ایمپلنت از درمان‌هایی است که طرفداران بسیار زیادی دارد؛ زیرا عملکردی کاملا شبیه دندان‌های طبیعی دارد. ظاهر آن نیز کاملا شبیه دندان‌های معمولی فرد است. ایمپلنت اگرچه دردسرهایی مانند لقی در دهان یا احساس شی‌ء خارجی را ندارد، اما برای مراقبت از آن باید دقت بیشتری به خرج دهید. استفاده از دهانشویه برای ایمپلنت دندان می‌تواند گزینه بسیار خوبی در مراقبت‌های درازمدت باشد. زیرا دهانشویه، دهان و دندان شما را پاکسازی می‌کند و اجازه رشد باکتری و قارچ را نمی‌دهد. در این مقاله قصد داریم در مورد بهترین دهانشویه‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها برای شستشوی ایمپلنت صحبت کنیم. 

ایمپلنت کاملا اقساطی

۲۴ ماهه با ضمانت نامه کتبی

مراقبت از ایمپلنت دندان

اهمیت مراقبت از ایمپلنت دندان

همان‌طور که می‌دانید ایمپلنت در واقع یک پیچ فلزی است که به عنوان ریشه در فک شما کاشته می‌شود و یک تاج سرامیکی به عنوان روکش روی آن قرار می‌گیرد. طبعا وجود یک شیء خارجی در لثه و فک شما همیشه می‌تواند با احتمال عفونت نیز همراه باشد. این مسئله به تنهایی ضرورت استفاده از دهانشویه برای ایمپلنت را نشان می‌دهد. 

همچنین از آنجا که ایمپلنت یک پروتز ثابت است، این امکان وجود دارد که زیر تاج دندان، به محل تجمع باکتری‌ها و قارچ‌ها تبدیل گردد. این مسئله به خصوص وقتی که یک پروتز کامل دهان روی پیج‌های ایمپلنت فیکس می‌شود بیشتر اتفاق می‌افتد؛ زیرا فضای زیادی زیر پروتز وجود دارد که می‌تواند عفونی شود و امکان خارج کردن و شستشوی پروتز وجود ندارد. به همین علت توجه به مراقبت از دهان و دندان برای کسانی که ایمپلنت دارند بسیار بیشتر از سایر افراد است. به طور کلی با انجام ۳ مراقبت عمومی می‌توانید بهداشت ایمپلنت‌ها را تا حد زیادی ارتقا دهید:

مراقبت های لازم بعد از ایمپلنت دندان
  • دندان‌های خود را مرتب مسواک بزنید: دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز، صبح و شب مسواک بزنید. ایمپلنت‌های خود را به آرامی مسواک بزنید و مراقب باشید که به لثه‌ها آسیب نرسانید.
  • نخ دندان بکشید: از نخ دندان برای تمیز کردن فضاهای بین دندانی استفاده کنید. به طور منظم از نخ دندان برای از بین بردن بقایای مواد غذایی و تجمع پلاکی که روی محل ایمپلنت اثر می‌گذارد استفاده کنید.
  • شستشو با دهانشویه: دهان خود را هر روز با دهانشویه شستشو دهید تا لثه‌ها و باکتری‌های موجود در دهان تحت کنترل باشند. با این حال، انتخاب دهانشویه برای ایمپلنت باید حتما طبق توصیه پزشک انجام شود.
انواع دهانشویه برای ایمپلنت دندان

انواع دهانشویه برای ایمپلنت دندان

دهانشویه‌های مختلفی برای شستشوی دهان و دندان وجود دارد؛ اما در صورتی که در دهان خود ایمپلنت دارید باید از انواع خاصی از دهانشویه استفاده کنید. پزشک شما بهترین نوع دهانشویه برای ایمپلنت را معرفی خواهد کرد. به طور کلی انواع دهانشویه که فاقد الکل باشند می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای شستشوی ایمپلنت باشند. زیرا الکل باعث کاهش ترشح بزاق می‌شود و این مانع از نابودی باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌گردد. علاوه بر این نباید از دهانشویه‌هایی استفاده کنید که حاوی مواد سفیدکننده باشند. زیرا این دهاشویه‌ها حاوی مواد ساینده هستند که به تاج دندان آسیب می‌زند. مواد تشکیل دهنده کلیدی که اگر در دهانشویه باشند می‌توانند برای ایمپلنت شما مفید باشند شامل موارد زیر است:

  • فلوراید: مینای دندان را تقویت می‌کند و به جلوگیری از پوسیدگی کمک می‌نماید. فلوراید می‌تواند برای حفظ دندان‌های طبیعی و لثه‌های اطراف ایمپلنت نیز مفید باشد.
  • کلرهگزیدین: یک ضد عفونی‌کننده موثر در برابر باکتری‌های دهان است که اغلب پس از جراحی ایمپلنت دندان برای جلوگیری از بیماری‌های لثه استفاده می‌شود.
  • ستیل پیریدینیم کلراید (CPC): این ماده پلاک و التهاب لثه را کاهش می‌دهد که برای سالم نگه داشتن ایمپلنت بسیار مفید است.
  • زایلیتول: به عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی استفاده می‌شود. زایلیتول از چسبیدن باکتری‌ها به دندان‌ها و ایمپلنت‌ها جلوگیری می‌کند و به کاهش تجمع پلاک کمک می‌نماید.

