جویدن، صحبت کردن و حتی خوابیدن با دندان درد دشوار و طاقت‌فرسا است. فرقی نمی‌کند این درد ناشی از شکستگی، عفونت یا آبسه است یا دندان نیاز به عصب‌کشی دارد، در هر صورت درد دندان معمولا آنقدر شدید است که امان کودک و بزرگ‌سال را می‌برد! دوای اصلی این درد مراجعه به دندان‌پزشک و درمان ریشه درد است. اما اگر به هر دلیل به دندان‌پزشک دسترسی ندارید و باید چند ساعتی با این درد دست‌و‌پنجه نرم کنید، روش های رفع دندان درد فوری که در ادامه معرفی می‌کنیم به کارتان خواهد آمد.

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید

روش های فوری درمان دندان درد

۱. استفاده از کمپرس سرد یا گرم

بسته به شرایط دندان و وضعیت بیمار می‌توان از کمپرس سرد یا گرم برای تسکین فوری دندان درد استفاده کرد. گاهی وقت‌ها خنک نگه داشتن دندان به‌وسیله یک کمپرس سرد مثل چند تکه یخ در پلاستیک فریزر روی ناحیه دندان، درد و تورم را ظرف مدت ۲۰ دقیقه آرام می‌سازد. البته در این حالت باید پارچه‌ای میان کمپرس و پوست صورت قرار داد تا پوست آسیب نبیند.

عملی بودن یا نبودن این راهکار به شرایط بیمار بستگی دارد. گاهی اوقات درد به‌قدری زیاد است که بیمار حتی قادر به تحمل هوای تنفس خود نیست. در این شرایط احتمالا کمپرس گرم بهترین درمان دندان درد باشد و با قطع‌کردن سیگنال‌های درد از دهان به مغز، درد را سریع‌تر آرام کند. باید دید علت درد چیست و دندان بیمار در چه وضعیتی است.

درمان سریع دندان درد

۲. مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه

بهترین روش برای درمان فوری دندان درد شبانه، استفاده از قرص‌های مسکن است. داروهای ضد درد بدون نسخه مثل ایبوپروفن، استامینوفن، آسپرین و موثرتر از همه، شیاف دیکلوفناک برای درد دندان از همه مسکن‌های دیگر تاثیر بیشتری دارند. تمام مسکن‌ها دوز تکرار مشخصی دارند و باید سر ساعت مصرف شوند تا درد را موقتا آرام کنند. فراموش نکنید که استفاده مداوم از داروهای ضد درد با عوارض خطرناکی همراه است و مصرف این داروها صرفا برای آرام‌سازی درد تا رسیدن به مراکز درمانی توصیه می‌شود.

بهترین روش برای درمان فوری دندان درد , درمان سریع دندان درد در شب خانگی

۳. استفاده از روغن‌های اساسی؛ موثر یا خطرناک؟

خیلی‌ها برای درمان دندان درد فوری، داروهای مختلف را کنار می‌گذارند و سراغ روغن‌های اساسی مثل روغن اسطوخودوس، روغن میخک و روغن جوز هندی می‌روند. سوال اینجاست که این روغن‌ها واقعا می‌توانند به تسکین درد و التهاب کمک کنند؟ در پاسخ باید بگوییم کاملا به شرایط فرد بستگی دارد! این گیاهان حاوی مواد بی‌حس‌کننده خفیف هستند و در لحظه اعصاب دندان را بی‌حس می‌کنند. اما دقت کنید که استفاده از این درمان‌های گیاهی که پشتوانه پزشکی ندارند، همیشه و در هر شرایطی منجر به بهبودی نمی‌شود! برای مثال برای درمان درد دندان عفونتی، نمی‌توان خودسرانه از این روغن‌ها استفاده کرد!

تاثیر روغن ها روی دندان درد

۴. انواع داروها و ژل‌های بی‌حس‌کننده

این روزها انواع داروها و ژل‌های بی‌حس‌کننده محبوبیت فراوانی برای درمان دندان درد شدید پیدا کرده‌اند. محتوای بنزوکائین موجود در این محصولات به بی‌حسی ناحیه دردناک کمک می‌کند و درد را موقتا آرام می‌سازد. تا زمانی که دندان حفره‌ای داشته باشد که مواد بی‌حسی از طریق آن وارد شود، این روش می‌تواند در حد چند دقیقه موثر باشد؛ اما زمانی که دندان هیچ حفره‌ای ندارد، طبیعتا راهی برای جذب ژل یا قطره‌های بی‌حسی دندان درد وجود نخواهد داشت.

