لمینت‌های دندانی، پوسته‌های نازکی از جنس پرسلن هستند که به صورت سفارشی ساخته می‌شوند. آنها به منظور بهبود رنگ، ظاهر و فرم لبخند به قسمت جلوی دندان‌ها چسبانده می‌شوند و در صورت مراقبت صحیح، یک درمان مقرون بصرفه و بادوام هستند. اگر به فکر دریافت لمینت دندان برای بهبود لبخند خود هستید، مطمئنا کنجکاوید که از فرایند کار مطلع شوید. بهتر است بدانید که در حال حاضر لمینت دندان به دو روش دیجیتال و سنتی (معمولی) ساخته می‌شود. برای افزایش آگاهی شما عزیزان در مطلب امروز از جهات مختلف به مقایسه لمینت دیجیتال و لمینت سنتی می‌پردازیم.

کلینیک تخصصی لمینت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

لمینت دیجیتال

مقایسه مراحل انجام لمینت دیجیتال و لمینت سنتی

در این بخش، مراحل انجام لمینت دیجیتال و لمینت سنتی را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

مراحل انجام لمینت دیجیتال

طراحی لبخند دیجیتال یا لمینت دیجیتال ممکن است به طور کاملا دیجیتالی انجام شود یا فقط بخش‌هایی از آن به صورت دیجیتالی باشد. با توجه به وبسایت معتبر sciencedirect.com مراحل کامل انجام لمینت دیجیتال شامل موارد زیر است.

۱.ابتدا یک اسکن اولیه از دهان و دندان و صورت بیمار تهیه می‌شود. طراحی لبخند اولیه به صورت دیجیتالی و سه بُعدی توسط نرم افزار انجام می‌شود و به رویت بیمار می‌رسد. تا حد امکان، سلیقه بیمار در طراحی لبخند اولیه لحاظ می‌شود. بیمار می‌تواند درون نرم افزار، لبخند خود را به صورت ادغام شده با صورتش ببیند و حالت‌های مختلف لبخند و نمای دندان‌ها در حالت REST (استراحت دندان‌ها و غیر فعال بودن دهان)، لبخند معمولی و لبخند خیلی عمیق را ببیند و نظرات خود را با دندانپزشک در میان بگذارد.

۲. سپس یک موکاپ اولیه یا یک حالت گاید (راهنما) یا همان مدل اولیه به صورت سه بعدی ساخته می‌شود و در اختیار دندانپزشک قرار می‌گیرد؛ در واقع از طراحی انجام شده در نرم افزار با پرینتر سه بعدی، پرینت گرفته می‌شود. دندانپزشک از آن یک قالب تهیه می‌کند و روی دندان‌های بیمار قرار می‌دهد تا مانند یک راهنما به دندانپزشک کمک کند تا بتواند آماده سازی دندان را به نحوی انجام دهد که بتوان آن طرح را روی دندان‌ها پیاده کرد. آنگاه آماده سازی اولیه دندان‌ها انجام می‌شود و سپس اسکن سه بعدی از دندان‌های آماده سازی شده گرفته می شود.

اگر نیاز به لیفت لثه هم باشد، راهنمای لیفت لثه هم به صورت دیجیتال طراحی می‌شود، پرینت سه بعدی از آن گرفته می‌شود و در اختیار دندانپزشک قرار می‌گیرد. دندانپزشک، گاید آماده شده را روی لثه قرار می‌دهد و با کمک آن، لثه‌ها را لیفت می‌کند. سپس آماده سازی دندان انجام می‌شود و اسکن نهایی به لابراتوار فرستاده می‌شود؛ در واقع فایل اسکن به سیستم لابراتوار منتقل می‌شود. 

۳. در لابراتوار، آن طراحی روی فایل بیمار یعنی دندان‌های آماده سازی شده، پیاده و تنظیم می‌شود. با دستگاه‌های کد کم، لمینت ساخته می‌شود که می‌تواند یکی از این دو لمینت باشد:

  • کل ضخامت لمینت طراحی شده، با دستگاه میلینگ تراشیده می‌شود و فقط رنگ آمیزی و براق سازی نهایی لمینت به صورت دستی صورت می‌گیرد (لمینت full thickness)
  • فقط فریم زیر لمینت با دستگاه کد کم ساخته می‌شود و روی آن به صورت دستی پودرگذاری می‌شود (پودر پرسلن)، رنگ آمیزی می‌شود، براق سازی می‌شود و در نهایت داخل دهان بیمار چسبانده می‌شود.
قالب گیری در لمینت

مراحل انجام لمینت سنتی

در روش سنتی، هیچ یک از کارهای ابتدایی یعنی طراحی لبخند اولیه و نشان دادن طراحی لبخند به بیمار انجام نمی‌شود. مراحل انجام لمینت سنتی بدین شرح است:

