ظهور ایمپلنت دندان زاویه دار، باعث پیشرفت و بهبود نتایج ایمپلنت های دندانی شده است. ایمپلنت یا اباتمنت زاویه دار باعث جلوگیری از ایمپلنت دندان غیر هم تراز شده و در نتیجه ساخت پروتز و روکش را آسان تر می کند. در حقیقت از اباتمنت زاویه دار در صورت وجود محدودیت‌های آناتومیک و شرایط خاص دندان و دهان بیمار استفاده می شود. 

در این مطلب ایمپلنت زاویه دار را به شما معرفی کرده و به بررسی کاربردهای آن می پردازیم. پس اگر احساس می کنید شما نیز در ایمپلنت خود نیاز به استفاده از اباتمنت زاویه دار دارید، این مطلب را از دست ندهید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

برای دریافت مشاوره تخصصی و رایگان شماره خود را وارد نمایید

ایمپلنت یا اباتمنت زاویه دار

ایمپلنت یا اباتمنت زاویه دار چیست؟

بسیاری از افراد برای ترمیم و زیباسازی دندان و لبخند خود به ایمپلنت دندان روی می آورند. ایمپلنت دندان نیز خود از ۳ بخش مهم تشکیل شده که ما آن ها را با نام پایه یا فیکسچر، اباتمنت و تاج مصنوعی یا روکش دندان می شناسیم. در این مطلب اما به طور مشخص به سراغ معرفی اباتمنت دندان زاویه دار خواهیم رفت، بخش مهمی از ایمپلنت دندان که آن را با نام ایمپلنت دندان زاویه دار هم می شناسند. اما ایمپلنت یا اباتمنت زاویه دار چیست؟

اباتمنت زاویه دار

به طور کلی منظور از اباتمنت بخشی از ایمپلنت دندان است که بعد از بهبود استخوان، روی پایه یا فیکسچر ایمپلنت پیچ شده و تاج دندان روی آن قرار می گیرد. به معنای دیگر اباتمنت قطعه متصل کننده روکش یا تاج مصنوعی دندان به پایه ایمپلنت است. اباتمنت ها خود انواع مختلفی دارند، برای مثال می توان به نوع زاویه دار آن اشاره کرد. در واقع این قطعه با زاویه خاصی روی پایه ایمپلنت قرار گرفته و با زاویه خود، زیبایی ایمپلنت دندان را کامل می کند.

ظهور اباتمنت های زاویه دار در زمینه دندانپزشکی و ایمپلنت، امکان ارائه مطلوب ترین لبخند زیبایی را برای بیماران مهیا کرده است. هنگامی که ایمپلنت های دندانی به موازات دندان های مجاور یا ایمپلنت های مجاور قرار نمی گیرند و یا هنگامی که تراکم استخوان فک بسیار پایین است، پزشک می تواند از اباتمنت زاویه دار برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن ایمپلنت استفاده کند.

اباتمنت زاویه دار، اباتمنتی است که بدنه آن موازی با محور عمود ایمپلنت نباشد و می توان گفت زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که ایمپلنت در شیب و زاویه متفاوتی نسبت به پروتز ایده آل باشد. به معنای دیگر هنگامی که ایمپلنت دندانی قرار می گیرد، مهم است که اطمینان حاصل شود که به گونه ای قرار گرفته است که عملکرد و زیبایی بهینه را ممکن می سازد. با این حال، گاهی اوقات قرار دادن ایمپلنت به دلیل عوامل آناتومیکی مانند تراکم استخوان، نزدیکی سینوس یا محل عصب محدود می شود. در این موارد می توان از اباتمنت زاویه دار برای تنظیم زاویه ایمپلنت و ایجاد موقعیت مطلوب تر برای ترمیم استفاده کرد.

جالب است بدانید اباتمنت زاویه دار خود از ۳ بخش مهم تشکیل می شود، یک بخش به پروتز متصل است، یک بخش به روکش دندان و بخش دیگر نیز به فیکسچر یا پایه ایمپلنت متصل می شود. میان این ۳ بخش، بخشی که به فیکسچر ایمپلنت متصل است را هگز می نامند و بد نیست بدانید که این قسمت در اباتمنت زاویه دار را با شیبی ملایم و اصلاحاً زاویه دار می سازند. 

در واقع همین زاویه است که دست جراح را برای ایجاد تغییرات متناسب با شرایط هر بیمار باز گذاشته و باعث می شود ایمپلنت دندان برای هر شخص مناسب با شرایط دهان و دندان او اجرا شود. در ادامه کاربرد و شرایط استفاده از ایمپلنت دندان زاویه دار را بیشتر توضیح خواهیم داد. اما پیش از ان نگاهی می اندازیم به مزایا و معایب استفاده از آن.

