در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در دندانپزشکی دیجیتال بوده‌ایم، که باعث شده روند انجام درمان‌هایی نظیر ایمپلنت، لمینت، ارتودنسی و … سریع‌تر و دقیق‌تر از روش‌های سنتی بشود. لمینت دیجیتال یکی از پرطرفدارترین روش‌های انجام لمینت دندان است که روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است که انجام لمینت به صورت دیجیتالی، یک مزیت جدید نیست و در واقع همه لابراتوارها لمینت را با دستگاه‌های دیجیتال می‌سازند. اما تکنیک جدیدتری که با عنوان لمینت فول دیجیتال شناخته می‌شود و در این مطلب قرار است به آن بپردازیم، مدت کمی است که وارد بازار شده است. در روش لمینت کاملا دیجیتال، تمام فرایند از ابتدا تا انتها به صورت دیجیتالی انجام می‌شود که این کار، مزایای فوق العاده‌ای نسبت به روش لمینت معمولی دارد. در مطلب امروز هر آنچه لازم است در مورد لمینت دیجیتال، مزایا، معایب، هزینه و مراقبت‌های آن بدانید گردآوری شده است.

لمینت کاملا دیجیتال
کلینیک تخصصی لمینت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

تفاوت لمینت دیجیتال با لمینت سنتی

برای درک تفاوت بین لمینت دیجیتال و لمینت سنتی، آنها را به صورت مرحله به مرحله با هم مقایسه می‌کنیم.

  • همانطور که احتمالا می‌دانید ، در لمینت سنتی دندانپزشک ابتدا سطح دندان‌ها را تراش می‌دهد و سپس از آنها قالبگیری می‌کند. اما در روش کاملا دیجیتال، قبل از هرگونه دستکاری دندان بیمار، دندانپزشک یک اسکن از دندان‌های او تهیه می‌کند و در فضای سه بعدی (دیجیتال) یک طراحی لبخند دیجیتال برای او انجام می‌دهد. پس از تکمیل کار، طراحی لبخند در اختیار بیمار قرار می‌گیرد تا نظر و سلیقه او در طرح لبخندش اعمال شود. بنابریان اصلی‌ترین تفاوت لمینت دیجیتال با لمینت سنتی، آن است که پیش از آنکه اصلا کاری انجام شود، یک طراحی سه بعدی از لمینت‌های بیمار انجام می‌شود.

  • در روش کامل‌تر از صورت بیمار نیز اسکن تهیه می‌شود. سپس لبخند طراحی شده روی اسکن صورت قرار داده می‌شود تا بیمار بتواند لبخند طراحی شده را روی صورت خودش در یک فضای سه بعدی دیجیتال ببیند.
طراحی لبخند
  • تفاوت بعدی لمینت دیجیتال با لمینت سنتی در تراش مینای دندان است. در روش سنتی، تراشیدن مینای دندان به صورت چشمی انجام می‌شود. اما در روش لمینت دیجیتال، تراش مینای دندان با استفاده از گاید دیجیتال (یک راهنمای دیجیتال که از روی ماکتی به نام موکاپ ساخته می‌شود) صورت می‌گیرد. این راهنما یا گاید دیجیتال روی دندان بیمار قرار می‌گیرد و دندانپزشک را راهنمایی می‌کند که چه مقدار از مینای دندان را بتراشد تا لمینت به بهترین شکل پیاده سازی شود. این گاید حتی می‌تواند در جراحی لثه (لیفت لثه) که گاهی اوقات قبل از لمینت دندان انجام می‌شود نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در حالیکه در روش سنتی در صورت نیاز به جراحی لیفت لثه، این کار نیز به صورت چشمی توسط دندانپزشک انجام می‌شود.
تفاوت لمینت دیجیتال با لمینت سنتی
  • تفاوت دیگر این دو روش لمینت دندان در نحوه قالبگیری از دندان‌ها است. در لمینت معمولی، قالبگیری به روش سنتی (با تری و گچ) از دهان بیمار انجام می‌شود و قالب بیمار به لابراتوار ارسال می‌شود. تکنسین لابراتوار با اسکن کست بیمار، آن را داخل نرم افزار طراحی می‌کند و به صورت دیجیتال با دستگاه کد کم می‌سازد و سپس برای کلینیک می‌فرستد. در حالیکه در لمینت دیجیتال از اسکنرهای داخل دهانی بجای قالبگیری سنتی استفاده می‌شود و با ارسال فایل به لابراتوار، سایر مراحل قالب به صورت دیجیتالی دنبال می‌شود.
مقایسه لمینت دیجیتال و سنتی

