دندانپزشکان به طور گسترده از موادی همچون کامپوزیت یا آمالگام برای پر کردن دندان‌ها استفاده می‌کنند. انتخاب مواد پرکننده بر مبنای نیاز مراجعه‌کننده و طرح درمانی متفاوت انجام می‌گیرد؛ زیرا هر کدام از این مواد نام برده شده، مزایا و معایب خود را دارند. اگر دندان‌های شما نیاز به پر شدن دارند و نسبت به ترجیح یکی از این مواد دو دل هستید با ادامه این مقاله همراه ما باشید. در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام بپردازیم.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

دریافت مشاوره تخصصی و رایگان با یک کلیک ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

دلایل پر کردن دندان ها

علت پر کردن دندان

پر کردن دندان‌ها زیبایی و سلامت ما را تضمین می‌کند. اغلب مردم تصور می‌کنند تنها دلیل پر کردن دندان‌ها رفع پوسیدگی و حفره‌های ایجاد شده است. اما علل پر کردن دندان متعدد است. در ادامه مهم‌ترین دلایل پر کردن دندان‌ها با کامپوزیت یا آمالگام را بررسی کرده‌ایم.

ترمیم دندان شکسته

در برخی مواقع به دلیل تماس فیزیکی، جویدن خوراکی‌های سخت، تصادف یا وارد شدن ضربه به دندان‌ها دچار شکستگی دندان می‌شویم. همچنین افزایش سن نیز ممکن است به شکستگی دندان‌ها منجر شود. پر کردن دندان‌های شکسته کمک می‌کند راحت‌تر صحبت کنید، غذا بخورید و لبخند زیباتری داشته باشید.

ترمیم دندان شکسته

درمان پوسیدگی

گاهی اوقات بخشی از دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند. پوسیدگی دندان با درد زیاد، مشکل در جویدن و بوی بد دهان همراه است. دندانپزشک پس از معاینه دندان پوسیده تشخیص می‌دهد که آیا نیاز پر کردن دندان دارید یا اینکه باید از روش‌های جایگزین استفاده کنید.

 پس از اینکه پزشک متخصص شما تشخیص داد که سطح پوسیده شده باید برداشته شود، از آمالگام یا کامپوزیت برای پر کردن حفره‌ها استفاده خواهد کرد.

رفع فاصله بین دندان‌ها

زمانی که دندان‌ها فاصله زیادی از یکدیگر دارند، ظاهر آنها چندان دلپذیر نبوده و ممکن است هنگام صحبت کردن مشکل ایجاد کنند. در این مواقع دندانپزشک برای بهبود زیبایی، رفع مشکلات و تقویت استحکام دندان‌ها، فاصله زیاد بین آنها را با مواد پر می‌کند.

تغییر رنگ دندان‌ها

مصرف طولانی‌مدت قهوه، نوشابه، شیرینی‌ها، مواد الکلی، نوشیدنی‌های اسیدی و سیگار کشیدن باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. همچنین دندان‌قروچه یا استفاده از دندان برای باز کردن درب اشیا رنگ دندان‌ها را کدر می‌کند. در برخی مواقع دندانپزشک از موادی مانند کامپوزیت برای رفع تیرگی دندان‌ها استفاده می‌کند.

ترمیم پرکردگی‌های گذشته

دندان‌ها حتی پس از پر کردن دچار پوسیدگی می‌شوند. همچنین برخی اوقات مهروموم مینای دندان‌ها به علل مختلف شکسته می‌شود. علاوه بر این، نباید از یاد برد که ذرات غذا و باکتری‌ها نیز مواد استفاده شده در پرکردگی‌ها را تحلیل می‌برند؛ بنابراین معمولاً چند سال پس از رفع خرابی دندان‌ها، لازم است آنها را مجدد ترمیم کنید.

موارد استفاده از کامپوزیت و آمالگام

موارد استفاده از کامپوزیت و آمالگام

پس از اینکه دندانپزشک تشخیص می‌دهد دندان شما نیاز به پر کردن دارد، تصمیم می‌گیرد از بین دو ماده متداول پر کردن دندان‌ها، یعنی آمالگام و کامپوزیت، یکی را انتخاب کند. هر کدام از این مواد استفاده‌های خاص خود را دارند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

موارد استفاده از کامپوزیت

مصرف اصلی کامپوزیت در درمان‌های زیبایی است. دلیل اینکه کامپوزیت برای زیبایی دندان‌ها در اولویت قرار دارد این است که رنگ سفید آن زیباتر و درخشان‌تر است و جلوه طبیعی‌تری دارد. از این رو از این ماده در اغلب مواقع برای پر کردن دندان‌های جلویی استفاده می‌شود.

