روکش‌های دندانی یکی از مهمترین اختراعات علم دندانپزشکی در قرن گذشته بوده است که هم می‌تواند استفاده‌های درمانی داشته باشد و هم اینکه برای زیبایی استفاده شود. روکش‌های دندانی ظاهر دندان طبیعی شما را بازسازی می‌کنند و می‌توانید به راحتی با آن غذا بخورید و جای دندان‌های خالی یا شکسته را به زیباترین شکل پر کنید. روکش PFM در دهه گذشته یکی از محبوب‌ترین انواع روکش‌های دندانی بوده است که به دلیل ویژگی‌های عالی بسیار مورد استقبال بوده است. 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید

روکش pfm چیست

روکش پی اف ام به نوعی از روکش‌های دندانی گفته می‌شود که به صورت ترکیبی از فلز و سرامیک ساخته می‌شوند. در واقع این روکش با این هدف تولید شد که مزایای فلز و سرامیک را در کنار هم داشته باشد. به همین علت روکش PFM هم مانند نمونه‌های فلزی محکم و بادوام است و هم مانند روکش‌های سرامیکی زیبا و درخشان است. این روش برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ استفاده شد و به دلیل کاربرد خوب استفاده از آن به سرعت گسترش یافت؛ به طوری که امروزه یکی از گزینه‌های قابل توصیه برای اغلب بیماران است. همچنین هزینه این روکش‌ها متوسط است و برای اغلب مردم در دسترس است.

ویژگی روکش پی اف ام

روکش‌های PFM در چه موارد و خدماتی کاربرد دارند؟

روکش PFM نوعی پروتز ثابت است که برای بازیابی ظاهر و عملکرد دندان در دندان‌های پوسیده و آسیب دیده استفاده می‌شوند. این روکش‌ها علاوه بر ترمیم شکستگی‌ها برای ترمیم دندان‌هایی که پر می‌شوند یا حتی تاج ایمپلنت دندان استفاده می‌شوند. استفاده از این روکش در دندان‌های عقب بیش از دندان‌های جلو است. یکی از بزرگترین دلایل استفاده از این محصولات در دندان‌های عقب این است که هنگام جویدن، این دندان‌ها بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند و نیاز است که مقاوم و محکم باشند.

اما از آنجا که به لایه داخلی آن‌ها از فلز است ممکن است بر رنگ خارجی آن‌ها نیز تاثیر بگذارد و کمی آن‌ها را تیره‌تر کند. به همین دلیل برخی افراد ترجیح می‌دهند که برای دندان‌های جلویی از این روکش استفاده نکنند.

کاربرد روکش پی اف ام

مزایا و معایب روکش های PFM

این درمان می‌تواند ظاهر دندان‌های شما را بازسازی کند؛ اما مثل هر روش دیگری با مزایا و معایبی همراه است. به طور کلی می‌توان مهمترین مزایا و معایب این روکش‌ها را به شرح زیر برشمرد.

مزایا و برتری‌های روکش PFM

  • لکه‌های خارجی روی دندان‌ها که به دلایل مختلف ایجاد شده‌اند از بین می‌روند.
  • بی نظمی‌های خفیف دندانی از بین می‌رود.
  • به خصوص شکاف‌های کوچک بین دندان‌های جلو بسته می‌شوند.
  • سایش دندان ناشی از استفاده در طول زمان درمان می‌شود.
  • در مقایسه با روکش‌های فلزی، به سایش کمتر دندان نیاز دارد.
  • در برابر لکه‌ها مقاومت نسبتا خوبی دارند.
  • بر خلاف کامپوزیت و لمینت، راه حل‌های طولانی مدت‌تری محسوب می‌شوند.
  • حتی زمانی که تمام دندان‌ها روکش شده‌اند، امکان تعویض یکی از روکش‌ها به صورت مجزا وجود دارد.
مزایای روکش pfm

معایب و محدودیت‌های روکش PFM

  • از آنجایی که این روش یک درمان دائمی است؛ برداشتن روکش‌ها فقط توسط دندانپزشک و در کلینیک دندانپزشکی قابل انجام است.
  • بیماران ممکن است تا چند روز پس از درمان، حساسیت دندان نسبت به نوشیدنی‌های گرم یا سرد را تجربه کنند.
  • با وجود داشتن روکش، دندان‌ها ممکن است در اثر مراقبت ناکافی و ضربه‌های ناگهانی آسیب ببینند یا شکسته شوند.
  • استحکام آن‌ها به اندازه روکش‌های کاملا فلزی نیست.
  • درخشندگی آن‌ها به اندازه روکش‌های کاملا سرامیکی نیست.
  • مانند همه روکش‌ها، احتمال پوسیدگی زیر پروتز، مشکلات ریشه و کانال، تحلیل لثه و تحلیل استخوان وجود دارد.
معایب روکش پی اف ام

