شکستن کامپوزیت دندان یکی از مشکلاتی است که ممکن است طی یک حادثه، عدم مراقبت صحیح یا به طور طبیعی،  چندسال پس از نصب کامپوزیت با آن روبرو شوید. یکی از مزایای کامپوزیت نسبت به لمینت این است که قابل ترمیم است و شما با هزینه کم و در مدت زمان کوتاهی می توانید کامپوزیت های خود را نونوار کنید.

اگر کنجکاوید که در مورد جنس کامپوزیت دندان بیشتر بدانید باید بگویم که مواد کامپوزیت از یک ماده پلاستیکی به نام رزین اکریلیک ساخته شده است و با ذرات سرامیکی تقویت شده است. مخلوط این مواد باعث می شود رنگی زیبا و نزدیک به رنگ طبیعی دندان شما ایجاد شود.

کلینیک تخصصی کامپوزیت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

البته درخشندگی و مقاومت کامپوزیت به اندازه لمینت سرامیکی نیست اما استحکام قابل قبولی دارد و در مقابل فشارهایی که به آن وارد می شود به راحتی نمی شکند. اما خب گاهی هم مراجعینی را میبینم که پس از مدت کوتاهی برای ترمیم کامپوزیت هایشان به کلینیک مراجعه می کنند.

بیشتر بدانید: مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

آیا شما هم چنین تجربه ای را داشته اید؟ به نظر شما علت این اتفاق چیست؟ نظرات یا سوالات خودتان را در قسمت دیدگاه ها با ما درمیان بگذارید.

کامپوزیت شکسته

علت شکستن کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت که گاهی به آن ونیرکامپوزیت هم می گویند مانند هر ماده دیگری، عمر مفید محدودی دارد. اگر از کامپوزیت دندان خود به خوبی مراقبت کنید، می توانند حدود ۵ الی ۷ سال ماندگاری داشته باشند. اما بعد از این مدت ممکن است کامپوزیت ها بشکنند یا ترک بخورند. اما شکستن کامپوزیت قبل از این مدت می تواند علل مختلفی داشته باشد.

شایع ترین عوامل شکستن یا لب پر شدن کامپوزیت را در اینجا برایتان آوردم تا حواستان را بیشتر جمع کنید و بیشتر مراقب زیبایی دندان هایتان باشید:

دلایل و علت شکستن کامپوزیت دندان چیست؟


فشار وارد کردن به کامپوزیت ها

خوردن خوراکی های سفت و سخت مانند ته دیگ، شکستن آجیل با دندان، جویدن یخ و آب نبات یا باز کردن درب بطری با دندان فشار زیادی به کامپوزیت وارد می کند و ممکن است باعث لب پر شدن یا شکستن کامپوزیت ها شوند.

آسیب زدن به کامپوزیت

ورزش های سخت و سنگین

در برخی بازی ها و ورزش ها که خطر اصابت توپ یا ضربه خوردن به دندان ها زیاد است، احتمال شکستگی کامپوزیت زیاد است. اگر ضربه خیلی محکم باشد حتی ممکن است کامپوزیت از دندان جدا شود.

پوسیدگی دندان یا عفونت لثه

یکی از علت های اساسی آسیب دیدن کامپوزیت، پوسیدگی دندان یا عفونت لثه است. اگر کامپوزیت کرده اید باید بهداشت دهان و دندان را سفت و سخت رعایت کنید تا جرم و پلاک بر روی دندان و لثه جمع نشود. زیرا اگر دچار عفونت لثه شوید یا دندان شما پوسیده شود و مینای دندان آسیب ببیند، امکان دارد کامپوزیت از دندان جدا شود.

نصب نشدن درست کامپوزیت

اگر تصمیم گرفتید دندان های خود را کامپوزیت کنید، مهم ترین مساله انتخاب یک دندانپزشک متخصص زیبایی خوب است. اگر به دندانپزشک متخصص کامپوزیت مراجعه نکنید و فرآیند نصب کامپوزیت شما به درستی انجام نشود ممکن بعد از مدتی کامپوزیت ها بشکنند یا لب پر شوند.

