پیشرفت علم موجب پیشرفت دنیای پزشکی و به ویژه دندانپزشکی هم شده است. اکنون می‌توان با کمک تکنولوژی بسیاری از کارهای دندانپزشکی را با دقت بالا و کمترین زمان انجام داد. یکی از دستگاه‌های کاربردی در حوزه دندانپزشکی، اسکنر داخل دهانی Intraoral scanner است. با کمک این دستگاه می‌توان تمام جزئیات درون دهان را ثبت کرد و در راستای درمان استفاده کرد. در این مقاله می‌خواهیم کاربردها و ویژگی های اسکنر داخل دهانی را بررسی کنیم. در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید. 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید

اسکنر دهانی چیست

معرفی اسکنر داخل دهانی Intraoral scanner 

دستگاه اسکنر داخل دهانی جزئیات دقیقی از بافت‌های سخت و نرم ناحیه دهان را با تصاویر با کیفیت بالا ارائه می‌دهد.

اسکنر داخل دهانی دستگاهی است که دندانپزشکان برای ایجاد قالب‌های دیجیتالی از آن استفاده می‌کنند. اسکنر یک منبع نور را بر ناحیه‌ای که قرار است اسکن شود پخش می‌کند. سپس هزاران تصویر توسط حسگرهای تصویربرداری گرفته می‌شوند و توسط نرم‌افزار اسکن پردازش می‌شوند. در نهایت هم یک مدل سه‌بعدی دقیق ایجاد می‌شود که هندسه دندان و لثه را نشان می‌دهد. با کمک این اسکنرها دیگر نیازی نیست از دندان‌ها قالب سنتی بسازید. علاوه بر این، فرایند دستی انجام بسیاری از کارها دیگر با دستگاه‌های کامپیوتری و نرم‌افزارها قابل انجام است. 

معرفی اسکنر داخل دهان

تاریخچه استفاده از اسکنر داخل دهانی Intraoral scanner

دندانپزشکان قرن هجدهم مواد مختلفی را برای ساخت قالب دهانی مورد ارزیابی قرار دادند. هر موادی درصد خطایی داشت و همین امر باعث می‌شد تا انجام بسیاری از کارهای دندانپزشکی زمان‌بر و سخت شود. ظهور اسکنرهای داخل دهانی یا Intraoral scanner با توسعه فناوری CAD/CAM مصادف شده و مزایای زیادی را برای پزشکان به ارمغان آورده بود. 

در دهه ۱۹۷۰، مفهوم طراحی به کمک کامپیوتر/ ساخت به کمک کامپیوتر (CAD/CAM) برای اولین بار توسط دکتر فرانسوا دورت در حوزه دندانپزشکی مطرح شد. در سال ۱۹۸۵، اولین اسکنر داخل دهانی به صورت تجاری در دسترس پزشکان قرار گرفت و ازمایشگاه‌ها برای ساخت ترمیمهای دقیق از آن استفاده کردند. اگرچه اسکنرهای دهه ۸۰ با نسخه‌های مدرن امروزی ما فاصله زیادی دارند، فناوری دیجیتال در دهه گذشته به تکامل خود ادامه داده و اسکنرهایی سریع‌تر، دقیق‌تر و کوچک‌تر از همیشه تولید شده است.

اجزای اسکنر داخل دهانی

اجزای تشکیل‌دهنده اسکن داخل دهانی

اسکن داخل دهانی معمولاً از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • هندپیس یا میله دوربینی: هندپیس وسیله دستی است که برای اسکن دندان و لثه استفاده می‌شود. این بخش از دستگاه شامل یک منبع نور و یک دوربین است.
  • نرم افزار اسکن: نرم افزار اسکن تصاویر ثبت شده توسط هندپیس را برای ایجاد یک مدل سه‌بعدی پردازش می‌کند.
  • رایانه: از رایانه برای اجرای نرم افزار اسکن و نمایش مدل سه‌بعدی استفاده می‌شود.
کاربردهای اسکنر داخل دهانی

