پشت دندان از نواحی بسیار متداول برای تجمع جرم و پلاک های دندانی است. جمع شدن مقدار زیادی جرم در این نواحی می تواند سایه تیره ای پشت دندان ها بیندازد و به آنها ظاهری کدر و تیره ببخشد. همچنین این جرم ها می توانند به مشکلات بزرگتری مانند بوی بد دهان، پوسیدگی دندان و بیماری های لثه منجر شوند و بر روابط اجتماعی فرد نیز تأثیر منفی بگذارند.

بنابراین حذف جرم های پشت دندان در فرایند جرم گیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بخش زیادی از زمان جرم گیری را به خود اختصاص می دهد. در مطلب امروز قصد داریم در مورد جرم گیری پشت دندان و علت ایجاد جرم در پشت دندان صحبت کنیم. همچنین به معرفی چند روش برای از بین بردن جرم پشت دندان در خانه می پردازیم. امیدواریم تا پایان با ما همراه باشید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید

جرم گیری پشت دندان

جرم گیری پشت دندان

به نظر شما جرم گیری پشت دندان ضرورت دارد؟ اگر جزء افرادی باشید که به طور منظم بهداشت دهان و دندان شان را رعایت می کنند، ممکن است تعجب کنید که اینهمه جرم و پلاک چگونه پشت دندان هایتان جمع شده اند؟ آیا لازم است با جرم گیری آنها را حذف کنید یا این کار ضرورت چندانی ندارد؟

خب جواب کوتاه به این سوال، بله است. جرم گیری پشت دندان واقعا اهمیت دارد حتی اگر از نظر شما جرم های پشت دندان هایتان چندان مشخص نباشند و در حال حاضر مشکلی با آنها نداشته باشید. دلیل اهمیت جرم گیری پشت دندان، جلوگیری از ایجاد مشکلات اساسی برای دندان ها و لثه است. حذف به موقع جرم ها و پلاک های جمع شده پشت دندان می تواند جلوی ایجاد بیماری پریودنتال و یا گسترش آن را بگیرد، روند پوسیده شدن دندان ها را به تعویق بیندازد، بوی بد دهان را از بین ببرد و ظاهری روشن تر و درخشان تر به لبخند شما ببخشد.

دندانپزشکان عموما توصیه می کنند که هر ۶ ماه یکبار برای انجام جرم گیری دندان که شامل جرم گیری پشت دندان نیز می شود، به دندانپزشکی مراجعه نمایید. اما اگر جزء افرادی هستید که مستعد تجمع جرم هستند (به علت سبک زندگی نادرست و یا ژنتیک) ممکن است لازم باشد هر ۳ تا ۴ ماه یکبار جرم گیری پشت دندان انجام دهید.

دلایل تجمع جرم پشت دندان

علت جرم پشت دندان 

تجمع جرم در پشت دندان، دلایل زیادی دارد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، اولین علت جرم پشت دندان جلو است. علاوه بر این معمولا با مسواک های معمولی نمی توان نواحی پشت دندان را به خوبی تمیز کرد، مگر آنکه از مسواک کودک که سر کوچکتری دارد استفاده کنید. بنابراین عدم دسترسی مناسب مسواک به پشت دندان، دلیل دیگر تجمع جرم در این ناحیه می باشد.

مصرف دخانیات و مواد مخدر و همچنین استفاده از برخی داروها نظیر داروهای کاهنده فشار خون باعث خشک شدن دهان و تسریع روند جمع شدن جرم در پشت دندان خواهند شد. نوع بزاق افراد نیز در میزان جرم جمع شده در پشت دندان ها نقش دارد. بزاق برخی از افراد به طور ژنتیکی دارای املاح معدنی بیشتری است بنابراین ژنتیک، از علل دیگر تجمع جرم در پشت دندان هاست. و مورد آخر نامرتب بودن و شلوغی دندان هاست. تمیز کردن جرم و پلاک از دندان های نامنظم، کار آسانی نیست زیرا جرم ها می توانند به راحتی در شکاف ها و فواصل بین دندانی گیر کنند و روی هم جمع شوند.

پیشگیری از جرم پشت دندان

از بین بردن جرم پشت دندان

جرم های دندانی بسیار سر سخت هستند بنابراین بهترین کار آن است که تا حد امکان از تشکیل آنها جلوگیری کنید. مسواک زدن منظم (حداقل دو بار در روز) با یک خمیر دندان حاوی فلوراید (هر بار به مدت ۲ دقیقه) و کشیدن نخ دندان از ضروری ترین کارهایی هستند که می توانند جلوی تشکیل جرم جدید را بگیرند و جرم های رسوب کرده را ضعیف و شل سازند. قطع دخانیات نیز می تواند روند تجمع جرم در پشت دندان را کُند سازد.