کیفیت پایین مواد کامپوزیت

استفاده از مواد بی کیفیت و نامرغوب کامپوزیت چیزی است که ممکن است در همان ابتدای کار متوجه آن نشوید اما بعد از مدت کوتاهی می بینید که کامپوزیت هایتان تغییر رنگ داده اند یا یکی یکی شکسته و لب پر می شوند. پس یادتان باشد حتما کلینیک دندانپزشکی معتبری را برای انجام کامپوزیت انتخاب کنید.

انواع کامپوزیت

دندان‌قروچه

دندان‌قروچه مشکلی است که باعث ساییده شدن، خوردگی و فرسوده شدن مینای دندان شده و با فشاری که به دندان ها وارد می کند می تواند موجب شکستن و کنده شدن کامپوزیت ها شود. اگر دندان قروچه دارید حتما شبها از نایت گارد یا محافظ دندان استفاده کنید.

داشتن برخی از بیماری‌ها

برخی از بیماری‌ها یا مصرف برخی داروها می‌توانند سبب ضعیف شدن مینای دندان شوند. هر عاملی که موجب آسیب دیدن مینای دندان شود پروسه کامپوزیت را با شکست مواجه می کند. در این شرایط باید مراقبت‌ بیشتری از دندان های خود داشته باشید و با مصرف مواد غذایی مفید یا مکمل ها طبق تجویز پزشک، مینای دندان خود را تقویت کنید.

حوادث و سوانح رانندگی

ضربه خوردن به دندان ها طی حوادث یا تصادفات، می تواند یکی از علل از دست دادن دندان ها یا شکستن کامپوزیت است. در این شرایط باید به سراغ ترمیم کامپوزیت خود باشید.

در صورت شکستن کامپوزیت چه باید کرد؟

اگر کامپوزیت دندان شکسته و ترک خورده به سرعت باید ترمیم شود در غیر این صورت باکتری و ذرات غذا در آن جمع می شود و باعث می شود دندان اصلی دچار پوسیدگی شود.

اما اگر به هر علتی نمی توانید به دندانپزشک مراجعه کنید برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان و لثه حتما کارهای زیر را انجام دهید:

*قطعه کامپوزیتی که شکسته را از دهان خود خارج کنید و آن را قورت ندهید.

*حداقل روزی دوبار با آب نمک قرقره کنید.

*تا جایی که ممکن است به کامپوزیت شکسته شده فشار وارد نکنید و غذاهای سفت نجوید تا دندان طبیعی تان آسیب نبیند.

*بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید تا از تجمع غذا در شکاف ایجاد شده جلوگیری کنید.

*در صورتی که دندان بر اثر شکستن روکش کامپوزیت نسبت به تغییر دما حساس شود، می توانید از مسکن هایی مانند استامینوفن برای کنترل درد استفاده نمایید.

*پس از آن در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید.

ترمیم کامپوزیت دندان

کامپوزیت شکسته چگونه ترمیم می شود؟

بعد ازمراجعه به کلینیک دندانپزشکی، دندان شما معاینه می شود تا مشخص شود میزان آسیب چقدر است. اگر فقط کامپوزیت آسیب دیده باشد در عرض مدت کوتاهی آن را ترمیم می کنند. به این صورت که بر روی محل شکستگی مواد کامپوزیت همرنگ قرار می دهند و آن را فرم می دهند.

اگر روکش دندان به صورت کامل شکسته یا ترک خورده باشد، دندانپزشک آن را برمی دارد و یک روکش جدید جایگزین آن می کند.

اما اگر به غیر از کامپوزیت، تاج دندان هم آسیب دیده باشد باید ابتدا تاج دندان درست شود سپس روی آن را کامپوزیت می کنند.