  • تفاوت آخر این روش لمینت، آن است که در روش سنتی لمینت، پودرگذاری به صورت دستی انجام می‌شود. سپس لمینت در کوره پخته می‌شود. سپس یک لایه براق به نام glaze روی آن زده می‌شود و لمینت درون کوره قرار می‌گیرد تا بپزد. اما در لمینت دیجیتالی، مرحله پودرگذاری دستی حذف می‌شود و فقط یک لایه glaze (در صورت تمایل بیمار به همراه رنگ آمیزی) به صورت دستی با قلم مو و یکسری رنگ‌های مخصوص انجام می‌شود و سپس درون کوره پخته می‌شود.
مزایا لمینت دیجیتال

مزایای لمینت دیجیتال

انجام لمینت به صورت کاملا دیجیتال، مزایای متعددی دارد که باعث محبوبیت روزافزون این روش نسبتا جدید شده است. برجسته‌ترین مزایای لمینت دیجیتال شامل موارد زیر هستند:

  • دقت و ظرافت بیشتر: طراحی لبخند به صورت سه بعدی و استفاده از گاید برای تراش مینای دندان باعث می‌شود که لمینت‌ها با بالاتریت دقت و ظرافت طراحی و نصب شوند. 
  • تناسب رنگ و شفافیت بهتر: لمینت‌ها ساخته شده به روش دیجیتالی هماهنگی بیشتری با سایر دندان‌های بیمار دارند و شفاف‌تر و طبیعی‌تر هستند. 
  • جلسات درمانی کمتر: تکمیل لمینت دیجیتال در مقایسه با لمینت سنتی به تعداد جلسات کمتری نیاز دارد زیرا بخش قابل توجهی از کار به صورت دیجیتالی انجام می‌شود.
  • تراش کمتر دندان: استفاده از الگو یا گاید برای تراشیدن مینای دندان به جای تراشیدن به روش چشمی باعث می‌شود که حداقل میزان تراش انجام شود و ساختار بیشتری از دندان بیمار حفظ گردد.
  • لبخند طبیعی‌تر: طراحی لبخند دیجیتال، امکان پیاده سازی زیباترین و در عین حال طبیعی‌ترین لبخند را برای هر بیمار فراهم می‌سازد. و بنابراین نتیجه نهایی کار فوق العاده طبیعی خواهد بود.  
  • سرعت بالا در ساخت و نصب: انجام تمام مراحل لمینت به صورت دیجیتالی باعث سرعت بخشیدن به روند ساخت و نصب لمینت‌ها خواهد شد. 
  • امکان پیش‌نمایش لبخند نهایی: طراحی لبخند بیمار قبل از شروع پروسه دریافت لمینت باعث می‌شود که بیمار در همان ابتدای کار بتواند لبخند نهایی خود را به صورت سه بعدی ببینید و سلیقه و نظر خود را در آن اعمال نماید. بدین ترتیب بیمار در پایان کار از نتیجه نهایی کاملا راضی خواهد بود.
معایب لمینت دیجیتال

معایب لمینت دیجیتال

با وجود آنکه لمینت دیجیتال یک جایگزین فوق العاده برای لمینت سنتی است اما معایبی نیز دارد که ممکن است آن را برای برخی شرایط نامناسب سازد، از جمله:

  • هزینه بیشتر: به علت استفاده از دستگاه‌ها و فناوری‌های دیجیتالی خاص در طراحی و آماده سازی لمینت دیجیتالی، قیمت آن بالاتر از لمینت معمولی می‌باشد.
  • نیاز به تجهیزات و تخصص خاص: برای طراحی لبخند، قالبگیری دیجیتال و … به تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته‌ای نیاز است که ممکن است در خیلی از مطب‌ها و کلینیک‌هیا دندانپزشکی در دسترس نباشد. همچنین کار با این دستگاه‌ها به تخصص و مهارت خاصی نیاز دارد و مستلزم گذراندن دوره‌های آموزشی اضافی است.
  • امکان شکنندگی و لب پر شدن: از آنجایی که لمینت‌های دیجیتال بسیار نازک و ظریف هستند، امکان شکنندگی و لب پر شدن آنها وجود دارد.
مراحل انجام لمینت دندان

مراحل انجام لمینت دیجیتال

انجام لمینت دیجیتال توسط دستگاه‌های دیجیتال و اسکن سه بعدی انجام می‌شود که باعث ساده شدن روند طراحی، ساخت و نصب لمینت خواهد شد. مراحل انجام لمینت دیجیتال به ترتیب زیر است.

