همه عاشق یک راه حل ارزان خانگی هستند، به خصوص وقتی صحبت از بهبود زیبایی ظاهر می شود. برخی از افراد در اینترنت و شبکه های اجتماعی به قدرت روشن کنندگی پوست موز قسم می‌ خورند و ادعا می ‌کنند که استفاده از قسمت کرک دار سفید داخل پوست موز روی دندان ‌ها می‌ تواند آنها را چندین درجه سفیدتر کند. به همین دلیل خیلی از افراد وسوسه می شوند که این روش سفید کردن دندان را امتحان کنند. به هر حال، موز بسیار ارزان ‌تر از درمان‌ های حرفه ‌ای سفید کننده است و کاملاً طبیعی می باشد. خود موز حاوی مواد مغذی مانند پتاسیم، منیزیم و منگنز است که همگی به طور مستقیم به لبخند سفید و سلامت کلی شما کمک می کنند.

اما پوست موز به عنوان یک روش موضعی؟ هنوز در مورد اینکه آیا سفید کردن دندان با پوست موز واقعاً امکان پذیر است یا نه، هیچ گونه تأیید قطعی یا اتفاق نظری وجود ندارد. با این حال به نظر نمی رسد امتحان کردن این روش سفید کننده کم هزینه ضرری برای شما داشته باشد. در بدترین حالت، دلیلی برای اضافه کردن یک ماده غذایی سالم به رژیم غذایی خود خواهید داشت، حتی اگر موز را فقط برای پوست آن بخرید. در بخش های زیر به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید دندان های خود را با پوست موز سفید کنید. از توجه شما تا پایان مطلب بسیار سپاسگزاریم.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا شماره خود را وارد کنید

سفید کردن دندان با پوست موز

آیا سفید کردن دندان با پوست موز امکان پذیر است؟

کلید هر اثری که این تکنیک ممکن است داشته باشد، آن است که در پوست موز مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و منگنز وجود دارد که جذب مینای دندان می شود و به سفیدتر شدن آن کمک می کند. یکی دیگر از مزایای استفاده از پوست موز برای سفید کردن دندان ها این است که بر خلاف بسیاری از روش های درمانی دیگر، پوست موز به هیچ وجه ساینده نیست، به این معنی که نرم و صاف است و حین سفید کردن، مینای دندان را خراش نمی دهد.

دو روش اصلی برای سفید کردن دندان وجود دارد: سایش و بلیچینگ. سایش زمانی است که یک بافت زبر (مانند خمیر دندان) به مینای دندان شما مالیده شود. این بافت می تواند لکه هایی را که روی سطح بیرونی ایجاد می شود، از بین ببرد. بلیچینگ دندان معمولاً شامل استفاده از پراکسید هیدروژن است. این همان ماده شیمیایی است که می تواند مو یا لباس شما را سفید کند. مالیدن پوست موز روی دندان ها به اندازه کافی ساینده نیست تا لکه ها را از بین ببرد. همچنین پوست موز حاوی هیچ گونه مواد شیمیایی سفید کننده نیست.

بنابراین در حال حاضر اعتبار این روش سفید کردن دندان صرفاً بر اساس شواهد حکایتی است. ممکن است در رسانه های اجتماعی مختلف در مورد سفید کردن دندان با پوست موز چیزهایی دیده یا خوانده باشید اما وقتی نوبت به از بین بردن لکه از روی دندان می رسد، هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که پوست موز را برای این کار تأیید کند.

در حالی که انجمن دندانپزشکی آمریکا (https://www.ada.org) نمی گوید پوست موز ابزار مناسبی برای سفید کردن دندان است اما اثربخشی آن را رد نمی کند. با این حال، آنچه آنها می گویند این است که سفید کردن دندان ها با انواع دیگر میوه ها (توت فرنگی، پوست پرتقال، لیمو) نمی تواند نتایج مثبت و سالمی به شما ارائه دهد. محتوای اسیدی بالای آنها می تواند به دندان های شما آسیب برساند و هیچ کمکی به آنها نخواهد کرد. 

روش استفاده

در اینجا نحوه استفاده از پوست موز برای سفید کردن دندان ها آورده شده است. برای این کار، شما به یک موز، یک مسواک و مقداری خمیر دندان نیاز دارید:

اولین کاری که باید انجام دهید، انتخاب موز مناسب است. نکته کلیدی این است که یک موز رسیده را انتخاب کنید، زیرا این کار سطح مواد معدنی موجود را به حداکثر می رساند. یک نوار از پوست موز را جدا کنید. با روش می توانید از همان موز در چند روز آینده دوباره استفاده کنید. پوست موز را از ته موز به سمت بالا بکشید، تا جایی که ممکن است گوشت رشته ای و فیبری آن را دست نخورده نگه دارید.

