بسیاری از افرادی که قصد انجام جرم گیری دندان های خود را دارند، نگران آسیب دیدن دندان هایشان به واسطه جرم گیری هستند. در برخی موارد حتی توصیه دندانپزشک به انجام جرم گیری نیز بی فایده است و آنها دائما این سوالات را تکرار می‌ کنند که آیا جرم گیری دندان را خراب می‌ کند؟ اصلا انجام آن چه ضرورتی دارد؟ آیا جرم گیری دندان های من را در معرض خطر قرار می‌ دهد؟ و … قبل از پاسخ دادن به این سوالات لازم است توجه داشته باشید که اگر انجام جرم گیری دندان به شما توصیه شده است، حتما دندانپزشک‌ تان تشخیص داده که با توجه به شرایط دندان‌ هایتان لازم است این درمان را انجام دهید.

پس اگر به دندانپزشک خود اعتماد دارید، بهتر است ریش و قیچی را دست او بسپارید! اما می‌ توانید نگرانی هایتان پیرامون جرم گیری دندان را با او مطرح نمایید تا بهترین راهنمایی را دریافت کنید. ما نیز در این مطلب با بیانی ساده به این پرسش پاسخ خواهیم داد که آیا جرم گیری دندان را خراب می کند یا نه! از توجه شما تا انتهای مطلب بسیار سپاسگزاریم.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

دریافت مشاوره رایگان تنها با یک کلیک

زمان نیاز به جرم گیری

چه زمانی به انجام جرم گیری دندان نیاز است؟

مقدار جرم و پلاک های جمع شده روی هر دندان با توجه به جنس و کیفیتی که دارد و همچنین میزان رعایت اصول مراقبتی توسط فرد متفاوت است. بر همین اساس برخی از افراد سالی یکبار به جرم گیری نیاز دارند در حالیکه ممکن است بعضی دیگر هر ۴ یا ۶ ماه یکبار برای جرم گیری اقدام کنند.

به طور کلی اگر پلاک های جمع شده روی دندان و اطراف لثه به حدی زیاد و سخت شوند که مسواک و نخ دندان نتوانند آنها را حذف نمایند و یا مشکلاتی نظیر التهاب و خونریزی لثه و بوی بد دهان ایجاد کنند، جرم گیری ضرورت پیدا خواهد کرد تا از مشکلات بعدی نظیر شل شدن دندان و از دست دادن دندان جلوگیری کند.

آیا جرم گیری دندان را خراب می‌کند؟

 آیا جرم گیری دندان را خراب می کند؟

اگر بخواهیم به این سوال رایج در یک کلمه پاسخ دهیم، باید بگوییم خیر.

جرم گیری باعث آسیب رساندن به دندان ها نمی شود و برعکس از آنها در برابر آسیب های ناشی از تجمع جرم و پلاک و مشکلات متعاقب محافظت خواهد کرد. در واقع درست است که مسواک زدن منظم و کشیدن نخ دندان از مهم ترین اصول مراقبتی دندان ها هستند اما هر چقدر هم دقیق و منظم دنبال شوند، باز هم به اندازه یک روش تمیزکاری حرفه ای نظیر جرم گیری در برداشتن جرم و پلاک از دندان ها و اطراف لثه موفق نیستند.

درست است که انجام جرم گیری توسط افراد غیر حرفه ای و به شیوه نادرست می تواند به دندان ها صدمه بزند اما این مسئله در مورد هر نوع درمان پزشکی دیگر نیز صدق می کند و سپردن پروسه درمان به یک پزشک حاذق، احتمال بروز مشکل را به حداقل خواهد رساند. اما اینکه تصور کنیم خود جرم گیری دندان یک روش غیر ایمن و آسیب رسان است، به هیچ وجه منصفانه و منطقی به نظر نمی رسد.

جرم گیری با هدف ارتقای سلامت دندان ها توسط پزشک انجام میگیرد

چرا برخی از مردم فکر می کنند که جرم گیری دندان ها را خراب می کند؟

خب حالا که متوجه شدید جرم گیری توسط یک دندانپزشک با تجربه یک روش کاملا ایمن و موثر برای ارتقای سلامت دندان های شماست، می توانید با خیال راحت برای انجام آن اقدام کنید. اما به نظر شما چرا بعضی از مردم اینقدر نگران هستند که آیا جرم گیری دندان را خراب می کند؟ چه چیزی باعث شده که این باور غلط تا این حد جدی گرفته شود؟

اول از همه باید توجه داشته باشید که متأسفانه باورهای نادرست این چنینی در زمینه پزشکی، سلامت، تناسب اندام، تغذیه و … کم نیستند. به عنوان مثال بحث واکسن و افزایش ریسک ابتلا به برخی بیماری ها و حتی نازایی و سقط جنین سال هاست که در جوامع مطرح است. با وجود آنکه چنین ادعاهایی در اغلب موارد بدون هیچ گونه پشتوانه علمی مطرح می شوند اما می توانند ناخودآگاه بر روی تصمیمات ما تأثیر بگذارند. شایعه خراب شدن دندان ها به خاطر انجام جرم گیری نیز یکی از این دام‌ هایی است که خیلی از ما گرفتار آن می شویم.