۱.مشاوره و معاینه

پیش از انجام هر کاری دندان‌های بیمار توسط دندانپزشک ارزیابی خواهد شد تا مشخص شود آیا برای دریافت لمینت دندان مناسب است یا نه. در صورت وجود بیماری لثه، پوسیدگی دندان و یا نامرتبی شدید دندان‌ها لازم است ابتدا مشکلات فوق برطرف شده و سپس برای دریافت لمینت اقدام شود. همچنین در جلسه مشاوره، دندانپزشک در مورد هدف و اولویت‌های بیمار سوالاتی می‌پرسد تا دقیقا مشخص شود که بیمار چه انتظاراتی از درمان دارد.

۲. اسکن دیجیتال دندان‌ها

در این مرحله دندان‌های بیمار توسط یک اسکنر سه بعدی اسکن می‌شود. تصاویر حاصل از اسکن سه بعدی دندان‌ها وارد سیستم کامپیوتری می‌شود. در واقع این اسکن دیجیتال جایگزین قالبگیری سنتی از دندان‌ها خواهد بود. 

۳. طراحی دیجیتال لبخند

با استفاده از تصاویر اسکن شده از دهان بیمار، یک طراحی دیجیتالی لبخند برای او انجام می‌شود. این طراحی سه بعدی از لمینت‌ها به بیمار نشان داده می‌شود و در صورت امکان، تغییراتی متناسب با سلیقه و نظر بیمار روی آن اعمال خواهد شد. تصاویر سه بعدی گرفته شده از دهان بیمار به لابراتور ارسال می‌شود.

۴. ساخت گاید و تراش مینای دندان

پس از تأیید طراحی لبخند توسط  بیمار، یک ماکت (ماکاپ یا موکاپ) از روی آن ساخته می‌شود و این موکاپ با پرینترهای سه بعدی پرینت گرفته می‌شود. از روی این مدل سه بعدی، یک الگو یا گاید ساخته می‌شود که برای تراش مینای دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گاید، دندانپزشک را راهنمایی می‌کند تا تراش مینای دندان را به بهترین نحو و کاملا متناسب با پیاده سازی لمینت مورد نظر انجام دهد. سپس دندانپزشک با قرار دادن گاید روی دندان‌ها آنها را می‌تراشد تا فضای کافی برای نصب لمینت ایجاد شود. 

۵. ساخت لمینت در لابراتوار

تکنسین لابراتوار با بهره گیری از سیستم کد/کم و با کمک عکس‌های سه بعدی دهان بیمار، در کمترین زمان ممکن یک لمینت دیجیتالی بسیار دقیق می‌سازد. 

۶. نصب لمینت روی دندان‌ها

دندانپزشک، لمینت‌های دیجیتال را روی دندان‌های آماده شده بیمار نصب می‌کند. 

انواع لمینت دیجیتال

انواع لمینت دیجیتال

لمینت دیجیتالی انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر هستند: 

  • لمینت سرامیکی زیرکونیا: لمینت سرامیکی زیرکونیا از جنس اکسید زیرکونیوم ساخته می‌شود و مقاومت بسیار بالایی دارد. اما نسبت به سرامیک‌های شیشه‌ای، شفافیت و درخشندگی کمتری دارد.
  • لمینت سرامیکی EMAX : لمینت سرامیکی ایمکس، شباهت بسیار زیادی به دندان‌های طبیعی دارد و همچنین از استحکام بسیار زیادی برخوردار است.
  • لمینت کامپوزیتی: این نوع لمینت، مقرون بصرفه‌تر از لمینت‌های سرامیکی است اما دوام و زیبایی ظاهری کمتری دارد.
کاربردهای لمینت دیجیتال