همچنین باید اشاره کرد با توجه به اینکه هنگام کامپوزیت کردن دندان‌ها، تنها لایه نازکی از دندان برداشته می‌شود، می‌توان گفت که در این روش دندان‌ها استحکام بیشتری دارند؛ بنابراین در پرکردگی‌های محدود استفاده از کامپوزیت اولویت دارد.

موارد استفاده از آمالگام

آمالگام یکی از مواد مقرون‌به‌صرفه در صنعت دندانپزشکی است. از این رو در مواقعی که نیاز به درمان سریع وجود دارد و مراجعه‌کننده به دنبال یک درمان ارزان‌قیمت است از این روش استفاده می‌شود. پرکننده‌های آمالگامی قدرت زیادی دارند و معمولاً برای دندان‌های عقبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در مواقعی که دندانپزشک شما نگران ساییدگی مواد استفاده شده در فرایند درمان است، معمولاً توصیه می‌کند به جای کامپوزیت از آمالگام استفاده کنید. این مواد طول عمر بیشتری نیز دارند.

تفاوت آمالگام و کامپوزیت (تفاوت مواد سیاه و سفید)

تفاوت آمالگام و کامپوزیت (تفاوت مواد سیاه و سفید)

هدف از پر کردن دندان‌، ساخت دندان‌های یک‌دست، زیبا و سالم است. با این حال بسته به جایگاه دندان، گسترده بودن آسیب و موارد دیگر از مواد متفاوتی استفاده می‌شود. در ادامه عوامل مهمی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که به خوبی تفاوت استفاده از آمالگام و کامپوزیت را روشن می‌کنند.

تفاوت در ظاهر و زیبایی

در واقع مهم‌ترین و محسوس‌ترین تفاوت این دو ماده، در ظاهر آنهاست. زمانی که هدف اصلی دندانپزشک، ایجاد ظاهر طبیعی در دندان‌های ساخته شده است، از مواد کامپوزیت استفاده می‌شود.

تفاوت در طول عمر

مواد مورد استفاده برای ساخت پرکننده‌های آمالگام، از جمله فلزات سنگین هستند که عمر طولانی‌تری دارند. به عنوان مثال آمالگام ساخته شده از نقره معمولاً ۱۰ تا ۱۵ سال دوام می‌آورد. اما کامپوزیت به اندازه آمالگام ماندگار نیست و معمولاً ۵ سال عمر می‌کند. 

لازم به ذکر است که بسته به نحوه مراقبت بیمار از پرکردگی‌ها هر کدام از این مواد ممکن است مدت‌زمان کمتر یا بیشتری دوام بیاورند. دندان‌های پر شده با آمالگام به دلیل گیر کردن غذا در لای دندان‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

علاوه بر این، در نظر داشته باشید که محل پرکردگی نیز بر ماندگاری آن تأثیر قابل‌توجهی دارد. به عنوان مثال دندان‌ها جلویی کامپوزیت شده می‌توانند ۱۰ سال یا بیشتر دوام بیاورند. اما دندان‌های عقبی بعد از کامپوزیت حدود ۵ سال عمر می‌کنند. 

پایداری

اگرچه پرکننده‌های آمالگامی مقاومت زیادی دارند، اما ایراد بزرگ آنها این است که وقتی در معرض دمای سرد یا گرم قرار می‌گیرند، منبسط و منقبض می‌شوند. این امر باعث ترک خوردن دندان‌ها می‌شود. 

همچنین تحت‌تأثیر دما بودن این ماده، باعث می‌شود که غذا در زیر قسمت‌های پر شده گیر کند و دندان به راحتی شسته نشود. در نتیجه دندان زودتر پوسیده می‌شود.

