همه مردم عاشق دندان های سفید و بلوری هستند اما مطمئنا بسیاری از افراد ترجیح می دهند با ساده ترین روش ها و صرف کمترین هزینه به لبخند روشن تری دست یابند. در حالیکه موثرترین و ایمن ترین روش برای سفید کردن دندان ها انجام بلیچینگ در مطب یا تحت نظارت دندانپزشک در منزل است اما برخی روش های خانگی و طبیعی نیز وجود دارند که در صورت استفاده صحیح می توانند تا حدودی موثر باشند.

یکی از موادی که ممکن است در مورد خواص سفید کنندگی آن شنیده باشید، نشاسته است! این ماده در هر آشپزخانه ای وجود دارد اما قبل از آنکه خیلی سریع به سراغ امتحان کردن این روش بروید، بهتر است کمی پیرامون آن تحقیق کنید تا بی گدار به آب نزنید! در مطلب امروز قصد داریم درباره سفید کردن دندان با نشاسته صحبت کنیم و ببینیم که آیا واقعا می تواند اثرگذار باشد یا خیر. از همراهی شما عزیزان بسیار خرسندیم.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره تخصصی و رایگان تنها با وارد کردن شماره

سفید کردن دندان با نشاسته

نشاسته چیست؟

نشاسته، یک ماده شیمیایی سفید، دانه دانه و آلی است که توسط همه گیاهان سبز تولید می شود. آن یک پودر نرم، سفید و بی مزه است که در آب سرد، الکل یا سایر حلال ها حل نمی شود. نشاسته در برگ‌ های سبز گیاهان از گلوکز اضافی تولید شده در طول فتوسنتز ساخته می ‌شود و به عنوان منبع غذایی ذخیره برای گیاه به کار می رود.

غده سیب زمینی،  دانه های ذرت، گندم و برنج همگی حاوی مقادیر بالایی نشاسته هستند. در بدن انسان و سایر حیوانات، نشاسته گیاهان به مولکول ‌های قند تشکیل ‌دهنده آن تجزیه می‌ شود و سپس انرژی را به بافت‌ ها می‌ رساند. نشاسته مهمترین منبع انرژی برای انسان محسوب می شود. بدن نشاسته را با متابولیزه کردن آن به گلوکز هضم می کند که به جریان خون می رسد و بدن را به گردش در می آورد. گلوکز تقریباً به هر سلول، بافت و اندام بدن سوخت رسانی می کند. اگر گلوکز اضافی وجود داشته باشد، کبد آن را به عنوان گلیکوژن ذخیره می کند.

مزایای نشاسته برای دهان و دندان

مزایای نشاسته برای دهان و دندان

نشاسته مزایای متعددی برای بخش های مختلف بدن دارد از جمله می تواند در تقویت سلامت دهان و دندان موثر باشد. مهم ترین مزایای نشاسته برای دهان و دندان عبارتند از:

  • مصرف موضعی نشاسته می تواند درد دندان را تسکین دهد زیرا دارای خواص ضد التهابی است.
  • خواص ضد میکروبی نشاسته می تواند به کاهش تورم لثه و فرو نشاندن آبسه دندان کمک کند.
  • نشاسته ممکن است یک درمان جانبی موثر برای عفونت لثه باشد.
  • غرغره محلول آب و نشاسته می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد.
  • بسیاری از افراد معتقدند که نشاسته می تواند در سفید کردن دندان ها نیز موثر باشد.
سفید کردن دندان با نشاسته

آیا سفید کردن دندان با نشاسته امکان پذیر است؟

پودر نشاسته حاوی ترکیباتی نظیر کلسیم، آهن، ویتامین‌ های B و A می باشد. همچنین بافتی دانه دانه و خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. این ویژگی‌ ها باعث می شود که نشاسته بتواند لکه های زرد دندان ها را از بین ببرد. با اینحال به نظر می رسد که نشاسته فقط برای لکه های سطحی و زرد رنگ دندان موثر باشد و روی لکه های عمیق تأثیری نداشته باشد. شایان ذکر است که نشاسته یک سفید کننده قوی محسوب نمی شود بنابراین برای بهره مندی از خواص سفید کنندگی آن لازم است چندین هفته به طور منظم از آن استفاده کنید.

روش سفید کردن دندان با نشاسته

سفید کردن دندان ها با نشاسته عموما به دو روش انجام می شود که در زیر به آنها خواهیم پرداخت. ترکیب کردن نشاسته با موادی نظیر آبلیمو، عسل، سیر و …  بیشتر جنبه درمانی دارد و برای رفع آبسه، عفونت و درد دندان موثر است بنابراین این ترکیب ها را برای سفید کردن دندان به کار نبرید؛ خصوصا در استفاده از آبلیمو روی دندان ها محتاط باشید زیرا می تواند آسیب جدی به مینای دندان وارد کند.

  • قبل از آنکه سفید کردن دندان با نشاسته را امتحان کنید، لازم است به خوبی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. سپس حدود یک قاشق چایخوری پودر نشاسته را درون یک کاسه بریزید و مقداری آب ولرم به آن اضافه کنید تا به شکل یک خمیر نرم درآید. مسواک خود را به این خمیر آغشته کنید و با حرکات دایره ای آرام به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید. حداقل ۲ تا ۳ بار در هفته، این فرایند را تکرار کنید.
  • روش دیگر استفاده از نشاسته برای سفید کردن دندان، مخلوط کردن آن با پودر دارچین و اضافه کردن مقداری آب یا عرق بادرنجبویه به آن است. پس از صرف غذا همانند روش بالا حدود ۲ دقیقه با این خمیر دندان هایتان را مسواک بزنید و سپس دهان تان را کاملا بشویید. توصیه می شود برای از بین بردن رنگدانه های دارچین در پایان دندان هایتان را با خمیر دندان معمولی مسواک بزنید. البته اثربخشی این روش به اندازه روش ذکر شده در بالا مورد تأیید نیست اما امتحان کردن آن ضرری ندارد (مگر آنکه به دارچین حساسیت داشته باشید.)
کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

برای دریافت مشاوره تخصصصی و رایگان همین حالا تماس بگیرید ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر

روش های خانگی و طبیعی سفید کردن دندان کم هزینه و ساده هستند اما برای مشاهده نتایج حاصل از آنها باید به طور مستمر مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این از آنجایی که اکثر روش های خانگی از جمله سفید کردن دندان با نشاسته از نظر علمی تأیید نشده اند، ممکن است در برخی از افراد باعث بروز عوارض جانبی شوند یا به مینای دندان صدمه بزنند. پودر نشاسته به دلیل خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی خود می تواند در تقویت سلامت دهان و دندان موثر باشد. با وجود آنکه تحقیقات علمی به طور مستقل اثربخشی نشاسته را در سفید کردن دندان ها اثبات نمی کنند اما شواهد حکایتی و تجربیات بسیاری از افراد حاکی از آن است که پودر نشاسته تا حدودی در روشن تر کردن دندان ها موثر است.

مجددا تأکید می کنیم که تنها روش مورد اعتماد برای سفید کردن دندان ها  با توجه به وبسایت (https://www.ada.org)  بلیچینگ در مطب است. اگر به خاطر هزینه بالای بلیچینگ می خواهید روش های خانگی و طبیعی را امتحان کنید، حتما ابتدا نظر دندانپزشک خود را جویا شوید. در صورت وجود شرایطی مانند حساسیت دندان ها و یا التهاب لثه معمولا استفاده از سفید کننده های دندان خانگی توصیه نمی شود.