مطالب مرتبط:
قیمت کامپوزیت دندان
لمینت دندان
قیمت لمینت دندان

چگونه از آسیب به کامپوزیت جلوگیری کنیم؟

برای مراقبت بهتر از کامپوزیت ها و جلوگیری از شکستن، ترک خوردن یا لب پر شدن آن حتما نکات زیر را رعایت کنید:

۱- بعد از انجام کامپوزیت بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید و برای حفظ بیشتر بهداشت دهان از واتر پیک استفاده کنید. ( واترپیک دستگاهی است که عمل نخ کشیدن دندان ها به همراه آب را انجام میدهد. واترپیک با فشار آب، هم بقایای غذای بین دندان ها را پاک کرده و هم لثه را ماساژ می دهد).

۲- در هنگام انجام ورزش های پر خطر مانند هاکی، بیس بال، بسکتبال، کشتی، والیبال و اسکیت می توانید از محافظ های دهان و صورت استفاده کنید و از ضربه خوردن دندان جلوگیری کنید. این محافظ ها را می توانید از داروخانه ها تهیه نمایید.

محافظ دهان

۳- تا جای ممکن خوراکی های سفت و سخت نخورید و به دندان های خود فشار وارد نکنید.

۴- از مسواک و خمیر دندان مخصوص دندان های کامپوزیت شده استفاده کنید. مثلا مسواک باید نرم باشد زیرا مسواک زبر موجب آسیب دیدن مینای دندان و کامپوزیت می شود.

۵- هر۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید و وضعیت سلامت دندان ها و کامپوزیت خود را بررسی کنید.

۶- در صورت تغییر رنگ کامپوزیت می توانید هر چند وقت یکبار آنها را پالیش کنید تا به رنگ اولیه خود برگردند.

۷- بعد از کامپوزیت کردن دندان ها به صورت دوره ای حتما آنها را جرمگیری کنید زیرا تجمع پلاک های میکروبی در محل های کامپوزیت شده بیشتر است و زیاد شدن پلاک ها میتواند باعث آسیب دیدن کامپوزیت ها شود.

۸- اگر شبها دندان قروچه دارید از نایت گارد (محافظ شب) برای دندان های خود  استفاده کنید تا روکش کامپوزیت آسیبی نبیند. نایت گارد را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.

آیا کامپوزیت دندان نیاز به ترمیم دارد؟

کامپوزیت های دندان کاربرد های بسیار متنوعی دارند، از پر کردن حفره‌ ها و ترمیم دندان‌ های شکسته گرفته تا ایجاد کانتور زیبایی جزئی. از آنجایی که پرکننده های کامپوزیت سفید هستند، بسیار طبیعی به نظر می رسند و یک لبخند زیبا برای فرد به ارمغان می آورند. تنها مشکل این است که کامپوزیت برای همیشه دوام نخواهد داشت. عوامل زیادی از جمله بهداشت نامناسب دهان و یا ضربه در اثر حادثه به طور بالقوه می توانند باعث شکستگی و تخریب کامپوزیت دندان شوند.

خبر خوب این است که با مراجعه منظم به دندانپزشک خود، می توانید اطمینان حاصل کنید که کامپوزیت، پرکردگی ها و سایر ترمیم های شما به سرعت ترمیم یا جایگزین می شوند، آن هم قبل از اینکه آسیب فرصتی برای ایجاد درد یا ناراحتی برای دندان شما ایجاد کند. 

ترمیم کامپوزیت دندان

در صورت رعایت نکردن نکات و مراقبت های لازمه، احتمال شکستن کامپوزیت دندان وجود دارد. یکی از مزیت های اصلی کامپوزیت دندان این است که در صورت خرابی یا شکستگی برخلاف آمالگام ها قابل ترمیم هستند. همانطور که می دانید کامپوزیت به خود و همچنین به عاج و مینای دندان می چسبد؛ بنابراین، اگر دندانپزشک مطمئن شود که در هیچ ناحیه دیگری از کامپوزیت یا دندان ترمیم شده موجود پوسیدگی وجود ندارد، بخشی از ترمیم را که نیاز به تعمیر دارد برداشته و بسته به اندازه، با کامپوزیت روان یا ترمیم کننده را در آن نواحی مجدداً می چسباند. 