اما در طی فرایند جرم گیری نیز شرایطی ایجاد می شود که باعث دامن زدن به این شایعات خواهد شد.

مورد اول، انجام جرم گیری توسط یک فرد غیر حرفه ای و کم تجربه است. متأسفانه کسانی که چنین تجربه بدی از جرم گیری دارند، واقعا به آسیب های دندانی نظیر صدمه دیدن مینای دندان دچار می شوند. آنها خاطره بسیار بدی از جرم گیری دارند و به همه توصیه می کنند که از جرم گیری دندان هایشان اجتناب کنند. در حالیکه اگر کمی دقیق شوند، متوجه خواهند شد که دلیل صدمه دیدن دندان هایشان، جرم گیری توسط یک شخص تازه کار و کم تجربه بوده است و ارتباطی با خود روش جرم گیری ندارد.

مورد دوم وقوع یک خونریزی خفیف در حین جرم گیری است که از نظر دندانپزشکان طبیعی محسوب می شود. اما برخی بیماران، این خونریزی را نشانه آسیب دیدن لثه می دانند و نگران هستند که لثه هایشان به خاطر جرم گیری شل شود و یا تحلیل برود. این باور کاملا نادرست است و لثه ها در عرض چند روز کاملا ترمیم خواهند شد.

مورد سوم به نتایج حاصل از حذف جرم و پلاک از اطراف لثه و بین دندان ها مربوط می شود. همانطور که می دانید تجمع جرم و پلاک بیش از حد در خط لثه می تواند به التهاب و عقب نشینی لثه منجر شود. عقب رفتن لثه نیز باعث ایجاد فضای خالی بین دندان ها خواهد شد. متأسفانه شما متوجه عقب نشینی لثه و فضاهای خالی بین دندان هایتان نخواهید شد چون تجمع جرم ها در این نواحی باعث می شود که تمام این موارد از دید شما پنهان بماند. پس از حذف جرم ها و پلاک دندان، لثه تحلیل رفته کاملا آشکار خواهد شد زیرا دیگر توسط جرم ها پنهان نشده است. همچنین با برداشتن جرم های بین دندان ها، فضای خالی بین آنها کاملا به چشم می آید. در این شرایط پس از اتمام جرم گیری، بیمار تازه متوجه عقب فتن لثه و باز شدن لای دندان ها می شود و همه تقصیر را به گردن جرم گیری می اندازد. اما فراموش نکنید که تمام چیزهایی که پس از جرم گیری به چشم تان می آیند، قبلا اتفاق افتاده اند و جرم گیری فقط آنها را آشکار نموده است.

و مورد آخر حساس شدن دندان ها پس از جرم گیری است. وقتی مقدار زیادی جرم روی دندان ها جمع شده باشد، همانند یک عایق عمل کرده و مانع حس کردن گرما و سرما توسط دندان می شود. با حذف این جرم ها در جرم گیری، دندان به یکباره در معرض گرما و سرما قرار خواهد گرفت و حساس می شود. اما نتیجه گیری بیمار آن است که جرم گیری باعث آسیب رساندن به مینای دندان و حساس شدن دندان هایم شده است و بنابراین به هر کسی می رسد، او را از انجام جرم گیری منع می کند.

حرف آخر

جرم گیری یک روش سرپایی، مقرون بصرفه و ایمن برای بهبود شرایط سلامت دندان ها و لثه ها و جلوگیری از مشکلات ناشی از تجمع بیش از حد جرم و پلاک های دندانی است. اگر دندانپزشک تان یک فرد با تجربه و حاذق است و و با توجه به وضعیت دندان هایتان انجام جرم گیری را به شما توصیه کرده است، با خیال راحت و در اسرع وقت جرم گیری دندان هایتان را انجام دهید و به هیچ وجه نگران نباشید که آیا جرم گیری دندان را خراب می کند یا نه! زیرا نگرانی شما فقط از شایعات و باورهای غلطی نشأت گرفته است که هیچ پایه و اساس علمی ندارند و در واقع آنچه می تواند به دندان های شما صدمه بزند، عدم انجام جرم گیری دندان است.