آلمان و سوئیس جزء برترین کشورهای تولید کننده کامپوزیت های دندانی هستند و بر همین اساس به طور مداوم در حال رقابت می باشند. بسیاری از افرادی که قصد دریافت کامپوزیت های دندانی را دارند، بین انتخاب کامپوزیت آلمانی یا سوئیسی مردد هستند و نمی دانند کدام یک گزینه مناسب تری است. به طور کلی از آنجایی که آلمان و سوئیس جزء پیشگامان عرصه تولید کامپوزیت محسوب می شوند، بنابراین بدیهی است که کامپوزیت های با کیفیت و با ماندگاری مطلوبی عرضه می کنند.

با اینحال کامپوزیت های آلمانی و سوئیسی از نظر برخی ویژگی ها تفاوت هایی با هم دارند و همه چیز به این امر بستگی دارد که دارا بودن کدام ویژگی ها برای شما مهم تر است. در مطلب امروز قصد داریم یک مقایسه کلی بین کامپوزیت های این دو کشور انجام دهیم و نتیجه گیری کنیم که بین کامپوزیت آلمانی و سوئیسی بهتر است کدام یک را انتخاب نمایید. امیدواریم تا انتها با ما همراه باشید.

کلینیک تخصصی کامپوزیت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا شماره تماس خود را وارد نمایید

ویژگی کامپوزیت ایده آل

یک برند کامپوزیت ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟

کامپوزیت قرار است فرم، اندازه و رنگ دندان های شما را اصلاح کند و یا به منظور ترمیم حفره های دندانی به کار رود، مگر نه؟ پس دلیل اینهمه تنوع در برندهای کامپوزیت چیست؟ مگر همه کامپوزیت ها یک کار مشخص انجام نمی دهند؟ درست است که همه برندهای کامپوزیت، یک نقش واحد دارند اما وظیفه خود را با کیفیت های مختلف ارائه می دهند. هر برند کامپوزیت ضعف ها و معایب خاص خودش را دارد و برندهای پیشرو، آنهایی هستند که محصولات خود را با حداکثر مزایا و حداقل معایب ارائه می دهند. 

به طور کلی یک برند کامپوزیت ایده آل باید ویژگی های زیر را داشته باشد. بدیهی است که تمام ویژگی های زیر به یک میزان در یک برند وجود نخواهد داشت و دلیل تفاوت قیمت برندهای مختلف کامپوزیت نیز همین مسئله می باشد.

  • قابلیت ایجاد یک پیوند مستحکم با مینای دندان
  • عدم رنگ پذیری یا رنگ پذیری پایین در طول زمان
  • ایجاد ظاهری شفاف
  • عدم تغییر سایز و فرم در طول زمان
  • عدم ایجاد حساسیت
  • تطابق و هماهنگی با سایر دندان ها
  • تنوع رنگی زیاد
  • مقاومت فشاری و سایشی بالا
  • پولیش پذیری مطلوب
  • کاربرد آسان
  • قابلیت فرم دهی سریع
  • دارا بودن تأییدیه ها و گواهی نامه های بین المللی
ویژگی های کامپوزیت ایده آل

چرا کشور سازنده کامپوزیت اهمیت دارد؟

در هنگام انتخاب یک کامپوزیت مناسب برای دندان هایتان لازم است به چند مورد توجه کنید؛ به عنوان مثال میزان ماندگاری و کیفیت کامپوزیت، طبیعی بودن، شفافیت، هزینه و … . ولی فاکتور مهم تری وجود دارد که می تواند تمام این موارد را در بر بگیرد و آن، کشور و برند سازنده کامپوزیت است. بله کشور و برند سازنده کامپوزیت می تواند کیفیت، دوام، هزینه نهایی و میزان طبیعی بودن کامپوزیت را مشخص کند.

انتخاب کامپوزیت صرفا بر اساس قیمت و یا برندهای در دسترس، ایده چندان جالبی نیست و شاید در کوتاه مدت، مقرون بصرفه به نظر برسد اما در اغلب موارد به صرف هزینه دوباره منجر خواهد شد. علاوه بر این، انتخاب کامپوزیت ساخته شده توسط کشورهای پیشرو در این عرصه می تواند تا حد زیادی به شما اطمینان دهد که از حداکثر کیفیت، زیبایی و ماندگاری کامپوزیت بهره مند خواهید شد زیرا کشورهای صاحب نام این عرصه مانند آلمان و سوئیس، کامپوزیت های خود را با پایبندی به استانداردهای موجود و با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و جدیدترین فرمولاسیون روانه بازار می کنند. 

