندان های شما پاک می کند.
  • فاقد فلوراید: مقادیر بیش از حد فلوراید می تواند سمی باشد، به ویژه برای کودکان زیر ۶ سال. اگر از مصرف فلوراید اجتناب می کنید، خمیر تهیه شده با جوش شیرین فاقد فلوراید و خطرات سمی مرتبط با آن است.
  • مقرون به صرفه: جوش شیرین ارزان است و تقریباً در هر داروخانه، خواربار فروشی و عطاری در دسترس می باشد.
اینفوگرافیک معایب جوش شیرین برای سفیدی دندان

ریسک های سفید کردن دندان با جوش شیرین

در اینجا به برخی از ریسک ها و معایب استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندان ها می پردازیم:

  • احساس دهانی ناخوشایند: جوش شیرین طعم شور و بافت دانه ای دارد. بنابراین ممکن است برای خیلی از افراد ناخوشایند باشد. در اینصورت می توانید از یک خمیر دندان حاوی جوش شیرین استفاده کنید.
  • کمتر موثر: برخی از محققان به جوش شیرین به عنوان یک عامل سفید کننده دندان، رتبه پایینی می دهند زیرا ممکن است نتواند به خوبی برخی محصولات دیگر لکه ها را پاک کند.
  • بدون فواید فلوراید: در حالی که جوش شیرین برای کسانی که از فلوراید اجتناب می کنند یک مزیت است، اما هیچ یک از خواص این ماده معدنی را ندارد. فلوراید از مینای دندان محافظت می کند و از ایجاد حفره جلوگیری می نماید.

۴ روش برای سفید کردن دندان با جوش شیرین

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید از جوش شیرین برای سفید کردن دندان های خود استفاده کنید. در زیر به ۴ روش رایج می پردازیم.

ترکیب جوش شیرین و آب برای سفید کردن دندان

۱. جوش شیرین و آب

ساده ترین و ملایم ترین روش برای سفید کردن دندان ها با جوش شیرین، استفاده از آن به همراه آب است. بدین منظور به یک مسواک، یک کاسه کوچک آب و مقداری جوش شیرین نیاز دارید.

  • جوش شیرین و آب را به مقدار مساوی در کاسه یا لیوان مخلوط کنید تا به شکل خمیر شود.
  • مسواک خود را به خمیر آغشته کرده و به مدت یک دقیقه با حرکات دایره ای ملایم مسواک بزنید.
  • هر دندان را به طور کامل با مخلوط بپوشانید.
  • سپس خمیر را بیرون بریزید و دهان خود را کاملا آبکشی نمایید.
استفاده جوش شیرین و پراکسیدهیدروژن برای سفید کردن دندان

۲ .جوش شیرین و پراکسید هیدروژن

جوش شیرین و پراکسید هیدروژن به خوبی با هم به عنوان سفید کننده دندان عمل می کنند. شما به یک مسواک، یک کاسه، مقداری پراکسید هیدروژن و جوش شیرین نیاز دارید.

  • چند قاشق چایخوری جوش شیرین را در ظرفی با مقدار کمی پراکسید هیدروژن مخلوط کنید. مهم است که از پراکسید هیدروژن به مقدار زیاد استفاده نکنید زیرا می تواند باعث حساسیت دندان شود. آنها را با یک قاشق تمیز مخلوط کنید.
  • کمی دیگر پراکسید هیدروژن اضافه کنید تا زمانی که خمیری غلیظ (اما نه دانه دانه) ایجاد شود.
  • از یک مسواک برای زدن خمیر روی دندان های خود استفاده کنید. با حرکات دایره ای کوچک به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.
  • بگذارید خمیر چند دقیقه روی دندان‌ هایتان بماند. سپس، خمیر را با چرخاندن آب به اطراف دهان خود کاملاً بشویید. مطمئن شوید که دهان تان کاملا پاک شده است.
ترکیب جوش شیرین و خمیردندان برای سفید کردن دندان

۳. جوش شیرین و خمیر دندان

افزودن جوش شیرین به خمیر دندان می تواند خاصیت سفید کنندگی آن را افزایش دهد. تنها چیزی که برای این روش ساده نیاز دارید یک کاسه کوچک، جوش شیرین، خمیر دندان و یک مسواک است. 

