با پیشرفت تکنولوژی راه‌های مختلفی برای رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد شده است. در کنار مسواک و نخ دندان، دستگاه‌های مختلفی ساخته شده است که می‌توانید برای سلامت دندان‌های خود استفاده کنید. یکی از این دستگاه‌ها واترپیک نام دارد که از جریان آب برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی واترپیک؛ کاربردها و مزایای آن بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

واترپیک چیست

واترپیک چیست؟

واترپیک که به عنوان نخ دندان آبی نیز شناخته می‌شود، یک وسیله بهداشتی برای دهان و دندان است که از جریان آب شدت دار برای تمیز کردن بین دندان‌ها و در امتداد خط لثه استفاده می‌کند. این دستگاه جایگزینی برای نخ دندان سنتی است و می‌تواند بقایای غذا و پلاک را به طور مؤثرتری از بین ببرد.

واترپیک معمولاً از یک وسیله دستی با یک مخزن آب و یک نازل تشکیل شده است که جریان آب را به داخل دهان هدایت می‌کند. این دستگاه معمولاً برای افرادی مناسب است که دارای بریس یا سیم، ایمپلنت هستند یا کارهای دندانپزشکی مشابه را انجام داده‌اند و همچنین افرادی که در استفاده از نخ دندان معمولی مشکل دارند و انجام این کار باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود.

کارربدهای واتر پیک

کاربرد واترپیک

واترپیک کاربردهای فراوانی دارد. در ادامه کاربردهای آن را مطرح می‌کنیم.

بهداشت دهان:

می‌توان از واترپیک در کنار مسواک زدن منظم و نخ دادن کشیدن استفاده کرد.

پیشگیری از بیماری لثه: Waterpik در کاهش بیماری لثه به نام ژنژیویت مؤثر است. به حذف باکتری‌ها از پاکت لثه کمک می‌کند و از ایجاد پلاک که می‌تواند منجر به التهاب و عفونت لثه شود، جلوگیری می‌کند. ‌

بریس و ارتودنسی:

واترپیک مخصوصاً برای افرادی که بریس یا ارتودنسی دارند، مفید است. می‌تواند اطراف براکت‌ها و سیم‌ها را که دسترسی به آنها با روش‌های سنتی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سخت است، تمیز کند.

ایمپلنت‌ها و بریج:

افرادی که ایمپلنت یا بریج دندانی دارند، معمولاً نمی‌توانند به خوبی اطراف این موارد را تمیز کنند. با استفاده از Waterpik می‌توان بخش‌هایی را که دسترسی به آن‌ها با لوازم معمولی سخت است، تمیز کرد.

پاکت‌های پریودنتال:

از واترپیک می‌توان برای تمیز کردن پاکت‌های عمیق پریودنتال استفاده کرد. پاکت‌ها فضایی هستند که بین لثه و دندان‌ها (به دلیل بیماری لثه) ایجاد می‌شود. این دستگاه کمک می‌کند تا باکتری‌ها و تکه‌های غذا را از این پاکت‌ها خارج کنید.

پیشگیری از بوی بد دهان:

Waterpik می‌تواند در کاهش بوی بد دهان مؤثر واقع شود. زیرا مواد ایجادکننده بو را از بین می‌برد.

بهداشت دهان و دندان برای افرادی که مشکلات حرکتی دارند:

حفظ بهداشت دهان و دندان برای افراد دارای ناتوانی جسمی یا مشکلات حرکتی چالش‌برانگیز است. Waterpik می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای آنها باشد، زیرا در مقایسه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سنتی به مهارت دستی و حرکتی کمتری نیاز دارد.

به طور کلی، Waterpik یک ابزار همه‌کاره است که می‌تواند به طور قابل‌توجهی سلامت و بهداشت دهان و دندان را بهبود بخشد. با این حال، مهم است که با دندانپزشک خود درباره استفاده از آن مشورت کنید.

مزایای واترپیک

مزایای واترپیک

استفاده از واترپیک مزایای زیادی دارد. در این بخش به مزیت‌های آن می‌پردازیم.

