عصب کشی دندان در اغلب شرایط باعث می‌شود که فرم دندان تغییر کند و ظاهر طبیعی آن از بین برود. عصب کشی حتی باعث تغییر رنگ و سیاه شدن دندان نیز می‌شود. این اتفاق وقتی در دندان‌های جلو بیفتد می‌تواند زیبایی لبخند شما را کاهش دهد. در چنین شرایطی می‌توانید از روش لمینت دندان عصب کشی شده استفاده کنید. لمینت به شما کمک می‌کند دندان‌هایی سفیدتر و منظم‌تر داشته باشید. در این مقاله به بررسی کامل شرایط لمینت کردن دندان‌های عصب کشی شده می‌پردازیم.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

آیا لمینت دندان عصب کشی شده مفید است؟

مطالعات نشان می‌دهد لمینت‌هایی که پس از درمان ریشه روی دندان قرار می‌گیرند شانس بقای دندان‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهند. در حالت کلی ممکن است دندان‌هایی که روکش دارند تا چند برابر بقای بیشتری داشته باشند. برخی از مهمترین کاربردهای لمینت بعد از عصب کشی شامل موارد زیر است:

  • ترمیم دندان‌های شکننده: دندان می‌تواند پس از درمان ریشه به دلیل عفونت بسیار شکننده‌تر شود. لمینت بادوام این مشکل را برطرف کرده و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند و به ماندگاری بیشتر دندان‌ها کمک می‌کند.
  • از دندان‌ها در برابر حساسیت محافظت می‌کند: پس از درمان ریشه، اعصاب می‌توانند به گرما یا سرما بسیار حساس شوند و این می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. این یکی دیگر از فواید مهم لمینت برای محافظت از دندان پس از درمان ریشه است.
  • رنگ طبیعی دندان‌ها را حفظ می‌کند: برخی از دندان‌ها ممکن است پس از درمان ریشه به شدت تغییر رنگ دهند.. از طرف دیگر لمینت ظاهری سفیدتر و طبیعی روی دندان‌ها ایجاد می‌کند.
  • از عفونت جلوگیری می‌کند: سطح نازک شده دندان خطر عفونت را پس از درمان ریشه ایجاد می‌کند. لمینت با محافظت بیشتر از دندان‌ها در برابر نفوذ باکتری‌های خطرناک باعث سلامت بیشتر آن‌ها می‌شود.

لمینت دندان عصب کشی شده و سیاه شده

عصب کشی ریشه دندان‌ها را از عفونت بیشتر نجات می‌دهد، اما پس از عصب کشی دندان به طور جدی ضعیف می‌شود زیرا میزان بافت سالم دندان کاهش می‌یابد. برای اینکه دندان‌ها سالم‌تر باشند و ظاهر طبیعی‌تری داشته باشند می‌توانید آن‌ها را لمینت کنید. از آنجا که لمینت کاربرد زیبایی دارد این روش پس از عصب کشی دندان‌های جلو کاربرد دارد. به طور کلی لمینت دندان‌های عصب کشی شده در شرایط زیر می‌تواند مفید باشد:

حالت های لمینت دندان عصب کشی شده
  • هنگامی که دندان ضعیف می‌شود: برداشتن مقدار زیادی از بافت دندان همراه با پوسیدگی دندان در طول درمان ریشه دندان را ضعیف می‌کند. در این صورت دندان کاملا شکننده و حساس می‌شود. لمینت مقداری از سطح روی دندان را می‌پوشاند و بدین گونه ساختار خارجی دندان‌ها را تقویت می‌کند و از شکستن آسان آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  • زمانی که دندان حساس می‌شود: در برخی موارد، تنها بخشی از بافت برای درمان ریشه باید برداشته شود. بافت‌های باقی مانده ممکن است به شدت به گرما، سرما، فشار، اسید و قند حساس شوند. از آنجایی لمینت تا حدودی روی دندان عصب کشی شده را می‌پوشاند، خطر چنین مشکلاتی را کاهش می‌دهد.
  • هنگامی که دندان تغییر رنگ می‌دهد: پوسیدگی دندان یا عصب کشی می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود. در چنین شرایطی لمینت می‌تواند زیبایی دندان‌ها را برگرداند. 
  • علاوه بر همه این‌ها، اگر روی دندانی که به دلیل پوسیدگی درمان شده است، عصب کشی انجام شود، به احتمال زیاد این دندان در آینده با مشکل دیگری مواجه خواهد شد. پوشاندن دندان‌ها با لمینت تا حدودی از بروز عفونت‌های احتمالی در آینده جلوگیری می‌کند.