خیلی‌ها برای تسکین لحظه‌ای و درمان فوری دندان درد شبانه، به اسپری لیدوکائین روی می‌آورند و آن را برای مدت‌زمان طولانی مصرف می‌کنند. مصرف یک پاف تا رسیدن به مراکز درمانی موردی ندارد. اما مصرف بیش از حد آن مسمومیت ایجاد می‌کند و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

از عوارض رایج سوءمصرف داروهای بی‌حس‌کننده می‌توان به تاری دید، احساس لرزش، زنگ زدن گوش، سردرد، احساس خواب‌آلودگی، سرگیجه خفیف، تنفس دشوار، بی‌قراری و بی‌نظمی ضربان قلب اشاره کرد.

بی حسی برای دندان درد , درمان دندان درد خانگی فوری بزرگسالان

۵. بالا نگه داشتن سر

این احتمالا اولین توصیه مادرهاست که در نگاه اول بیهوده به نظر می‌رسد؛ اما به‌طرز شگفت‌انگیزی، هرازگاه از شدت درد دندان می‌کاهد! علت این است که وقتی سر را بالا نگه می‌داریم، عملا میزان گردش خون در سر و اطراف دندان را کاهش می‌دهیم و همین کاهش فشار خون، از درد غیرقابل تحمل دندان می‌کاهد. این شاید بهترین روش درمان دندان درد نباشد، اما امتحان کردنش خالی از لطف نیست.

بالا نگهداشتن سر برای درمان دندان درد

۶. شستشو با آب نمک

تجربه ثابت کرده شستشوی دندان‌ها با آب‌نمک می‌تواند یک درمان سه سوته دندان درد باشد. آب‌نمک با پاک‌سازی هرگونه عفونت، درد را موقتا آرام می‌سازد تا بتوانید خود را به مراکز درمانی برسانید. برای آنکه این روش درمان دندان درد فوری بهتر جواب دهد، مقدار جزئی آب‌نمک را به‌مدت ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید و بعد بیرون بریزید. این کار را دو مرتبه تکرار کنید تا اثری از درد باقی نماند. استفاده از آب نمک می‌تواند برای درمان دندان درد در بارداری نیز مفید باشد.

قرقره آب نمک برای درمان دندان درد

۷. طب فشاری

اگر به‌دنبال راهی برای درمان سریع دندان درد در شب در خانه هستید، بگذارید شما را با طب فشاری و اثر قابل قبول آن بر درمان دندان درد فوری آشناکنیم. اینطور که از شواهد پیداست، تحریک ترشح هورمون اندورفین با انجام طب فشاری می‌تواند درد را موقتا آرام کند. البته در صورتی که تمرکز روی نقاط مرتبط با درد دندان و فک باشد و توسط شخص باتجربه‌ای اجرا شود. مثلا یکی از تکنیک‌ها، فشردن فاصله میان انگشت شست و اشاره است که گویا درد دندان را آرام می‌کند.

درمان سریع دندان درد در خانه

۸. سیر یا پیاز

سیر و پیاز بهترین درمان درد دندان نیستند؛ اما خواص ضدباکتریایی، ضد میکروبی و ضدعفونی دارند و با از بین بردن عامل عفونت، درد را تا رسیدن به مطب پزشک آرام می‌سازند. این یک روش خانگی برای درمان دندان درد فوری است. می‌توانید یک تکه پیاز خام را با دندان آسیب‌دیده بجوید یا مقداری سیر و نمک روی آن بگذارید و منتظر تسکین یافتن درد خود باشید. قبل از امتحان‌کردن این درمان‌های خانگی حتما تلفنی با پزشک مشورت کنید و مطمئن شوید استفاده از آنها اوضاع را وخیم‌تر نمی‌کند!

سیر و پیاز برای درمان دندان درد

کلام آخر

در مواجهه با درد غیر قابل تحمل دندان، داروهای بدون نسخه، مسکن‌های موضعی یا درمان دندان درد خانگی، می‌توانند تا حدودی این درد را تسکین دهند. اما برای درمان کامل درد، مراجعه به دندانپزشک ضروری است. فراموش نکنید که مسکن‌ها اثر موقت دارند و استفاده غیر اصولی از آنها در مدت‌زمان طولانی با عوارض خطرناک همراه خواهد بود.

شما چه مسکن قوی برای دندان درد خانگی می‌شناسید؟ از تجربه‌های خود برای ما و همراهانمان بگویید.