مزایای اباتمنت زاویه دار

مزایای اباتمنت زاویه دار

استفاده از ایمپلنت دندان زاویه دار مزایای متعددی دارد، از جمله:

بهبود نتایج و عملکرد ایمپلنت دندان

اباتمنت های زاویه دار می توانند با ایجاد زاویه مطلوب تر برای گاز گرفتن یا جویدن، به بهبود عملکرد ترمیم دندان کمک کنند.

بهبود زیبایی

اباتمنت های زاویه دار می توانند به ایجاد ترمیم طبیعی تر کمک کرده و نظم و هماهنگی و تقارن بیشتری بین دندان های طبیعی و ایمپلنت شده مجاور برقرار کنند. 

افزایش تطبیق پذیری

اباتمنت های زاویه دار انعطاف پذیری بیشتری را در کاشت ایمپلنت ایجاد کرده و امکان قرار دادن ایمپلنت در نواحی از دهان و فک که دشوار یا غیرممکن است، میسر می سازند.

کاهش شکست ایمپلنت

اباتمنت های زاویه دار می توانند با ایجاد یک اتصال پایدارتر بین فیکسچر، ایمپلنت و روکش، به کاهش خطر شکست ایمپلنت کمک کنند.

افزایش رضایت بیمار

ایمپلنت دندان زاویه دار می تواند با ارائه ترمیمی که شبیه دندان طبیعی به نظر می رسد و همچنین لبخندی متقارن و زیبا، به بهبود رضایت بیمار کمک کند.

پرداخت اقساطی با سریتا

برای شروع مشاوره رایگان شماره خود را وارد کنید، مشاورین سریتا با شما تماس می‌گیرند.

معایب اباتمنت زاویه دار

معایب اباتمنت زاویه دار

با وجود اینکه اباتمنت های زاویه دار فواید زیادی دارند، محدودیت هایی برای استفاده از آنها وجود دارد. این معایب یا محدودیت ها شامل موارد زیر می شوند:

هزینه

این نوع اباتمنت ها را می توان با زاویه استاندارد و یا به صورت سفارشی طراحی و استفاده کرد. اباتمنت های زاویه دار سفارشی می توانند کمی گران باشند، اما فراموش نکنید که گاهی برای ایجاد یک لبخند زیبا و کامل ضروری هستند.

زمان

اباتمنت های زاویه دار سفارشی به زمان بیشتری برای ساخت نیاز دارند و ممکن است تکمیل ترمیم دندان و روند ایمپلنت را به تاخیر بیندازند.

مهارت دندانپزشک

استفاده از این تکنیک نوظهور و همچنین تشخیص مناسب دندانپزشک برای استفاد از ایمپلنت زاویه دار به جای ایمپلنت عمودی، نیاز به تخصص و مهارت و تجربه بالایی دارد. بنابراین در اولین قدم برای رسیدن به نتایج مطلوب ایمپلنت دندان، انتخاب یک دندانپزشک متخصص و حاذق اهمیت بسیار زیادی دارد.

کاربرد اباتمنت زاویه دار

اباتمنت زاویه دار برای کدام دندان ها کاربرد دارد؟

ایمپلنت دندان یکی از روش های زیبایی و درمانی دندانپزشکی است و برای بسیاری از افراد نیز کاربرد دارد. با این وجود اما هر بیمار مشکلات دندانی متفاوتی را تجربه می کند و بنابراین ایمپلنت دندان برای تمام افراد به یک شکل یکسان انجام نمی شود. به معنای دیگر هر بیمار با توجه به شرایط خاص خودش نیاز به تکنیک و مواد و ابزارهای مخصوصی دارد و به همین دلیل هم با ظهور ایمپلنت دندان زاویه دار، نتایج ایمپلنت دندان شخصی سازی تر شده است. در حقیقت افراد با توجه به وضعیت دهان و دندان و آناتومی و ساختار دندان های خود، نیاز به پایه، روکش و فیکسچر متفاوتی دارند و ایمپلنت زاویه دار خود یکی از این بخش ها و قطعات مهم است که می تواند نیاز برخی از افراد را تامین کند. 

