دندان های مصنوعی، یکی از روش های جایگزین کردن دندان های از دست رفته شما هستند. شاید دندان مصنوعی، شما را به یاد پدربزرگ یا مادربزرگ تان بیندازد که همیشه از لیز خوردن و متناسب نبودن دندان های مصنوعی شان شکایت داشتند. در واقع حق با شماست زیرا دندان های مصنوعی متحرک (یعنی همان هایی که تا چند سال قبل، تنها گزینه موجود در بازار بودند) گاهی در دهان می لغزند، به مرور شل می شوند و لق می خورند. عادت کردن به غذا خوردن و صحبت کردن با آنها به چندین هفته زمان نیاز دارد و هر چند وقت یکبار نیز لازم است برای رفع مشکلات احتمالی توسط دندانپزشک چک شوند. اما با ارائه دندان های مصنوعی ثابت، بسیاری از نگرانی های بالا رفع شد. با این حال مراقبت از دندان مصنوعی ثابت، کمی دشوارتر از نوع متحرک آن است. در مقاله زیر قصد داریم درباره راهکارهای نگهداری و مراقبت از دندان های مصنوعی ثابت صحبت کنیم. امیدواریم مطلب امروز برای شما عزیزان مفید واقع شود.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

اقساط + ضمانت کتبی + مشاوره و ویزیت رایگان

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

تعریف مفهوم دندان های مصنوعی ثابت

پروتز بر پایه ایمپلنت، یک وسیله دهانی است که چندین دندان را به طور همزمان جایگزین می کند. آن از نظر ظاهر شبیه دندان مصنوعی سنتی است اما به جای اینکه روی لثه‌ ها قرار بگیرد، با استفاده از ایمپلنت‌ های دندانی مستقیماً به استخوان فک شما متصل می‌ شود.

فناوری ایمپلنت، صنعت دندانپزشکی را به شدت بهبود بخشیده است. هر ایمپلنت تیتانیوم در محل های از پیش تعیین شده قوس دندانی در استخوان فک قرار داده می شود، استخوان تحریک شده و رها می شود تا در اطراف آن رشد کند. این کار، یک لنگر دائمی ایجاد می کند که می توان دندان مصنوعی ثابت شما را به آن وصل کرد. پروتزهای دندانی ثابت فقط توسط دندانپزشک مجاز قابل گذاشتن و برداشتن می باشند. با این حال هنگامی که آنها را می پوشید، بسیار مستحکم و بادوام هستند. آنها مانند دندان های مصنوعی معمولی نمی لغزند و حرکت نمی کنند و شما می توانید از غذاهای متنوع بدون نگرانی از شل شدن دندان هایتان لذت ببرید.

نکات نگهداری از دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

اهمیت نگهداری و مراقبت از دندان مصنوعی ثابت

درست است که دندان های مصنوعی، دندان های خود شما نیستند اما باید همانند دندان های واقعی خودتان مراقب شان باشید. زیرا آنها باعث می شوند ظاهر جوان تری پیدا کنید، به راحتی حرف بزنید و هر چیزی که دوست دارید را میل نمایید پس مراقبت و نگهداری صحیح از آنها اهمیت بسیاری دارد. زیرا عدم توجه به این مسئله می تواند به دندان های مصنوعی شما صدمه وارد کند و به ایجاد عفونت در دهان و لثه شما منجر شود؛ به خصوص در مورد دندان های مصنوعی ثابت که امکان بیرون آوردن آنها در هنگام تمیز کردن وجود ندارد و بنابراین مراقبت و نگهداری از آنها را کمی سخت تر می سازد.

علاوه بر این در صورتی که به درستی از آنها نگهداری نکنید، ممکن است در مدت کوتاهی کارایی خود را از دست بدهند و شما علاوه بر درگیر شدن با بیماری های دهانی مجبور شوید برای دریافت یک دست پروتز دندانی ثابت مجددا زمان و هزینه صرف نمایید. 

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

اقساط ۶، ۱۲، ۱۸، ۲۴ ماهه بدون پیش قسط

راهکارهای نگهداری و مراقبت از دندان های مصنوعی ثابت

حال که به اهمیت مراقبت از دندان مصنوعی ثابت پی بردید، بهتر است با بهترین و موثرترین راهکارهای مراقبت از آن آشنا شوید.

مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان

برای آنکه بتوانید بهداشت دهان و دندانهایتان را به خوبی رعایت کنید، لازم است به چند مورد توجه داشته باشید.