  • حذف مؤثر پلاک و جرم‌ها
  • بهبود سلامت لثه
  • استفاده راحت‌تر نسبت به نخ دندان مخصوصاً برای افرادی که سیم و ایمپلنت دارند
  • ناراحتی کمتر برای افرادی که لثه‌های حساسی دارند
  • قدرت تمیزکنندگی بالا
  • بهبود تنفس و رفع بوی بدن دهان

معایب واترپیک

همان طور که مطالعه کردید، واترپیک مزایای زیادی دارد؛ اما در کنار این ویژگی‌های مثبت، نکات منفی هم وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • قیمت بالا
  • جاگیر بودن
  • کار کردن با برق
  • دشوار بودن جا به جایی دستگاه و استفاده در جاهای دیگر به جز منزل
معایب واترپیک

مراحل انجام واترپیک و استفاده از آن در خانه

شما می‌توانید دستگاه واترپیک را خریداری کنید و در خانه از آن استفاده کنید. استفاده از واترپیک در خانه یک راه راحت و مؤثر برای تمیز کردن دندان‌ها و حفظ بهداشت دهان و دندان است. در اینجا مراحل استفاده از Waterpik آورده شده است:

  1. سری مناسب را انتخاب کنید: واترپیک ها دارای انواع مختلفی از نوک‌ها یا سری‌ها هستند، مانند سری استاندارد، ارتودنسی، جستجوگر پلاک یا پریودنتال. شما باید سری مناسب را بر اساس نیازهای خاص خود انتخاب کنید.
  2. مخزن را پر کنید: مخزن Waterpik را با آب گرم پر کنید. همچنین می‌توانید دهان‌شویه به برخی از مخازن دهان‌شویه اضافه کنید.
  3. فشار را تنظیم کنید: سطح فشار Waterpik را مطابق با راحتی خود تنظیم کنید. با فشار کمتر شروع کنید و در صورت نیاز به تدریج آن را افزایش دهید.
  4. روی سینک خم شوید: روی سینک خم شوید تا آب به همه جا پاشیده نشود.
  5. نوک واترپیک را در دهان خود قرار دهید: نوک Waterpik را در دهان خود قرار دهید و لب‌های خود را دور آن ببندید. حتماً دهان خود را کمی باز نگه دارید تا آب به تدریج از آن خارج شود.
  6. دستگاه را روشن کنید: Waterpik را روشن کنید و اجازه دهید آب در دهان شما جاری شود. از دندان‌های عقب شروع و به سمت جلو حرکت کنید و هر دندان را به طور کامل تمیز کنید.
  7. مکث و بیرون ریختن آب: گاهی مکث کنید تا آب و تکه‌هایی که در طول فرایند تمیز کردن در دهان شما جمع می‌شوند، بیرون بریزد. سپس دوباره فرایند تمیز کردن را شروع کنید.
  8. تمام نواحی را تمیز کنید: Waterpik را در زوایای مختلف نگه دارید تا تمام نواحی اطراف دندان‌ها، لثه‌ها و بریس های شما (در صورت داشتن آنها) تمیز شود. به بخش‌هایی که ممکن است با دست دسترسی نداشته باشید، بیشتر توجه کنید.
  9. زبان را تمیز کنید: پس از تمیز کردن دندان‌ها، از Waterpik برای شستشوی زبان هم استفاده کنید.
  10.  مخزن را خالی و تمیز کنید: پس از پایان استفاده از Waterpik، مخزن را خالی کرده و بشویید تا از رشد باکتری و ایجاد رسوب جلوگیری شود.
  11.  مسواک و نخ دندان: حتماً پس از استفاده مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. مگر این که دندانپزشک شما توصیه کرده باشد که برای مدتی این کار را انجام ندهید. در غیر این صورت مسواک و نخ دندان را نباید حذف کنید.

نکته: واترپیک‌ها دارای دفترچه راهنما هستند. حتماً پیش از استفاده دفترچه راهنما را بخوانید و در صورت لزوم از دندانپزشک خود کمک بگیرید.