روکش PFM از چه موادی ساخته شده است؟

روکش دندان PFM بر اساس موادی که آن را می‌سازد می‌تواند به چند نوع تقسیم شود. فلز استفاده شده در این روکش‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در قیمت آن داشته باشد. میزان خلوص فلز استفاده شده در این روکش‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

مواد سازنده روکش پی اف ام
  • آلیاژهای گران‌بها: قسمت فلزی این روکش‌ها درصد بسیار بالایی طلا و تیتانیوم دارد که باعث بالا رفتن قیمت آن می‌شود.
  • آلیاژهای با قیمت متوسط: در این روکش‌ها قسمت فلزی به طور متوسط شامل ۲۵ درصد طلا و تیتانیوم است. بقیه مواد سازنده آلیاژ می‌تواند کبالت، کروم و نیکل باشد.
  • آلیاژهای ارزان قیمت: بیشتر درصد این آلیاژ را کروم، نیکل و بریلیوم تشکیل می‌دهد (۸۰ تا ۸۵ درصد) و بقیه آن می‌تواند از طلا و نیکل باشد.

قسمت سرامیکی روکش PFM نیز می‌تواند از سرامیک مدرن که بسیار مستحکم است ساخته شود یا اینکه از سرامیک درجه دو (سرامیک جاکت مدرن) ساخته شده باشد که ضعیف‌تر است.

مراحل ساخت و نصب روکش PFM

روند درمان و ساخت روکش طولانی نیست. برخی از روکش‌های ساده را می‌توان تنها در یک جلسه اعمال کرد. با این حال، اغلب درمان روکش‌ها در سه مرحله و دو نوبت دندانپزشکی انجام می‌شود. برای ساخت و نصب این روکش‌ها باید مراحل زیر را طی کرد.

۱- جلسه معاینه و قالب‌گیری

در اولین قرار ملاقات، دندانپزشک تصویر رادیوگرافی از دهان و دندان شما تهیه می‌کند. سپس نتایج نهایی مورد انتظار پس از روکش را بررسی و ارزیابی می‌کند. پس از معاینه ۲۰ دقیقه‌ای، دندانپزشک بی‌حسی موضعی را تزریق می‌کند و سایش‌ها و تراش‌های لازم را انجام می‌دهد. سپس به کمک روش‌های سنتی یا با استفاده از اسکنر داخل دهانی قالبی از دندان‌های شما تهیه می‌شود.

۲- ساخت در آزمایشگاه

قالب‌های تهیه شده برای تولید تاج دائمی دندان به آزمایشگاه ارسال می‌شود. همچنین می‌توان یک نمونه آزمایشی تولید کرد تا دکتر ببیند دندان‌های شما قبل از نتیجه نهایی چگونه به نظر می‌رسند.

۳- نصب روکش PFM

پس از اولین ویزیت دندانپزشکی، روکش موقت روی دندان‌های بیمار قرار می‌گیرد. در دومین ویزیت شما، دندانپزشک روکش‌های موقت را برمی‌دارد و روکش‌های دائمی را با چسب‌های مخصوص دندان می‌چسباند.

طول عمر روکش های pfm

طول عمر روکش های PFM

طول عمر هر درمان دندانپزشکی به عوامل مختلفی در زمان استفاده بستگی دارد. به طور دقیق‌تر، ساختار طبیعی دندان‌هایی که روکش PFM روی آن اعمال می‌شود نباید آسیب جدی ببیند. تا زمانی که سلامت دهان و دندان به خوبی حفظ شود، طول عمر این روکش‌ها می‌تواند ۲۵ تا ۳۰ سال نیز باشد. با این حال، میانگین طول عمر این روکش‌ها ۲۰ سال است. در صورت آسیب یا شکستگی، روکش دندان باید بلافاصله تعویض یا تجدید شود تا دندان در برابر عوامل خارجی محافظت شود.