  • تکنیک درست مسواک زدن: بله! مسواک زدن نیز باید با اصول و تکنیک خاصی انجام شود وگرنه آنقدر که انتظار دارید، موثر نخواهد بود. مسواک را طوری نگه دارید که نسبت به لثه، زاویه ۴۵ درجه ای داشته باشد. برای تمیز کردن اصولی دندان ها باید مسواک را با حرکات جارویی از لثه به سمت لبه دندان حرکت دهید. بیش از حد فشار وارد نکنید، یک فشار ملایم کافی است و دقت کنید که این روند را برای تک تک دندان ها انجام دهید.
  • استفاده از مسواک مناسب: مسواک شما باید اندازه مناسبی داشته باشد. سایز سر مسواک باید به قدری باشد که بتوانید به راحتی تمام سطوح دندان ها را مسواک بزنید. همچنین برس مسواک نباید بیش از اندازه سفت باشد. در اغلب موارد، استفاده از یک مسواک با برس متوسط (مدیوم) بهترین گزینه است. برخی از برندها نیز مسواک های مخصوص دندان مصنوعی تولید کرده اند که می تواند پاکسازی دقیق دندان های مصنوعی ثابت را برای شما آسان تر سازد.
  • استفاده از خمیر دندان مخصوص دندان های مصنوعی ثابت: دندان های مصنوعی ثابت شما به خمیر دندان های مخصوص خودشان احتیاج دارند، نه هر خمیر دندانی که در خانه دارید. خمیر دندان های مخصوص دندان مصنوعی غالبا فاقد ذرات زبر و سفید کننده هستند تا خدشه و صدمه ای به سطوح دندان های مصنوعی وارد نشود. برای انتخاب یک خمیر دندان مناسب برای دندان های مصنوعی ثابت تان می توانید از دنانپزشک کمک بگیرید.
ضرورت استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان پیشنهادی توسط دندانپزشک

همانطور که گفتیم، دندان های مصنوعی ثابت شما درست همانند دندان های طبیعی تان به مراقبت نیاز دارند. پس کشیدن نخ دندان را فراموش نکنید و روزانه حداقل یکبار نخ دندان بکشید. اما در انتخاب نخ دندان نیز محتاط باشید و حتما نظر دندانپزشک تان را جویا شوید. زیرا او می تواند مناسب ترین نخ دندان از نظر استحکام، ضخامت نخ و خواص آنتی باکتریال به شما معرفی نماید. 

استفاده از آب دهان مصنوعی

بزاق مصنوعی به حفظ رطوبت دهان و جلوگیری از خشکی دهان کمک می کند. از آنجایی که اکثر افراد با بالا رفتن سن دچار خشکی دهان می شوند و عفونت های دهان و لثه نیز در یک محیط خشک زودتر و سریع تر ایجاد می شوند، توصیه می شود که پس از مشورت با دندانپزشک تان از بزاق مصنوعی استفاده نمایید.

رعایت نکات غذایی مناسب

دندان های مصنوعی ثابت در جای خود محکم شده اند بنابراین نیازی نیست نگران جابجایی و لغزش آنها در دهان تان باشید. این بدان معناست که شما تقریبا می توانید هر چیزی که دوست دارید را بخورید. با اینحال برای مراقبت بهتر از دندان مصنوعی ثابت تان بهتر است همچنان از مصرف خوراکی های چسبنده (مثل تافی)  و گاز زدن به چیزهای بسیار سفت (مانند یخ) اجتناب کنید تا آسیبی به آنها وارد نشود. همچنین از آنجایی که روش های سفید کننده دندان مانند خمیر دندان های سفید کننده و بلیچینگ روی دندان های مصنوعی تأثیری ندارند، عاقلانه است که مصرف مواد غذایی رنگدانه دار را محدود کنید و پس از استفاده از آنها بلافاصله دهان تان را غرغره نمایید.

انجام بازدیدهای دوره ای از دندانپزشک

انجام بازدیدهای دوره ای از دندانپزشک

چکاپ های دندانپزشکی منظم را فراموش نکنید. بازدیدهای دوره ای منظم از دندانپزشکی برای همه افراد لازم است اما برای کسانی که از انواع ترمیم های دندانی استفاده می‌ کنند، ضرورت بیشتری دارد. دندانپزشک در طی این ویزیت ها به بررسی وضعیت دندان های مصنوعی، میزان ثبات آنها، سلامت لثه ها و سالم بودن ایمپلنت های زیرین می پردازد. و در صورت مشاهده هر گونه مشکل می تواند آن را در مراحل ابتدایی، راحت تر و سریع تر رفع کند.