پوست موز را بردارید و داخل آن را به سطح ردیف ‌های بالا و پایین دندان‌ هایتان بمالید و این کار را تا زمانی که دندان‌ ها کاملاً به خمیر موز آغشته شوند، ادامه دهید. وقتی این کار کامل شد، فقط کافی است صبر کنید و اجازه دهید خمیر موز را روی دندان ها بماند تا مواد معدنی به مدت ۱۰ دقیقه یا بیشتر به کار خود ادامه دهند.

اگر می توانید، لب های خود را به سمت عقب بکشید و دهان خود را باز نگه دارید، زیرا این کار از حرکت طبیعی دهان شما که خمیر را از بین می برد، جلوگیری می کند. پس از ۱۰ دقیقه صبر کردن، یک مسواک خشک بردارید و با استفاده از آن خمیر را روی سطح دندان ‌هایتان بکشید و با استفاده از حرکات دایره‌ ای کوچک، آن را روی هر قسمت از مینای دندان بکشید. پس از انجام این کار، مسواک خود را خیس کنید یا از کمی خمیر دندان استفاده کنید و موز را از روی دندان خود پاک کنید.

موز برای سفید کردن دندان

چرا برخی افراد از موز به جای محصولات سفید کننده دندان استفاده می کنند؟

سفید کننده های معمولی دندان حاوی بلیچ (پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید) هستند که لکه ها را به قطعات کوچکتر می شکند و با کاهش تمرکز لکه ها، دندان های شما را درخشان تر می کند(چیزی شبیه افزودن خامه به قهوه). با این حال، بلیچینگ دندان ها دارای معایبی است. مشکل اصلی افراد در مورد بلیچینگ دندان حساسیت است. دلیلش آن است  که ماده سفید کننده از طریق مینای دندان خیس می خورد و به اعصاب دندان شما می رسد. هنگامی که دندان‌ ها در معرض غذاهای سرد یا گرم قرار می‌ گیرند، این مسئله درد شدیدی در دندان‌ های شما ایجاد می‌ کند. دومین مشکل رایج، تحریک لثه است. همانطور که سفید کننده می تواند پوست شما را تحریک کند، می تواند لثه های شما را نیز آزار دهد.

پوست موز حاوی بلیچ نیست اما دارای مواد شیمیایی خاصی است که برای دندان شما مفید است. این مواد شیمیایی دندان های شما را محکم و مینای دندان شما را ضخیم نگه می دارند اما آیا دندان ها را سفید می کنند؟ خب هیچ مدرک علمی وجود ندارد که پوست موز دندان ها را سفید می کند. حتی اگر هیچ مدرک علمی برای پشتیبانی از این ترفند وجود نداشته باشد، امتحان آن ضرری ندارد! اگر بعد از مالیدن پوست موز روی دندان هایتان آنها را مسواک بزنید، هیچ قندی برای آسیب رساندن به مینای دندان باقی نمی‌ ماند و بابراین خطری متوجه دندان هایتان نخواهد شد. در خوشبینانه ترین حالت، مالیدن پوست موز بر روی دندان‌ ها به عنوان یک لایه بردار عمل می کند و به حذف لکه‌ های سطحی کمک می نماید.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره تخصصی و رایگان تنها با یک کلیک ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سخن پایانی

داشتن دندان هایی با سفیدی خیره کننده، رویایی است که بسیاری از مردم به دنبال آن هستند و خبر خوب این است که دستیابی به آن با درمان های سفید کننده دندان حرفه ای که موثر، سریع و ایمن هستند، امکان پذیر است. اما خیلی از افراد به دلایل مختلف مانند حساس شدن لثه ها و دندان ها پس از بلیچینگ و یا بالا بودن هزینه های درمان ترجیح می دهند از روش های خانگی ارزان تر استفاده کنند.

سفید کردن دندان با پوست موز، از ترفندهای محبوب سفید کردن دندان هاست که ممکن است در اینترنت به چشم تان خورده باشد. در حالیکه استفاده از پوست موز برای روشن تر کردن دندان ها طرفداران زیادی دارد اما اثربخشی این روش هنوز مورد تأیید علم نیست.

با اینحال امتحان کردن آن ضرری ندارد. موز سرشار از مواد معدنی و مغذی است و می تواند از جهات مختلف برای سلامت دهان و دندان های شما مفید باشد؛ حتی اگر هیچ گونه اثر سفید کنندگی نداشته باشد. فقط فراموش نکنید که در پایان حتما دندان هایتان را مسواک بزنید تا قندهای موجود در موز به آنها آسیبی وارد نکنند.