ایمپلنت دندان یکی از با دوام ترین گزینه های ترمیم موجود برای جایگزینی دندان از دست رفته است. این ترمیم دندانی دارای سه قسمت است: پایه تیتانیومی که در استخوان فک قرار می گیرد، اباتمنت که تاج را به پایه متصل می کند و تاج دندان دائمی که بالای خط لثه قرار دارد. تاج قسمتی است که تمام نیروهای خارجی ناشی از جویدن و ذرات خارجی غذا را تحمل می کند. روکش ها از مواد مختلفی تشکیل شده اند که هر کدام دارای سطوح مختلف استحکام هستند، اما همه آنها در معرض آسیب می باشند. تاج شل نیاز به درمان فوری دارد و در صورت عدم مراقبت به موقع می تواند منجر به شکست نهایی ایمپلنت شود زیرا می تواند باعث وارد شدن عوامل استرس زا پیش بینی نشده به خود ایمپلنت گردد. در مطلب امروز قصد داریم در مورد علت افتادن روکش ایمپلنت و راه حل های ممکن برای این مشکل صحبت نماییم. از همراهی شما تا پایان مطلب سپاسگزاریم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

شل شدن روکش ایمپلنت افتادن روکش ایمپلنت

علت شل شدن ایمپلنت دندان

شل شدن ایمپلنت ممکن است به چند دلیل اتفاق بیفتد که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

  • اباتمنت شل: قسمت بالای ایمپلنت شما دارای یک ناحیه توخالی است که یک ضمیمه (معروف به اباتمنت) به آن پیچ می شود. این اباتمنت از لثه بیرون می ‌آید و تاج شما روی آن سمان یا پیچ می ‌شود. گاهی اوقات ممکن است اباتمنت شروع به بیرون آمدن از ایمپلنت کند و باعث شل شدن آن شود. این یک مشکل کاملاً ساده است و روی خود ایمپلنت تأثیر نمی گذارد.
  • روکش شل: در مورد تاج هایی که با سمان نگه داشته می شوند، مهر و موم می تواند شکسته شود و باعث شود تاج از چسب جدا شود. یک راه حل این مشکل، ساده است که فقط به سمان بیشتری نیاز دارد. در مورد شل شدن پیچ روکش های پیچ دار نیز باید پیچ مجددا سفت شود. 
  • بیماری لثه و از دست دادن استخوان: ابتلا به بیماری لثه در اطراف ایمپلنت شما (یا به عبارت دقیق تر، یک مورد پری ایمپلنتیت) یک مسئله جدی است. عفونت ناشی از بیماری لثه باعث تحلیل استخوان فک می شود که ایمپلنت دندان را در جای خود نگه می دارد. ممکن است استخوان آنقدر خراب شود که دیگر چیزی برای نگه داشتن ایمپلنت وجود نداشته باشد، به طوری که در نهایت بیفتد. به منظور جلوگیری از پری ایمپلنتیت، بیماری لثه و از دست دادن استخوان، باید یک روال مراقبت خانگی عالی داشته باشید و برای معاینات و جرمگیری منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • سایر علل احتمالی: هنگامی که ایمپلنت روی استخوان فک شما قرار داده شد، روند بهبودی(که به عنوان همجوشی استخوان نیز شناخته می‌شود) باید در حالت ایده آل باعث شود که استخوان اطراف روی ایمپلنت رشد کند تا پیوند مستحکم تری ایجاد شود. 

این ادغام استخوانی ممکن است انجام نشود اگر:

  • بدن شما سیستم ترمیم ضعیفی دارد که به خطر افتاده است.
  • اگر جراحی تحت فشار نامناسب انجام شود یا اگر ایمپلنت به دلیل نداشتن استخوان سالم کافی برای حمایت از آن، پیوند ناکافی ایجاد کند.

