ترندهای سلامت و زیبایی متعددی هر روز در وب ظاهر می شوند و تشخیص اینکه کدام یک ارزش وقت گذاشتن را دارند یا حتی ایمن هستند، می تواند دشوار باشد. شاید یکی از پربازدیدترین ترندهای دندانپزشکی که اخیراً در فیس بوک، یوتیوب و اینستاگرام مشاهده کرده اید، سفید کردن دندان ها از طریق مسواک زدن با زغال فعال بوده است. متأسفانه سفید کردن دندان با زغال دقیقا آن چیزی نیست که در اینترنت می بینید.

زغال فعال با آنچه برای کباب کردن در یک باربیکیو تابستانی استفاده می کنید، متفاوت است. اگر تا به حال به این فکر کرده اید که آیا واقعاً می توانید دندان های خود را به این روش سفید کنید یا خیر، این روند باید چگونه انجام شود، یا اینکه آیا واقعاً کار می کند یا نه، به جای درستی آمده اید. هر آنچه لازم است در مورد سفید کردن دندان با ذغال چوب فعال یا ذغال سنگ بدانید، در مطلب امروز گردآوری شده است.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا شماره خود را وارد نمایید.

سفید کردن دندان با ذغال فعال

ذغال چوب فعال چیست؟

ذغال فعال از نظر ظاهری بسیار شبیه به ذغال معمولی است که ممکن است برای کباب کردن استفاده کنید. با این حال به طور خاص برای کاربردهای پزشکی استفاده می شود. این ماده با گرم کردن ذغال چوب با استفاده از گاز ایجاد می شود و منافذ بزرگی در این ماده معدنی ایجاد می کند که مواد شیمیایی را به دام می اندازند.

از لحاظ تاریخی، ذغال چوب فعال برای درمان کلستاز در دوران بارداری، گاز روده و کاهش سطح کلسترول استفاده شده است. در حالی که خوردن ذغال چوب ممکن است عجیب به نظر برسد، اما این ماده کاملاً بی بو و بی مزه است. ذغال چوب فعال را می توان از اکثر فروشگاه های لوازم بهداشتی و داروخانه ها تهیه کرد.

ذغال فعال برای دهان و دندان

آشنایی با کاربردهای ذغال فعال و سفید کردن دندان

ذغال چوب فعال کاربردهای دارویی بسیاری دارد. رایج ترین کاربرد آن برای کمک به مسمومیت های تصادفی است. این ماده به طور معمول از ذغال، چوب، پوسته نارگیل و ذغال سنگ نارس تولید می شود. در برخی موارد ممکن است از نفت نیز تهیه شود. ذغال چوب فعال برای استفاده کوتاه مدت بی خطر و غیر سمی در نظر گرفته می شود.

سفید کردن دندان ها با ذغال فعال در اکثر موارد شامل استفاده از مکمل ذغال فعال است. این مکمل ها اغلب به شکل کپسول و گاهی قرص هستند. برای استفاده از این محصول برای سفید کردن دندان ها، ذغال فعال باید از کپسول خارج شده و روی مسواک قرار گیرد. سپس دندان های خود را با ذغال فعال برای چند دقیقه مسواک بزنید (معمولاً ۳ تا ۵ دقیقه). طرفداران این روش سفید کردن دندان ادعا می کنند که این ماده بلافاصله دندان ها را روشن می کند.

متأسفانه اگر ذغال فعال به طور تصادفی و دائما بلعیده شود، می تواند با هر دارویی که ممکن است مصرف می کنید تداخل داشته باشد زیرا داروها را جذب می کند. همچنین می تواند باعث یبوست شود و در موارد نادر ممکن است مجرای روده را مسدود کند. این بدان معناست که اگر هنگام مسواک زدن به طور تصادفی ذغال چوب فعال را قورت دهید، ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ای را تجربه کنید.

چگونه عمل می کند؟

منافذ ذغال فعال به قسمت‌ های ناهموار روی دندان ‌ها (معمولاً لکه‌های سطحی و پلاک ها) متصل می ‌شوند و حذف مواد لکه کننده را آسان ‌تر می‌ سازند. هنگامی که به ذغال چوب زمان کافی دادید تا به خوبی به دندان ها بچسبد ، می توانید آن را پاک کنید. این ماده معدنی در هنگام پاک شدن از روی دندان، پلاک، ذرات غذا و لکه های سطحی را با خود می برد. در واقع ذغال فعال با خلاص کردن شما از شر لکه‌ های سطحی در یک لحظه عمل می کند. با این حال از آنجایی که ذغال فعال به سطوح رویی دندان ها می ‌چسبد، رنگ دندان‌ هایی را که عمیقاً لکه‌ دار هستند یا به طور طبیعی زرد هستند را تغییر نمی‌ دهد. برای این کار باید از روش های سفید کننده قوی تری مانند بلیچینگ حرفه ای کمک بگیرید.