واترپیک برای چه کسانی مناسب است

استفاده از واترپیک برای چه افرادی مناسب است؟

Waterpik برای طیف وسیعی از افراد مناسب است. به ویژه برای افرادی که بریس، ایمپلنت، تاج و بریج دارند، یا کسانی که در استفاده از نخ دندان سنتی مشکل دارند. همچنین استفاده از آن به افرادی که به بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه یا پریودنتیت مبتلا هستند هم توصیه می‌شود. در کل افرادی که می‌خواهند بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنند، می‌توانند از واترپیک استفاده کنند. 

سخن نهایی

در این مقاله دستگاه واترپیک را بررسی کردیم. اگر شما هم به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می‌دهید، می‌توانید از این دستگاه استفاده کنید. توصیه می‌کنیم پیش از خرید دستگاه با دندانپزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، انواع مختلف آن را بررسی کنید و بهترین گزینه را برای خود خریداری کنید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

  1. Waterpik چگونه کار می‌کند؟

واترپیک با هدایت جریان قوی آب به داخل دهان کار می‌کند. این دستگاه به حذف پلاک، باکتری و ذرات غذا از بخش‌هایی که دسترسی به آن‌ها دشوار است، کمک می‌کند.

  1. آیا استفاده از واترپیک بهتر از نخ دندان کشیدن است؟

در حالی که واترپیک می‌تواند ابزار مؤثری برای بهداشت دهان باشد، جایگزینی برای نخ دندان کشیدن سنتی نیست. واترپیک را باید در کنار مسواک و نخ دندان استفاده کنید. 

  1. آیا همه می‌توانند از Waterpik استفاده کنند؟

اکثر مردم می‌توانند با خیال راحت از Waterpik استفاده کنند، اما مهم است که دستورالعمل‌های ارائه شده توسط سازنده را بخوانید و دنبال کنید و با دندانپزشک مشورت کنید.

  1. آیا استفاده از واترپیک درد دارد؟

در صورت استفاده صحیح، واترپیک نباید باعث ایجاد درد شود. با این حال، اگر فشار آب خیلی بالا باشد، ممکن است برخی افراد دچار حساسیت یا ناراحتی شوند. با فشار کمتر شروع کنید و در صورت لزوم به تدریج آن را افزایش دهید.

  1. هر چند وقت یکبار باید از واترپیک استفاده کنم؟

توصیه می‌شود یک بار در روز ترجیحاً قبل یا بعد از مسواک زدن از واترپیک استفاده کنید. با این حال، می‌توانید فرکانس را بر اساس توصیه دندانپزشک یا ترجیح شخصی خود تنظیم کنید.

  1. آیا می‌توانم از دهان‌شویه در واترپیک استفاده کنم؟

بله، می‌توانید برای طراوت و سلامت بیشتر، دهان‌شویه را به مخزن آب Waterpik خود اضافه کنید. فقط مطمئن شوید که دستورالعمل‌های ارائه شده توسط سازنده را دنبال می‌کنید.

  1. آیا کودکان می‌توانند از واترپیک استفاده کنند؟

کودکان می‌توانند از Waterpik استفاده کنند، اما بزرگ‌ترها باید بر آن‌ها نظارت کنند. بهتر است پیش از اقدام به خرید با یک دندانپزشک اطفال مشورت کنید 

  1. آیا واترپیک می‌تواند جایگزین تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها شود؟

در حالی که Waterpik می‌تواند ابزار مفیدی برای حفظ بهداشت دهان باشد، نمی‌تواند جایگزین تمیز کردن حرفه‌ای دندان شود. مراجعه منظم به دندانپزشک برای تمیز کردن حرفه‌ای ضروری است.

  1. آیا Waterpik می‌تواند به رفع بیماری لثه کمک کند؟

Waterpik می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری لثه مفید باشد؛ زیرا به حذف باکتری‌ها و بقایای غذا از زیر خط لثه کمک می‌کند. با این حال، اگر بیماری لثه دارید، بهتر است با دندانپزشک مشورت کنید.