  • کمی جوش شیرین داخل کاسه بریزید.
  • به اندازه یک نخود خمیر دندان را روی مسواک خود قرار دهید.
  • خمیر دندان را به جوش شیرین آغشته کنید.
  • دندان های خود را به طور معمول مسواک بزنید.
  • به طور کامل آبکشی کنید.

همچنین می توانید از یک خمیر دندان حاوی جوش شیرین استفاده کنید.

دهانشویه جوش شیرین

۴. دهان شویه جوش شیرین

می توانید دهانشویه جوش شیرین خود را در خانه درست کنید. برای این منظور به یک لیوان، آب گرم، نمک و مقداری جوش شیرین نیاز دارید.

  • یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین، یک هشتم قاشق چایخوری نمک و ۱ فنجان آب گرم را در یک لیوان مخلوط نمایید.
  • به خوبی هم بزنید تا مواد کاملا حل شوند.
  • دهانشویه آماده شده را به طور معمول در دهان خود بچرخانید.
  • سپس دهان‌ تان را آبکشی نمایید.

جالب است بدانید که بسیاری از انواع دهانشویه های موجود در بازار حاوی جوش شیرین هستند.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

اقدامات احتیاطی

اگر قصد دارید از جوش شیرین برای سفیدتر کدن دندان هایتان استفاده کنید، به موارد زیر توجه نمایید:

  • در طول پروسه سفید کردن دندان ها با جوش شیرین، لثه های خود را مسواک نزنید زیرا ممکن است باعث تحریک و خونریزی شود.
  • اگر به بیماری پریودنتال مبتلا هستید، قبل از استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندان هایتان با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  • همیشه از جوش شیرین به شکل رقیق استفاده کنید زیرا ماهیت ساینده آن می تواند به مینای دندان آسیب برساند.
  • اگر نگهدارنده و یا بریس های دائمی ارتودنسی دارید، از جوش شیرین استفاده نکنید زیرا می تواند بر یکپارچگی و استحکام آنها تأثیر منفی بگذارد.
  • استفاده طولانی مدت از جوش شیرین توصیه نمی شود زیرا ممکن است به مینای دندان شما صدمه بزند و باعث حساس شدن بیش از حد دندان ها شود.
  • شما می توانید با خیال راحت یک بار در روز از جوش شیرین برای دندان های خود استفاده کنید. استفاده از آن چندین بار در روز، با مسواک زبر و یا مسواک زدن محکم می تواند باعث آسیب به مینای دندان شود.

حرف آخر

اگر به دنبال یک روش خانگی، طبیعی و موثر برای روشن کردن لبخندتان هستید، می توانید از جوش شیرین برای سفید کردن دندان های خود استفاده کنید زیرا به عنوان یک ساینده ملایم عمل می کند. تحقیقات متعدد اثربخشی جوش شیرین را در سفید کردن دندان ها تأیید کرده اند اما باید توجه داشته باشید که قدرت سفید کنندگی آن بسیار ملایم و در حد یک تا دو درجه روشن شدن دندان هاست.

پس انتظار معجزه نداشته باشید! مواد شیمیایی موجود در جوش شیرین به از بین بردن موثر لکه های ناشی از خوراکی ها، نوشیدنی ها و دخانیات کمک می کند. شما می توانید از جوش شیرین به تنهایی استفاده کنید، آن را با مواد دیگری مانند نمک، پراکسید هیدروژن ترکیب نمایید یا آن را به خمیر دندان معمولی خود اضافه کنید.

در هر صورت دقت کنید که خمیر جوش شیرین را روی لثه هایتان نکشید و همچنین آن را به طور مناسب رقیق کنید. بسیاری از خمیردندان ها و دهان شویه ها حاوی جوش شیرین هستند. اگر می خواهید از مزایای سفید کنندگی جوش شیرین بهره مند شوید، می توانید یکی از این محصولات را انتخاب کنید. در پایان به خاطر داشته باشید در حالی که خمیر جوش شیرین می تواند در مقادیر معقول برای دندان شما مفید باشد، نمی تواند جایگزین فواید فلوراید شود. بنابراین از آن به عنوان یک جایگزین برای خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده نکنید.