کاربردهای لمینت دیجیتال

لمینت دیجیتال، کاربردهای مختلفی در دندانپزشکی زیبایی دارد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • اصلاح طرح لبخند: با کمک لمینت دیجیتال می‌توانید یک لبخند زیباتر، سفیدتر و به طور کلی بی نقص داشته باشید.
  • ترمیم دندان‌های شکسته یا لب پر شده: شکستگی و لب پرشدگی دندان‌ها با لمینت دیجیتال به خوبی پوشانده می‌شود.
  • پوشاندن لکه‌های دندان: لمینت دیجیتال می‌تواند لکه‌های دندانی جزئی و متوسط ناشی از مصرف قهوه، چای، مواد غذایی رنگی و … را بپوشاند و دندان‌هایی سفیدتر و جذاب‌تر به شما هدیه دهد.
  • بستن فاصله بین دندان‌ها: اگر فاصله بین دندان‌ها در حدی شدید نیست که نیاز به ارتودنسی داشته باشد، لمینت دیجیتال یک راه عالی برای رفع آنها خواهد بود.
  • تغییر رنگ دندان‌ها: دندان‌ها ممکن است در اثر عوامل مختلفی نظیر ژنتیک، بالا رفتن سن، مصرف برخی داروها و حتی ضربه تغییر رنگ دهند. لمینت دیجیتال می‌تواند برای پوشاندن تغییر رنگ دندان‌ها نیز بکار رود.
مراقب های بعد از لمینت دیجیتال

مراقبت‌های بعد از لمینت دیجیتال

مراقبت‌های بعد از لمینت دیجیتال، درست مانند مراقبت‌هایی است که باید پس از دریافت لمینت معمولی انجام دهید. مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از لمینت دیجیتال شامل موارد زیر هستند.

  • رعایت کامل بهداشت دهان و دندان: لمینت دیجیتال همانند دندان‌های طبیعی شما به مراقبت نیاز دارد. این بدان معناست که باید در حفظ بهداشت دهان و دندان خود دقیق عمل کنید. حداقل روزی دوبار مسواک بزنید و یک بار نخ دندان بکشید. برای محافظت بیشتر از لثه‌ها و دندان‌هایتان می‌توانید تحت نظر دندانپزشک خود از دهانشویه‌های آنتی باکتریال و فاقد الکل و یا آب نمک برای غرغره استفاده نمایید.
  • استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان غیرساینده: برای جلوگیری از سایش و خش افتادن لمینت دندان از خمیر دندان غیر ساینده و مسواک با برس نرم استفاده کنید. بهتر است در مورد انتخاب خمیر دندان و مسواک مناسب بعد از لیمنت دیجیتال با دندانپزشک خود مشورت نمایید. 
  • مراجعه به دندانپزشک برای چکاپ دوره‌ای: هر ۶ ماه یکبار برای بررسی سلامت لثه‌ها و دندان‌ها و همچنین ارزیابی وضعیت لمینت‌های خود به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • عدم مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی: با وجود آنکه لمینت دیجیتال در برابر تغییر رنگ و لکه دار شدن مقاوم است اما بازهم لازم است تا حد امکان مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی را محدود کنید و پس از هر بار استفاده از آنها، دندان‌هایتان را مسواک بزنید یا دهان‌تان را با آب بشویید.
  • اجتناب از دندان قروچه: فشردن و ساییدن دندان‌ها روی هم به ترک خوردن و حتی شکستن لمینت‌ها منجر خواهد شد. اگر اهل دندان قروچه هستید، تحت نظر دندانپزشک خود از نایت گارد استفاده کنید.
  • عدم استفاده ابزاری از دندان‌ها: اگر دندان لمینت شده دارید، به هیچ وجه کارهایی نظیر باز کردن درب بطری، جویدن یخ، گاز زدن ته مداد و … را انجام ندهید. این کارها به شکستن و حتی جدا شدن لمینت دیجیتال منجر خواهد شد.
  • اجتناب از مصرف دخانیات: مصرف دخانیات از چند طریق می‌تواند به لمینت‌های شما صدمه بزند؛ اول آنکه احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش می‌دهد و از این طریق به کاهش عمر لمینت‌ها منجر می‌شود. دوم آنکه استعمال دخانیات باعث تغییر رنگ و زرد شدن لمینت‌ها خواهد شد و چون لمینت‌ها به درمان‌های سفید کننده پاسخ نمی‌دهند، برای حفظ زیبایی لبخندتان مجبور به تعویض لمینت و صرف هزینه مجدد خواهید شد.
  • محافظت از دندان‌ها در برابر ضربات شدید و ناگهانی: اگر به طور منظم در فعالیت‌های بدنی شدید و ورزش‌های پربرخورد شرکت می‌کنید، استفاده از محافظ دهان را فراموش نکنید. زیرا لمینت‌ها در برابر ضربات ناگهانی و شدید به شدت آسیب پذیر هستند و ممکن است بشکنند یا بیفتند.