کاربردهای اسکنر داخلی دهان

اسکنر داخل دهانی Intraoral scanner کاربردهای مختلفی در حوزه دندانپزشکی دارد. از جمله:

  • تشخیص: می‌توان از اسکنر داخل دهانی برای ایجاد مدل‌های سه‌بعدی دقیق از دندان‌ها و لثه‌های بیمار استفاده کرد. این گونه مشکلات دندانی مانند حفره، بیماری لثه و مال اکلوژن را می‌توان بهتر تشخیص داد.
  • دندانپزشکی ترمیمی: از اسکنر داخل دهانی می‌توان برای ایجاد قالب‌های دیجیتالی مناسب ساخت روکش‌ها، بریج‌ها، کامپوزیت و سایر ترمیم‌های دندان استفاده کرد. این امر موجب بهبود دقت و متناسب بودن ترمیم‌ها با مشکلات بیمار می‌شود و همچنین باعث می‌شود تا تعداد مراجعه به دکتر کمتر شود و وقت طرفین هدر نرود.
  • ارتودنسی: از اسکنرهای داخل دهانی می‌توان برای ایجاد قالب‌های دیجیتالی متناسب با ارتودنسی نیز استفاده کرد. این گونه سیم‌کشی دندان و موارد مشابه با دقت بالاتری انجام می‌شود. 
  • ایمپلنتولوژی: ساخت و نصب ایمپلنت با کمک Intraoral scanner راحت‌تر می‌شود. این گونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که ایمپلنت‌ها در بهینه‌ترین موقعیت و زاویه قرار می‌گیرند و ظاهری کاملاً طبیعی دارند.
  • ساخت لوازم مربوط به آپنه خواب: از اسکنر داخل دهانی می‌توان برای ایجاد لوازم متناسب با آپنه انسدادی خواب (OSA) استفاده کرد. این وسایل می‌توانند به بهبود کیفیت خواب و کاهش خطر عوارض OSA کمک کنند.
انواع اسکنر داخل دهانی

انواع اسکنر داخل دهانی

دو نوع اصلی برای ‌اسکنر داخل دهانی Intraoral scanner وجود دارد:

  1. اسکنرهای پودری: برای استفاده از این اسکنرها ابتدا دندان‌ها و لثه‌ها را با پودری مخصوص می‌پوشانند. سپس از محل موردنظر عکس گرفته می‌شود. پودر به بهبود دقت اسکن کمک می‌کند.
  2. اسکنرهای بدون پودر: در این اسکنرها نیازی به استفاده از پودر نیست و دستگاه با استفاده از یک منبع نور از دندان‌ها و لثه عکس می‌گیرد. 

برخی از برندهای معروف اسکنر داخل دهانی عبارت‌اند از:

* ۳Shape TRIOS

* Dentsply Sirona iTero

* Medit i700

* Carestream CS 3600

* Planmeca Emerald

ما در کلینیک سریتا برای خدمات درمانی و زیبایی خود از اسکنر داخل دهانی ۳Shape استفاده می‌کنیم.

نحوه کار با اسکنر داخل دهانی

نحوه کار با اسکنر داخل دهانی

یک اسکنر داخل دهانی دارای یک دوربین، کامپیوتر و نرم افزار است. دوربین کوچک آن به رایانه متصل است. در این رایانه برنامه مخصوصی وجود دارد که داده‌های دوربین را پردازش می‌کند. هر چه اندازه دوربین کوچک‌تر باشد، بهتر می‌تواند به نواحی عمیق دهان وارد شود و تصاویر دقیق‌تری ایجاد کند. 