پرداخت اقساطی با سریتا

برای شروع مشاوره رایگان شماره خود را وارد کنید، مشاورین سریتا با شما تماس می‌گیرند.

کامپوزیت آلمانی

کامپوزیت آلمانی

آلمان از کشورهای پیشرو در عرصه دندانپزشکی محسوب می شود و برندهای کامپوزیت آلمانی بسیار متنوع هستند. ایوکلار ویوادنت و زنیت را می توان معروف ترین برندهای کامپوزیت آلمانی نامید. آنها مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی ساخته می شوند و کیفیت فوق العاده ای دارند.

به طور کلی برجسته ترین ویژگی کامپوزیت های آلمانی، استحکام و مقاومت بالای آنهاست و به همین دلیل غالبا برای ترمیم دندان های خلفی مورد استفاده قرار می گیرند؛ اگرچه در دندان های قدامی نیز کاربرد دارند. ممکن است در نگاه اول قیمت کامپوزیت های آلمانی بالا به نظر برسد (اگرچه در مقایسه با برخی برندها واقعا بالاتر است) اما با در نظر گرفتن کیفیت و میزان دوام آنها می توان گفت که در مجموع، قیمت مناسبی دارند و در دراز مدت مقرون بصرفه هستند. 

برخی از مزایای استفاده از کامپوزیت دندان آلمانی شامل موارد زیر هستند:

  • استحکام سایشی بالا
  • مقاومت در برابر ترک خوردگی و شکستگی
  • مقاوم در برابر آب و مایعات
  • ماندگاری طولانی مدت در صورت مراقبت صحیح
  • پولیش پذیری بسیار مطلوب
  • دسترسی راحت به انواع برندهای کامپوزیت آلمانی در کشور
  • طیف رنگی گسترده
مزاییا کامپوزیت آلمانی

کامپوزیت سوئیسی

کامپوزیت های سوئیسی، سازگاری و مطابقت بالایی با سایر دندان ها دارند و به همین دلیل، بیشترین کاربرد آنها در ترمیم دندان های قدامی و اصلاح طرح لبخند است. کامپوزیت های سوئیسی قادر هستند پیوند مستحکمی با مینای دندان ایجاد نمایند و به همین خاطر از ماندگاری و دوام بالایی برخوردارند.

دو برند سارمکو و اشترومن از شناخته شده ترین مارک های کامپوزیت سوئیسی هستند. سارمکو بیش از ۲۰ سال است که در زمینه تولید کامپوزیت فعالیت دارد. اشترومن نیز یک برند کاملا معروف است که در زمینه تولید ایمپلنت نیز فعالیت دارد. دارا بودن طیف رنگی متنوع و گسترده، فرم پذیری آسان و سریع، چسب کامپوزیت فوق العاده قوی و کیورینگ سریع با نور از سایر مزیت های قابل توجه کامپوزیت های سوئیسی هستند. 

کامپوزیت سوئیسی

برخی از مهم ترین ویژگی های کامپوزیت سوئیسی عبارتند از:

  • عدم ایجاد حساسیت
  • پولیش پذیری فوق العاده
  • کاربرد آسان
  • یک گزینه ایده آل برای اصلاح طرح لبخند
  • استحکام و مقاومت فشاری و سایشی بالا
  • سازگاری با بافت دهان
مزایای کامپوزیت سوئیسی

مقایسه کامپوزیت آلمانی و سوئیسی

برای آنکه ببینیم کدام یک از این دو کامپوزیت بهتر از دیگری هستند، آنها را از جنبه های مختلف با هم مقایسه می کنیم. 