هزینه لمینت دیجیتال

هزینه لمینت دیجیتال به طور کلی بالاتر از لمینت سنتی است اما نمی‌توان مقدار دقیقی برای آن مشخص کرد. زیرا قیمت لمینت دیجیتال با در نظر گرفتن عوامل مختلفی تعیین می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • نوع لمینت
  • مهارت و دستمزد دندانپزشک
  • محل کلینیک یا مطب
  • تعداد دندان‌هایی که قرار است لمینت شوند.
  • نیاز یا عدم نیاز به سایر درمان‌های جانبی مانند جراحی لیفت لثه
  • امکانات و تجهیزات مطب یا کلینیک

حرف آخر

لمینت دیجیتال، یک روش دریافت لمینت است که در آن، تمام مراحل از ابتدا تا انتها به صورت دیجیتالی و سه بعدی انجام می‌شود. این روش باعث صرفه جویی در زمان طراحی و ساخت لمینت و افزایش دقت و ظرافت لمینت‌های نهایی خواهد شد. با اینحال نسبت به لمینت معمولی، هزینه بالاتری دارد و ممکن است تجهیزات مورد نیاز و تخصص لازم برای بکارگیری این روش در همه کلینیک‌ها و مطب‌های دندانپزشکی وجود نداشته باشد.

کلینیک تخصصی لمینت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

سوالات متداول

در این بخش به مرور چند سوال پرتکرار پیرامون لمینت دیجیتال می‌پردازیم.

۱.لمینت دیجیتال برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت دیجیتال برای افرادی که از نامرتبی جزئی، تغییر رنگ و فاصله بین دندان‌ها شکایت دارند، یک گزینه درمانی ایده آل محسوب می‌شود. با اینحال اگر مشکلاتی مانند بیماری لثه و پوسیدگی دندان وجود داشته باشد، لازم است قبل از دریافت لمینت دیجیتال برای درمان آنها اقدام شود .

۲. لمینت دیجیتال چقدر طول می‌کشد؟

با توجه به امکانات مطب یا کلینیک دندانپزشکی و تعداد دندان‌هایی که قرار است تحت درمان لمینت قرار بگیرند و همچنین نیاز یا عدم نیاز به اصلاح فرم لمینت، این درمان در طی ۱ تا ۲ جلسه کامل خواهد شد.

۳. آیا لمینت دیجیتال دائمی است؟

خیر. لمینت دیجیتال همانند لمینت معمولی یک درمان دائمی محسوب نمی‌شود. در صورت مراقبت و نگهداری صحیح و مناسب، لمینت دیجیتال می‌تواند حداقل ۱۰ سال ماندگاری داشته باشد.

۴. آیا لمینت دیجیتال درد دارد؟

اغلب بیماران در طول مراحل لمینت دیجیتال هیچ گونه درد و ناراحتی احساس نمی‌کنند. با این وجود در صورت لزوم از بی حسی موضعی برای بیمار استفاده خواهد شد. همچنین ممکن است مقداری حساسیت پس از نصب لمینت وجود داشته باشد که در عرض چند روز برطرف می‌شود و می‌توانید در طی این مدت از داروهای مسکن استفاده نمایید.

۵. عوارض لمینت دیجیتال چیست؟

حساسیت موقت دندان‌ها، ایجاد بیماری‌های پریودنتال، افزایش احتمال پوسیدگی دندان، تغییر رنگ و ترک خوردگی لمینت از عوارض لمینت دیجیتال هستند.