وقتی دندانی شیب و زاویه متفاوتی نسبت به دندان های مجاور خود داشته باشد و یا به معنای دیگر زمانی که امکان ایجاد ایمپلنت دندانی موازی با دندان یا ایمپلنت های مجاور نباشد، جراح یا دندانپزشک از ایمپلنت زاویه دار استفاده می کند. در حقیقت این ایمپلنت باعث می شود تا هماهنگی و تقارن بین دندان های مجاور ایجاد و لبخند بیمار زیباتر شود. به علاوه اباتمنت زاویه دار زمانی کاربرد دارد که شرایط برای ایمپلنت استاندارد و معمولی مهیا نباشد.

برای مثال برخی از بیماران به دلیل شرایط فیزیکی و آناتومی خود نمی توانند پیوند استخوان انجام دهند و از قضا برای ایمپلنت دندان معمولی نیاز به انجام جراحی برای پیوند استخوان دارند. در چنین شرایطی جراح یا دندانپزشک می تواند از اباتمنت زاویه دار برای این بیمار استفاده کند. از سوی دیگر گاهی بیمار از تراکم استخوان پایین در استخوان فک خود رنج می برد و در چنین شرایطی جراح از اباتمنت زاویه دار برای افزایش مقاومت و استحکام فیکسچر ایمپلنت استفاده می کند.

بنابراین کاربرد اباتمنت زاویه دار بیشتر در نواحی سینوس فک بالا، کانال عصبی استخوان آلوئولار فک پایین، فرو رفتگی استخوان فک در سطح زبانی و سطح باکال مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در تحلیل شدید استخوان فک بالا، به جای تقویت یا پیوند استخوان، از این تکنیک استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این نوع اباتمنت می توان به افزایش مقاومت در برابر شکستن ایمپلنت، افزایش ماندگاری نتایج، تسهیل فرآیند ترمیم دندان در شرایط خاص بیمار و کاهش هزینه های جراحی و دوران بهبودی نیز اشاره کرد.


تفاوت ایمپلنت زاویه دار و عمودی


حال که با ایمپلنت دندان زاویه دار آشنا شدیم، بد نیست کمی در مورد تفاوت های این نوع ایمپلنت با ایمپلنت عمودی نیز صحبت کنیم. همانطور که از نامش مشخص است، ایمپلنت عمودی به ایمپلنتی گفته می شود که به صورت عمودی و موازی با دندان‌های مجاور سطح اکلوزال یا درون استخوان فک قرار می ‌گیرند. به همین دلیل هم زمانی که شرایط نصب ایمپلنت عمود یا عادی روی استخوان فک بیمار مهیا نباشد، جراح از اباتمنت یا ایمپلنت زاویه دار استفاده می کند. این کار باعث می شود تا هماهنگی و نظم بیشتری بین دندان ایمپلنت شده با دندان های اطرافش به وجود آمده و مقاومت و دوام ایمپلنت بیشتر شود. 

در این روش از تصاویر و اسکن سه بعدی استفاده می شود تا تراکم استخوان فک بیمار سنجیده شود. در صورتی که بیمار از تراکم استخوان فک پایینی برخوردار باشد، جراح از تکنیک ایمپلنت زاویه دار استفاده می کند تا هم هماهنگی و تقارن بین دندان ها را فراهم کرده و هم مقاومت و استحکام ایمپلنت و فیکسچر را تقویت کند. با توجه به نکاتی که در این قسمت به آن اشاره کردیم، بهترین کار مشاوره با یک دندانپزشک ماهر و با تخصص در زمینه انواع ایمپلنت دندان است تا بهترین راهکار را به شما ارائه دهد.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

در آخر

یکی از راه های ترمیم و زیبا سازی دندان ایمپلنت دندان است. این روش ترمیم و زیبایی خود انواع مختلفی دارد، مانند ایمپلنت دندان زاویه دار که موضوع مطلب امروز ما است. ایمپلنت یا اباتمنت زاویه دار جزء مهمی در درمان ایمپلنت دندانی هستند. آن ها انعطاف پذیری بیشتری در کاشت ایمپلنت ارائه داده و می توانند عملکرد و زیبایی نهایی را بهبود بخشند. از سوی دیگر با وجود محدودیت هایی که برای استفاده از آن ها وجود دارد، همچنان ابزار ارزشمندی برای دستیابی به نتایج موفقیت آمیز ایمپلنت و افزایش رضایت بیمار هستند.

بنابراین بهتر است ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید تا او تعیین کند که آیا اباتمنت زاویه دار گزینه مناسبی برای شما است یا خیر. اما پیش از آن می توانید این مطلب در مورد ایمپلنت زاویه دار را مطالعه و اطلاعاتی در زمینه اباتمنت زاویه دار، مزایا، معایب و کاربرد آن آشنا شوید.همچنین اگر تجربه یا نظری در این زمینه دارید می توانید آن را با ما و سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.