هیبرید دنچرهای بر پایه ایمپلنت که به عنوان پروتز هیبریدی ثابت نیز شناخته می‌شوند، مجموعه‌ای از دندان‌ها و لثه‌های مصنوعی هستند که قوس بالایی یا پایینی دهان را به طور کامل می‌پوشانند. هیبرید دنچرها، زیبایی و عملکرد پروتزهای سنتی را با پایداری ایمپلنت‌های دندانی ترکیب می‌کنند. آنها از دندان‌های مصنوعی با ظاهر کاملا طبیعی تشکیل می‌شوند که به پایه‌های ایمپلنت تیتانیومی که با جراحی در فک قرار داده شده‌اند، متصل می‌شوند. این ایمپلنت‌ها به استخوان جوش می‌خورند و ثبات لازم را برای غذا خوردن و صحبت کردن راحت فراهم می‌نمایند.

بسته به نیاز شما ممکن است از ۴، ۶ یا تعداد بیشتری ایمپلنت دندان استفاده شود. هیبرید دنچرها معمولاً ایمپلنت‌های دندانی All-on-4، All-on-6 یا All-on-X نیز نامیده می‌شوند. این دنچرها را هیبریدی می‌نامند زیرا ثابت و در عین حال متحرک هستند. آنها تا آنجا که به زندگی روزمره مربوط می‌شود ثابت هستند و با غذا خوردن یا صحبت کردن جابجا نمی‌شوند. با این حال، در صورت لزوم می‌توان آنها را توسط یک متخصص دندانپزشک جدا کرد (برداشت).

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید

تفاوت هیبرید دنچر با اوردنچر و پروتزهای معمولی

تفاوت هیبرید دنچر با اوردنچر و پروتزهای معمولی

هیبرید دنچر تفاوت‌هایی با اوردنچر و پروتزهای معمولی دارد که در زیر به آنها می‌پردازیم.

  • اوردنچر مجموعه‌ای از دندان‌های جایگزین است که توسط ایمپلنت‌ها یا دندان‌های طبیعی باقی مانده پشتیبانی می‌شوند. این پروتز برای حمایت روی چیز دیگری قرار می‌گیرد، از این رو اصطلاح اوردنچر به آن گفته می‌شود. پروتزهای معمولی این پشتیبانی را ندارند. آنها با استفاده از تکیه گاه بافت‌های طبیعی و یا یک چسب خوراکی متصل می‌شوند.
  • هیبرید دنچر مانند اوردنچر با پشتیبانی از ایمپلنت جایگزین مجموعه کاملی از دندان‌های بالا یا پایین می‌شود. اما در حالی که اوردنچرها آزادانه روی لثه قرار می‌گیرند و به راحتی قابل برداشتن هستند (باید شب‌ها بیرون آورده شوند و درون ظرف آب قرار بگیرند)، پروتزهای هیبریدی ثابت با چندین ایمپلنت دندان به طور ایمن در جای خود نگه داشته می‌شوند و فقط توسط دندانپزشک قابل برداشتن هستند  خود فرد نمی‌تواند آنها را بردارد.
تفاوت هیبرید دنچر با اوردنچر و پروتزهای معمولی
  • برای کمک به رعایت بهداشت و پاکسازی بهتر، بین هیبرید دنچر و لثه فاصله‌ای در نظر گرفته می‌شود اما در مورد اوردنچر اینگونه نیست و لثه را به طور کامل می‌پوشاند. به خاطر وجود همین فاصله، هیبرید دنچر در کشور ما چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و در کلینیک دندانپزشکی سریتا نیز انجام نمی‌شود. اما لازم به ذکر است که در صورت نگهداری درست و رعایت نکات مراقبتی، هیبرید دنچر از نظر کیفیت و راحتی بسیار بهتر از اوردنچر خواهد بود.
  • استفاده از ایمپلنت دندان، پروتزهای هیبریدی را گران‌تر از پروتزهای معمولی می‌کند اما آنها ثبات بسیار بیشتری را ارائه می‌دهند. پروتزهای هیبریدی ثابت، عملکرد دهان را به طور کامل بازیابی می‌کنند بنابراین می‌توانید هر چه می‌خواهید بخورید و هرگز نگران لیز خوردن، سر خوردن و آسیب دیدن دندان مصنوعی خود نباشید.
  • پروتزهای معمولی، استخوان فک را تحریک نمی‌کنند، راحتی کمتری نسبت به هیبرید دنچر ارائه می‌دهند و هر چند وقت یکبار نیاز به تنظیم دارند. اما پایه‌های ایمپلنت در پروتزهای هیبریدی، استخوان فک را به روشی مشابه عملکرد ریشه دندان تحریک می‌کند. این امر از تحلیل استخوان و همچنین تغییر شکل صورت که به مرور زمان به دلیل تحلیل استخوان رخ می‌دهد، جلوگیری می‌کند. اگر چیزی وجود نداشته باشد که استخوان را تحریک کند، بدن فرض می‌کند که دیگر به آن نیاز ندارید و استخوان را در جای دیگری دوباره توزیع می‌نماید.
تفاوت هیبرید دنچر با اوردنچر
  • پروتزهای معمولی نسبت به هیبرید دنچر ارزان‌تر هستند و نیازی به جراحی ندارند.
  • هیبرید دنچرها مانند ایمپلنت‌های دندانی به شرط رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانند مادام‌العمر دوام بیاورند. با این حال، پروتزهای معمولی تنها حدود هفت سال طول عمر دارند.
  • پروتزهای هیبریدی از همان پرسلنی استفاده می‌کنند که در روکش‌های دندان به کار می‌رود. این ماده زیبا و طبیعی به نظر می‌رسد.
هیبرید دنچر برای چه کسانی مناسب است؟