روش تشخیص شل شدن روکش ایمپلنت

اغلب اوقات بیمار می تواند به تنهایی تشخیص دهد که بخشی از پروتز شل شده است. لمس آن با زبان یا انگشتان ممکن است برای تشخیص مشکل کافی باشد. اگر مشکوک به شل شدن تاج دندان هستید، فوراً با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. تا زمان مراجعه، تا حد امکان از دست زدن و تکان دادن تاج خودداری کنید زیرا ممکن است به تاج آسیب برساند. از غذاهای چسبناک و سفت دوری کنید و در صورت نیاز از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.

علائم و نشانه های لق شدن روکش ایمپلنت دندان - اینفوگرافیک

علائم لق شدن روکش ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • تکان خوردن روکش با دست زدن یا جویدن
  • درد به ویژه هنگام جویدن
  • حساس شدن لثه ها
  • خونریزی هنگام لمس
  • آسیب به لثه زیرین
  • افتادن روکش دندان
  • درد یا حس عجیب در دندان مورد نظر
  • حساسیت ناگهانی به غذا یا تغییرات دما
  • گیر کردن غذا بین تاج و لثه شما 
  • ایجاد شکاف یا ترک در تاج
درمان لق شدن یا افتادن روکش ایمپلنت دندان

درمان لق شدن یا افتادن روکش ایمپلنت دندان

اگر روکش دندان تان افتاده است، آن را پیدا کنید، خوب بشویید و در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر آسیب ندیده باشد، دندانپزشک شما به احتمال زیاد می تواند آن را دوباره در جای خود قرار دهد. از غذاهای چسبناک و سفت خودداری کنید و محل را با یک شستشوی ضد عفونی کننده تمیز نگه دارید.

تاج ایمپلنت شل به دلیل ضربه و شکستگی ایجاد می شود که می‌ تواند ناشی از دندان قروچه و صدمات باشد. اگر روکش ایمپلنت شما تکان می خورد، احتمالاً در خود کلاهک دندان یا سمانی که آن را نگه می دارد، شکافی وجود دارد.

درمان شل شدن تاج ایمپلنت دندان مشابه اباتمنت آسیب دیده است. در صورت امکان پیچ آن باز می شود. در غیر این صورت، تاج ممکن است برداشته شود، به شرط آنکه سمان به اندازه کافی شکننده باشد تا این امکان را فراهم کند. در غیر این صورت به قسمت های کوچکتر بریده و سپس خارج می شود. سپس اباتمنت یا میله به طور کامل تمیز می شود.

اگر تاج ایمپلنت دندان به طور کامل افتاد اما هنوز شکل خوبی داشت، می توان آن را در جای خود سمان کرد. این یک روش ساده است و ممکن است نیازی به بیحسی نداشته باشد.

اگر تاج آسیب ببیند، وضعیت پیچیده تر می شود. دندانپزشک ممکن است از قالب گچی که قبلا تهیه نموده استفاده کند یا قالب گیری جدیدی انجام دهد. در هر صورت، احتمالاً برای چند هفته از یک روکش موقت استفاده خواهید کرد.

روکش‌های دارای پیچ گاهی اوقات شل می‌ شوند که منجر به شل شدن تاج یا اباتمنت می‌شود. این مشکل با سفت کردن مجدد پیچ به راحتی برطرف می شود.