در ابتدا دندانپزشک میله اسکن را درون دهان بیمار قرار می‌دهد و به آرامی روی سطح دندان حرکت می‌دهد. این میله به طور خودکار اندازه و شکل هر دندان را ثبت می‌کند. اسکن کردن فقط یک یا دو دقیقه طول می‌کشد و سیستم می‌تواند در همین زمان کوتاه یک تصویر دیجیتالی دقیق ایجاد کند. به عنوان مثال، با کمک اسکنر Launca DL206 می‌توان در کمتر از ۴۰ ثانیه یک اسکن از قوس کامل دندان گرفت. دندانپزشک می‌تواند تصاویر را در زمان واقعی در کامپیوتر مشاهده کند. می‌توان تصویر را در لحظه بزرگ‌نمایی و دستکاری کرد تا جزئیات مشخص‌تر شوند. در آخر هم داده‌ها به لابراتوار ارسال می‌شوند تا ترمیم‌های موردنیاز ساخته شوند. 

نحوه کار با اسکنر داخل دهانی ۳shape

برای کار با اسکنر داخل دهانی ۳Shape، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. آماده‌سازی بیمار: بیمار باید هر گونه جواهرات یا اشیا دیگر را از دهان خود خارج کند. دندان‌ها و لثه‌های بیمار نیز باید خشک و عاری از مواد زائد باشند.
  2. کالیبره کردن اسکنر: اسکنر را یک یا دو بار تست کنید. این کار تضمین می‌کند که اسکنر تصاویر دقیقی را ثبت کند.
  3. اسکن دندان‌ها: اسکنر یک سری عکس از دندان‌ها و لثه‌های بیمار می‌گیرد.
  4. چک کردن اسکن: پس از اتمام اسکن، می‌توانید آن را بررسی کنید تا از صحت آن اطمینان حاصل کنید. تصاویر ثبت شده را با دقت چک کنید.
  5. صدور اسکن: می‌توانید اسکن را به فرمت‌های مختلف مانند STL، OBJ، و PLY تبدیل و ذخیره کنید.
نکات استفاده از اسکنر داخل دهانی

نکات استفاده از اسکنر داخل دهانی:

  • قبل از انجام اسکن از خشک بودن دندان‌ها و لثه‌های بیمار اطمینان حاصل کنید. این امر به بهبود دقت اسکن کمک می‌کند.
  • از نرم‌افزاری استفاده کنید که با دستگاه اسکنر شما سازگار است. 

قبل از صدور اسکن، چند بار آن را چک کنید.

مزایای استفاده از اسکنر داخل دهان

مزایای استفاده از اسکنر داخل دهانی 

استفاده از اسکنر داخل دهانی Intraoral scanner مزایای زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

تجربه بهتر برای بیمار و دندانپزشک

استفاده از قالب‌های سنتی می‌تواند برای بیمار ناراحت‌کننده باشد؛ زیرا باید موادی را روی دندان قرار داد و صبر کرد تا خشک شوند. برخی از بیماران ممکن است به مواد حساسیت داشته باشند یا حتی به دلیل مشکل رفلکس نتوانند وجود مواد را در دهان خود تحمل کنند. در صورتی که برای اسکن دیجیتالی دهان نیازی به این مواد نیست. به این صورت دندانپزشک نیز کار خود را راحت‌تر انجام دهد.

صرفه‌جویی در زمان و نتایج سریع

با استفاده از این روش زمان درمان کاهش پیدا می‌کند. زیرا داده‌های اسکن را می‌توان بلافاصله مشاهده کرد و آن‌ها را به لابراتوار ارسال کرد و همانطور که گفته شد دیگر نیازی نیست منتظر خشک شدن مواد در دهان باشید. برخی از دندانپزشکان نیز دارای تجهیزاتی هستند که می‌توانند در مطب ترمیم لازم را بسازند که در این صورت سرعت فرایند ساخت بالا می‌رود. در نتیجه بیمار می‌تواند زودتر به نتیجه موردنظر برسد.