هیبرید دنچر برای چه کسانی مناسب است؟

پروتز هیبریدی ثابت برای همه مناسب نیست. دندانپزشک با بررسی موارد زیر تشخیص می‌دهد که آیا کاندید مناسبی برای دریافت هیبرید دنچر هستید یا نه.

  • مشکلات سلامتی: مشکلاتی نظیر بیماری قلبی، اختلالات خونریزی، دیابت کنترل نشده و بیماری‌های خودایمنی می‌تواند در روند درمان اختلال ایجاد کند.
  • ساختار استخوان برای حمایت از ایمپلنت‌ها و تراز مناسب بایت: اگرچه افراد مسن بیشتر به هیبرید دنچر نیاز دارند اما هر کسی که از دست دادن دندان قابل توجهی داشته باشد ممکن است واجد شرایط باشد. با این حال برای اینکه پایه ایمپلنت‌ها به خوبی با استخوان فک ترکیب شوند، باید استخوان و بافت لثه سالمی داشته باشید. به عنوان مثال پوکی استخوان می‌تواند کیفیت یا تراکم استخوان فک را کاهش دهد. 
  • عادات نادرست سبک زندگی مانند استعمال دخانیات: وجود برخی از عادات می‌توانند روند درمان را دشوارتر کنند. به عنوان مثال، سیگار کشیدن و سوء مصرف مواد مخدر روند بهبودی را کُند می‌سازد و می‌تواند به شکست ایمپلنت منجر شود.
  • رعایت بهداشت دهانی: دریافت هیبرید دنچر مستلزم رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان است. اگر نمی‌توانید به طور منظم بهداشت دهان و دندان‌هایتان را رعایت کنید، کاندید مناسبی برای پروتز هیبریدی ثابت نخواهید بود.

مزایا و معایب هیبرید دنچر

مانند هر نوع پروتز دندانی، پروتزهای هیبریدی ثابت نیز مزایا و معایبی دارند.

مزایای هیبرید دنچر

مزایا هیبرید دنچر

پروتزهای هیبریدی ثابت:

  • نسبت به ایمپلنت‌های دندانی تکی، یک روش مقرون به صرفه‌تر برای بازیابی کل قوس دهانی هستند.
  • ظاهر، عملکرد و احساسی مانند دندان‌های طبیعی دارند.
  • ثبات و راحتی بیشتری برای بیمار فراهم می‌کنند زیرا نیازی به برداشتن ندارند.
  • نسبت به پروتزهای معمولی یا حتی پروتزهای متحرک با پشتیبانی از ایمپلنت، حجم کمتری دارند.
  • از آنجایی که ترمیم به طور کامل توسط ایمپلنت پشتیبانی می‌شود، تحریک لثه اتفاق نمی‌افتد.
  • در صورت مراقبت صحیح، یک راه حل دائمی هستند زیرا پایه‌های ایمپلنت‌های دندانی برای تمام عمر باقی می‌مانند.
  • مانند پروتزهای کاملا متحرک باعث ایجاد درد یا ناراحتی نمی‌شوند.
  • از جای خود سُر نمی‌خورند (نمی‌لغزند)
  • در صورت نیاز به تمیز کردن یا سایر دلایل، دندانپزشک می‌تواند آنها را بیرون بیاورد.
  • کل دهان را نمی‌پوشانند؛ بخشی از لثه و سقف دهان شما آزاد است بنابراین جوانه‌های چشایی و حسگرهای دما پوشانده نمی‌شوند که به شما امکان می‌دهد طعم غذا را بهتر حس کنید.
  • به جلوگیری از از دست دادن مداوم استخوان که می‌تواند با پروتز معمولی رخ دهد، کمک می‌کنند.
معایب هیبرید دنچر