  • کیفیت: هر دو کامپوزیت آلمانی و سوئیسی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل جزء برترین کامپوزیت های دنیا می باشند. در واقع می تواند گفت که کیفیت آنها تقریبا در یک سطح می باشد و شاید بتوان گفت کیفیت کامپوزیت سوئیسی اندکی بالاتر است.
  • جنس: از نظر جنس، کامپوزیت های آلمانی و سوئیسی شباهت بسیاری با هم دارند. به عنوان مثال جنس کامپوزیت آلمانی ایوکلار دقیقا مانند کامپوزیت سوئیسی سارمکو است.
  • زیبایی ظاهری: هر دو کامپوزیت آلمانی و سوئیسی، ظاهری طبیعی و زیبا ایجاد می کنند. اما اگر بخواهیم یک مورد را انتخاب کنیم، باید بگوییم که کامپوزیت سوئیسی از نظر زیبایی ظاهری، بهتر عمل می کند و به همین خاطر برای اصلاح طرح لبخند و ترمیم دندان های جلویی، مناسب تر است.
  • قیمت: قیمت کامپوزیت های آلمانی و سوئیسی در یک سطح می باشد. اما با در نظر گرفتن دوام بیشتر کامپوزیت سوئیسی می توان گفت که قیمت آن مقرون بصرفه تر از نوع آلمانی خواهد بود.
  • دوام: ماندگاری کامپوزیت های سوئیسی بیشتر از کامپوزیت های آلمانی است: کامپوزیت های سوئیسی حداقل ۵ سال ماندگاری دارند. با اینحال کامپوزیت های آلمانی نیز از دوام مطلوبی برخوردار هستند.
  • کاربرد: هر دو کامپوزیت می توانند در ترمیم دندان های خلفی و قدامی مورد استفاده قرار گیرند اما به علت استحکام بالای کامپوزیت های آلمانی، بیشترین کاربرد آنها در ترمیم دندان های خلفی است. همچنین کامپوزیت های سوئیسی نیز غالبا در ترمیم دندان های جلویی و اصلاح طرح لبخند به کار می روند.

جدول مقایسه کامپوزیت آلمانی با سوئیسی

برای آنکه راحت تر بتوانید بین کامپوزیت آلمانی یا سوئیسی یکی را انتخاب کنید، مهم ترین ویژگی های آنها را در جدول زیر با هم مقایسه نموده ایم.

کامپوزیت آلمانی کامپوزیت سوئیسی
طیف رنگ گستردهتنوع طیف رنگی
قابل استفاده در ترمیم های قدامی و خلفیمناسب برای ترمیم های قدامی و اصلاح طرح لبخند
دوام بالاسازگاری با بافت دهان
کیفیت بالاکیفیت بالا
مقاومت زیاد در برابر تغییر رنگمقاومت زیاد در برابر تغییر رنگ
ایجاد یک ظاهر طبیعیایجاد یک ظاهر طبیعی
استحکام بسیار بالااستحکام بسیار بالا
مقاومت عالی در برابر سایششکل گیری و فرم پذیری سریع و آسان
پولیش پذیری فوق العادهامکان برقراری پیوند عالی با مینای دندان
کلینیک تخصصی کامپوزیت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سخن پایانی

هنگامیکه بحث برترین کشورهای سازنده کامپوزیت به میان می آید، آلمان و سوئیس در صدر فهرست کشورهای مطرح دنیا قرار می گیرند. کامپوزیت های ساخت این دو کشور تقریبا تمام ویژگی های یک کامپوزیت ایده آل را دارند و به دلیل سرمایه گذاری های برندهای آلمانی و سوئیسی در زمینه توسعه و تحقیق به طور مداوم در حال ارتقاء هستند.

اگر هنوز نمی دانید که کدام یک از این دو برای شما مناسب تر است، باید بگوییم که فرقی نمی کند کدام یک از این دو کامپوزیت را انتخاب کنید (کامپوزیت آلمانی یا سوئیسی) زیرا آنها از نظر اکثر ویژگی ها مشابه هستند (حتی قیمت) و شاید قابل توجه ترین تفاوت آنها در نوع کاربردشان باشد (کامپوزیت های آلمانی برای دندان های خلفی و قدامی به کار می روند و کامپوزیت های سوئیسی برای دندان های قدامی و اصلاح طرح لبخند مناسب تر هستند). دندانپزشک شما می تواند با توجه نیازهای درمانی و وضعیت دندان هایتان مناسب ترین گزینه را به شما پیشنهاد کند.