چه نوع روکشی برای دندان عصب کشی شده مناسب است؟

بعد از درمان باید ماده‌ای برای لمینت دندان عصب کشی شده انتخاب شود که به بهترین نحو از آن حمایت کند و هم‌زمان زیبایی آن را نیز فراهم کند. روکش نباید هیچ اثر منفی روی لثه نداشته باشد و بتوان برای سال‌های طولانی بدون تغییر شکل از آن استفاده کرد. به طور طبیعی لمینت از جنس چینی یا سرامیک ساخته می‌شود که بسیار مناسب و مقاوم است. همچنین در سال‌های اخیر روکش‌های زیرکونیومی بسیار محبوب شده اند. روکش‌های چینی با پشتیبانی از زیرکونیوم می‌توانند به عنوان ترمیم ساختار دندان‌های عصب کشی شده استفاده شوند.

لمینت دندان عصب کشی شده چگونه انجام می‌شود؟

برای نصب لمینت روی دندان‌های عصب کشی شده مراحل زیر انجام می‌شود:

  • دندانپزشک وضعیت دندان شما را برای نصب لمینت آماده می‌کند. این می‌تواند شامل سوهان کشیدن مقداری از مینا یا آمالگام دندان باشد.
  • از دندان آماده شده قالب‌گیری می‌شود.
  • روکش‌های لمینت مطابق با قالب دندان شما در آزمایشگاه تهیه می‌شوند.
  • دندانپزشک با محلول‌های موثر اسیدی دندان را تمیز می‌کند.
  • لمینت به دندان چسبیده و شکل داده می‌شوند.
  • یک نور آبی برای خشک کردن چسب و ثابت ماندن پوشش روی دندان تابانده می‌شود.

ماندگاری لمینت چند سال است؟

طول عمر لمینت به میزان توجه بیمار به دستورالعمل‌های داده شده توسط دندانپزشک و مراقبت منظم از دهان بستگی دارد. با مراقبت‌های زیر طول عمر لمینت شما بیشتر خواهد شد:

  • مسواک زدن منظم و صحیح دندان‌ها
  • استفاده از محصولات مکمل مراقبت از دهان مانند دهانشویه
  • ترک عادت‌هایی مانند قهوه، سیگار
  • کاهش دفعات مصرف مواد غذایی رنگدانه‌دار مانند سس‌ها و ادویه‌ها
  • پرهیز از مصرف نوشابه

دندانپزشک شما پس از نصب لمینت نحوه مراقبت از دهان و دندان را به شما خواهد گفت. می‌توانید با او مشورت کنید که کدام دهانشویه و خمیر دندان برای روکش دندان شما مناسب‌تر است. بسته به استفاده از محصولات مناسب و رعایت دستورالعمل‌ها، عمر دندان روکش نیز افزایش می‌یابد. به طور متوسط روکش‌های لمینت بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند.

مزایای لمینت دندان عصب کشی شده

لمینت کردن دندان پس از عصب کشی می‌تواند فواید زیادی برای دندان‌های شما داشته باشد. بعضی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • دندان‌ها سفید می‌شوند.
  • سطح دندان صاف می‌شود.
  • فضاهای بین دندانی پر می‌شود.
  • عیوب روی سطح دندان پوشانده می‌شود.
  • ترک‌ها و شکستگی‌ها مخفی می‌شود.
  • کجی‌های دندان برطرف می‌شود.
آیا دندان عصب کشی شده را می توان لمینت کرد؟