ضرر ذغال برای سفید کردن دندان

آیا استفاده از ذغال فعال برای سفید کردن دندان بی خطر است؟

اینکه آیا ذغال فعال برای سفید کردن دندان ها بی خطر است یا خیر، سوال بحث برانگیزی است. اگرچه هیچ آزمایش منتشر شده ای در مورد استفاده از ذغال فعال به عنوان سفید کننده دندان وجود ندارد، اما با توجه به https://www.consumerreports.org، یک آزمایش منتشر نشده گفته است که ذغال چوب به جای سفید کردن دندان ها در سوراخ های کوچک دندان فرو می رود. مواد معدنی موجود در آن می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند. همچنین انجمن دندانپزشکی آمریکا  (https://www.ada.org) استفاده از ذغال چوب فعال را به عنوان یک ماده ایمن برای سفید کردن دندان ها تأیید نمی کند. بنابراین اگر تصمیم دارید آن را امتحان کنید، این کار را با احتیاط انجام دهید. 

روش های سفید کردن دندان با ذغال فعال

چند روش سفید کردن دندان با ذغال چوب فعال یا ذغال سنگ

روش های مختلفی برای سفید کردن دندان با ذغال فعال وجود دارد که در زیر به ۳ مورد از آنها می پردازیم.

  • استفاده از پودر ذغال فعال: پودر موجود در کپسول ذغال بسیار ریز است و به راحتی سطوح غیر متخلخل را تمیز می کند. اگر لثه های حساسی دارید، مسواک زدن با ذغال فعال ممکن است باعث تحریک آنها شود. یک کپسول ذغال فعال را روی مسواک خالی کنید، آن را با کمی آب مرطوب نمایید و سپس مسواک بزنید. در پایان دهان تان را کاملا آبکشی کنید. می توانید یک بار در روز از این روش استفاده کنید.
  • سفید کردن دندان با روغن نارگیل و ذغال فعال: خاصیت ضد میکروبی روغن نارگیل باعث کاهش عوامل بیماری زا در دهان، سفید شدن دندان ها و شادابی نفس می شود. ۲ قاشق چایخوری پودر ذغال فعال، ۱ فنجان روغن نارگیل و ۱۵ قطره روغن نعناع را در یک کاسه با هم مخلوط کنید و به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا سفت شود. سپس مخلوط را در یک ظرف شیشه ای مناسب بریزید. شما می‌ توانید هفته ای یکبار با این مخلوط دندان هایتان را مسواک بزنید. اسیدهای چرب با زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل به تقویت مینای دندان کمک می کند. از سوی دیگر، زغال فعال ناخالصی ها را از دهان شما پاک می نماید. 
  • سفید کردن دندان با پراکسید هیدروژن و ذغال فعال: پراکسید هیدروژن متشکل از مولکول‌ های اکسیژن است که با اتصال به مواد لکه‌ دار، آنها را از روی دندان جدا می کند. ۲ عدد کپسول ذغال فعال را بشکنید و محتویات آن را درون یک لیوان کاغذی بریزید. ۱ قاشق چایخوری آب را به آن اضافه کنید. مسواک خود را به مخلوط آغشته کنید و دندان های خود را به مدت ۱ دقیقه مسواک بزنید. سپس مسواک را با آب بشویید. مجددا خمیر را روی مسواک بمالید و به مدت ۳ دقیقه مسواک بزنید. سپس تف کنید و دهان تان را آبکشی نمایید. در پایان پراکسید هیدروژن (رقیق) را به مدت چند ثانیه در دهان خود بچرخانید. می توانید یک بار در هفته از این روش استفاده نمایید.

