جرم گیری دندان از روش‌ های بسیار موثر برای حفظ سلامت دهان و دندان و پیشگیری از مشکلات و بیماری‌های لثه است و حتی می‌تواند تا حدودی به روشن‌ تر شدن دندان ها کمک کند. تقریبا همه ما می دانیم که جرم گیری چقدر برای دندان هایمان مفید است. با اینحال تعداد کمی از افراد به طور منظم برای جرم گیری دندان اقدام می کنند. اصلی ترین دلیلی که باعث می شود بیماران از جرم گیری گریزان باشند، نگرانی در مورد درد جرم گیری است. در واقع اولین سوالی که افراد قبل از جرم گیری از دندانپزشک خود می پرسند، آن است که آیا جرم گیری دندان درد دارد! اگر شما هم به خاطر تصوری که از درد جرم گیری دارید دائما آن را به تعویق می‌ اندازید، تا انتهای مطلب امروز با ما همراه باشید. در بخش های زیر به طور کامل توضیح خواهیم داد که آیا جرم گیری دندان واقعا درد دارد یا نه.

عوارض جرم گیری نکردن

ترس از جرم گیری دندان

اگر بخاطر ترس از درد جرم گیری از آن اجتناب می کنید، بهتر است بدانید که جرم های انباشته شده روی دندان ها می تواند به پوسیدگی دندان، بیماری های لثه و درد واقعی و طاقت فرسا منجر شود. در واقع بخش اعظمی از دردی که برای جرم گیری دندان تصور می کنیم، به خاطر ترس از دندانپزشکی و کلیشه های ذهنی ما در این زمینه است. صدای جرم گیری و بویی که در هنگام جرم گیری احساس می کنیم نیز می تواند روی حواس ما تأثیر منفی بگذارد و همه چیز را بیشتر و شدیدتر از آنچه واقعا هست، تصو کنیم.

اگر بخواهیم در یک کلمه به این سوال پاسخ دهیم که آیا جرم گیری دندان درد دارد؟ باید بگوییم «خیر».

اگر شما برای انجام جرم گیری به یک دندانپزشک مجرب و ماهر مراجعه کنید، او قدرت دستگاه جرم گیری را متناسب با حساسیت دندان های شما تنظیم خواهد کرد و بنابراین بسیار بعید است که دردی احساس کنید. در مواردی که نیاز به جرم گیری زیر لثه باشد، ممکن است یک سوزش جزئی وجود داشته باشد که باز هم جای نگرانی نیست زیرا از بی حسی روی لثه های شما استفاده خواهد شد. بنابراین به طور کلی جرم گیری دندان یک روش غیر تهاجمی و بدون درد است و بسیار آسان تر از درمان های روتین دندانپزشکی مانند پر کردن و عصب کشی دندان می باشد.

جرم گیری دندان

مراحل جرم گیری دندان

جرم گیری دندان شامل سه مرحله اصلی است. در زیر به هر یک از مراحل جرم گیری می پردازیم و توضیح می دهیم که آیا شامل درد می شود یا خیر.

• مرحله اول جرم گیری: جرم گیری می تواند با ابزارهای دستی یا توسط امواج مافوق صوت انجام شود. در مرحله اول جرم ها توسط اسکیلر یا کویترون برداشته می شود. جرم های جمع شده رو و پشت دندان ها، در شکاف های بین دندانی و خط لثه با دقت برداشته می شوند. در جرم گیری، درجاتی از کورتاژ لثه به شکل ناخواسته انجام می شود که به آن کورتاژ غیر عمدی می گویند. اگر میزان جرم های جمع شده در زیر خط لثه زیاد باشد، دندانپزشک از بی حسی موضعی روی لثه ها استفاده خواهد کرد تا بیمار هیچ گونه درد و ناراحتی احساس نکند. صدای این مرحله از جرم گیری می تواند باعث اضطراب برخی بیماران شود و حس درد را در آنها تداعی کند اما در اغلب موارد، اینها صرفا تصورات ذهنی هستند و در صورت تنظیم صحیح قدرت دستگاه متناسب با میزان حساسیت دندان و ضخامت جرم ها غالبا دردی احساس نخواهد شد.
  • مرحله دوم جرم گیری: در این مرحله رنگدانه های چسبناک و لکه های مقاوم دندانی توسط دستگاهی به نام ایرفلو برداشته می شوند. این مرحله شامل استفاده از یک واتر جت، اسپری هوا و سدیم بی کربنات برای پاک کردن لکه ها و پلاک ها خواهد بود. این رنگدانه ها عموما در افراد سیگاری و کسانی دیده می شود که به دفعات زیاد چای و قهوه مصرف می کنند. دستگاه ایرفلو به سرعت و بدون ایجاد هیچ گونه ناراحتی و حساسیت در دندان ها این رنگدانه ها و لکه های مقاوم را از روی سطح دندان ها بر می دارد.
  • مرحله سوم جرم گیری: در مرحله سوم جرم گیری بروساژ دندان انجام می شود. بدین صورت که دندان ها به یک خمیر مخصوص آغشته می شوند و سپس از یک ابزار چرخشی که یک برس به سر آن متصل شده است، برای پاک کردن رنگ ها و لکه های دندانی که چسبندگی زیادی ندارند استفاده می شود. این کار باعث سفید و صیقلی شدن سطح دندان ها خواهد شد. شما یک حرکت آهسته ساییدن روی دندان های خود و صدای سایش برس الکتریکی را احساس خواهید کرد. با این حال، این روش بدون درد و ساده است.
  • سایر مراحل جرم گیری: در پایان دندانپزشک اقداماتی نظیر نخ کشیدن حرفه ای دندان ها، شستشو دهان و فلوراید تراپی را انجام خواهد داد که کاملا بدون درد و ناراحتی هستند.
درد جرم گیری دندان

چرا برخی افراد می گویند که جرم گیری دندان درد دارد؟

جرم گیری دندان به خودی خود روش دردناکی نیست اما با اینحال ممکن است برخی از افراد مقداری ناراحتی و حساسیت را در طول جرم گیری تجربه کنند. جرم گیری دردناک می تواند به چند دلیل اتفاق بیفتد.