۱.از همان ابتدا دندانپزشک به صورت حضوری با بیمار صحبت می‌کند تا نظر و سلیقه او را بداند و به او توضیح دهد که کار نهایی چه شرایطی خواهد داشت. سپس به صورت حدودی و چشمی، دندان‌ها را آماده سازی می‌کند و بعد با مواد قالبگیری از دندان‌ها قالب گرفته می شود (به جای اسکن داخل دهانی). مواد قالب گیری می‌توانند خطا داشته باشند و ممکن است تغییر حجم پیدا کنند. کاری که پزشک به صورت چشمی انجام می‌دهد نیز می‌تواند دچار خطا شود (اما در روش دیجیتال، خطا به صفر می‌رسد).

۲. قالب گرفته شده به لابراتوار منتقل می‌شود و در لابراتوار یک مدل گچی از قالب تهیه می‌شود که در آنجا نیز می‌تواند با درصدی از خطا همراه باشد.  زیرا این قالب با مواد سر و کار دارد و مواد در حین مخلوط کردن، کار کردن و با توجه به دمای محیط، رطوبت و شرایط محیط می‌تواند تغییر کند. همچنین اگر قالب همان روز به لابراتوار فرستاده نشود و بین قالب گیری تا ارسال قالب وقفه بیفتد یا پیکی که قالب را به لابراتوار می‌رساند، به خوبی مراقب قالب نباشد یا هوای مسیر خیلی گرم یا خیلی سرد باشد، همه این موارد می‌توانند روی قالب تأثیر بگذارند.

قالب در داخل لابراتوار نیز می‌تواند تحت تأثیر عواملی محیطی و انسانی قرار بگیرد که دقت کار را پایین خواهد آورد. کار روی مدل گچی به صورت دستی ساخته می‌شود و مراحل مختلف آن فقط به صورت چشمی انجام می‌شود.

۳. سپس لمینت ساخته شده به کلینیک یا مطب ارسال می‌شود. پزشک در کلینیک، آن را روی دندان بیمار امتحان می‌کند و وقتی تأیید شد، آن را می‌چسباند. از آنجایی که کار با دست و چشم انسان انجام می‌شود، قرینه سازی و لحاظ کردن جزئیات کار (که در زیبایی تأثیر زیادی دارد) وابسته به تکنسینی است که کار را انجام می‌دهد. اینکه تکنسین چقدر ریزبین است، چشم‌های او چقدر قوی هستند، اینکه دچار خستگی نشده باشد که باعث ایجاد خطای دید شود یا اینکه مهارت دستش تا چه اندازه است و چقدر می‌تواند ریزه کاری‌ها و قرینه‌ سازی‌ها را به خوبی اِعمال کند و … همه اینها می‌تواند با خطا انجام شود. در حالیکه چون این موارد در نرم افزار به صورت هوشمندانه انجام می‌شود، قرینه سازی صد در صد و رویت تمام جزئیات بدون ایجاد خطا و خستگی اتفاق می‌افتد و خروجی هم یک خروجی دقیق، متناسب با طراحی است.

مواردمقایسه لمینت دیجیتال و لمینت سنتی
مراحل انجام کاربه علت طراحی لبخند اولیه، مراحل انجام لمینت دیجیتال بیشتر است.
هزینهقیمت لمینت دیجیتال بالاتر از سنتی است.
زمانپروسه لمینت دیجیتال کمی طولانی‌تر است.
دقت و ظرافتدقت و ظرافت لمینت دیجیتال بالاتر است.
تراش دندانتفاوت زیادی با هم ندارند.
مقاومت و ماندگاریمانند هم هستند.
قابلیت ترمیممانند هم هستند.
نیاز به قالب گیریلمینت سنتی با قالب گیری انجام شده و در روش دیجیتال از اسکنر دهانی استفاده می‌شود.
میزان خطادر لمینت دیجیتال، خطا وجود ندارد اما مراحل لمینت سنتی ممکن است با خطا همراه باشد.
هزینه لمینت دیجیتال و سنتی

تفاوت هزینه‌های لمینت دیجیتال و سنتی

در مورد هزینه‌های لمینت دیجیتال و سنتی لازم است به یک نکته ظریف توجه کنید. اگر هزینه را فقط بحث مالی و قیمت در نظر بگیریم، قطعا هزینه لمینت دیجیتال بالاتر خواهد بود. اما به معنای واقعی کلمه، هزینه در لمینت دیجیتال کمتر می‌شود! زیرا هزینه، مجموعه‌ای از کارهایی است که انجام می‌شود، وقت و انرژی است که دندانپزشک و تکنسین‌های لابراتوار صرف می‌کنند و در نهایت نتیجه‌ کار و دوباره کاری‌های بعدی است.