معایب پروتزهای هیبریدی ثابت

از سوی دیگر، پروتزهای هیبریدی ثابت:

  • به جراحی دهان نیاز دارند که ممکن است شامل کاشت چندین پایه ایمپلنت باشد.
  • یک پروسه جایگذاری و ریکاوری دارند که ممکن است ماه‌ها طول بکشد.
  • ذرات غذا می‌تواند در زیر آنها گیر کند و رعایت بهداشت دهان و دندان در خانه را دشوار سازد.
  • می‌توانند پرهزینه باشند و در بسیاری از مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی انجام نمی‌شوند.
  • به احتمال زیاد تحت پوشش بیمه نیستند.
  • اگر بافت استخوانی زیادی از دست داده‌اید یا شرایط پزشکی خاصی دارید، ممکن است گزینه مناسبی نباشند.

مراحل هیبرید دنچر

مراحل مختلف هیبرید دنچر به شرح زیر است.

مراحل هیبرید دنچر

مرحله ۱: مشاوره

مانند هر جراحی دهان، انجام مشاوره ضروری است تا مشخص شود آیا شما کاندید مناسبی برای این عمل هستید یا خیر. در جلسه مشاوره، لثه‌ها و استخوان فک شما را ارزیابی شده تا دندانپزشک مطمئن شود آیا به اندازه کافی برای حمایت از ایمپلنت‌های دندانی سالم هستند یا خیر. این بررسی شامل گرفتن عکس با اشعه ایکس و انجام اسکن CBCT (توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی) از دهان شما است.

اسکن CBCT و اشعه ایکس به موارد زیر نیز کمک می‌کند:

  • برنامه ریزی برای جایگذاری دقیق ایمپلنت‌ها
  • ساخت یک ست راحت و طبیعی از دندان‌های مصنوعی

همچنین بررسی خواهد شد که آیا کشیدن دندان قبل از جایگذاری ایمپلنت لازم است (مثلاً اگر دندان‌های باقی‌ مانده پوسیدگی جدی داشته باشند).

مراحل هیبرید دنچر

مرحله ۲: کشیدن دندان

گام بعدی پس از مشاوره، برداشتن دندان‌های طبیعی باقی مانده است تا فضا برای پروتز دندان باز شود. کشیدن دندان معمولاً در همان روز کاشت ایمپلنت انجام می‌شود. اگر دندان‌های باقی‌ مانده ندارید، فقط باید ایمپلنت‌ها را قرار دهید.

مراحل هیبرید دنچر

مرحله ۳: قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی

پس از آنکه بیحسی موضعی یا آرامبخشی دریافت کردید، کاشت پایه ایمپلنت آغاز می‌شود. در اغلب موارد جراحی ایمپلنت با کمک surgical guide انجام خواهد شد. راهنمای جراحی (surgical guide) به صورت سفارشی با استفاده از اسکن دهان شما ایجاد می‌شود و روی لثه قرار می‌گیرد تا محل دقیق پایه‌های ایمپلنت را مشخص کند.

با استفاده از surgical guide، برش‌هایی در لثه ایجاد شده و تعداد ایمپلنت‌های لازم برای درمان شما قرار داده می‌شود (چهار ایمپلنت برای all-on-4، شش ایمپلنت برای all-on-6 و …). سپس لثه‌های اطراف پایه ایمپلنت با بخیه بسته می‌شوند. پس از جراحی کاشت ایمپلنت‌ها، مجموعه‌ای از دندان‌های مصنوعی موقت را برای محافظت از پایه‌های ایمپلنت و بازیابی لبخند شما تا زمانی که دهان‌تان بهبود یابد، دریافت خواهید کرد.

مرحله ریکاوری هیبرید دنچر

مرحله ۴: ریکاوری

روند بهبودی پس از جراحی ایمپلنت دندان معمولاً حدود ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد. در طی این مدت، پست‌های ایمپلنت در فرآیندی به نام osseointegration به استخوان فک شما جوش می‌خورند. خوشبختانه به لطف پروتز موقت، در این مدت هرگز بدون دندان نخواهید بود. در طول دوره بهبودی لازم است تمام دستورالعمل‌های بعد از عمل را به دقت دنبال کرده و داروهای تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید.