روش های جلوگیری از شل شدن و افتادن روکش ایمپلنت دندان

جلوگیری از لق شدن و افتادن روکش ایمپلنت دندان

اگرچه روکش‌های دندانی از مواد با دوام ساخته شده‌ اند، اما سمان یا چسب فقط برای یک مدت طولانی ماندگاری خواهد داشت پیچ های روکش نیز می توانند هرز شوند.  تاج‌ های قدیمی ‌تر بدون توجه به اقدامات احتیاطی که انجام می ‌دهید، در برخی مواقع باید دوباره سمان یا پیچ شوند. برای استفاده حداکثری از تاج دندان خود، هنگام خوردن غذاهای چسبناک یا سفت احتیاط کنید و عادات بهداشتی دهان و دندان را رعایت نمایید (مانند مسواک زدن دو بار در روز و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه). اگر دندان‌های خود را به هم می سایید یا دندان قروچه می کنید، ممکن است دندانپزشک استفاده از محافظ دهان را توصیه کند. و در نهایت چکاپ های منظم دندانپزشکی می تواند جلوی مشکلات احتمالی مربوط به ایمپلنت های دندانی از جمله لق شدن و افتادن روکش ایمپلنت را بگیرد و یا قبل از وخیم شدن وضعیت، رفع نماید.

تعویض روکش ایمپلنت

تاج های ایمپلنت قابل تعویض هستند. فهرست زیر شامل دلایل رایجی است که یک بیمار دندانپزشکی به خدمات جایگزینی تاج ایمپلنت نیاز دارد:

  • تغییر رنگ تاج
  • ایجاد ترک یا شکاف در روکش دندان
  • فرسایش روکش
  • عقب رفتن بافت لثه
  • عفونی شدن بافت لثه
  • شل شدن تاج

فرآیند تعویض تاج ایمپلنت دندان بسیار شبیه به جایگذاری اولیه تاج ایمپلنت دندان است. دندانپزشک نگاهی دقیق به اباتمنت می اندازد تا ببیند آن هم نیاز به تعویض دارد یا نه. تعویض روکش ایمپلنت فرایند ساده ای است و برای این کار لازم نیست سایر اجزای ایمپلنت تعویض شوند مگر آنکه آسیب دیده باشند. برای تعویض تاج ایمپلنت از دهان شما قالب گیری خواهد شد تا روکش سفارشی شما در لابراتوار ساخته شود. سپس این روکش با سمان یا پیچ به ایمپلنت متصل می شود. به طور کلی تعویض تاج ایمپلنت آسان است و جزء ساده ترین مشکلات قابل حل ایمپلنت می باشد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

قبل و بعد ایمپلنت دندان

سوالات متداول

۱.تاج های ایمپلنت هر چند وقت یکبار باید تعویض شوند؟

تاج متصل به ایمپلنت معمولاً هر ۱۵ تا ۲۰ سال یکبار نیاز به تعویض دارد، اگرچه در برخی موارد می تواند چندین دهه دوام بیاورد. در مقایسه با سایر گزینه های جایگزینی دندان، ایمپلنت های دندانی به طور کلی مقرون به صرفه ترین درمان هستند.

۲. چگونه تاج به ایمپلنت وصل می شود؟

دو روش اصلی برای اتصال روکش های دندانی به ایمپلنت وجود دارد. راه اول استفاده از پیچ است و روش دوم توسط چسباندن تاج روی اباتمنت است که به ایمپلنت متصل می شود.

۳. احتمال عدم موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟

مطالعات نشان داده اند که بین ۵ تا ۱۰ درصد از ایمپلنت های دندانی با شکست مواجه می شوند. از طرف دیگر، این بدان معنی است که بین ۹۰ تا ۹۵ درصد موفقیت وجود دارد که از نظر روش های دندانپزشکی، شانس بسیار خوبی است.

حرف آخر

محبوبیت ایمپلنت در عرصه دندانپزشکی رو به افزایش است زیرا به افراد امکان می دهد دندان های از دست رفته خود را با ترمیم هایی کاملا طبیعی جایگزین کنند که می توانند مادام العمر دوام بیاورند. اما متأسفانه اجزای مختلف ایمپلنت از جمله روکش ‌های ایمپلنت بدون مشکل نیستند و به مرور زمان ممکن است شروع به شل شدن کنند و حتی بیفتند. این وضعیت به احتمال زیاد باعث نگرانی شما خواهد شد اما خبر خوب، آن است که لق شدن روکش ایمپلنت مشکل جدی محسوب نمی شود و به راحتی قابل رفع است. فقط کافی است در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه نمایید.