 درست است که در لمینت دیجیتال، بیمار پول بیشتری پرداخت می‌کند اما چون دقت کار بالاتر است، نتیجه نهایی دقیق‌تر و بیشتر باب میل مراجع است و او در طول پروسه درمان مطمئن‌تر خواهد بود. زیرا در همان ابتدا، طراحی لبخند به رویت بیمار رسیده است و او نظرات خود را در مورد طراحی بیان کرده بنابراین کار نهایی، بسیار نزدیک به ایده آل بیمار خواهد بود. این امر از دوباره کاری و نارضایتی بیمار از نتیجه درمان جلوگیری خواهد کرد بنابراین می‌توان گفت در لیمنت دیجیتال از نظر هزینه، صرفه جویی می‌شود اما قاعدتا بیمار باید پول بیشتری پرداخت کند.

لمینت دیجیتال

کدام روش سریع‌تر است؟ لمینت سنتی یا دیجیتال

مقایسه لمینت دیجیتال و لمینت سنتی می‌تواند از نظر زمان و طول پروسه نیز انجام شود. اگر طراحی لبخند دیجیتال قبل از شروع کار داشته باشیم، پروسه دریافت لمینت کمی طولانی‌تر می‌شود اما با این حال ارزشش را دارد. زیرا دندانپزشک در ابتدا نتیجه نهایی را به حد مطلوب خودش می‌رساند و سپس آن را اجرا می‌کند. زمانی که برای طراحی لبخند در لمینت دیجیتال گذاشته می‌شود،  بیشتر است اما سایر مراحل سریع‌تر از حالت سنتی انجام می‌شود.

کدام روش دقت و ظرافت بیشتری دارد؟

قطعا دقت و ظرافت لمینت دیجیتال بالاتر از لمینت سنتی است. زیرا نرم افزار مورد استفاده در طراحی دیجیتال، دارای یکسری پیش فرض است و از غیر استاندارد شدن کار جلوگیری می‌کند. این بدان معناست که اگر طراحی لبخند در چارچوب استانداردهای نرم افزار انجام نشود،  اصلا خروجی نداده و ارور می‌دهد. به همین خاطر استانداردهای کار باید به طور کامل توسط دندانپزشک رعایت شود. همچنین یکسری ریزه کاری وجود دارد که می‌توان با این نرم افزار ایجاد کرد زیرا قدرت زوم بالایی دارد و دندانپزشک می‌تواند بزرگنمایی بالایی داشته باشد و جزئیات را به طور دقیق ببیند.

همچنین نرم افزار دارای ابزارهایی است که می‌توانند جزئیات را به طور دقیق اجرا کنند. قرینه سازی نیز توسط خود نرم افزار صورت می‌گیرد؛ دو طرف کاملا با هم قرینه می‌شوند، متناسب سازی را خود نرم افزار انجام می‌دهد و لمینت به طور کامل به سطح دندان و لمینت‌های مجاور منطبق می‌شود. از این جهت، دقت لمینت دیجیتال بسیار بالاتر از لمینت سنتی است.

تراش دندان در لمینت سنتی

آیا تراش دندان در لمینت سنتی و دیجیتال تفاوت دارد؟

لمینت دیجیتال و لمینت سنتی از نظر تراش دندان، تفاوت چندانی ندارند. اگر در لمینت دیجیتال، موکاپ یا طراحی قبلی انجام شده باشد و در اختیار متخصص قرار گیرد، تراش دندان از روی آن انجام می‌شود و از ایجاد تراش بیشتر و ناخواسته در برخی نواحی جلوگیری خواهد شد. با این حال این اختلاف تراش در دو روش به هیچ وجه قابل توجه نیست و این دو لمینت از نظر تراش دندان، تفاوت زیادی با هم ندارند.

از نظر مقاومت و ماندگاری کدام یک بهتر است؟

لمینت دیجیتال و لمینت سنتی، هر دو از متریال یکسانی ساخته می‌شوند. بنابراین از نظر مقاومت و ماندگاری تفاوتی با هم ندارند.

قابلیت ترمیم در کدام روش ساده‌تر و بهتر است؟

از نظر قابلیت ترمیم نیز هر دو روش سنتی و دیجیتال مانند هم هستند و از این نظر تفاوتی با هم ندارند.