وسعت تراش

برای از بین بردن پوسیدگی‌ها، دندانپزشک ابتدا سطح پوسیده را می‌تراشد. پزشک شما همچنین مجبور است مقداری از ساختار دندان سالم را نیز حذف کند تا فضای کافی برای پر کردن ایجاد شود. از آنجا که آمالگام به راحتی به دندان نمی‌چسبد، لازم است، بخش بیشتری از دندان سالم تراش داده شوند.

در مقابل، از آنجا که پرکننده‌های کامپوزیت سریع‌تر به دندان می‌چسبند، نیازی به برداشتن بخش‌های سالم دندان نیست و تنها بخش رویی دندان‌ها تراشیده می‌شوند.

روش انجام کار

کار کردن با هر کدام از مواد کامپوزیت یا آمالگام سختی خاص خود را دارد. به طور کلی استفاده از پرکننده‌های کامپوزیتی سخت‌تر و زمان‌بر است. همچنین این مواد باید به صورت لایه‌لایه روی دندان قرار بگیرند و با لیزر یا نور ماورای بنفش سفت شوند. اما استفاده از پرکننده‌های آمالگام سریع‌تر انجام می‌گیرد و شکل‌دهی به مواد ساده‌تر است.

هزینه

درمان‌های مبتنی بر کامپوزیت اغلب گران‌قیمت هستند و معمولاً توسط بیمه‌های مختلف پوشش داده نمی‌شوند. علاوه بر قیمت بالاتر، کار کردن با مواد کامپوزیت به‌خودی‌خود مراحل طولانی‌تر و سخت‌تری دارد که بر سطح هزینه‌های مرتبط با دستمزد اثر می‌گذارد. مواد آمالگام قیمت کمتری دارند و معمولاً تحت پوشش بیمه هستند.

مقایسه ماندگاری کامپوزیت و آمالگام در پر کردن دندان و بیلداپ

مقایسه ماندگاری کامپوزیت و آمالگام در پر کردن دندان و بیلداپ

به طور کلی استفاده از آمالگام یا کامپوزیت برای استحکام، سلامت و عملکرد دندان‌ها بسیار مهم است. با این حال مشاهدات تجربی نشان می‌دهد که پرکننده‌های آمالگام عمر بسیار بیشتری دارند. همچنین قدرت این مواد در برابر جویدن خوراکی‌های سخت یا سایش بیشتر است.

علاوه بر این پرکننده‌های آمالگام در کسانی که به دندان‌قروچه عادت دارند، بیشتر از پرکننده‌های کامپوزیت دوام می‌آورد. در عین حال اساسی‌ترین عامل ماندگاری همه دندان‌ها پس از پس از پر کردن مراقبت صحیح است.

فرقی نمی‌کند که پزشک متخصص از کامپوزیت استفاده کند یا آمالگام، در هر صورت شما باید به طور مداوم دندان‌های خود را مسواک بزنید، نخ‌دندان بکشید، فلورایدتراپی کنید. همچنین باید هنگام فعالیت‌های پرتنش مانند ورزش‌های خشن، از محافظ دندان استفاده کنید. اگر در خواب دندان‌قروچه می‌کنید، باید پس از پر کردن دندان‌های خود شب‌ها از محافظ استفاده کنید.

البته فراموش نکنید که مسواک‌زدن و نخ‌دندان کشیدن باید به شیوه صحیح انجام گیرد؛ در غیر این صورت ممکن است نتایج آن برعکس باشد. نگهداری از دندان‌ها به خصوص پس از بیلداپ اهمیتی اساسی دارد؛ زیرا دندان‌های عصب‌کشی شده نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

مزایای آمالگام

پرکردگی دندان‌ها با آمالگام سال‌هاست که توسط دندانپزشکان انجام می‌گیرد. به طور کلی مواد مورد استفاده در این روش عمر بسیار بالایی دارند و در هر صورت برای حفظ سلامت دندان‌های شما مفید هستند. استفاده از آمالگام برای دندان‌های آسیا بسیار پرکاربرد است.

مزایای کامپوزیت در پر کردن دندان

پس از پر کردن دندان‌های خود با مواد کامپوزیت، متوجه زیبایی و درخشندگی آنها خواهید شد. همچنین خیال شما از این بابت که بخش زیادی از دندان سالم شما نگهداری شده است، راحت خواهد بود. در برخی مواقع برای رفع نامرتبی دندان‌ها، ناهنجاری‌ها و نازیبایی‌های لبخند توصیه می‌شود که از کامپوزیت استفاده کنید.