• عدم مهارت کافی دندانپزشک: اگر دندانپزشکی که جرم گیری انجام می دهد تجربه و مهارت کافی نداشته باشد، نمی تواند دستگاه جرم گیری را به درستی تنظیم کند و جرم گیری را متناسب با نیازهای دندان بیمار انجام دهد. در نتیجه بیمار در طول جرم گیری احساس درد و حساسیت خواهد کرد.
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: افرادی که به طور مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده نمی کنند، لثه های حساس و ملتهبی دارند. حتی ممکن است به بیماری لثه مبتلا شوند. در این صورت در هنگام جرم گیری به علت حساس بودن لثه ها دچار سوزش و در برخی موارد خونریزی خواهند شد.
  • دندان های حساس: دندان های برخی از افراد به دلایلی نظیر بیماری لثه، دندان قروچه، تحلیل لثه، استفاده از محصولات سفید کننده قوی فوق العاده حساس هستند. در این شرایط ممکن است بیمار در هنگام جرم گیری دندان مقداری درد و حساسیت احساس کند که ارتباطی با خود فرایند جرم گیری ندارد و به ساختار حساس دندان مربوط می شود.
  • اضطراب و تنش :همه دلایل ناراحتی در حین تمیز کردن دندان فیزیکی نیستند و اضطراب و تنش می تواند نقش مهمی در درک درد داشته باشد. ترس از اقدامات دندانپزشکی که به عنوان اضطراب دندان شناخته می شود، می تواند شما را نسبت به هر احساسی بیش از حد آگاه کند و باعث شود یک تمیز کردن معمولی دندان برای شما فوق العاده دردناک باشد.
  • آشکار شدن پایانه های عصبی: یکی دیگر از دلایل ناراحتی در حین جرم گیری دندان می تواند آشکار شدن پایانه های عصبی به دلیل فرورفتگی لثه، حفره ها یا ترک های دندان باشد. هنگامی که این نواحی حساس در حین تمیز کردن دندان با وسایل دندانپزشکی، آب یا هوا تماس پیدا می کنند، می توانند اعصاب را تحریک کرده و باعث ناراحتی یا حتی درد شدید شوند.
  • تجمع تارتار عمیق: تجمع بیش از حد تارتار (پلاک سفت شده) به ویژه در زیر خط لثه می تواند فرآیند تمیز کردن دندان را تهاجمی تر کند و به طور بالقوه منجر به ناراحتی شود. تجمع تارتار عمیق اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به طور منظم برای جرم گیری دندان مراجعه نکند که باعث می شود جلسه جرم گیری فعلی، سنگین تر و فشرده تر انجام شود.

روش های رفع درد جرم گیری دندان

همانطور که گفته شد، جرم گیری دندان در صورتی که توسط یک دندانپزشک حاذق و روی لثه ها و دندان های سالم انجام شود، بدون درد و خونریزی خواهد بود. با اینحال در مواردی که دندانپزشک احتمال دهد به علت مشکلات لثه و حساس بودن دندان ها ممکن است بیمار دچار درد شود، می تواند از روش های زیر برای کنترل ناراحتی او استفاده کند.

دلایل درد جرم گیری دندان
  • استفاده از بی حسی: دندانپزشک محل جرم گیری را به طور موضعی کاملا بی حس می کند. در اینصورت غالبا درد و ناراحتی احساس نخواهد شد.
  • استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت: برای کاهش ناراحتی و حساسیت پس از جرم گیری ممکن است دندانپزشک استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت را به بیمار توصیه کند.
  • استفاده از دهانشویه: ممکن است دندانپزشک برای کمک به تسکین التهاب لثه، استفاده از دهانشویه نسخه ای و یا غرغره کردن با آب نمک را توصیه نماید.

سخن پایانی

تقریبا تمام بیمارانی که برای جرم گیری به دندانپزشک مراجعه می کنند، این سوال را می پرسند «آیا جرم گیری دندان درد دارد؟» اگر بخواهیم در یک کلمه به این نگرانی رایج پاسخ دهیم، باید بگوییم خیر. جرم گیری یک روش ساده و سرپایی است که در اغلب موارد حتی نیازی به دریافت بی حسی ندارد. با اینحال در مواردی که مشکلاتی نظیر حساسیت دندان، بیماری های لثه، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و بی تجربگی دندانپزشک وجود داشته باشد، ممکن است بیمار مقداری درد و ناراحتی را در حین جرم گیری احساس کند. اما خود فرایند جرم گیری روی دندان ها و لثه های سالم و توسط یک دندانپزشک مسلط بدون ناراحتی و حساسیت خواهد بود. در پایان لازم به ذکر است که تجمع جرم روی دندان ها و زیر خط لثه به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان و بیماری های لثه خواهد شد که درد و ناراحتی به مراتب بیشتری را (در مقایسه با ناراحتی جزئی ناشی از جرم گیری) برای فرد ایجاد می کند. بنابراین اجازه ندهید کلیشه های ذهنی که در مورد دندانپزشکی و درد جرم گیری دارید، شما را از انجام این درمان دندانپزشکی موثر، ساده و پیشگیرانه بازدارد.