مقایسه لمینت دیجیتال و سنتی از نظر نیاز به قالب گیری

در روش دیجیتال، قالب گیری انجام نمی‌شود و از اسکنر داخل دهانی استفاده می‌شود که برای بیمار راحت‌تر است؛ زیرا بیمار مجبور نیست حالت تهوع و حجم ناخوشایند قالب گیری را تحمل کند. علاوه بر این در لیمینت دیجیتال، دقت کار بالاتر می‌رود زیرا اسکنر داخل دهانی، خطاهای احتمالی قالب گیری سنتی را ندارد.

مزایای لمینت دیجیتال

مزایا و معایب هر روش

در ادامه مزایا و معایب هر دو روش لمینت دیجیتال و لمینت سنتی را با هم مقایسه می‌کنیم.

لمینت دیجیتال

مزایا و معایب لمینت دیجیتال بدین شرح است.

مزایا:

تمام موارد ذکر شده در بخش‌های بالا، مزایای تکنیک دیجیتال را نشان می‌دهند، از جمله:

  • دقت و ظراف بالا
  • قرینگی کامل دو طرف
  • بدون خطا بودن نرم افزار
  • قدرت بزرگنمایی نرم افزار
  • پیاده سازی دقیق جزئیات
  • رویت طراحی اولیه توسط بیمار
  • ساخت موکاپ
  • تراش دادن طبق الگوی موکاپ

معایب:

تنها ایراد روش دیجیتال آن است که در مورد برخی کیس‌های درمانی که پیچیدگی زیادی دارند، چندان کارایی ندارند. در واقع در چنین شرایطی نمی‌توان نتیجه کار را خیلی دقیق پیش بینی کرد و با همان دقت بالای طراحی، کار را پیاده سازی نمود. یعنی موانعی بر سر راه دندانپزشک وجود دارد. بنابراین در کیس‌های پیچیده، دندانپزشک سعی می‌کند بهم ریختگی دندان و ناهنجاری‌های موجود را به صورت دستی و سنتی رفع کند.

لمینت سنتی

در مورد لمینت سنتی نیز یکسری مزایا و معایب وجود دارد.

مزایا:

قیمت لمینت سنتی پایین‌تر از لمینت دیجیتال است و بنابراین گزینه مقرون بصرفه‌تری محسوب می‌شود. این مورد را می‌توان تنها مزیت لمینت سنتی نسبت به دیجیتال دانست.

معایب:

مهم‌ترین ایراد روش سنتی آن است که باید قالب گیری انجام شود که این امر به موارد زیر منجر خواهد شد:

  • ممکن حجم قالب تغییر کند.
  • حجم کست گچی می‌تواند تغییر کند.
  • وابسته به نیروی انسانی است و می‌تواند خطا داشته باشد.
  • سلیقه، مهارت، خستگی نیروی انسانی در آن دخیل است.
  • نیروی انسانی باید با چشم‌ها و دید خودش، کار را انجام دهد.
  • قدرت بزرگنمایی ندارد.
  • از ابزارهای درشتی استفاده می‌شود که مانند ابزارهای دیجیتال ظریف نیستند. به همین خاطر نمی‌توانند ظرافت‌ها و جزئیات را دقیقا پیاده سازی کنند.
  • قرینه سازی و موارد اینچنینی باید به صورت چشمی و دستی انجام شود.

کدام روش برای شما مناسب‌تر است؟

دندانپزشک قبل از شروع درمان  با بیمار صحبت خواهد کرد و در مورد انتظارات زیبایی او و زمان درمان توضیح می‌دهد. موارد زیر، همگی در انتخاب روش مناسب درمان تأثیرگذار هستند:

  • انتظارات بیمار
  • شرایط فکی – دهانی بیمار
  • شرایط جفت شدن دندان‌ها روی هم
  • رنگ دندان‌ها
  • ناهنجاری‌های احتمالی
  • سایز دندان‌ها
  • سلامت دندان‌ها
  • بودجه بیمار
  • زمان 

توصیه همیشگی به بیماران آن است که انتخاب روش مناسب را به پزشک معالج بسپارند زیرا در نهایت، نتیجه نهایی برای بیمار اهمیت دارد و پزشک قرار است به آن نتیجه برسد. بنابراین خود پزشک می‌تواند بهترین روشی که او را به نتایج دلخواه بیمار می‌رساند، انتخاب کند.

کلینیک تخصصی لمینت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

سخن پایانی 

در حال حاضر ساخت لمینت به دو روش دیجیتالی و سنتی انجام می‌شود. در بخش‌های فوق به مقایسه لمینت دیجیتال و لمینت سنتی پرداختیم. با وجود مزایای بیشتر لمینت دیجیتال نسبت به سنتی، روش مناسب برای شما به انتظارات زیبایی و میزان بودجه شما و همچنین تشخیص دندانپزشک‌تان بستگی خواهد داشت.