استفاده از پالس تراپی

پالس تراپی برای سلامت دهان، یک روش درمانی است که شامل استفاده از دستگاه نور پالسی با فرکانس بالا برای بهبود سلامت دهان و دندان ها و لثه است. نور ساطع شده توسط دستگاه در محدوده طول موجی قرار دارد که گمان می رود دارای خواص ضد باکتریایی است. این درمان برای از بین بردن باکتری ها و کاهش التهاب در حفره دهان به کار می رود. مطالعات اخیر نشان داده اند که پالس تراپی می تواند به طور قابل توجهی تعداد باکتری ها را در حفره دهان کاهش دهد و سلامت کلی دهان و لثه ها را ارتقاء بخشد. این روش بدون درد، غیر تهاجمی و بدون عوارض جانبی است و بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد. برای حفظ سلامت لثه ها و کمک به عملکرد بهتر پایه های ایمپلنت می توانید پالس تراپی را در برنامه مراقبت دهانی تان بگنجانید.

انجام تمرینات تقویت عضلات فک و دهان 

داشتن عضلات فک قوی و سالم به استحکام بیشتر پایه ایمپلنت و بنابراین پشتیبانی بهتر از دندان های مصنوعی سوار شده بر روی آنها کمک می کند. از آنجایی که عضلات فک و دهان با افزایش سن به تدریج ضعیف تر می شوند، ایده خوبی است که آنها را با استفاده از یک سری تمرینات کوتاه و ساده دهانی تقویت نمایید. برای کسب راهنمایی های بیشتر با دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت خود مشورت کنید.

استفاده از روش های روانشناسی برای کنترل استرس و اضطراب

استرس و اضطراب مزمن و شدید، تأثیرات نامطلوب بسیاری روی بدن می گذارد. اضطراب باعث ترشح هورمونی به نام کورتیزول می شود که میزان التهاب را در قسمت های مختلف بدن از جمله لثه ها افزایش می دهد. عارضه جانبی دیگری که استرس و اضطراب می تواند به دنبال داشته باشد، دندان قروچه یا ساییدن فک ها روی هم است. حتما می دانید که دندان قروچه می تواند ریسک شکست ایمپلنت را افزایش دهد و درمان شما را ناموفق سازد. بنابراین اگر حس می کنید اضطراب تان بیش از حد بالاست، حتما از یک روانشناس برای کنترل آن کمک بگیرید. راهکارهای ساده ای مانند یوگا، مدیتیشن، کاهش مصرف کافئین، نوشتن اتفاقات روزانه، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و … می تواند از استرس شما بکاهد. 

درمان سایر مشکلات دهانی

نکته آخری که برای مراقبت از دندان مصنوعی ثابت باید مد نظر قرار دهید، درمان سایر مشکلات دهانی است که ممکن است برای شما پیش بیاید. به عنوان مثال عفونت، التهاب، احساس مزه ترش در دهان، نداشتن بزاق کافی، خونریزی از لثه و .. همگی می توانند بر استحکام پایه ایمپلنت و در نتیجه کارایی دندان های مصنوعی ثابت شما اثر بگذارند. بنابراین در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی در دهان و لثه ها حتما برای ارزیابی بیشتر و در صورت لزوم درمان به دندانپزشک مراجعه کنید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

مشاوره تخصصی و رایگان تنها با یک کلیک

سخن پایانی

درست مانند دندان های طبیعی، پروتزهای ثابت بر پایه ایمپلنت نیز باید هر روز به دقت تمیز شوند تا ذرات و باقی مانده های غذا از بین بروند. با دنبال کردن مراحل ساده می توانید اطمینان حاصل کنید که پروتزهایتان از عمر طولانی برخوردار هستند و همچنین از مشکلات دندانی جلوگیری می کنید. اما بجز رعایت بهداشت دهان و دندان، موارد دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کنید: توجه به رژیم غذایی، مراجعات منظم به دندانپزشکی و درمان به موقع سایر مشکلات دهانی که ممکن است اتفاق بیفتد، از اقداماتی هستند که در مراقبت از دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت اهمیت دارند. با مراقبت صحیح، دندان مصنوعی ثابت تان می تواند دوام مادام العمر داشته باشد و راحتی، زیبایی و ظرافت طبیعی به شما هدیه دهد.