افزایش دقت

اسکنرهای داخل دهانی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های تصویربرداری سه‌بعدی استفاده می‌کنند. در نتیجه می‌توانند شکل و خطوط دقیق دندان‌ها را با دقت بالا ثبت کند. همین امر این امکان را به دندانپزشک می‌دهد تا نتایج بهتری را خلق کند و اطلاعات ساختار دندان‌های بیمار را واضح‌تر داشته باشد و درمان را دقیق و متناسب با بیمار پیش ببرد.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها 

وقتی سرعت عمل و دقت کار بالا برود، هزینه نهایی کار نیز کاهش پیدا می‌کند. دندانپزشکان دیگر به مواد قالب گیری نیاز ندارند. علاوه بر این، نیاز نیست به فکر فضایی برای نگهداری مواد قالب باشند. بلکه تمامی اطلاعات بیمار را می‌توانند روی کامپیوتر خود ذخیره کنند. این اطلاعات نیز حجم بسیار کمی را اشغال می‌کنند. همچنین می‌توان از این اطلاعات در دفعات بعدی نیز استفاده کرد یا تصاویر دوره‌های مختلف مراجعه بیمار را با هم مقایسه کرد. 

متناسب برای درمان کودکان

برخی از کودکان از دندانپزشکی می‌ترسند. هر چه فرایند درمان سریع‌تر و راحت‌تر باشد، آنان هم بهتر این روند را می‌پذیرند. به عنوان مثال، وقتی فرایند ساخت یک قالب سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود، کودک دیگر لج نمی‌کند یا از دیدن موادی در دهان خود نمی‌ترسد. این گونه کار دندانپزشک نیز راحت‌تر انجام می‌شود و کودک اذیت نمی‌شود. 

دقت اسکنر داخل دهانی

دقت مدل‌های دیجیتالی چقدر است؟

با کمک این روش می‌توان بسیاری از خطاها را از بین برد. حتی نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ۴۷ درصد از لابراتوارها با مدلسازی سنتی مشکل دارند و به نظر انها میزان خطا در روش سنتی بسیار زیادتر است. اسکنرها و دستگاه‌های مرتبط به آن‌ها باعث میشوند تا دقت کار بالا برود و خطای انسانی کاهش پیدا کند و حتی از بین برود. کار با این روش ساده‌تر نیز هست و سرعت کار را بالا میبرد. 

عوامل مهم در خرید اسکنر داخل دهانی

برای خرید اسکنر داخل دهانی باید به چه نکاتی توجه شود؟

برندهای مختلفی این دستگاه را تولید می‌کنند. دندانپزشکان می‌توانند با در نظر عوامل مختلف بهترین گزینه را خریداری کنند. این عوامل عبارت‌اند از:

  • سرعت و جریان اسکن
  • اندازه اسکنر
  • راحتی استفاده
  • قیمت اسکنر
  • نحوه نگهداری
  • ویژگی‌هایی مانند صفحه لمسی، بی‌سیم بودن، امکان تشخیص پوسیدگی و…
  • امکان یکپارچه‌سازی با CAD
کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

سخن نهایی

اسکنرهای داخل دهانی ابزار قدرتمندی هستند که می‌توانند برای بهبود دقت و کارایی انواع درمان‌های دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرند. این دستگاه کاربردهای مختلفی در حوزه دندانپزشکی دارد و می‌توان از آن در زمینه تشخیص، دندانپزشکی ترمیمی، ارتودنسی، ایمپلنتولوژی و… استفاده کرد. پیشرفت علم می‌تواند درمانی دقیق را برای ما به ارمغان بیاورد و میزان خطای انسانی را کاهش دهد یا حتی به صورت کامل از بین ببرد. کلینیک سریتا نیز مجهز به ‌ اسکنر داخل دهانی Intraoral scanner است و شما می‌توانید با خیال راحت کارهای مختلف دندانپزشکی را در سریتا انجام دهید. نظر  شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.