معایب لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان اگرچه فواید زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت، اما می‌تواند دارای عوارض یا معایبی نیز باشد که مهمترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • تراشیدن دندان: دندانپزشک شما باید قسمتی از مینای دندان شما را بتراشد، به طور کلی این باعث افزایش حساسیت دندان‌های شما می‌شود. البته در دندان‌های عصب کشی شده از پیش دندان‌ها نازک شده‌اند.
  • ممکن است باعث التهاب لثه شود: اگر چه لمینت دندان به جلوگیری از تجمع جرم کمک می‌کند، اما احتمال ابتلا به التهاب لثه را بیش از سایر روکش‌ها افزایش می‌دهد.
  • می‌تواند به دندان‌های مقابل آسیب برساند: هنگام جویدن، دندان‌های هر دو فک با یکدیگر تماس پیدا می‌کنند. لمینت‌های سرامیکی و چینی در دراز مدت تمایل به سایش دندان‌های طرف مخالف دارند.
  • آنها می‌توانند بشکنند یا کنده شوند: لیمنت‌های قرار داده شده روی دندان می‌توانند در اثر ضربه یا در صورت مصرف مواد غذایی بسیار سفت ترک بردارند.

برای دندان پرشده روکش بهتر است یا لمینت؟

پاسخ این سوال پیش از هر چیز به موقعیت دندان شما بستگی دارد. همان‌طور که گفته شد لمینت دندان کاربرد زیبایی دارد؛ به همین دلیل از آن برای اصلاح دندان‌های جلو استفاده می‌شود. اما روکش دندان بیشتر کاربرد درمانی دارد و غالبا به عنوان جایگزین تاج دندان استفاده می‌شود. بنابراین برای درمان دندان‌های عقب که تحت فشار بیشتر هستند و ظاهر آن‌ها در دید مخاطبان نیست روکش دندان مناسب‌تر است.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع‌بندی

در صورتی که بعد از عصب کشی یک یا چند دندان خود تصمیم گرفته‌اید که دندان‌های جلوی خود را لمینت کنید ممکن است درباره نحوه انجام آن دچار تردید باشید. باید گفت لمینت دندان عصب کشی شده نه تنها ممکن است بلکه می‌تواند بسیار مفید و کاربردی نیز باشد.

لمینت دندان‌هایی که عصب کشی شده‌اند باعث می‌شود که رنگ طبیع دندان شما بازگردد و ناهمواری‌های ایجاد شده در اثر عصب کشی رفع شوند. لمینت کردن معمولا برای دندان‌های جلو که در معرض دید هستند استفاده می‌شود. عمر لمینت می‌تواند بین ۱۰ تا ۱۵ سال باشد و در صورت مراقبت افزایش نیز می‌یابد. همچنین ممکن است پزشک روش‌هایی مثل کامپوزیت یا روکش را برای اصلاح ظاهر دندان عصب کشی شده پیشنهاد کند که بسته به شرایط دندان می‌توانند کاربردهای خاص خود را داشته باشند. در این مقاله در مورد لمینت کردن دندان عصب کشی شده صحبت کردیم و شرایط انجام آن را توضیح دادیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد لمینت دندان نیاز دارید سایر مقالات ما را دنبال کنید.

سوالات متداول

۱- آیا لمینت شکسته قابل ترمیم است؟

به طور کلی خیر. در صورت کنده شدن یا شکسته شدن لمینت لازم است که مجددا از دندان شما قالب‌گیری شده و روکش جدید ساخته شود.

۲- آیا لمینت دندان دردناک است؟

خیر. در مرحله تراشیدن دندان از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود تا هیچ گونه دردی احساس نکنید. چسباندن روکش‌ها نیز هیچ دردی ندارد؛ با این حال افراد حساس ممکن است کمی ناراحتی احساس کنند.

۳- آیا لمینت دندان عصب کشی شده ظاهر دندان را طبیعی می‌کند؟

بله کاملا. لمینت دندان می‌تواند همه ناهمواری‌های ایجاد شده در اثر عصب کشی را از بین ببرد و ظاهر دندان شما را به حالت و رنگ طبیعی برگرداند.