سایر مواد پرکننده دندان

سایر مواد پرکننده دندان

قرن‌هاست که از مواد مختلف برای پر کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مواد پرکننده دندان تنها به آمالگام یا کامپوزیت منحصر می‌شود. اما مواد دیگری مانند طلا، سرامیک، نوع خاصی از مواد شیشه‌ای به نام آینومر و نقره نیز در ترمیم دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما هزینه این مواد بسیار بالاتر است و چندان مرسوم نیستند.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

جمع‌بندی

پس از اینکه پزشک شما دندان آسیب‌دیده یا پوسیده را معاینه کرد، تشخیص می‌دهد که از کدام مواد ترمیمی، یعنی آمالگام یا کامپوزیت استفاده کند. تفاوت این دو ماده به ترجیحات و سلیقه مراجعه‌کننده، قیمت، استحکام، جایگاه دندان و میزان آسیب وارد شده به دندان‌ها باز می‌گردد. در این مقاله در خصوص تفاوت‌های این دو ماده به طور کامل توضیح دادیم. با این حال در نهایت این پزشک متخصص است که توصیه می‌کند از کدام ‌یک از این مواد استفاده کنید و کدام گزینه برای شما بهتر است.

سؤالات متداول

تفاوت بین پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام چیست؟

پرکننده‌های کامپوزیتی از مواد رزینی هم‌رنگ دندان ساخته می‌شوند، در حالی که پرکننده‌های آمالگام نقره‌ای رنگ هستند و در ترکیبات خود فلزاتی مانند جیوه دارند. این دو ماده از نظر استحکام نیز باهم متفاوت هستند.

کدام‌ یک از مواد کامپوزیت یا آمالگام بهتر از دیگری است؟

هر دوی این مواد، مزایا و معایب خاص خود را دارند و نمی‌توان گفت که کدام‌ یک بهتر است. انتخاب ماده مورد نظر بر مبنای محل دندان، اندازه حفره، نگرانی‌های زیبایی‌شناختی و ترجیحات شخصی انجام می‌گیرد.

کدام ‌یک از پرکننده‌ها به لحاظ زیبایی‌شناختی اولویت دارند؟

به کسانی که در خصوص حفظ ظاهر دندان‌هایشان نگرانی‌هایی دارند، استفاده از پرکننده‌های کامپوزیت توصیه می‌شود. این مواد پس از استفاده عملاً از دندان‌های طبیعی قابل تشخیص نیستند.

آیا پر کردن با کامپوزیت نیاز به تراش و حفاری کمتری دارد؟

هنگام استفاده از کامپوزیت، دندان‌ها به مقدار بسیار کمتری تراش داده می‌شوند. همچنین این مواد منعطف‌تر هستند و در حفره‌های کوچک‌تر بهتر قرار می‌گیرند.

کدام‌ یک از پرکننده‌ها ماندگارتر هستند؟

پرکننده‌های آمالگام ماندگاری بالاتری دارند و سال‌ها دوام می‌آورند. همچنین این مواد در مقایسه با کامپوزیت کمتر مستعد سایش یا شکستگی هستند.

آیا پرکننده‌های کامپوزیتی حاوی جیوه هستند؟

خیر. پرکننده‌های کامپوزیتی حاوی جیوه نیستند. آنها از یک ماده رزینی ساخته شده‌اند.

آیا جیوه موجود در آمالگام خطرناک است؟

تحقیقات گسترده نشان می‌دهد که مقدار جیوه در پرکننده‌های آمالگامی بسیار کم است. از سوی دیگر زمانی که این مواد درون دندان جای‌گذاری می‌شوند، قابلیت آزادسازی فلزات خود را ندارند؛ بنابراین لازم نیست نگرانی نسبت به این موضوع داشته باشید.

کدام‌یک از مواد پرکننده قیمت بیشتری دارند؟

کامپوزیت معمولاً گران‌تر از آمالگام است. همچنین تفاوت هزینه این دو می‌تواند به عواملی مانند اندازه پر کردن و محل دندان آسیب‌دیده بستگی داشته باشد.