به این تعمیر و درمان شکستگی یا آسیب دیدگی کامپوزیت، ترمیم کامپوزیت دندان می گویند. برای این ترمیم و در صورت استفاده از چسب نسل ۴ یا ۵، دندانپزشک باید با اسید فسفریک دندان را اسید شویی کند. اما اگر از چسب نسل ششم یا هفتم استفاده می کند، می تواند چسب را در مواد آماده سازی شده کلمپوزیت قرار داده و سپس کامپوزیت را طبق دستورالعمل روی دندان پیاده کند. نکته قابل توجه در ترمیم کامپوزیت دندان این است که کامپوزیت های روان به اندازه کامپوزیت های ترمیم کننده قوی نیستند و به خوبی ساییده نمی شوند، اما به راحتی در فضاهای کوچک جریان می یابند. بنابراین، توصیه می شود که از کامپوزیت روان فقط در صورتی استفاده شود که ناحیه ترمیم شده کوچک باشد. در ادامه با انواع ترمیم کامپوزیت دندان بیشتر آشنا می شویم:

ترمیم کامپوزیت قدیمی

آیا می‌توان کامپوزیت قدیمی که از قبل در دهان قرار گرفته، ترمیم کنیم؟ پاسخ به این سوال مثبت است و در واقع یکی از مزایای کامپوزیت این است که در صورت شکستگی یا تخریب ترمیم کامپوزیت قدیمی امکان پذیر است. با این حال، گاهی ترمیم کامپوزیت های قدیمی امکان پذیر نیست و هر چه رزین طولانی‌تر عمل کرده باشد، توانایی ما برای اتصال و ترمیم آن کاهش می ‌یابد. در واقع چالش اصلی اتصال به رزین قدیمی، در دسترس بودن رزین خشک نشده برای چسباندن به دندان است، یعنی هنگامی که رزین به طور کامل پخته شد و لایه خشک نشده به طور کامل حذف شد؛ پیوند به آن اگر امکان پذیر می شود؛ هرچند این عمل بسیار سخت است و نیاز به بک دندانپزشک با تجربه و ماهر دارد.

اگر دندانپزشک یک محیط جداکننده بین دو ماده کامپوزیت جدید و قدیمی قرار ندهد، آنها می توانند به یکدیگر متصل شوند. یکی دیگر از عواملی که استحکام ترمیم کامپوزیت قدیمی را افزایش می دهد استفاده از ماده باندینگ است. بنابراین مم ترین موضوع در ترمیم یک کامپوزیت این است که این عمل محافظه کارانه باشد و به طور بالقوه تا حد امکان کمترین برداشت را از ساختار دندان داشته باشد. 

ترمیم رنگ کامپوزیت

در صورت استفاده از کامپوزیت برای زیبایی یا قسمت ‌هایی از دندان‌ها که هنگام لبخند زدن قابل مشاهده هستند، ممکن است لازم باشد دندانپزشک شما هر از گاهی کامپوزیت شما را ترمیم کند. به عنوان مثال، لکه ها ممکن است با پولیش پاک شوند یا با یک لایه رویی جدید از مواد پوشانده شوند.

کامپوزیت روی دندان های آسیاب

از آنجایی که دندان های آسیاب در هنگام جویدن فشار بیشتری نسبت به سایر دندان ها دریافت می کنند، دندانپزشکان می خواهند تا حد امکان دندان اصلی را دست نخورده نگه دارند. از آنجایی که پرکردن دندان با کامپوزیت مستلزم برداشتن ساختار بیشتر دندان است، معمولاً ترمیم کامپوزیت روی دندان به جای تعویض آن (البته در صورت امکان) ترجیح داده می شود.