اما موثرترین و آسان ترین راه برای از بین بردن جرم پشت دندان، جرم گیری در مطب دندانپزشک است. در واقع جرم های بسیار سفت و ضخیم، تنها با ابزارهای جرم گیری حرفه ای قابل حذف هستند؛ خصوصا جرم هایی که در زیر خط لثه جمع شده اند.

جرم گیری پشت دندان ها در خانه

از بین بردن جرم پشت دندان در خانه

روش های خانگی نمی توانند در از بین بردن جرم های دندان بسیار ضخیم که مدت زیادی است پشت دندان هایتان رسوب کرده اند، موثر واقع شوند اما اگر جرم پشت دندان شما در مراحل اولیه است و هنوز چندان سفت نشده است، یکسری روش های خانگی وجود دارند که می توانند به از بین بردن آنها کمک کنند. در زیر به مهم ترین روش های از بین بردن جرم پشت دندان در خانه می پردازیم.

از خمیر دندان های ضد جرم استفاده کنید: انواع مختلفی از خمیر دندان های ضد جرم وجود دارند که حاوی ترکیباتی نظیر پیروفسفات و زینک سیترات هستند. استفاده منظم از آنها می تواند میزان جرم های دندانی را کاهش دهد.

جوش شیرین را امتحان کنید: شما می توانید با جوش شیرین و یا ترکیب نمک و جوش شیرین مسواک بزنید. در ابتدا این کار را یک روز در میان انجام دهید و با رسیدن به نتیجه مورد نظر، هر ۱۰ روز یکبار تکرار کنید. همچنین می توانید جوش شیرین را با آب به حالت خمیر درآورید و به مدت ۲ تا ۴ دقیقه با آن مسواک بزنید.

روغن کشی با روغن نارگیل: یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ولرم را درون دهان تان بریزید و به مدت ۵ دقیقه با فشار بچرخانید. عبور روغن از میان دندان ها و تماس آن با نواحی پشت دندان به کاهش جرم دندان کمک خواهد کرد. 

دهانشویه های ضد باکتری: دهانشویه های ضد باکتری در تمام داروخانه ها در دسترس هستند. استفاده از آنها به کاهش باکتری های مضر موجود در دهان و در نتیجه کمتر شدن جرم پشت دندان کمک می کند.

برس یا مسواک بین دندانی: این برس های کوچک به راحتی به فضای بین دندان ها و همچنین پشت دندان ها دسترسی خواهند داشت. بنابراین می توانند جرم و رسوب جمع شده در پشت دندان را تا حد زیادی پاک نمایند.

خوراکی های طبیعی: مصرف برخی از خوراکی ها می تواند در از بین بردن جرم پشت دندان ها بسیار موثر باشد. در واقع آنها می توانند جرم گیری پشت دندان را به روشی طبیعی انجام دهند. سبزیجاتی مانند هویج و کرفس، هندوانه، سیب و انجیر از خوراکی های طبیعی هستند که می توانید به منظور کاهش جرم پشت دندان از آنها استفاده کنید.

مسواک برقی: مسواک های برقی در تمیز کرد دندان و زدودن جرم آنها بسیار بهتر از مسواک های دستی عمل می کنند. به همین خاطر بسیاری از دندانپزشکان توصیه می کنند که برای ارتقاء سلامت دهان و دندان هایتان از مسواک برقی استفاده کنید.

سرکه سیب: سرکه سیب حاوی ترکیبات خاصی است که آن را به یک ضد عفونی کننده و ضد جرم قوی دندان ها تبدیل می کند. پتاسیم، پروبیوتیک ها و اسید استیک موجود در سرکه سیب در میکروب زدایی و کاهش پلاک های دندانی بسیار موثر هستند. پس از مسواک زدن معمول خود، سرکه سیب را با نوک انگشت روی دندان های خود مالش دهید. این کار را به مدت یک دقیقه انجام دهید و سپس دهان تان را آبکشی نمایید. 

حرف آخر

نواحی پشت دندان جلو به خاطر عدم دسترسی کافی در هنگام مسواک زدن و عواملی نظیر مصرف برخی داروها، استعمال دخانیات و … بسیار مستعد تجمع جرم و پلاک های دندانی هستند. با وجود آنکه رعایت بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن دقیق و کشیدن نخ دندان) می تواند روند رسوب جرم و پلاک را کُند سازد اما نمی تواند به طور کامل جلوی آن را بگیرد. بهترین و مطمئن ترین روش برای جرم گیری پشت دندان، مراجعه به دندانپزشک و انجام یک جرم گیری دندان حرفه ای است. البته برخی روش های خانگی نیز می توانند در کاهش جرم پشت دندان موفق عمل کنند اما آنها فقط  در مورد جرم های سبک و نه چندان سفت موثر هستند و اگر جرم پشت دندان شما قدیمی و ضخیم است، تنها راه حذف آن انجام جرم گیری حرفه ای در دندانپزشکی می باشد.