این مواد به حفظ محیط دهانی سالم، جلوگیری از عفونت و بهبودی کمک می‌کنند. همه این مواد برای افزایش طول عمر ایمپلنت‌های دندانی مهم هستند.

روش صحیح استفاده از دهانشویه برای ایمپلنت دندان

روش صحیح استفاده از دهانشویه برای ایمپلنت دندان

در ماه اول کاشت ایمپلنت نباید از دهانشویه استفاده کنید. زیرا هنوز زخم‌های لثه شما باز است و استفاده از دهانشویه می‌تواند باعث تحریک آن‌ها شود. پس از یک ماه می‌توانید از دهانشویه‌ای که دندانپزشک شما معرفی می‌کند استفاده کنید.

استفاده از دهانشویه باید پس از نخ دندان و مسواک انجام گیرد. دهانشویه به تنهایی هیچ وقت نمی‌تواند جایگزین مسواک و نخ دندان شود. پس از مسواک زدن، به مدت ۳۰ ثانیه محلول دهانشویه را در دهان خود بچرخانید. استفاده افراطی از دهانشویه مناسب نیست؛ زیرا می‌تواند باعث شود که رنگ دندان‌های شما در درازمدت تیره شود. همچنین باید مراقب باشید که محلول دهانشویه را فرو نبرید.

بهترین دهانشویه های مناسب برای ایمپلنت دندان

بهترین دهانشویه های مناسب برای ایمپلنت دندان

بهترین دهانشویه‌های بازار که می‌توانید برای ایمپلنت استفاده کنید شامل موارد زیر است.

دهانشویه ACT فلورایدی و بدون الکل

این دهانشویه برای ایمپلنت دندان انتخاب مناسبی است؛ زیرا حاوی زایلیتول است و می‌تواند اثرات آرام‌بخش در دهان خشک داشته باشد و بزاق دهان را افزایش دهد. فلوراید موجود در این دهانشویه از پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و پوسیدگی‌های سطحی را نیز ترمیم می‌کند.

دهانشویه TheraBreath Healthy Smile

تحقیقات نشان داده است که این دهانشویه اثرات بسیار خوبی در کاهش باکتری‌های دهان دارد. به همین دلیل می‌تواند انتخاب مناسبی برای دندان‌های ایمپلنتی باشد. این دهانشویه توصیه بسیاری از دندانپزشکان شناخته شده است.

دهانشویه ایمپلنت Crest Pro-Health

این دهانشویه نیز حاوی ایمپلنت است و عملکرد خوبی در پر کردن حفره‌های دهانی دارد. با استفاده از این دهانشویه برای ایمپلنت، بهداشت آن‌ها را تضمین می‌کند و دهانی خوشبو خواهید داشت. این محلول اثر خوبی روی کاهش آثار التهاب و قرمزی لثه‌ها دارد.

دهانشویه Listerine

معمولا دندانپزشکان به بیمارانی که آلرژی یا حساسیت دارند استفاده از این محصول را توصیه می‌کنند. آثار ضدآلرژی این محصول بسیار خوب بوده و باعث کاهش التهاب، خارش و تورم می‌گردد. استفاده از این دهانشویه حساسیت دندان‌های شما در مقابل غذاهای سرد و گرم را نیز کاهش می‌دهد. این محصول حاوی اگزالات پتاسیم است و طعم نعناع دارد که باعث خوشبویی دهان شما می‌شود.

دهانشویه CloSYS

این دهانشویه فاقد رنگ است و در درازمدت تاثیر کمتری بر رنگ دندان‌های شما خواهد داشت. این دهانشویه الکل ندارد و حاوی مواد ساینده نیست و به تاج دندان‌های ایمپلنت آسیب نمی‌زند. این دهانشویه ضد حساسیت است و باعث سوزش یا خارش لثه‌ها نمی‌شود.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

جمع بندی

ایمپلنت می‌تواند ظاهر و عملکرد دندان طبیعی شما را بازسازی کند. با این حال برای اینکه عمر آن افزایش یابد لازم است که نسبت به مراقبت از آن جدیت بیشتری به خرج دهید. رعایت بهداشت دهان و دندان مهمترین عاملی است که موجب افزایش طول عمر ایمپلنت می‌شود. با استفاده از دهانشویه می‌توانید جلوی رشد باکتری در دهان خود را بگیرید؛ زیرا به طور طبیعی زیر تاج ایمپلنت می‌تواند به محل برای تجمع باکتری‌ها تبدیل شود.

بهترین دهانشویه برای ایمپلنت، دهانشویه‌ای است که فاقد الکل باشد. زیرا الکل باعث خشکی دهان شده و زمینه‌ساز تکثیر باکتری‌ها می‌شود. لازم است که دهانشویه را روزانه ۲ بار و هر دفعه به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سلامت دهان و دندان به سایر مقالات ما مراجعه نمایید.