مرحله قالبگیری هیبرید دنچر

مرحله ۵: قالبگیری

پس از بهبودی کامل دهان لازم است از دهان شما قالب گیری شود. این قالب گیری ممکن است به روش سنتی و با استفاده از تری و مواد قالب گیر یو یا به صورت دیجیتالی (کامپیوتری) انجام شود. قالب به لابراتوار ارسال می‌شود تا دنچر سفارشی شما ساخته شود.

مرحله ۶: چسباندن ترمیم‌های دائمی

پس از آماده شدن دنچر مجددا به مطب مراجعه خواهید کرد تا دندانپزشک، قوس کامل دائمی (مجموعه‌ای از دندان‌های مصنوعی) را به پایه‌های ایمپلنت وصل کند. در نهایت دندانپزشک بایت شما را بررسی می‌کند و هر گونه تنظیمات نهایی لازم را در پروتز انجام می‌دهد.

مراقبت و نگهداری از هیبرید دنچر

برای آنکه هیبرید دنچر شما مادام العمر باشد، لازم است به دقت از آن مراقبت کنید. همانند دندان‌های طبیعی برای مراقبت از پروتز هیبریدی (و نواحی اطراف آن) باید به طور منظم مسواک و نخ دندان بزنید. بهتر است دو بار در روز با استفاده از یک مسواک با برس نرم و یک خمیر دندان غیر ساینده مخصوص دندان مصنوعی مسواک بزنید. برای تمیز کردن سطوح خارجی، داخلی و جویدنی دندان‌ها و همچنین سطوح اکریلیک پروتز هیبریدی از حرکات کوتاه عقب و جلو (رفت و برگشتی) استفاده کنید.

مراقبت از ایمپلنت می‌تواند چالش برانگیز باشد زیرا باید مراقب باشید که بافت زیر آن را نیز به خوبی تمیز کنید. پروتز هیبریدی به گونه‌ای طراحی می‌شود که فضای کمی بین دستگاه و بافت لثه وجود داشته باشد. این ویژگی، امکان تمیز کردن را بدون نیاز به برداشتن دندان مصنوعی فراهم می‌کند. با وجود آنکه دسترسی به ناحیه بین دندان مصنوعی و لثه طبیعی سخت‌ است اما باید به صورت روزانه تمیز شود تا پلاک و ذرات غذای اضافی به طور کامل حذف گردد. می‌توانید از نخ دندان super floss برای عبور از این فضا استفاده کنید یا از مسواک بین دندانی، واترجت یا air flosser  برای کمک به حفظ بافت لثه سالم و حذف باکتری‌های عفونت‌ زا از دنچر خود کمک بگیرید.

با رعایت یک روال مراقبت مناسب و منظم می‌توانید از ابتلا به بیماری لثه مرتبط با ایمپلنت و از دست دادن احتمالی خود ایمپلنت دندان جلوگیری کنید. همچنین لازم است حداقل سالی یک بار باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا او هیبرید دنچر را به طور حرفه‌ای بیرون بیاورد و تمیز کند.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

حرف آخر

ایمپلنت‌های دندانی بادوام ترین و ماندگارترین روش برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته هستند اما بسته به وضعیت کلی سلامت دهان‌تان ممکن است هیبرید دنچر (پروتز هیبریدی ثابت بر پایه ایمپلنت) بهترین گزینه برای شما باشد. پروتزهای هیبریدی اساساً تلاقی بین پروتزهای معمولی و ایمپلنت دندان هستند. آنها ثبات و ماندگاری ایمپلنت‌ها را ارائه می‌دهند اما هزینه کمتری دارند زیرا برای هر دندان نیازی به ایمپلنت تکی ندارید. به عنوان مثال با ایمپلنت های All-on-4، شما فقط به ۴ پایه ایمپلنت برای پشتیبانی از یک مجموعه کامل از دندان مصنوعی نیاز دارید.

پروتزهای هیبریدی برخی از مزایای هر دو پروتز متحرک و ایمپلنت دندان را ارائه می‌دهند. آنها را فقط دندانپزشک می‌تواند جدا کند و هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن از جای خود نمی‌لغزند. متأسفانه پروتزهای هیبریدی می‌توانند گران باشند که عمدتاً به دلیل هزینه ایمپلنت‌های دندانی است و بیمه معمولاً هزینه آنها را پوشش نمی‌دهد. علاوه بر این نگهداری و مراقبت از هیبرید دنچر به دلیل وجود فاصله بین پروتز با لثه ممکن است چالش برانگیز باشد.