مزایا

سفید کردن دندان با ذغال چوب فعال یا ذغال سنگ مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

  • یک روش ارزان و مقرون بصرفه است.
  • یک راه حل طبیعی برای سفید کردن دندان هاست.
  • نتایج حاصل از آن بلافاصله مشخص خواهد شد.
  • می تواند بوی بد دهان را رفع نماید.
  • استفاده از آن آسان است و به مهارت خاصی نیاز ندارد.
  • یک روش سریع است و در چند دقیقه انجام می شود.
عوارض ذغال فعال برای سفید کردن دندان

عوارض سفید کردن دندان با ذغال چوب فعال یا ذغال سنگ

اگر می خواهید ذغال سنگ را برای سفید کردن دندان ها امتحان کنید، ابتدا با دندانپزشک خود صحبت نمایید، ریسک های آن را بشناسید و سعی کنید برای مدت طولانی از آن استفاده نکنید. مهم ترین عوارض سفید کردن دندان با ذغال سنگ شامل موارد زیر هستند.

  • نازک شدن مینای دندان: هنگامی که از ذغال فعال استفاده می کنید، ممکن است در ابتدا دندان های شما سفیدتر به نظر برسند. اما پس از مدتی ظاهر زردتری پیدا می کنند. دلیلش آن است که که ذغال فعال به تدریج مینای دندان شما را فرسوده و لایه عاج دندان را آشکار می کند. بسیار مهم است که بر آسیب مینای دندان تأکید شود زیرا مینای دندان قابل ترمیم یا پر شدن نیست و به این معنی است که هر گونه آسیب به آن دائمی خواهد بود. افرادی که لثه های عقب رفته یا دندان‌ های حساس دارند، باید از سفید کردن دندان با ذغال چوب فعال یا ذغال سنگ خودداری کنند زیرا می تواند حساسیت لثه ها و دندان ها را افزایش دهد.
  • افزایش زبری سطح: در یک تست آزمایشگاهی، محققان دریافتند که پودر ذغال فعال به خودی خود زبری سطح دندان ها را افزایش داده و حتی سطح مینای دندان را تغییر می دهد. این مطالعه همچنین نشان داد که پودر ذغال فعال دندان ها را سفید نمی کند. اگر سطح دندان ها زبر و ناهموار باشد، باکتری‌ ها راحت ‌تر به دندان ها می‌ چسبند و در نتیجه خطر پوسیدگی و بیماری لثه افزایش می یابد.
  • پودرهای ذغال فعال، ساینده هستند: به طور کلی پودرهای دندان به دلیل مواد ساینده مورد استفاده و همچنین اندازه ذرات آنها می توانند ۵ برابر بیشتر از خمیردندان ها ساینده باشند و این قدرت سایندگی بسیار زیاد به ساختار مینای دندان لطمه می زند.
  • لثه ها را سیاه می کند: یکی دیگر از عوارض ذغال فعال آن است که لثه های شما را سیاه می کند. رنگدانه تیره به تدریج در لثه های شما جمع می شود و ظاهری تیره و کدر به آنها می دهد.
کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره تخصصی و رایگان تنها با یک کلیک ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر

این روزها مردم بیش از هر زمان دیگری به دنبال بهبود زندگی و سلامت خود از طریق محصولاتی هستند که همگی طبیعی و بدون مواد شیمیایی می باشند. در نتیجه، محصولات ارگانیک و طبیعی متعددی از شامپو گرفته تا خمیر دندان در بازار وجود دارند. جدیدترین ترند سلامت و زیبایی دهان شامل استفاده از ذغال چوب فعال برای سفید کردن دندان ها است.

طرفداران این روش ادعا می کنند که هزینه کمتری دارد و به اندازه مراجعه به دندانپزشک برای سفید کردن حرفه ای دندان ها موثر است. اما آیا این گزینه برای سلامت کلی دهان شما بهترین است؟ بیایید صادق باشیم! بلیچینگ در مطب، تنها روش مورد تأیید و مطمئن برای سفید کردن دندان هاست. با اینحال این بدان معنا نیست که سایر روش ها بی اثر و یا خطرناک هستند.

در مورد سفید کردن دندان با ذغال چوب فعال یا ذغال سنگ، همه چیز به میزان سفیدی مورد نظر شما و نحوه استفاده از ذغال بر می گردد. استفاده طولانی مدت و بی رویه از این روش می تواند عوارضی برای مینای دندان و لثه ها به دنبال داشته باشد اما به نظر می رسد سفید کردن گهگاه دندان ها با ذغال فعال برای اکثر افراد، روش موثر و بی خطری باشد.