ترمیم کامپوزیت شکسته

یکی دیگر از انواع ترمیم کامپوزیت دندان، مربوط به ترمیم کامپوزیت هایی است که شکسته یا ترک خورده اند. برای این ترمیم دندانپزشک ابتدا علت شکستگی کامپوزیت را بررسی می کند تا روش مناسب ترمیم را تشخیص دهد. یکی از این روش ها قرار دادن مجددد یک لایه روی کامپوزیت فعلی است که معمولاً این روش توصیه نمی شود. زیرا در صورت قرار دادن یک لایه روی کامپوزیت دندان شما ضخیم تر شده و شکل زیبای خود را از دست می دهد. روش دیگر برداشتن کامپوزیت شکسته شده است. در این صورت دندانپزشک برای ترمیم کامپوزیت شکسته باید کامپوزیت جدیدی را جایگزین کامپوزیت قبلی کند. 

ترمیم کامپوزیت دندان جلو

دندان های جلو اهمیت زیادی در زیبایی لبخند دارند بنابراین در صورت آسیب و شکستگی کامپوزیت دندان جلو بهتر است به سراغ دندانپزشک خود رفته و از تکنیک ترمیم کامپوزیت دندان جلو استفاده کنید. برای ترمیم کامپوزیت این دندان ها بهترین راه برداشتن کامپوزیت آسیب دیده قبلی و جایگزینی آن با یک کامپوزیت سفارشی جدید است. اگر دندانپزشک بخواهد لایه جدیدی روی کامپوزیت قدیمی ایجاد کند و از این راه برای پوشاندن شکستگی و ترک خوردگی آن استفاده کند، دندان ضخیم تر شده و روی ظاهر دندان اثر منفی می گذارد. این اثر منفی روی دندان جلو بیشتر ازباقی دندان ها اثر گذار است زیرا کاملاً قابل مشاهده هستند. 

ترمیم پریدگی کامپوزیت

دندانپزشکان معمولاً برای ترمیم پریدگی کامپوزیت دندان، راهی ساده و کم هزینه انتخاب می کنند. هر چه این پریدگی کم و کوچک باشد در نهایت ظاهر دندان زیباتر و طبیعی تر می شود. برای ترمیم پریدگی ها معمولاً از تکنیک لایه گذاری استفاده می شود، یعنی لایه جدیدی روی کامپوزیت قبلی ساخته می شود و با لیزر سفت می شود تا با مینای دندان پیوند خورده و مستحکم شود.

مراحل ترمیم کامپوزیت دندان

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم ترمیم کامپوزیت دندان در صورت شکستگی و آسیب کامپوزیت قبلی انجام می شود؛ مراحل ترمیم کامپوزیت دندان به شرح زیر است:

  • ابتدا دندانپزشک از ابزارهای دندانپزشکی ویژه ای برای برداشتن کامپوزیت قدیمی شما استفاده می کند. 
  • در مرحله بعد، دندان ها برای ترمیم  و کامپوزیت جدید شما آماده می شوند. در این مرحله ممکن است لازم باشد مقدار کمی از مینای دندان شما برداشته شود تا سطح باندینگ را افزایش داده و به چسبندگی مناسب کامپوزیت جدید کمک کند. 
  • پس از آماده شدن دندان ها، قالب های مورد نیاز برای ساخت کامپوزیت جدید گرفته می شود و به سرامیست در آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می شود. 
  • در نهایت، کامپوزیت جدید در جای خود چسبانده می شود و اسید شویی دندان و پولیش روی سطح دندان اعمال می شود. 

هزینه ترمیم کامپوزیت

قیمت ترمیم کامپوزیت متغیر است و با توجه به عوامل مختلفی محاسبه می شود. به طور کلی برای قیمت گذاری ترمیم کامپوزیت تعداد واحد کامپوزیت نقش مهمی دارد. همچنین ترمیم با استفاده از تکنیک لایه گذاری و جایگزینی کامپوزیت هر کدام قیمت متفاوتی دارند. سایر عواملی که روی هزینه ترمیم کامپوزیت دندان اثرگذار هستند، شامل دستمزد دندانپزشک، موقعیت مکانی کلینیک او و از همه مهم تر برند کامپوزیت دندان می شود.