نکات مراقبت از روکش pfm

نکات استفاده و مراقبت از روکش های PFM

برای اینکه عمر روکش دندان PFM افزایش یابد و دچار شکستگی یا کنده شدن نشود رعایت نکات زیر ضروری است:

  • روزی دو بار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. مراقبت از روکش به اندازه دندان‌های طبیعی شما لازم است. خمیر دندانی که استفاده می‌کند باید فاقد سفیدکننده باشد. زیرا سفیدکننده‌ها باعث ساییده شدن روکش می‌شود.
  • استفاده از دهانشویه‌های مناسب فاقد الکل می‌تواند به بهداشت بهتر روکش PFM کمک کند.
  • مصرف مواد غذایی رنگی مانند کافئین و شکلات می‌تواند به تدریج روی رنگ روکش تاثیر بگذارد. بلافاصله پس از مصرف این مواد دهان خود را آب بزنید.
  • مصرف سیگار باعث کاهش بهداشت دهان می‌گردد. بنابراین می‌تواند باعث تجمع باکتری‌های زیر روکش و پوسیدن دندان شما شود.
مقایسه روکش PFM با روکش سرامیکی

مقایسه روکش PFM با روکش سرامیکی

ممکن است در مورد انتخاب روکش دندان PFM یا سرامیکی دچار تردید باشید. ما در ادامه ویژگی‌های این دو را با هم مقایسه می‌کنیم تا با دید بازتری بتوانید انتخاب نمایید.

مزایای PFM در مقایسه با سرامیکی

  • استحکام بیشتر
  • عمر طولانی‌تر
  • رنگ‌پذیری کمتر در اثر مواد غذایی
  • سازگاری بالا با ساختار دهان و دندان
مقایسه روکش PFM با روکش سرامیکی

محدودیت‌های PFM در مقایسه با سرامیکی

  • درخشندگی کمتر
  • تجمع پلاک بیشتر
  • بیشتر باعث تحلیل لثه می‌شوند.
  • ممکن است در اثر گذشت زمان قسمت فلزی قابل رویت شود.
کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

جمع بندی

نصب روکش دندان می تواند ظاهر و عملکرد دندان‌های شما را بازیابی کند. انواع مختلفی از روکش دندان وجود دارد که می‌توانید با توجه به ساختار دهان و سلیقه شخصی خود انتخاب کنید. روکش برای ترمیم شکستگی‌ها یا حمایت از دندان پس از ترمیم استفاده شود.

روکش PFM که ترکیبی از فلز و سرامیک است یکی از محبوب‌ترین انواع روکش است. وجود فلز باعث می‌شود که استحکام آن بالا باشد و وجود سرامیک باعث درخشندگی و رنگ سفید آن می‌گردد. با این حال رنگ آن به روشنی روکش تمام سرامیک نیست. به همین علت استفاده از آن در دندان‌های عقب که دیده نمی‌شوند رایج‌تر است. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع روکش دندان و کاربردهای آن با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱- آیا نصب روکش پی اف ام دردناک است؟

از آنجایی که قبل از تراش و نصب از بی حسی موضعی استفاده می‌شود، روند درمان دردناک نیست. اما بیماران ممکن است برای چند روز درد در خطوط لثه و استخوان فک را تجربه کنند.

۲- آیا روکش‌های PFM به راحتی می شکنند؟

اگر روکش‌ها به خوبی به دندان متصل شوند به راحتی نمی‌شکند؛ مگر اینکه در معرض فشار یا ضربه شدیدی قرار گیرند. روکش دندان PFM ظریف است، اما در برابر ترک و شکستگی نیز بسیار مقاومت می‌کند.

۳- آیا قبل از روکش سفید کردن دندان ضروری است؟

روکش‌های دندانی مواد شفافی هستند، بنابراین تغییر رنگ در دندان‌های طبیعی شما بر ظاهر روکش تاثیر می‌ گذارد. در صورت نیاز دندانپزشک پیش از نصب روکش اقدام به بلیچینگ دندان شما می‌کند.

۴- اگر روکش برداشته شود، دندان‌ها به حال قبل برمی‌گردند؟

برای نصب روکش دندان شما تراشیده می‌شود. بنابراین این یک روش غیرقابل برگشت است. در صورت شکستن یا کنده شدن روکش باید آن را با روکشی جدیدی جایگزین کنید؛ زیرا دندان شما در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد.

۵- آیا روکش PFM با چای، قهوه و نوشابه لکه‌دار می‌شود؟

برای محافظت از دندان‌های روکش شده در برابر لکه، باید همان عادات تمیز کردن دندان‌های طبیعی را حفظ کرد. زیرا در دراز مدت روکش‌ها می‌توانند در اثر مواد غذایی تغییر رنگ دهند.