اقدامات لازم پیش از مراجعه به دندانپزشک

اگر متوجه شدید که کامپوزیت دندانتان دچار آسیب و شکستگی شده باید فوراً به دندانپزشکتان مراجعه کنید. در غیر این صورت احتمال پوسیدگی دندان و در نهایت عفونت وجود دارد. اما پیش از مراجعه به دندانپزشک نکات و مراقبت هایی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:

  • حتماً و فوراً قطعه ای از کامپوزیت را که شکسته شده را از دهانتان خارج کنید تا وارد معده نشود.
  • قر قره کردن آب نمک باعث جلوگیری از عفونت دهان و دندان می شود، بنابراین تا روز مراجعه به دندانپزشک روزی دوبار دهانتان را با آب نمک بشویید.
  • غذا و سایر جویدنی ها را با سمت دیگر دهانتان که کامپوزیت آن نشکسته انجام دهید، فشار آوردن به هر دلیل روی قسمت شکسته شده کامپوزیت باعث آسیب و شکستگی بیشتر آن می شود.
  • بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و بهداشت دهان و دندانتان را جدی بگیرید.

چکاپ کامپوزیت دندان

یکی از مهمترین مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان مراجعه به دندانپزشک به صورت روتین است. چکاپ کامپوزیت دندان به صورت مداوم باعث می شود تا دندانپزشک به طور منظم کامپوزیت و دندان شما را چک کرده و از وضعیت سلامت آنها مطمئن شود. در طی این ویزیت ها دندانپزشک می تواند به شما مراقبت های لازم برای نگه داری از کامپوزیتتان را یاد آوری کند و در صورت ترک خوردگی یا هرگونه مشکل در کامپوزیت دندان، به موقع از آسیب جدی تر جلوگیری کند. این جلوگیری شما را از پرداخت هزینه های گزاف و تحمل درد و ناراحتی محافظت می کند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱. آیا می توان به یک کامپوزیت لایه جدیدی اضافه کرد؟

یکی از راه های ترمیم کامپوزیت شکسته لایه گذاری و افزودن لایه جدید روی کامپوزیت قدیمی است. هر چند این روش باعث ضخیم تر شدن دندان ها شده و زیبایی و طبیعی بودن نتایج کامپوزیت اولیه را ندارد.

۲. چگونه دندانپزشکان کامپوزیت قدیمی را برمی دارند؟

گاهی کامپوزیت قدیمی دندان در صورت شکستگی یا آسیب باید برداشته شود. کامپوزیت قدیمی معمولاً با نوع خاصی از کاغذ سنباده برداشته می شود که روی یک دیسک کوچک با چرخش سریع قرار می گیرد. دندانپزشک شما از این ابزار برای حذف تمام مواد باندینگ از هر یک از دندان های شما استفاده می کند و اثرات باندینگ دندان را معکوس می کند.

۳. وقتی کامپوزیت دندان می شکند چه اتفاقی می افتد؟

در صورت شکستن کامپوزیت دندان و اگر بین دندان و کامپوزیت فضای خالی ایجاد شود، ذرات غذا و باکتری ها می توانند در این ناحیه باقی بمانند. اگر این اتفاق بیفتد، احتمال پوسیدگی در آن دندان و در نهایت عفونت وجود دارد. دراین صورت لازم است برای ترمیم کامپوزیت دندان به سراغ دندانپزشک بروید.

حرف آخر

در این مقاله در مورد علل شکستن کامپوزیت صحبت کردیم. کامپوزیت نسبت به لمینت دندان استحکام کمتری دارد پس بعد از کامپوزیت کردن دندان هایتان بهتر است از آنها به خوبی مراقبت کنید. هر فشار بیش از حدی می تواند موجب شکسته شدن ترک خوردن یا لب پر شدن کامپوزیت شوند. در صورت این اتفاق هر چه سریعتر با کلینیک دندانپزشکی سریتا تماس بگیرید و برای مراجعه اقدام نمایید. زیرا کامپوزیت شکسته جایی برای تجمع باکتری ها و پلاک است و امکان دارد دندان اصلی شما دچار پوسیدگی شود.۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